Vraag het de mods, deel 2.

22-06-2020 15:05 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan zitten we ineens in deel 2!

Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Originele OP:

overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036

Nieuwe punten:

Reden van anonimiseren.

Update:

Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162

Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Update:

Beste forummers,

Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.

Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 09:00
Reden: Update
84.18% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Moirmel schreef:
12-07-2020 23:30
Ik las in het laatste bericht van pjk ook geen racisme, maar omdat het pjk was moest dit wel zo zijn.
Stond letterlijk in napraat: bij iemand anders zou ik denken dat het onhandig geformuleerd was.

Die groepsdynamiek is aanwezig, maar het blijft kennelijk moeilijk om dit te erkennen.
Ja, zo werkt dat hè.

Als iemand al diverse malen overduidelijk racistisch gepost heeft, daar zelfs een ban (of meer) voor gehad heeft wordt een post die er mss tegenaan schuurt natuurlijk eerder als racistisch gezien dan van iemand die nog nooit iets racistisch gepost heeft.

Dat heeft dan weer niks met groepsdynamiek te maken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Moirmel schreef:
12-07-2020 23:30
Ik las in het laatste bericht van pjk ook geen racisme, maar omdat het pjk was moest dit wel zo zijn.
Stond letterlijk in napraat: bij iemand anders zou ik denken dat het onhandig geformuleerd was.

Die groepsdynamiek is aanwezig, maar het blijft kennelijk moeilijk om dit te erkennen.
Maar dat is toch logisch als hij al meerdere bannen heeft gehad daarvoor? En als hij vaker racistische posts plaats?

Als hij absoluut niet racistisch zou zijn en opeens zo'n post zou plaatsen, zou ik mss wel denken dat het onhandig geformuleerd was.
Life is short. Eat dessert first.
Eens met Solo en Roos.

Als je net een maandban voor racistische uitlatingen hebt gehad vind ik het nou niet echt raar dat een nieuwe opmerking ook racistisch wordt opgevat.
Solomio schreef:
12-07-2020 23:36
....
Dat heeft dan weer niks met groepsdynamiek te maken.
En de berichten over het forumlid in napraat natuurlijk ook niet?
Kom nou, het was een plaats waar gratuit op andere forumleden gescholden kon worden, want lollig.
doornroosje9 schreef:
12-07-2020 23:47
Maar dat is toch logisch als hij al meerdere bannen heeft gehad daarvoor? En als hij vaker racistische posts plaats?
Tja, of de vorige ban was voor een soortgelijke niet-racistische-maar-daarvoor-aangezien- uiting. Ik weet het niet hoor, maar zou zo maar kunnen.
Hoe werkt dat met goedkeuren van je eerste berichten door de Mods, voordat ze zichtbaar worden? Blijven ze dan op de plaats staan waar je ze gepost hebt, of verplaatsen ze naar het einde van het draadje zodra ze zichtbaar worden?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
snug schreef:
13-07-2020 07:14
Tja, of de vorige ban was voor een soortgelijke niet-racistische-maar-daarvoor-aangezien- uiting. Ik weet het niet hoor, maar zou zo maar kunnen.
Ja, dat is ook een optie.

David Dunning
Moirmel schreef:
12-07-2020 23:53
En de berichten over het forumlid in napraat natuurlijk ook niet?
Kom nou, het was een plaats waar gratuit op andere forumleden gescholden kon worden, want lollig.

Als je eerste punt verre van steekhoudend was ga je het nu maar overdrijven om er alsnog een punt van proberen te maken? Er werd zeker niet gescholden en er werd ook zeker niet lollig over gedaan. Er werd geconstateerd dat iemand racistische uitlatingen deed en er werd over gediscussieerd hoe racistisch ze waren en waar je dat dan op baseert, zonder daar het oorspronkelijke topic zelf mee lastig te vallen. Exact waar napraat voor is bedoeld.

En exact zoals nu forummers een mening hebben over jouw uitlatingen. Waar dit topic dan weer niet voor bedoeld is; dus voel je hartstikke welkom om jouw mening in napraat te komen geven.
Beste forummers,

De opzet van het nieuwe topic is absoluut niet om aan te tonen dat er een vaste groep napraters is om nieuwe forummers weg te pesten. Uiteraard zien wij ook wel dat er soms nare reacties zijn op nieuwe posters, zoals ook in andere topics. Maar ook zien we vaker dan dat, dat een nieuweling prima ontvangen wordt. Zoals door velen al aangegeven is, het maakt ook uit hoe je binnenstapt.
Ook snappen we goed dat het lastig is om na te komen praten in een topic waar net een gesprek gaande is en forummers zich daardoor niet zo genegen voelen om mee te komen (na)praten.

Ik snap dat het gevoel nu bestaat dat als je op de originele napraat post je je uitspreekt tegen 2.0 en andersom. Ik vind het vervelend dat dit gevoel er is. En hoop dat dit wegebt. Het is niet de bedoeling dat er twee "kampen" ontstaan hierdoor. Je moet je vrij voelen om gewoon in beiden mee te schrijven.

Ik lees in beide topics dat er de "angst" is dat de originele napraat gesloten zal worden, maar dit is absoluut niet ons doel. Wij willen graag twee harmonische (voor zover dat kan op een napraat :P ) topics naast elkaar laten lopen. Eentje waar je offtopic met elkaar kunt kletsen en eentje waar enkel nagepraat mag worden. Wij begrijpen de behoefte aan enkel napraten en ook aan napraten en kletsen. En daar willen wij dan ook graag aan meewerken en forummers daarin tegemoet komen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
ModeratorViva schreef:
13-07-2020 09:34
Beste forummers,
[...]
Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Heldere post Mod! Hoop dat hiermee de angst en de strijd wordt weggenomen.
ModeratorViva schreef:
Beste forummers,

De opzet van het nieuwe topic is absoluut niet om aan te tonen dat er een vaste groep napraters is om nieuwe forummers weg te pesten. Uiteraard zien wij ook wel dat er soms nare reacties zijn op nieuwe posters, zoals ook in andere topics. Maar ook zien we vaker dan dat, dat een nieuweling prima ontvangen wordt. Zoals door velen al aangegeven is, het maakt ook uit hoe je binnenstapt.
Ook snappen we goed dat het lastig is om na te komen praten in een topic waar net een gesprek gaande is en forummers zich daardoor niet zo genegen voelen om mee te komen (na)praten.

Ik snap dat het gevoel nu bestaat dat als je op de originele napraat post je je uitspreekt tegen 2.0 en andersom. Ik vind het vervelend dat dit gevoel er is. En hoop dat dit wegebt. Het is niet de bedoeling dat er twee "kampen" ontstaan hierdoor. Je moet je vrij voelen om gewoon in beiden mee te schrijven.

Ik lees in beide topics dat er de "angst" is dat de originele napraat gesloten zal worden, maar dit is absoluut niet ons doel. Wij willen graag twee harmonische (voor zover dat kan op een napraat :P ) topics naast elkaar laten lopen. Eentje waar je offtopic met elkaar kunt kletsen en eentje waar enkel nagepraat mag worden. Wij begrijpen de behoefte aan enkel napraten en ook aan napraten en kletsen. En daar willen wij dan ook graag aan meewerken en forummers daarin tegemoet komen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Dank je voor de verheldering. Ik ben blij met deze oplossing.
Dank voor het fijne inhoudelijk bericht. Voor mij is fijn om te weten dat het meepraten in de één of de ander geen consequenties heeft voor (het voortbestaan van) de één of de ander en geen standpunt vertegenwoordigd.

Het hing voor mij samen met 'het is een experiment' en 'wij zijn aan het meten/beoordelen'. Dat suggereerde bij mij dat er conclusies zouden worden getrokken en dat er consequenties aan zouden hangen. Maar als het dus geen meting is van welk van de twee vormen de meeste bestaansrecht heeft, dan hoef ik me ook niet bezwaard te voelen in de beide mee te praten.
Fijne en duidelijke post mod!
Dank Mod.

Ik hoop dat het harmonisch slaagt.

en succes bij de felle strijd die gaat losbarsten over de naamgeving

En passen jullie een beetje op jezelf? Want met zó veel meelezen en moeten meeforummen begint vaak een jarenlange verslaving. Voor je het weet heb je geen leven en zit je in een groepje. :proud:
feow wijzigde dit bericht op 13-07-2020 11:29
0.31% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
ModeratorViva schreef:
Beste forummers,

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Dat is echt heel fijn! Twee topics zou een prima oplossing zijn.
doornroosje9 schreef:
13-07-2020 10:02
Dat is echt heel fijn! Twee topics zou een prima oplossing zijn.
Mee eens.

Toch blijf ik het lastig vinden.

Ik snap dat mensen die alleen willen napraten zwaar geïrriteerd raken in de oorspronkelijke napraat.
Maar dat hele kliekjesverhaal irriteert me.

Ik lees en schrijf mee in 2.0, maar als het daar dan 'misgaat' kan er natuurlijk zomaar iemand beweren dat dat komt doordat de napraatkliek zich ook in 2.0 irritant gedraagt.
Dat zou voor mij een reden zijn om weg te blijven uit 2.0.

Maar aan de andere kant: als een aantal 1.0-posters ook in 2.0 meeschrijven en 2.0 wordt een succes, is dat juist weer een bewijs dat die napraatkliek ofwel niet bestaat, ofwel niet zo gevaarlijk is.

Want ook al zouden ze prima naast elkaar kunnen bestaan, er is een aantal posters dat aan elkaar gekoppeld wordt en dat is erg vervelend.

David Dunning
Gevaarlijk, en dan ook nog al die angsten.
Niq schreef:
13-07-2020 11:04
Gevaarlijk, en dan ook nog al die angsten.
Mss kunnen we in groepstherapie. 8-)
doornroosje9 schreef:
13-07-2020 11:32
Mss kunnen we in groepstherapie. 8-)

Ik zou het woord groep even vermijden :biggrin:
Peixe schreef:
13-07-2020 11:37
:rofl:

Daar heb je een punt.
Peixe schreef:
13-07-2020 11:37
:HA:

David Dunning
Fout topic
anoniem_301963 wijzigde dit bericht op 13-07-2020 13:18
96.92% gewijzigd
Nou ben benieuwd wat de mods daarop hebben te zeggen!
Ja mods...
Hoe snel mogen we seks hebben?
Mag dat op de eerste date of moeten we wachten tot date 3?
ModeratorViva schreef:
Beste forummers,

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Dank voor de toelichting. Hopelijk haalt dit wat kou uit de lucht en kunnen beide topics na een roerige start straks in goede harmonie naast elkaar bestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven