Kitten en kat

20-07-2020 23:18 37 berichten
Hallo,

Wij hebben een kat van 7 maanden nu. Wij hebben besloten een kitten erbij te nemen (8 weken), maar nu blijft de kat de kitten maar aanvallen. Door te meppen op zijn hoofd, nek te bijten etc. Soms piept de kitten wel en soms gromt de kitten redelijk hard.

Ik weet dat ik er niet tussen mag komen, wel als de kitten zo aan het grommen of piepen is klap ik in mijn handen.

Weet iemand hier raad mee hoe ik dit het beste kan aanpakken en wat ik wel/niet moet doen/accepteren?

Edit: mijn 7 maand oude kat is wel gecastreerd
Alle reacties Link kopieren
thuis/kitten-bij-volwassen-kat/list_messages/465648
Niets aan toe te voegen. Zie mijn bericht daar.
Mijn dierenarts zei " pas ingrijpen als er bloed aan te pas komt". Dat is wel heel laat maar ik zou mij er niet mee bemoeien. Van een afstand in de gaten houden.
Dat kleintje krijgt een trauma zo.
Tuurlijk moet je de regie houden en zo een ukkie in bescherming nemen.
Ik zou de kleine ook in bescherming nemen en even scheiden en langzaam wennen
Ik snap nooit zo goed waarom mensen zich niet eerst inlezen in hoe een nieuwe kat te introduceren.
Volgens mij is de katten bij elkaar gooien en het ze maar laten uitzoeken redelijk achterhaald. Tot bijtens aan toe o_o dat snap ik écht niet.

Ik heb mijn nieuwe kitten de eerste tijd apart op een kamer gehouden en de oudere twee eerst aan de geur laten wennen. Dat was in t begin al genoeg om m’n katten grommend te doen weglopen.
En heel langzaam aan ze elkaar eens kort te laten zien, door de deur van de kamer open te zetten doordat mn oudere katten even om het hoekje konden kijken.

Mijn oudere katten moesten uiteraard ook wennen maar ze hebben de kitten nooit aangevallen. Ik zou dan ook zeker ingrijpen. Een volwassen kat en een kitten is niet echt een eerlijke match
Ik zou zo graag mijn kat in allemaal grappige katten memes willen taggen met: “haha dit ben jij”
Ze moeten elkaar juist niet aanvallen, een slechte introductie is echt schadelijk en met pech onomkeerbaar.

Also, wist je dat acht weken veel te jong is om een kat te nemen? Beetje laat nu helaas maar misschien heeft iemand anders er wat aan.
Leuk, een kitten, maar waarom is hij al zo vroeg uit het nest geplaatst? Was er geen moederpoes in zijn buurt?
Ik zie hier MP alweer allemaal nestjes in mijn buurt waarvan de 'eigenaars' erbij zetten "zijn nu 7 weken en mogen weg".
Ik ga ze allemaal een bericht sturen dat ze nog zeker 5 weken bij moederpoes moeten blijven.

Voor nu, ingrijpen.
Hoezo mag je er niet tussen komen? Echt niet dat mijn katten elkaar iets aan mogen doen.

Het is wel belangrijk dat je zelf het verschil ziet tussen spelen, de oudere kat die het kitten corrigeert omdat hij moet luisteren, en echt ‘aanvallen’. Bij aanvallen zou ik ook ingrijpen.

Een kitten kan best protesteren als hij wordt vastgehouden en gecorrigeerd en de kans is groot dat met zo’n jong kitten hij nu op zijn “kats” wordt opgevoed door je andere kat. Dat is iets heel anders dan dat jouw kat hem niet accepteert en hem het huis uit wil jagen.

Zo heb ik een kat die mijn angstige oudje corrigeert als ze in paniek gaat schieten. Ze krijgt een snelle pets op haar hoofd. Maar niks met nagels uit of iets, er vloeit geen bloed, er wordt verder ook geen kattenwoord aan vuil gemaakt.
Nee is geen partij en heel vervelend voor het kleintje.
Het verbaast me wel dat er zo -ongezien- meteen wordt geadviseerd om in te grijpen en de katten te scheiden.

Een geestelijk gezonde oude kat zal een kitten slechts corrigeren, niet tot bloedens toe aanvallen. Een dergelijk jong kitten zal zich toch echt moeten overgeven, zijn moeder was ook de baas over hem.

Neemt niet weg dat ook ik het natuurlijk met de beschrijving van TO moet doen en dat maakt het lastig inschatten wat er precies aan de hand is.

Meestal kijken wij met mensennormen en mensenogen naar kattengedrag. Observeer maar eens een tijdje een moederpoes met oudere kittens. Dat gaat ook niet zachtzinnig en het (oudere) kitten wordt regelmatig tegen zijn zin vastgehouden voor een schoonmaakbeurt. Kittens kunnen dan piepen alsof ze doodgaan maar moederpoes wacht tot hij stopt met jammeren en worstelen en gaat dan vrolijk verder met wassen.
Mermedina schreef:
21-07-2020 07:36
Een geestelijk gezonde oude kat zal een kitten slechts corrigeren, niet tot bloedens toe aanvallen. Een dergelijk jong kitten zal zich toch echt moeten overgeven, zijn moeder was ook de baas over hem.
Het is geen oude kat, hij is pas 7 maanden.
in dit topic blijkt maar weer hoe weinig mensen van de kat afweten.

Volg de tips van kokoro maar.
Niq schreef:
21-07-2020 07:44
Het is geen oude kat, hij is pas 7 maanden.
Laten we het dan houden op een geestelijk gezonde kat. Schrappen we het woordje ‘oud’ en volwassen is die kat ook nog niet met 7 maanden.
Prinsesmaxima2019 schreef:
21-07-2020 05:42
Ik snap nooit zo goed waarom mensen zich niet eerst inlezen in hoe een nieuwe kat te introduceren.
Volgens mij is de katten bij elkaar gooien en het ze maar laten uitzoeken redelijk achterhaald. Tot bijtens aan toe o_o dat snap ik écht niet.

Ik heb mijn nieuwe kitten de eerste tijd apart op een kamer gehouden en de oudere twee eerst aan de geur laten wennen. Dat was in t begin al genoeg om m’n katten grommend te doen weglopen.
En heel langzaam aan ze elkaar eens kort te laten zien, door de deur van de kamer open te zetten doordat mn oudere katten even om het hoekje konden kijken.

Mijn oudere katten moesten uiteraard ook wennen maar ze hebben de kitten nooit aangevallen. Ik zou dan ook zeker ingrijpen. Een volwassen kat en een kitten is niet echt een eerlijke match

Dit. Zo hebben wij het hier ook gedaan.
Prinsesmaxima2019 schreef:
21-07-2020 05:42

Dit! Plus, maar dat is nu te laat: katten mogen pas na 12 weken het nest verlaten. Jij hebt een te kleine kitten. Jij zult de moederrol op je moeten nemen en je kitten beschermen.
Zonder oorzaak geen gevolg
polkat schreef:
21-07-2020 08:11
Dit! Plus, maar dat is nu te laat: katten mogen pas na 12 weken het nest verlaten. Jij hebt een te kleine kitten. Jij zult de moederrol op je moeten nemen en je kitten beschermen.
Natuurlijk moet je katten beschermen als dat nodig is, we weten alleen niet of dat aan de orde is. Het kan ook nog zo zijn dat de andere kat nu de moederrol heeft opgepakt en druk bezig is met op zijn kats opvoeden van het kitten. We weten het niet hè.
Mermedina schreef:
21-07-2020 08:31
Natuurlijk moet je katten beschermen als dat nodig is, we weten alleen niet of dat aan de orde is. Het kan ook nog zo zijn dat de andere kat nu de moederrol heeft opgepakt en druk bezig is met op zijn kats opvoeden van het kitten. We weten het niet hè.
Is niet heel waarschijnlijk, een kater van 7 maanden is zelf nog een ukkie.

Voorzichtig introduceren wordt niet voor niets overal aangeraden.
TO, misschien kun je een gedeelte van je huis afzetten zodat kat en kitten gescheiden van elkaar kunnen relaxen?
Mermedina schreef:
21-07-2020 08:31
Met 7 maanden? Dat is een puber.
Zonder oorzaak geen gevolg
Snachts houden we de kat en kitten gescheiden.

Het begon eerst gewoon met petsen op het hoofd om af te tasten, en dat doet de kitten ook terug. Dus dat vind ik niet iets om in te grijpen.

Maar soms springt mijn kat echt op de kitten net alsof ze gaan dekken ofzo😖. In het begin heb ik dan ook vaak hard in mijn handen geklapt en dan gingen ze ook uit elkaar. Toen op internet opgezocht en kwam er uit dat de katten rangorde bepalen zo en het zelf moeten uitvechten.

Onze kat bijt overigens niet hard in de kitten zien we, hij krast ook niet met nagels. Maar onze kitten gromt wel als hij het niet meer leuk vindt, en gaat dan terug meppen soms waardoor onze oudere kat weer afschrikt. Maar goed dankjullie wel voor de tips ik ga het zeker meenemen!
Mermedina schreef:
21-07-2020 07:47
Laten we het dan houden op een geestelijk gezonde kat. Schrappen we het woordje ‘oud’ en volwassen is die kat ook nog niet met 7 maanden.
Ik was zelf ook in de war geraakt met die link naar dat andere topic, dacht ook even dat hier collega kat ook was overleden.
Tot ik terug keek en zag maanden staan i.p.v. jaar :)

Hier ging het overigens goed vanaf dag 1, lagen 's avonds al tegen elkaar in een mandje te slapen.
En na enkele maanden ging de langstzittende kat ook af en toe op de ander zitten en bijten, om hem daarna weer heerlijk te wassen.

Hoop wel dat het ook goed zal gaan straks met je 2 katten en de toekomstige baby.
Aquarium1301 schreef:
21-07-2020 09:49

Het begon eerst gewoon met petsen op het hoofd om af te tasten, en dat doet de kitten ook terug. Dus dat vind ik niet iets om in te grijpen.

Maar soms springt mijn kat echt op de kitten net alsof ze gaan dekken ofzo😖. In het begin heb ik dan ook vaak hard in mijn handen geklapt en dan gingen ze ook uit elkaar. Toen op internet opgezocht en kwam er uit dat de katten rangorde bepalen zo en het zelf moeten uitvechten.

Onze kat bijt overigens niet hard in de kitten zien we, hij krast ook niet met nagels. Maar onze kitten gromt wel als hij het niet meer leuk vindt, en gaat dan terug meppen soms waardoor onze oudere kat weer afschrikt. Maar goed dankjullie wel voor de tips ik ga het zeker meenemen!
Dit klinkt niet ernstig hoor, zo te lezen gaan ze goed met elkaar om.

De andere kat zit vlak voor zijn kattenpuberteit en het kitten groeit nog dus het stoeien zal nog wel even doorgaan. Een beetje grommen en terugpetsen is de manier om grenzen aan te geven en zolang je ziet dat de andere kat dat respecteert, komt het allemaal goed.

Het is niet goed als één van de twee de kamer niet meer in durft, de kattenbak niet durft te gebruiken, steeds achterna wordt gezeten (bij spelgedrag doen ze dat om de beurt), als ze ‘zingen’ en tegenover elkaar gaan staan dreigen; zulke dringen zijn ernstig bijvoorbeeld.

Subtieler is: wie het eerst eet en wie op het lekkerste plekje mag liggen. Je ziet de ‘bazige’ kat dan vaak ernaast zitten en staren. De andere kat gaat uit zichzelf weg. Lijkt niet op machtsuitoefening, maar is het wel degelijk. Oudjes geef ik daarom een eigen warm plekje, ik stuur de jongere katers daar weg. Eten krijgen ze ook apart zodat ze niet alles afstaan.
Aquarium1301 schreef:
21-07-2020 09:49

Katten hebben en kennen geen rangorde. Waar zou dat moeten staan? Die van7 maanden is een flinke kattenkoter en van een te zwaar kaliber om bovenop een ukkie te gaan zitten rambammen. Dat moet je begeleiden totdat het kitten het zelf af kan. Je ziet zelf toch ook wel dat het geen partij is?
Mermedina schreef:
21-07-2020 07:36
Het verbaast me wel dat er zo -ongezien- meteen wordt geadviseerd om in te grijpen en de katten te scheiden.

Neemt niet weg dat ook ik het natuurlijk met de beschrijving van TO moet doen en dat maakt het lastig inschatten wat er precies aan de hand is.

Meestal kijken wij met mensennormen en mensenogen naar kattengedrag. Observeer maar eens een tijdje een moederpoes met oudere kittens. Dat gaat ook niet zachtzinnig en het (oudere) kitten wordt regelmatig tegen zijn zin vastgehouden voor een schoonmaakbeurt. Kittens kunnen dan piepen alsof ze doodgaan maar moederpoes wacht tot hij stopt met jammeren en worstelen en gaat dan vrolijk verder met wassen.
Het is geen moederpoes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven