Liever geen contact met schoonvader

27-07-2020 10:46 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het begin toen mijn vriend en ik net samen waren mocht ik mijn schoonvader wel, maar nu begin ik me steeds meer aan die man te irriteren.

Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.

Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).

Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.

Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.

Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.

Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.

Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.

Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.

Wat zouden jullie doen?
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 10:54
Mijn vriend heeft geen rijbewijs, mag ivm medicatie die de rijvaardigheid kan beïnvloeden ook geen les meer nemen. Mijn schoonmoeder is een nogal angstig persoon, is overal bang voor. Komt ook nooit in haar eentje op straat omdat ze bang is dat ze aangereden wordt als ze de straat oversteekt, die zit al jarenlang 24u per dag in huis.
Jij en je vriend kunnen nu nooit op vakantie gaan? Wat als jullie besluiten een maand te gaan reizen? Wat dan?
appelientjex wijzigde dit bericht op 27-07-2020 18:47
2.15% gewijzigd
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 12:00
Klopt het zijn volwassenen maar met een heel laag IQ, dus vind het wel zielig. En jammer dat er geen manier is om zwakbegaafde mensen gedwongen hulp te laten geven. Als mijn schoonvader bijvoorbeeld een keer ziek wordt of een been breekt kunnen ze niks want hij is degene die thuis ook alles doet qua huishouding, eten koken e.d.
Dat gaat dus sowieos problemen opleveren als zij nog ouder worden, want er gaat een keer iemand ziek worden of erger.
Hoe hebben ze in godsnaam 5 kinderen opgevoed met zoveel beperkingen?
Het echte probleem is dat jij je ergert, een grens voelt maar er niet naar wilt handelen. Vervolgens erger je je nog méér en vind je jezelf zielig. In zelfmedelijden en wrok focus je je dan alleen op wat schoonma en schoonma allemaal doen en niet doen. Ipv te zien dat je een keuze hebt. Sterker nog: je kiest nú al maar staat daar zelf niet achter en zeurt daarover.

Dus: stop met jezelf zielig te vinden en te klagen.

Kies.
Of kies niet te kiezen.

https://m.youtube.com/watch?v=AYeWn66qpnc en dan tussen 0:18 en :25
Kijk, dat 't frusterend is voor je dat schoonouders zo in elkaar zitten snap ik heel goed. Maar maak het niet jouw probleem. Je hebt geen of weinig invloed op het gedrag van.

Je hebt al van alles geprobeerd en dat is prima, maar als hun medewerking nodig is en ze kunnen en of willen die niet bieden houdt het voor jullie op.

Dan is het óf helemaal de deur dicht óf hele duidelijke afspraken maken/harde grenzen stellen en handhaven. En ja schoonpa zal blijven zeuren en leuren. Hij is daarin ziek/minder begaafd.

Kiezen dus of je dat geduld (met gezonde grenzen) kunt opbrengen of niet.
MarindaH schreef:
27-07-2020 14:10
Heb jij alle voorgaande berichten gemist ofzo?
Heb inderdaad maar 1 pagina gelezen. Sorry
de wereld wacht om ontdekt te worden
Wat onze vakantie betreft hebben ze een oplossing. Mijn vriend zijn zus neemt een paar dagen onbetaald verlof (ze is gek, ze past sowieso wekelijks al op tijdens haar vaste vrije middag wanneer haar vader koffie gaat drinken bij een vriend van hem) op om op haar moeder te passen wanneer haar vader weg moet.
appelientjex schreef:
27-07-2020 18:43
Jij en je vriend kunnen nu nooit op vakantie gaan? Wat als jullie besluiten een maand te gaan reizen? Wat dan?
`Wij gaan wel gewoon op vakantie hoor, alleen de afgelopen 4x met een wekenlange ruzie met zijn vader tot gevolg. We blijven absoluut niet thuis vanwege hun. In september vertrekken we dus ook gewoon of mijn vriend zijn vader nu wil of niet.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 15:01
10.85% gewijzigd
appelientjex schreef:
27-07-2020 18:46
Dat gaat dus sowieos problemen opleveren als zij nog ouder worden, want er gaat een keer iemand ziek worden of erger.
Hoe hebben ze in godsnaam 5 kinderen opgevoed met zoveel beperkingen?
De 3 oudste zussen hebben een andere vader en zijn daar opgegroeid.
Nadiaah79 schreef:
28-07-2020 14:54
Wat onze vakantie betreft hebben ze een oplossing. Mijn vriend zijn zus neemt een paar dagen onbetaald verlof (ze is gek, ze past sowieso wekelijks al op tijdens haar vaste vrije middag wanneer haar vader koffie gaat drinken bij een vriend van hem) op om op haar moeder te passen wanneer haar vader weg moet.

en zo houdt de familie dus het idee in stand, dat er geen hulp van buitenaf nodig is. Echt lief, maar onpraktisch. En zeker niet handig voor de lange duur, want ze zullen in de toekomst eerder meer dan minder hulp nodig hebben.
Later is nu
Nadiaah79 schreef:
28-07-2020 14:59
`Wij gaan wel gewoon op vakantie hoor, alleen de afgelopen 4x met een wekenlange ruzie met zijn vader tot gevolg. We blijven absoluut niet thuis vanwege hun.
hoe hou je het vol
Dreamer schreef:
28-07-2020 15:00
en zo houdt de familie dus het idee in stand, dat er geen hulp van buitenaf nodig is. Echt lief, maar onpraktisch. En zeker niet handig voor de lange duur, want ze zullen in de toekomst eerder meer dan minder hulp nodig hebben.
Mijn vriend z'n zus weet inmiddels niet beter. Toen haar vader nog golfde (was zijn hobby) ging hij eens een weekend weg met de club op het moment dat wij op vakantie gingen en zij is toen het hele weekend bij haar moeder gebleven, ze vindt dat normaal zei ze gisteren.
Nadiaah79 schreef:
28-07-2020 15:02
Mijn vriend z'n zus weet inmiddels niet beter. Toen haar vader nog golfde (was zijn hobby) ging hij eens een weekend weg met de club op het moment dat wij op vakantie gingen en zij is toen het hele weekend bij haar moeder gebleven, ze vindt dat normaal zei ze gisteren.
Dat mag zij vinden. Maar dat betekent nog niet dat jij dat ook moet doen of zelfs maar normaal moet vinden. Want dat is het niet.
Dreamer schreef:
28-07-2020 15:00
Inderdaad.
Dat zie je natuurlijk wel vaker, dat familie en naasten eerst zoveel mogelijk zelf doen.
Maar dit is wel een beetje extremer.
justagirly wijzigde dit bericht op 28-07-2020 15:43
16.84% gewijzigd
Nadiaah79 schreef:
Wat bijzonder dat schoonvader een golflidmaatschap kon betalen van zijn bijstandsuitkering. En ook dat weekend weg met de golfclub... Dan ga je op andere banen spelen waar je de volle mep moet betalen :sarcastic:
chocoprins schreef:
28-07-2020 15:40
Wat bijzonder dat schoonvader een golflidmaatschap kon betalen van zijn bijstandsuitkering. En ook dat weekend weg met de golfclub... Dan ga je op andere banen spelen waar je de volle mep moet betalen :sarcastic:
Dat hoefde hij niet te betalen, deed jarenlang vrijwillig veel klussen (schilderen, schoonmaken, ander onderhoud e.d.) in het clubhuis en snoeiwerkzaamheden buiten, vegen, onkruid tussen tegels weg krabben en in ruil daarvoor gratis lidmaatschap. Hij kreeg zelfs jaarlijks een kerstpakket.
Nadiaah79 schreef:
27-07-2020 11:47
Enige wat mijn vriend en ik kunnen is hulp aandragen en dan niet dat wij zelf die hulp bieden maar vanuit de professionele hoek. Alleen het is zo lastig gezien het niet gedwongen kan en ons blijven ze lastig vallen wanneer er iets is, tot de meest onzinnige dingen aan toe.

Jij doet in dit topic precies hetzelfde als je schoonouders, alle hulp sla je af. Prima, dan blijf je toch lekker zo doorgaan?
S-Groot schreef:
28-07-2020 17:10
Jij doet in dit topic precies hetzelfde als je schoonouders, alle hulp sla je af. Prima, dan blijf je toch lekker zo doorgaan?
Ik sla geen hulp af, benieuwd of er mee mensen zijn die eens zoiets hebben meegemaakt. De dingen die hier veelal gezegd zijn hebben we alleen allemaal al geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Mijn schoonvader is helaas een man die denkt alles beter te weten dan een ander, vindt zichzelf 1 van de slimste personen die er maar bestaan en denkt dat hij alles perfect voor elkaar heeft. Helaas hebben ze nauwelijks sociale contacten (alleen de bejaarde buurvrouw, mijn vriend en ik en m'n vriend z'n zus) dus een ander zou ze ook nooit tips geven of aanspreken op wat ze doen.
Nadiaah79 schreef:
28-07-2020 17:15
Ik sla geen hulp af, benieuwd of er mee mensen zijn die eens zoiets hebben meegemaakt. De dingen die hier veelal gezegd zijn hebben we alleen allemaal al geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Mijn schoonvader is helaas een man die denkt alles beter te weten dan een ander, vindt zichzelf 1 van de slimste personen die er maar bestaan en denkt dat hij alles perfect voor elkaar heeft. Helaas hebben ze nauwelijks sociale contacten (alleen de bejaarde buurvrouw, mijn vriend en ik en m'n vriend z'n zus) dus een ander zou ze ook nooit tips geven of aanspreken op wat ze doen.

Het is inderdaad uitzichtloos. Veel sterkte ermee.
S-Groot schreef:
28-07-2020 17:22
Aanleunwoning bij een zorgcentrum zou wel wat voor hun zijn denk ik soms. Ze wonen nu in een veel te grote gezinswoning en schoonmoeder komt al amper de trap meer op. Maar dat zien ze niet zitten, schoonvader wil de woning die ze nu hebben kopen. De woningen worden verkocht zodra huurders eruit gaan maar ook zittende huurders kunnen hun huis voordelig kopen. Mijn schoonvader denkt dat hem dat wel gaat lukken met een AOW'tje op zijn 75e en dat die dan per maand goedkoper uit is dan nu hij huurt maar ik denk niet dat die een hypotheek zal krijgen.
prettige vakantie
wat een boel tekst voor 'ik durf geen nee te zeggen' tegen mijn schoonouders

wel leuk dat je met je gebrek aan lef zomaar ineens toch een raakvlak hebt gevonden met die lui
Lorem Ipsum
S-Groot schreef:
28-07-2020 17:22
Precies! Sterkte!
Hier hoeven echt geen pagina’s over te worden geschreven. Zowel jouw schoonouders, schoonzus, vriend en jij willen geen hulp of advies aannemen.

Elke keer als iemand iets adviseert haal jij er tal van voorbeelden bij over wat, waarom en hoe. Dus wat wij ook zeggen, het maakt niet uit.

Ik zou zeggen klaar, fijne vakantie en succes verder.
We’re all mad here
En hoe lang gaan jullie dan op vakantie als jullie normaal gesproken gaan? Ik zou extra lang weggaan. En overweeg te verhuizen want anders kom je nooit los van hen!
Nadiaah79 schreef:

Natuurlijk weet ze wel beter.
En het is hartstikke lief dat ze dat doet, maar het is dus een moeten, dat haar misschien ook een keer op gaat breken.

Punt is dat er gekeken moet worden naar oplossingen, buiten de familie om. Waarin de familie kan helpen, wanneer ze kunnen en willen en niet wanneer ze moeten, ook als het totaal niet uitkomt. Wat nou als zus op zo'n moment ziek is? De oplossing is niet duurzaam. Te afhankelijk.

Maar goed, dat is de familie waar jij nu mee leeft en dat zijn beslissingen waar jij geen invloed op hebt.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven