Kitten en kat
maandag 20 juli 2020 om 23:18
Hallo,
Wij hebben een kat van 7 maanden nu. Wij hebben besloten een kitten erbij te nemen (8 weken), maar nu blijft de kat de kitten maar aanvallen. Door te meppen op zijn hoofd, nek te bijten etc. Soms piept de kitten wel en soms gromt de kitten redelijk hard.
Ik weet dat ik er niet tussen mag komen, wel als de kitten zo aan het grommen of piepen is klap ik in mijn handen.
Weet iemand hier raad mee hoe ik dit het beste kan aanpakken en wat ik wel/niet moet doen/accepteren?
Edit: mijn 7 maand oude kat is wel gecastreerd
Wij hebben een kat van 7 maanden nu. Wij hebben besloten een kitten erbij te nemen (8 weken), maar nu blijft de kat de kitten maar aanvallen. Door te meppen op zijn hoofd, nek te bijten etc. Soms piept de kitten wel en soms gromt de kitten redelijk hard.
Ik weet dat ik er niet tussen mag komen, wel als de kitten zo aan het grommen of piepen is klap ik in mijn handen.
Weet iemand hier raad mee hoe ik dit het beste kan aanpakken en wat ik wel/niet moet doen/accepteren?
Edit: mijn 7 maand oude kat is wel gecastreerd
woensdag 22 juli 2020 om 15:16
Nee idd! Het verbaast me echt hoor, hoe sommige mensen hier denken dat het hoort.miekemv schreef: ↑22-07-2020 09:18Katten hebben en kennen geen rangorde. Waar zou dat moeten staan? Die van7 maanden is een flinke kattenkoter en van een te zwaar kaliber om bovenop een ukkie te gaan zitten rambammen. Dat moet je begeleiden totdat het kitten het zelf af kan. Je ziet zelf toch ook wel dat het geen partij is?
Mijn kleine kitten van toen is inmiddels ook een stevige kater en als hij te ruig speelt met mijn stuk kleinere poes haal
Ik ze ook uit elkaar hoor. Ook die twee zijn geen match voor elkaar en als ik merk dat ouwe poes het niet leuk vindt is het klaar en grijp ik in.
Ik zou zo graag mijn kat in allemaal grappige katten memes willen taggen met: “haha dit ben jij”
woensdag 22 juli 2020 om 20:45
Het resultaat kan zijn dat Ukkie op volwassen leeftijd niet meer met die ander kan en dat zou zonde zijn.Prinsesmaxima2019 schreef: ↑22-07-2020 15:16Nee idd! Het verbaast me echt hoor, hoe sommige mensen hier denken dat het hoort.
Mijn kleine kitten van toen is inmiddels ook een stevige kater en als hij te ruig speelt met mijn stuk kleinere poes haal
Ik ze ook uit elkaar hoor. Ook die twee zijn geen match voor elkaar en als ik merk dat ouwe poes het niet leuk vindt is het klaar en grijp ik in.
woensdag 22 juli 2020 om 22:59
woensdag 22 juli 2020 om 23:48
donderdag 23 juli 2020 om 09:27
Katten kennen zeker wel een rangorde, alleen zit dat anders in elkaar dan bij honden, het is niet zo lineair; de macht wordt subtieler uitgeoefend en er wordt ook “gegund” - het zijn geen despote heersers.miekemv schreef: ↑22-07-2020 09:18Katten hebben en kennen geen rangorde. Waar zou dat moeten staan? Die van7 maanden is een flinke kattenkoter en van een te zwaar kaliber om bovenop een ukkie te gaan zitten rambammen. Dat moet je begeleiden totdat het kitten het zelf af kan. Je ziet zelf toch ook wel dat het geen partij is?
Een kattenpuber zal uit zichzelf ophouden als het kitten zich overgeeft. Alleen een kat die metaal ziek is, zal te ver gaan.
Natuurlijk moet je daar op letten en je kunt zelf een grens instellen maar dan moet je wel goed kunnen beoordelen wanneer je wel en niet moet ingrijpen, zodat ze de kans krijgen om samen te spelen en kat te zijn zonder menselijke normen opgelegd te krijgen.
Een kitten moet zichzelf beschermen door te stoppen met zijn ‘kattenkwaad’. Zo vindt bijvoorbeeld niet elke kat het leuk als zijn staart wordt beslopen en besprongen. Dat kan de kat heel goed zelf aan het kitten duidelijk maken zonder dat het kleintje daar iets aan overhoudt.
donderdag 23 juli 2020 om 10:21
Het is duidelijk dat ik het niet met je eens ben.Mermedina schreef: ↑23-07-2020 09:27Katten kennen zeker wel een rangorde, alleen zit dat anders in elkaar dan bij honden, het is niet zo lineair; de macht wordt subtieler uitgeoefend en er wordt ook “gegund” - het zijn geen despote heersers.
Een kattenpuber zal uit zichzelf ophouden als het kitten zich overgeeft. Alleen een kat die metaal ziek is, zal te ver gaan.
Natuurlijk moet je daar op letten en je kunt zelf een grens instellen maar dan moet je wel goed kunnen beoordelen wanneer je wel en niet moet ingrijpen, zodat ze de kans krijgen om samen te spelen en kat te zijn zonder menselijke normen opgelegd te krijgen.
Een kitten moet zichzelf beschermen door te stoppen met zijn ‘kattenkwaad’. Zo vindt bijvoorbeeld niet elke kat het leuk als zijn staart wordt beslopen en besprongen. Dat kan de kat heel goed zelf aan het kitten duidelijk maken zonder dat het kleintje daar iets aan overhoudt.
Op geen enkel punt.
donderdag 23 juli 2020 om 13:04
donderdag 23 juli 2020 om 13:15
Haha ik ook. Ik heb het nu drie keer doorgelezen.Prinsesmaxima2019 schreef: ↑23-07-2020 13:04Ik vraag me ook af hoe mermedina aan deze wijsheid / mening komt?
vrijdag 24 juli 2020 om 10:30
Nou even een update,
Ze spelen nu gelukkig met elkaar ipv dat de ene kat op de ander springt. Als het te ver gaat haal ik ze wel uit elkaar. Gelukkig blaast mijn oudere kat niet naar hem. Hij laat hem ook met rust als hij slaapt etc. Kitten zoekt hem nu ook regelmatig op om te spelen. Dankjewel voor de tips.
Ze spelen nu gelukkig met elkaar ipv dat de ene kat op de ander springt. Als het te ver gaat haal ik ze wel uit elkaar. Gelukkig blaast mijn oudere kat niet naar hem. Hij laat hem ook met rust als hij slaapt etc. Kitten zoekt hem nu ook regelmatig op om te spelen. Dankjewel voor de tips.
vrijdag 24 juli 2020 om 12:31
Fijn dat het goed gaat!Aquarium1301 schreef: ↑24-07-2020 10:30Nou even een update,
vrijdag 24 juli 2020 om 19:29
Idd fijn dat het nu goed lijkt te gaan!Aquarium1301 schreef: ↑24-07-2020 10:30Nou even een update,
Nou wil ik echt niet zuurpruimen maar denk dat je in dit geval Wel gelukt hebt gehad.
Hoop iig dat mensen die dit lezen die ook een kitten aan een bestaand kattengezin gaan introduceren, er wel voor kiezen dit rustig en gefaseerd Te gaan doen.
Veel minder stress voor alle betrokkenen en meer kans op een Blijvende goede onderlinge verhouding van de katten
Ik zou zo graag mijn kat in allemaal grappige katten memes willen taggen met: “haha dit ben jij”