Gezondheid alle pijlers

Slaapproblemen - herkenning/ervaringen

25-07-2020 20:09 31 berichten
Hoi!

Ik kom hier geen medisch advies vragen. Meer herkenning en misschien (positieve) ervaringen.

Al sinds mijn kleutertijd heb ik last van problemen met inslapen. Urenlang of in extreme gevallen de hele nacht wakker liggen. Rond puberteit tijdje baat gehad bij melatonine. En nu, ik ben eind 20, gebruik ik seroquel. Het helpt me goed, maar ik ben geen voorstander van het middel.

Er is nooit echt duidelijk geweest waarom ik moeilijk in slaap kom. Er is wel cptts vastgesteld. Hiervoor heb ik therapie en ik heb al veel minder klachten. De kans dat het daarvandaan komt is wel aanzienlijk.

Ik heb al een hele hoop geprobeerd om beter in te slapen. Slaaphygiene heel serieus genomen. Meditatie, ander kussen/matras/dekbed, regelmatig sporten(doe ik nog). Ander soort medicatie. Het heeft me zoveel stress gegeven, het slecht slapen en dat alles wat ik heb geprobeerd onvoldoende hielp. Nu zit ik dus (voorlopig) aan seroquel. Maar uiteindelijk wil ik zonder.

Ik overweeg sowieso om een slaaponderzoek te gaan doen. Om te kijken of er een oorzaak en oplossing te vinden is. En ik maak het ook bespreekbaar met mijn psycholoog.

Zijn er mensen die dit herkennen? Die succesverhalen hebben en beter slapen? Oplossingen zijn er niet zo snel, maar wat herkenning is welkom :)
Alle reacties Link kopieren
Als je je zorgen maakt of je wel genoeg slaap zal krijgen dan vat je juist door die zorgen moeilijker de slaap.

Ik zou me geen doel stellen (zonder tabletten te kunnen) maar proberen het slapen zo aangenaam mogelijk te maken. Herinneringen aan slapeloze nachten maken je vermoedelijk niet meer ontspannen dus dat lokt het gedrag juist uit. Een heel fijn bed, een zeer prettige slaapkamer zijn allemaal puntjes in het voordeel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mindfulness geprobeerd?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Is al onderzocht of je genoeg melatonine aanmaakt?
Ik heb slaapproblemen door PTSS en slaap sinds kort onder een verzwaringsdeken. Geen idee of het een placebo-effect is, maar mij helpt het erg goed. Ik slaap eerder in, beter door en heb minder (heftige) nachtmerries.
ik heb je een PB gestuurd
Herkenbaar. Slaap uit mezelf maar een uurtje of vier per nacht fatsoenlijk. Mindfullnes geprobeerd, de standaard slaap hygiëne, etc etc. Heb nu voor af en toe medicatie om een keer een nacht zes uur te slapen en dat neem ik om de zoveel dagen een keer. Enige wat mij helpt is accepteren. Zorgen dat ik rustig blijf in de nacht ipv denken ik moet gaan slapen. Ideaal nee, maar dit is het beste wat mogelijk is
Marée schreef:
25-07-2020 20:37
Ik heb slaapproblemen door PTSS en slaap sinds kort onder een verzwaringsdeken. Geen idee of het een placebo-effect is, maar mij helpt het erg goed. Ik slaap eerder in, beter door en heb minder (heftige) nachtmerries.
Hier ook sinds kort een verzwaringsdeken, is even wennen maar het slaapt heerlijk. Volgens mij lig ik eindelijk stil 's nachts.

Daarvoor altijd slaapproblemen gehad, slecht inslapen, te vaak wakker worden of gewoon niet inslapen (niet door piekeren ofzo, gedachteloos naar het plafond staren). Ik heb jaren geslapen met oordopjes en een ooglap voor omdat ik letterlijk van elk geluidje of lichtstraaltje wakker werd.

Uiteindelijk om een andere reden gestopt met het eten van gluten. Na twee weken sliep ik in elk geval door als ik sliep.
Later info opgezocht en zoals ik het snapte bleef mijn systeem alert en dus wakker vanwege een glutenintollerantie.

Nu dus zonder gluten en met verzwaringsdeken slaap ik als een beertje in winterslaap :biggrin:
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Herkennen: ja
Succesverhaal: nee

Sorry. Ik hoop dat het slaaponderzoek jou wat gaat opleveren.
Herkenbaar, al sinds de basisschool slaap ik moeilijk in, en als ik voor 23u naar bed ging wist ik dat het een slechte nacht zou worden. Ik werd jarenlang makkelijk 4 keer per nacht wakker en viel dan niet direct weer in slaap maar lag gemakkelijk een kwartier rond te kijken voordat dat lukte. Slapen met muziek, melatonine, een volledig donkere kamer, mindfullnes, niks werkte. Was er inmiddels zodanig aan gewend dat ik er weinig aandacht meer aan schonk.
Toen ik 2 jaar geleden een relatie kreeg was ik bang dat ik mijn vriend snachts wakker zou houden met mijn gedraai. Maar tot mijn allergrootste verbazing: sinds ik met hem slaap, val ik bijna altijd binnen een kwartier in slaap, wordt ik minder vaak wakker en slaap ik sneller in als ik snachts wel wakker wordt. Ik heb nog nooit in mijn leven zo goed geslapen.... dus ik zou zeggen: wie weet dat een mannelijke knuffel in bed ook voor jou een oplossing kan bieden :-D
(Grapje ;-) )
Ik snap hoe frustrerend het is, en hoe meer je bezig bent met: vanavond moet in echt op tijd slapen, hoe erger het is!
Sorry was dubbel
Ik heb slaaponderzoek gehad. Daar kwam uit dat ik het delayed sleep phase syndrome heb.

De melatonine aanmaak begint bij mij dus later dan zou moeten. En dat werd steeds een uur later. Tot ik op een gegeven moment 2,5 uur sliep per nacht en dingen ging zien die er niet waren.

Neuroloog had 2 oplossingen, later beginnen met werken. Of de aanmaak weer op het juiste moment krijgen. Maar daar zou ik maanden mee bezig zijn iedere dag een half uur later naar bed dan dat mijn klok zei, om zo uiteindelijk weer op een normaal ritme uit te komen.

Het was ineens over toen ik zwanger werd. En daarna toen ik weer aan de prikpil ging. Het was bij mij dus waarschijnlijk hormonaal.

Misschien dat je daar naar kan kijken. Wie weet ligt bij jou ook daar de oplossing.
... quote mislukt
Hecamel schreef:
25-07-2020 21:57

Het was ineens over toen ik zwanger werd. En daarna toen ik weer aan de prikpil ging. Het was bij mij dus waarschijnlijk hormonaal.

Misschien dat je daar naar kan kijken. Wie weet ligt bij jou ook daar de oplossing.
Misschien bij TO zinloos omdat haar slaapproblemen al ver voor de pubertijd plaatsvonden, maar slapeloosheid vanwege hormonen ken ik ook.
Toen ik borstvoeding gaf, sliep ik steeds slechter en slechter, tot maar 2 a 3 uur per nacht met gigantische inslaap problemen.
Borstvoeding afgebouwd (nadat ik dingen hoorde en zag die er niet waren) en spiraal terug laten zetten en 3 dagen daarna sliep ik weer als vanouds. 100% hormonaal dus. Zo voelde het trouwens ook: chemisch niet kunnen slapen, alsof iemand me stiekem elke dag speed gaf.

Dus wie weet hormonaal? Is dat al eens bekeken?
Herken het wel, herinner me ook dat toen ik nog kind was, mijn moeder voor ze zelf naar bed ging nog even op de kamer kwam kijken, en ik dan nog wakker was. Altijd laat wakker, en snap nog steeds niet dat mensen kunnen zeggen dat ze "vanavond op tijd naar bed gaan want moet er morgen vroeg uit" Mijn slaapcentrum, of hoe dat heet, snapt dat echt niet. Nee hoor, gewoon een extra uur wakker.
Tegenwoordig maak ik me er minder druk om, eerst jaren werkloos, nu pensioen, dus hoef er 's morgens niet vroeg uit.
Maar het gebeurt wel dat ik 's avonds naar bed ga en denk dat een keer douchen per dag genoeg is en zo mijn bed in ga. Nou nogal vaak ga ik dan na een uur toch nog bed uit voor een hete douche, en dan slaap ik een paar uur, en ben dan weer wakker, Slaap gemiddeld 1,5 uur en dan wakker en weer 1,5 uur en weer wakker en zo heel de nacht door.
Die hete douche zelfs in de zomer dus he. Misschien zou ik ook zo,n zware deken moeten proberen, zelfs bij een hittegolf wil ik iets over me heen, zeker het zomerdekbed
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Slaapproblemen herkenbaar. Ik heb periodes dat ik extreem slecht slaap. Zo’n periode was april-mei (en dat was niet eens Corona-pieker gerelateerd).

Ik loop momenteel bij een slaappsycholoog en heb zo’n traject ook in 2017 gevolgd. Heb daar veel aan.

Ik gebruik ook etherische oliën die erom bekend staan dat ze ondersteunen bij het verkrijgen van genoeg slaap.
Al met al is het nu acceptabel. Als in: zo’n beetje 6 uur per nacht.

Seroquel heb ik ook gehad. Maar moest daar acuut mee stoppen (zie loepje een paar weken terug als je wilt weten waarom).
Wauw wat een boel reacties allemaal! Ik ga er morgen even uitgebreid op reageren. Hoe ironisch, maar iedereen een fijne nacht gewenst :daisy:
@nlies: volgens mijn slaappsycholoog heeft slecht slapen ook te maken met een niet goed gereguleerde lichaamstemperatuur. Om goed in slaap te komen moet de temperatuur van ons lichaam aan het einde van de dag naar beneden. Een warme douche kan, maar dus niet te laat. Aldus het advies.
Ik heb helaas ook nog geen oplossing. Als ik eenmaal slaap dan gaat het goed en kan ik ook úren doorslapen. Mocht ik dan na een paar uur wakker worden ben ik ook zo weer vertrokken, ook als ik tussendoor even naar de wc ga, maar die eerste keer in slaap vallen duurt gewoon een eeuwigheid. Het is iedere keer weer even zoeken naar wat werkt en meestal is het tijdelijk.
Heb een hele periode gehad dat ik een playlist van Bob Ross aanzette via Youtube om te luisteren naar zijn stem. Ideale ASMR en hoewel ik er niet altijd per se veel sneller van in slaap viel was ik wel veel rustiger in plaats van geïrriteerd te woelen en te draaien.
EHR schreef:
25-07-2020 23:19
@nlies: volgens mijn slaappsycholoog heeft slecht slapen ook te maken met een niet goed gereguleerde lichaamstemperatuur. Om goed in slaap te komen moet de temperatuur van ons lichaam aan het einde van de dag naar beneden. Een warme douche kan, maar dus niet te laat. Aldus het advies.
Dat kan best, maar bij mij is het het enige wat helpt. Maar van de andere kant wat me ook vaak gebeurt:
Ik ga naar bed, barst van de kou dus een douche, en extra dekbed (heb zo'n dubbel, zomer/winter dat ik in 2 verschillende overtrekken doe, en een daarvan ligt altijd binnen handbereik) Dan val ik in slaap, na 1,5 uur word ik wakker van de warmte, dus een dekbed weg . Dan later word ik nog eens wakker en dan of ook pyjama maar uit, of dekbed terug, of de 2 dekbedden omwisselen. Dus ik blijf wel bezig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
ik heb ook al jaren slaapproblemen mede door RLS (Restless legs syndrome). Heb daar medicijnen voor en als ik die niet, of te laat inneem is het helemaal drama.

Melatonine ook geprobeerd maar deed helemaal niks. De dokter zegt dat ik me in moet lezen op internet wat ik eraan kan doen, geen idee wat de oorzaak is. Soms als ik teveel gedronken heb, als ik te weinig of juist teveel gesport heb, als ik veel aan mijn hoofd heb. Ook lig ik makkelijk te zweten snachts denk dat dat hormonaal is. Helaas geen tips voor je maar ik lees graag mee met ervaringen van anderen.
nooit1blijvenzitten schreef:
25-07-2020 22:36
Misschien bij TO zinloos omdat haar slaapproblemen al ver voor de pubertijd plaatsvonden, maar slapeloosheid vanwege hormonen ken ik ook.
Toen ik borstvoeding gaf, sliep ik steeds slechter en slechter, tot maar 2 a 3 uur per nacht met gigantische inslaap problemen.
Borstvoeding afgebouwd (nadat ik dingen hoorde en zag die er niet waren) en spiraal terug laten zetten en 3 dagen daarna sliep ik weer als vanouds. 100% hormonaal dus. Zo voelde het trouwens ook: chemisch niet kunnen slapen, alsof iemand me stiekem elke dag speed gaf.

Dus wie weet hormonaal? Is dat al eens bekeken?
Ik had het ook al vóór mijn pubertijd. Bij ons zit het in de familie en bleek het dus hormonaal te zijn bij mij en mijn nichtje.

Misschien (maar dit is een wilde gok) zijn die hormonen in mindere mate al wel aanwezig voor de pubertijd en hebben daardoor nog steeds effect op je circadiaans ritme.
suzyqfive schreef:
25-07-2020 20:27
Mindfulness geprobeerd?
Ja. In het begin hielp het me wel, ik viel redelijk snel in slaap. Later werkte het helaas niet meer. En ondanks dat ik snel in slaapviel, ik kwam dan heel lang in een lichte slaap. Dat gevoel dat je de hele tijd wakker bent, maar toch slaap je. Dit duurde echter de halve nacht waardoor ik toch heel moe wakker werd.
Lambchop schreef:
25-07-2020 20:55
Hier ook sinds kort een verzwaringsdeken, is even wennen maar het slaapt heerlijk. Volgens mij lig ik eindelijk stil 's nachts.

Daarvoor altijd slaapproblemen gehad, slecht inslapen, te vaak wakker worden of gewoon niet inslapen (niet door piekeren ofzo, gedachteloos naar het plafond staren). Ik heb jaren geslapen met oordopjes en een ooglap voor omdat ik letterlijk van elk geluidje of lichtstraaltje wakker werd.

Uiteindelijk om een andere reden gestopt met het eten van gluten. Na twee weken sliep ik in elk geval door als ik sliep.
Later info opgezocht en zoals ik het snapte bleef mijn systeem alert en dus wakker vanwege een glutenintollerantie.

Nu dus zonder gluten en met verzwaringsdeken slaap ik als een beertje in winterslaap :biggrin:
Die verzwaringsdeken lees ik hier meer. Ik ga dit overwegen. Vraag me alleen af hoe warm het is? Ik slaap zelfs 's winters onder een zomerdekbed, met raam nog op een kier. Ik heb het heel snel te warm. Ook niet echt helpend bij het slapen :P

Baileyslife schreef:
25-07-2020 21:49
Herkenbaar, al sinds de basisschool slaap ik moeilijk in, en als ik voor 23u naar bed ging wist ik dat het een slechte nacht zou worden. Ik werd jarenlang makkelijk 4 keer per nacht wakker en viel dan niet direct weer in slaap maar lag gemakkelijk een kwartier rond te kijken voordat dat lukte. Slapen met muziek, melatonine, een volledig donkere kamer, mindfullnes, niks werkte. Was er inmiddels zodanig aan gewend dat ik er weinig aandacht meer aan schonk.
Toen ik 2 jaar geleden een relatie kreeg was ik bang dat ik mijn vriend snachts wakker zou houden met mijn gedraai. Maar tot mijn allergrootste verbazing: sinds ik met hem slaap, val ik bijna altijd binnen een kwartier in slaap, wordt ik minder vaak wakker en slaap ik sneller in als ik snachts wel wakker wordt. Ik heb nog nooit in mijn leven zo goed geslapen.... dus ik zou zeggen: wie weet dat een mannelijke knuffel in bed ook voor jou een oplossing kan bieden :-D
(Grapje ;-) )
Ik snap hoe frustrerend het is, en hoe meer je bezig bent met: vanavond moet in echt op tijd slapen, hoe erger het is!
Haha, ik moest wel lachen om je berichtje! Ik heb die ervaring ook. In een relatie sliep ik altijd beter. Momenteel single maar wie weet!

Hecamel schreef:
27-07-2020 09:29
Ik had het ook al vóór mijn pubertijd. Bij ons zit het in de familie en bleek het dus hormonaal te zijn bij mij en mijn nichtje.

Misschien (maar dit is een wilde gok) zijn die hormonen in mindere mate al wel aanwezig voor de pubertijd en hebben daardoor nog steeds effect op je circadiaans ritme.
Hier zag ik ook meerdere reacties over. Het begon bij mij eerder, de slaapproblemen. Maar werd wel erger rond mijn puberteit. De thuissituatie werd toen ook slechter helaas. Maar wellicht zouden de hormonen er wel effect op kunnen hebben. Dus deze onthou ik ook.
Starkid schreef:
25-07-2020 23:23
Ik heb helaas ook nog geen oplossing. Als ik eenmaal slaap dan gaat het goed en kan ik ook úren doorslapen. Mocht ik dan na een paar uur wakker worden ben ik ook zo weer vertrokken, ook als ik tussendoor even naar de wc ga, maar die eerste keer in slaap vallen duurt gewoon een eeuwigheid. Het is iedere keer weer even zoeken naar wat werkt en meestal is het tijdelijk.
Heb een hele periode gehad dat ik een playlist van Bob Ross aanzette via Youtube om te luisteren naar zijn stem. Ideale ASMR en hoewel ik er niet altijd per se veel sneller van in slaap viel was ik wel veel rustiger in plaats van geïrriteerd te woelen en te draaien.
Vervelend zeg! Dit herken ik heel erg. Eenmaal in slaap prima, maar het in slaap komen is dus een ding. Ik heb voordat ik medicatie slikte ook een tijd lang een serie voor enkel het geluid aangezet op de achtergrond. Hielp me idd om rustiger te blijven.
Artique schreef:
30-07-2020 13:38

Die verzwaringsdeken lees ik hier meer. Ik ga dit overwegen. Vraag me alleen af hoe warm het is? Ik slaap zelfs 's winters onder een zomerdekbed, met raam nog op een kier. Ik heb het heel snel te warm. Ook niet echt helpend bij het slapen :P
Ik niet het idee dat die verzwaringsdeken te warm is. Volgens mij komt het aardig overeen met een dubbel laken, waar dan bolletjes tussen zitten die hem zwaar maken.
Maar kan per deken en natuurlijk ook per persoon verschillen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven