Liever geen contact met schoonvader

27-07-2020 10:46 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het begin toen mijn vriend en ik net samen waren mocht ik mijn schoonvader wel, maar nu begin ik me steeds meer aan die man te irriteren.

Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.

Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).

Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.

Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.

Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.

Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.

Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.

Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.

Wat zouden jullie doen?
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:19
Ik doe niks meer voor hem zolang hij zelf geen oplossingen zoekt, mijn vriend doet ook niks meer. Ze hebben gewoon professionele hulp nodig, dat kunnen wij niet bieden.
Probleem opgelost. Veel plezier in de Ardennen.
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:20
Klopt, wanneer mijn vriend niet thuis is fietst schoonvader op zijn elektrische fiets naar mij toe om om hulp te vragen, maar alleen wanneer bijvoorbeeld de buurvrouw bij schoonmoeder kan blijven zodat ze niet alleen is.
De buurvrouw kan het smsje niet lezen?
*2020* schreef:
27-07-2020 11:23
Nee, die vrouw is 85 en heeft nog nooit een mobiele telefoon gehad. Contacten die ze met mensen hebben zijn allemaal met ouderen. Met buurvrouw aan de andere kant wil schoonmoeder niks te maken hebben want ze denkt dat buurvrouw achter haar man aan zit wat onzin is want buurvrouw is rond de 40 en heeft een vriend. Buurvrouw heeft mijn schoonvader een paar keer gevraagd of hij de planten water wilde geven en de konijnen voeren tijdens haar vakantie en daardoor denkt mijn schoonmoeder dat buurvrouw meer van hem wil terwijl buurvrouw echt niet achter een oude arme AOW'er aan zal gaan.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:28
48.78% gewijzigd
*2020* schreef:
27-07-2020 11:23
Precies, raar.
Je vriend zal het gesprek met de huisarts van zijn ouders aan moeten gaan.
Wat als schoonvader voor schoonmoeder komt te overlijden?

Ik heb het meegemaakt met een vriendin. Moeder wllde huis ook niet uit, vader haalde boodschappen, mondjesmaat ging ze mee, maar zeer vermijdende mensen.
Niets mis mee, zolang ze hun wereldje draaiende kunnen houden. Eigen keuze.
Toen haar vader wegviel, is haar moeder uiteindelijk onder rechtelijke dwang opgenomen geworden op een psychiatrische afdeling. Ze kon nl gewoonweg niet alleen en voor zichzelf zorgen, vervuilde en at lleen nog witbrood met hagelsag, want was bang overal aan dood te gaan.
Vriendin moest huis laten renoveren ondertussen, want geen werkend warm water en cv meer. Daar wilden ze geen mensen voor over de vloer hebben. Stookten de woonkamer warm met oliekacheltje.
Toen moeder uit ziekenhuis kwam, had ze nog steeds wekelijks de psychiatrisch verpleegkundige over de vloer, werd ze gedwongen sociale activiteiten (kerk, bingo) te ondernemen, anders zou ze wellicht weer terugzakken.
Helaas heeft ze maar zeer kort van haar opgeknapte woning en herstel mogen genieten.

Maar echt, mijn tip: zorg dat de hulpverlening opgestart wordt, desnoods onder dwang. Je vriend kan dit ook niet alleen en zijn ouders hebben ook het liefste wat je hebt op de wereld gezet. Beetje zorg voor hun moet kunnen vind ik. Dat hoort nu eenmaal bij het leven en is ook wat de overheid nu jarenlang al stimuleert. Ipv in een verzorgingshuis proppen, moeten mensen nu veel langer hulp van familie en vrienden/ buren zelfstandig wonen.

Maak duidelijke afspraken met je schoonvader. Je rijdt 1x per week (of 2, of 3...) met hem naar de bouwmarkt op zus en zo tijdstip.
Strakke grenzen aangeven en niet erover heen laten gaan.
Staat ie onverwacht en zonder afspraak aan de deur: wegsturen.
Nee is nee en ja is ja.

Sterkte! En praat goed met je vriend, het blijven tenslotte zijn ouders en je mag hem niet gevoel geven dat ie moet kiezen tussen jullie.
Mijn keuze zou dan snel gemaakt zijn.
Nope
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:25
Nee, die vrouw is 85 en heeft nog nooit een mobiele telefoon gehad. Contacten die ze met mensen hebben zijn allemaal met ouderen.
De letters zijn er toch gewoon?

Of is ze slechtziend? Want of je het van een telefoon afleest of van een blaadje, de tekst is hetzelfde.
ExodusRedux schreef:
27-07-2020 11:10
Tegen schoonvader zeggen. Of je besteld het en mijn vriend helpt je daarmee of je koopt het niet. Meer smaken zijn er niet.
Er zijn genoeg andere smaken. Hij kan iemand anders vragen, een auto kopen, laten bezorgen, iemand anders inhuren enz
Ik ben echt verbaasd dat er nog mensen zijn van die leeftijd die geen mobiele telefoon hebben of geen internet in huis. Ze hoeven niet het nieuwste van het nieuwste te hebben en ook echt niet alles ermee kunnen. Wat nou als er iets met schoonma gebeurd? Kan hij dan 112 bellen?

Ik ben echt van mening dat men mee moet gaan met de tijd. Als kinderen zijnde kun je je ouders daarin helpen. Maar op een duur moeten ze dat echt wel kunnen.
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
27-07-2020 11:26
Je vriend zal het gesprek met de huisarts van zijn ouders aan moeten gaan.
Wat als schoonvader voor schoonmoeder komt te overlijden?

Ik heb het meegemaakt met een vriendin. Moeder wllde huis ook niet uit, vader haalde boodschappen, mondjesmaat ging ze mee, maar zeer vermijdende mensen.
Niets mis mee, zolang ze hun wereldje draaiende kunnen houden. Eigen keuze.
Toen haar vader wegviel, is haar moeder uiteindelijk onder rechtelijke dwang opgenomen geworden op een psychiatrische afdeling. Ze kon nl gewoonweg niet alleen en voor zichzelf zorgen, vervuilde en at lleen nog witbrood met hagelsag, want was bang overal aan dood te gaan.
Vriendin moest huis laten renoveren ondertussen, want geen werkend warm water en cv meer. Daar wilden ze geen mensen voor over de vloer hebben. Stookten de woonkamer warm met oliekacheltje.
Toen moeder uit ziekenhuis kwam, had ze nog steeds wekelijks de psychiatrisch verpleegkundige over de vloer, werd ze gedwongen sociale activiteiten (kerk, bingo) te ondernemen, anders zou ze wellicht weer terugzakken.
Helaas heeft ze maar zeer kort van haar opgeknapte woning en herstel mogen genieten.

Maar echt, mijn tip: zorg dat de hulpverlening opgestart wordt, desnoods onder dwang. Je vriend kan dit ook niet alleen en zijn ouders hebben ook het liefste wat je hebt op de wereld gezet. Beetje zorg voor hun moet kunnen vind ik. Dat hoort nu eenmaal bij het leven en is ook wat de overheid nu jarenlang al stimuleert. Ipv in een verzorgingshuis proppen, moeten mensen nu veel langer hulp van familie en vrienden/ buren zelfstandig wonen.

Maak duidelijke afspraken met je schoonvader. Je rijdt 1x per week (of 2, of 3...) met hem naar de bouwmarkt op zus en zo tijdstip.
Strakke grenzen aangeven en niet erover heen laten gaan.
Staat ie onverwacht en zonder afspraak aan de deur: wegsturen.
Nee is nee en ja is ja.

Sterkte! En praat goed met je vriend, het blijven tenslotte zijn ouders en je mag hem niet gevoel geven dat ie moet kiezen tussen jullie.
Mijn keuze zou dan snel gemaakt zijn.
Wanneer mijn vriend zijn vader zou komen te overlijden zal zijn moeder naar een verzorgingshuis moeten gezien ze niet voor zichzelf kan zorgen, ze durft zelfs de trap naar boven niet op te lopen zonder dat haar man achter haar staat.
Dat ze sms-en is wel goed. Dan heeft hij geen whatsapp dus. :roll: :roll:

Als jij nou gewoon hem blokt, dan kan hij jouw niet bellen en sms-en en dan doe je ook niet meer open als hij langskomt. Vraagt hij er naar verwijs je hem naar zijn zoon.

Elke keer weer. Je zoon kan je bellen.. schoonpa. Je kan bij zoon langs, die woont in de straat ect. Je zoon kan het voor je bestellen online. Je zoon kan extra hulp regelen voor jullie. Je zoon. Je zoon.

Ja, leuk gaat die je niet vinden maar je wil toch al contact verbreken. Dus waarom niet eens beginnen met nee en negeren? En daarna met wijzen naar zijn eigen kind en prof hulp. Verder niets doen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:30
1.47% gewijzigd
ExodusRedux schreef:
27-07-2020 11:28
Ik ben echt verbaasd dat er nog mensen zijn van die leeftijd die geen mobiele telefoon hebben of geen internet in huis. Ze hoeven niet het nieuwste van het nieuwste te hebben en ook echt niet alles ermee kunnen. Wat nou als er iets met schoonma gebeurd? Kan hij dan 112 bellen?

Ik ben echt van mening dat men mee moet gaan met de tijd. Als kinderen zijnde kun je je ouders daarin helpen. Maar op een duur moeten ze dat echt wel kunnen.
Genoeg mensen met het IQ van een doperwtje die dit echt niet kunnen leren.
Heel lastig, want de samenleving wordt steeds ingewikkelder en een groepje mensen kan dat dus allemaal echt niet volgen. Best nog wel veel, als je kijkt naar hoeveel mensen laaggeletterd zijn of een lichte verstandelijke beperking hebben.
Wat eten we vanavond?
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:29
Wanneer mijn vriend zijn vader zou komen te overlijden zal zijn moeder naar een verzorgingshuis moeten gezien ze niet voor zichzelf kan zorgen, ze durft zelfs de trap naar boven niet op te lopen zonder dat haar man achter haar staat.
Niet durven is geen reden voor een als indicatie
Luci_Morgenster schreef:
27-07-2020 11:27

Of is ze slechtziend? Want of je het van een telefoon afleest of van een blaadje, de tekst is hetzelfde.
Ik denk dat de moeilijkheid het openen van het smsje is?

Maar.. gezellig daar.
Later is nu
Luci_Morgenster schreef:
27-07-2020 11:27

Ze weet niet hoe ze het moet openen, weten mijn schoonouders ook niet terwijl ze beide een oude Nokia 3210 hebben en het dus heel simpel is. Het heeft zelfs weken geduurd tot mijn schoonmoeder wist hoe de Senseo werkt en nog doet ze het vaak verkeerd.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:34
0.00% gewijzigd
ExodusRedux schreef:

Echt te simpel gedacht

Hoe ouder hoe lastiger dit is/wordt
( ook al was je er vroeger zo handig in)

Ik werk met de 80+ doelgroep en dit is echt heel lastig bij te houden.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:33
0.15% gewijzigd
madamzonderm schreef:
Er zijn genoeg andere smaken. Hij kan iemand anders vragen, een auto kopen, laten bezorgen, iemand anders inhuren enz
Een auto kopen heeft geen nut zonder rijbewijs. Mijn schoonouders hebben beide geen rijbewijs, ook nooit gehad omdat ze het niet nodig hadden. Ook nooit geld voor gehad gezien ze tot hun AOW altijd in de bijstand hebben gezeten.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:35
11.26% gewijzigd
ExodusRedux schreef:

112 bellen kan ook met vaste telefoon. Waarom zou je een mobiel moeten hebben en/of internet, als je daar niets mee doet of niets aan vindt?
JIJ kunt wel vanalles vinden, maar anderen hoeven dat niet met je eens te zijn.
Later is nu
Ik krijg een beetje het idee dat er toch iets is dat maakt dat je het niet heel erg vindt. Want alles wat hier wordt aangedragen schuif je af als kan niet, werkt niet, mag niet.

Probeer zelf ook in oplossingen te denken in plaats van in problemen. Wat zou wel kunnen werken?

Bijvoorbeeld afspraken maken over wanneer je wel wil rijden. 1 keer per maand of 1 keer per 2 weken, dat waar jij je prettig bij kan voelen.
Wanneer mag hij langskomen?
Spreek dat duidelijk met elkaar af en wijk daar zelf ook niet vanaf.
Hiermee houd je zelf de controle en kan je hem toch helpen.
Dreamer schreef:
27-07-2020 11:33
112 bellen kan ook met vaste telefoon. Waarom zou je een mobiel moeten hebben en/of internet, als je daar niets mee doet of niets aan vindt?
JIJ kunt wel vanalles vinden, maar anderen hoeven dat niet met je eens te zijn.
Vaste telefoon hebben ze al jaren niet meer, afgeschaft omdat ze telkens een hoge rekening hadden wanneer ze naar mobiele nummers belden. Ik heb ze nu wel al 100x verteld dat ze voor ongeveer 10 euro per maand onbeperkt naar vast en mobiel kunnen bellen maar dat geloven ze niet. Beginnen dan meteen weer over de hoge rekeningen van 15 jaar geleden.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:37
5.76% gewijzigd
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:25
Nee, die vrouw is 85 en heeft nog nooit een mobiele telefoon gehad. Contacten die ze met mensen hebben zijn allemaal met ouderen. Met buurvrouw aan de andere kant wil schoonmoeder niks te maken hebben want ze denkt dat buurvrouw achter haar man aan zit wat onzin is want buurvrouw is rond de 40 en heeft een vriend. Buurvrouw heeft mijn schoonvader een paar keer gevraagd of hij de planten water wilde geven en de konijnen voeren tijdens haar vakantie en daardoor denkt mijn schoonmoeder dat buurvrouw meer van hem wil terwijl buurvrouw echt niet achter een oude arme AOW'er aan zal gaan.
De eerste Nokia is al van 1999 maar goed ik vraag mij meer af in wat voor volkswijk je schoonouders wonen.
Ze zijn allemaal oud weten niets kunnen niets zijn achterdochtig.
To, ik herken enigszins de situatie van nabije familie. Heel triest. Je kunt niets doen als mensen zelf geen echte hulp willen. En dan bedoel ik niet: hulp om naar de bouwmarkt te gaan, maar echt hulp om de situatie te verbeteren. Als de wil er niet is, houdt het op.
Wat ik van nabij zie gebeuren, is dat het gedrag van je schoonvader, het in stand houden van de situatie, alles alleen maar erger maakt. Het alles uit handen nemen voor zo iemand lijkt behulpzaam, maar helpt juist helemaal niet. Maar ook dat is vaak aan dovemansoren gericht. Zorg dat jij en je vriend niet dezelfde fout maken als je schoonvader. Jou zelf zou ik sowieso adviseren om hier flink afstand van te houden.

Als je de boel mee in stand blijft houden, dan hebben ze wellicht het gevoel dat ze nog net het hoofd boven water kunnen houden. Maar dat helpt niet. Misschien is het beter voor ze om daadwerkelijk de dagelijkse problemen te ervaren, zonder dat iemand anders die meteen voor ze uit handen neemt. Het besef dat er wel degelijk een probleem is, is nodig voor hen om misschien toch de stap naar hulp te zetten. Of ze dat ooit gaan doen, wie weet. Maar zolang iemand anders steeds brandjes blust, sowieso niet.

Laat je hier niet in meezuigen, to.
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:36
Vaste telefoon hebben ze al jaren niet meer, afgeschaft omdat ze telkens een hoge rekening hadden wanneer ze naar mobiele nummers belden. Ik heb ze nu wel al 100x verteld dat ze voor ongeveer 10 euro per maand onbeperkt naar vast en mobiel kunnen bellen maar dat geloven ze niet. Beginnen dan meteen weer over de hoge rekeningen van 15 jaar geleden.
Had er iemand sekslijnen 15 jaar terug gebeld?
Hecamel schreef:
27-07-2020 11:34
Ik krijg een beetje het idee dat er toch iets is dat maakt dat je het niet heel erg vindt. Want alles wat hier wordt aangedragen schuif je af als kan niet, werkt niet, mag niet.

Probeer zelf ook in oplossingen te denken in plaats van in problemen. Wat zou wel kunnen werken?

Bijvoorbeeld afspraken maken over wanneer je wel wil rijden. 1 keer per maand of 1 keer per 2 weken, dat waar jij je prettig bij kan voelen.
Wanneer mag hij langskomen?
Spreek dat duidelijk met elkaar af en wijk daar zelf ook niet vanaf.
Hiermee houd je zelf de controle en kan je hem toch helpen.
We hebben al van alles geprobeerd. Ook voorgesteld dat een vrijwilliger van bijvoorbeeld Humanitas ze zou kunnen helpen of van een ouderenstichting hier in de regio maar op alles wordt met nee gereageerd omdat schoonvader vindt dat die het zelf allemaal prima aan kan.
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:38
We hebben al van alles geprobeerd. Ook voorgesteld dat een vrijwilliger van bijvoorbeeld Humanitas ze zou kunnen helpen of van een ouderenstichting hier in de regio maar op alles wordt met nee gereageerd omdat schoonvader vindt dat die het zelf allemaal prima aan kan.
En hoe sta je tegenover het afspraken maken, want dat kan een oplossing zijn en die lijk je te negeren.
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:36

Weet je, jij gooit ook allemaal problemen en dingen in de groep.

je hebt gezegd dat jullie vanaf nu niets meer doen. Ik vind dat hard. Ga met de ouders (je vriend dus) in gesprek, dat hij niet meer alles kan doen, dat er andere hulp (bij) moet komen. Ze ineens laten dobberen, terwijl er geen vervanging is voor de hulp die je vriend wel altijd gaf, is toch ook raar?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven