Nieuwe keuken

29-07-2020 07:42 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk zijn we klaar voor een nieuwe keuken.
We zijn al bij een keukencentrum geweest en hebben al een indeling.
Maar nu twijfel ik of ik genoeg ruimte heb.

Hoeveel ruimte hebben jullie in jullie keuken?

De indeling is nu:
Vaatwasser/gootsteenkastje/hoekkast
Ladeblok 80 cm/ladeblok 90 cm/ladeblok 80 cm/koelkast met oven erboven

Boven de vaatwasser etc komen 2 lage klepkasten van 1 m breed.

Het blad is 70 cm diep
Ladeblokken: 1 bestekla en 2 diepe lades er onder.

Als we het blad 60 cm diep maken kan in de hoekkast een luxe uittreksysteem voor pannen komen. En worden het 2 ladeblokken van 90 cm en 1 van 80 cm.

Hoe is jullie indeling?
En hebben jullie de pannen in een la?

Hebben jullie andere suggesties?
Waar zit trouwens je kookplaat?

Ik vind het zelf ook belangrijk om 2 ladeblokken naast elkaar aan werkruimte te hebben.
Je hebt nu: Vaatwasser/gootsteenkastje/hoekkast/Ladeblok 80 cm/ladeblok 90 cm/ladeblok 80 cm/koelkast met oven erboven. Zit je kookplaat op het ladeblok van 90?

Ik heb zelf: Vaatwasser/gootsteenkastje/hoekkast/Kookplaat/combioven/ladeblok 90 cm/ladeblok 80 cm/koelkast met vriezer. Ik heb dus een werkblad van 90+80 cm naast elkaar. De buren hebben de kookplaat tussen 2 ladenblokken in en dat werkt toch minder handig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
bartjes schreef:
29-07-2020 08:39
Oven boven koelkast heb ik nu ook.
Het alternatief was een oven van 60 cm en aan beide kanten een apotherkastje van 15 cm. Deze indeling omdat het onder een kookplaat van 90 cm breed komt.
Maar een apothekerskastje van 15 cm is erg smal denk ik. Maar vanwege symmetrie is breder niet mogelijk.

Maar dan lever ik een breed ladeblok in. Boven de koelkast komt dan wel een kastje.

Veel lades is dus wel praktisch lees ik.
Alweer:praktisch boven plaatje.
Als ik moet kiezen tussen (geen) symmetrie en een oven waar ik amper bij kan...
Dus oven omlaag en kastje van niet 2x 15 (bestaat idd niet) maar 1x30.
.
impala schreef:
29-07-2020 08:29
Ja eens, zoveel mogelijk lades. Dát is geen nutteloze modegril maar echt praktisch.
Helemaal mee eens.
bartjes schreef:
29-07-2020 08:39

Maar een apothekerskastje van 15 cm is erg smal denk ik. Maar vanwege symmetrie is breder niet mogelijk.

Mwah. Die van mij is 28 cm breed maar wel dubbel gevuld. Kruiden, meel, suiker, zout, mayonaise, olie, azijn, de hagelslag, chocopasta, pindakaas, jam en onderin ehbo en plakband/tape.
Allemaal klein grut dat in zo´n apothekerskast veel handiger ligt dan in een diepe bovenkast.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Impala, wij zijn best groot. De oven boven de koelkast is voor ons geen probleem. Dat hebben we al 20 jaar.

De kookplaat zit inderdaad in het midden.
Links dan nog werkblad van 80 cm plus het gedeelte boven de hoekkast, maar daar kun je niet "voor" staan. En rechts ook nog 80 cm.
Idd hoekkast met draaischijf, past met gemak onder zeventig cm aanrecht en voldoet prima. Grote koekenpannen en wok pannen in. Heb de draai as boven wel gefixeerd vanwege het gewicht dat er in staat.
Ook een apothekerskastje; maatbekers, staafmixer, kruiden, noem maar op.
Hier bewust geen bovenkastjes, omdat dit onze ruimte optisch veel kleiner maakt. Maar wel veel vloeroppervlakte. Daardoor hebben we een ruime L-vormige keuken. Kastje 60 cm, gootsteenkastje, hoekkast met uittreksysteem. Maakt het ideaal voor de pannen. ladeblok van 120 cm. Met twee lades + binnenlade. Vrijstaand fornuis 90 cm en nog een ladeblok van 120 cm met twee lades + binnenlade ( dit is o.a mijn kruidenla)
En dan hebben we nog een hoog gedeelte met voorraadkast en koelkast.
Op het aanrecht staan alleen de kitchenaid, het koffieapparaat en twee snijblokken.
Een apothekerskast willen we ook al heel lang. Die stonden ook op de eerste tekening.
Maar 2 van die smalle kasten onder het aanrechtblad lijkt me qua ruimte net niks. Zie ik dat verkeerd?
bartjes schreef:
29-07-2020 08:50
Impala, wij zijn best groot. De oven boven de koelkast is voor ons geen probleem. Dat hebben we al 20 jaar.

De kookplaat zit inderdaad in het midden.
Links dan nog werkblad van 80 cm plus het gedeelte boven de hoekkast, maar daar kun je niet "voor" staan. En rechts ook nog 80 cm.
Ok, als je lang bent is het wsl net te doen.

Wel heel erg eens met degeen die zegt dat de kookplaat in het midden niet handig is ivm verdeling vd beperkte werkruimte. Ik vind dat echt een heel gek plan.
.
De kookplaat zou nog naar rechts verplaatst kunnen worden. Maar dan zit hij direct tegen de koelkast. Dan kun je niet makkelijk in je pannen roeren.
Naar links kan ook nog. Dan heb je links ervan 70 cm wat de diepte van het werkblad is. Je kunt er niet voor staan.
Twee smalle apothekerskasten zijn juist handiger dan 1 brede. Je zet er vooral klein spul in, zoals kruiden, hagelslag, suiker, koffie, etc. Niets wat breder is dan 15cm, en bij een smalle apothekerskast staat er dus niets achter elkaar, hoef je niet eerst iets aan de kant te schuiven om bij de rest te kunnen.

Pannen in een la zijn erg praktisch. Maar wat doe je dan in die hoekkast? Zo'n draaisysteem in de hoek is minstens net zo handig voor je pannen, en bovendien benut je die hoek dan heel goed. En kun je dus iets anders in de la opbergen.
bartjes schreef:
29-07-2020 09:01
De kookplaat zou nog naar rechts verplaatst kunnen worden. Maar dan zit hij direct tegen de koelkast. Dan kun je niet makkelijk in je pannen roeren.
Naar links kan ook nog. Dan heb je links ervan 70 cm wat de diepte van het werkblad is. Je kunt er niet voor staan.

Ik vind het zelf handiger om aan 2 kanten van de kookplaat werkruimte te hebben. Ga je voor inductie of keramisch? Dan kun je evt die ruimte ook nog als werkblad benutten als je niet kookt.
Wij hebben één lade en voor de rest gewoon kastjes. Vijf boven, waarvan één een grote is met twee deurtjes en boven het gasfornuis een kastje voor de kruiden. Boven de koelkast nog een kastje met klepdeur. Vaatwasser naast de oven. Bij ons kwam praktisch ook de op de eerste plaats. En drie stopcontacten bleek uiteindelijk ook handiger dan twee.
Onder hebben we een grote kast voor de pannen, geen lade. Een kastje voor schoonmaakspul. Een kast voor andere dingen en lade voor bestek.
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 29-07-2020 09:10
18.10% gewijzigd
Het wordt een inductie kookplaat.

Oh jee. Nu wordt het toch weer lastig.
Ik had de apothekerskastjes al afgeschreven.
Je kunt ze niet bekijken in de showroom. Daar hebben ze ze van 30 cm. En ik vind het lastig inschatten hoe ze zijn in 15 cm.
Volgens mij bestaan ze niet in 15 cm.
Heb je echt een kookplaat van 90 cm nodig? Een van 60 of 70 kan wel naast de koelkast, dan heb je nog wat ruimte over.
Ik wilde eerst ook 90, maar dat kwam qua indeling dus niet lekker uit. Heb nu 60 en dat gaat eigenlijk helemaal prima.
.
Heb alleen de titel gelezen, maar moest aan deze link denken, hier heb ik erg veel aan gehad tijdens het indelen van de keuken. Vooral de looproute en minimale afstanden tussen verschillende delen is heel duidelijk en logisch uitgelegd. Succes!

https://www.fix.com/blog/kitchen-design-best-practices/
bartjes schreef:
29-07-2020 09:08
Het wordt een inductie kookplaat.

Oh jee. Nu wordt het toch weer lastig.
Ik had de apothekerskastjes al afgeschreven.
Je kunt ze niet bekijken in de showroom. Daar hebben ze ze van 30 cm. En ik vind het lastig inschatten hoe ze zijn in 15 cm.

Volgens mij is dit een 15cm kast:

Afbeelding

Ze zijn er zelfs nog smaller dan 15cm

Afbeelding
Dit is inderdaad een smalle kast.
Maar heb je niet veel loze ruimte?
Een derde plateau er bij zou nog weer fijner zijn.

Mijn man wil een kookplaat van 90 cm.
Hij heeft die ook wel nodig 😉
Marana schreef:
29-07-2020 09:19
Volgens mij is dit een 15cm kast:

Afbeelding

Ze zijn er zelfs nog smaller dan 15cm

Afbeelding
Mijn merk keuken had het in elk geval niet, heb daar nog naar gekeken want het zou bij mij ook handig zijn uitgekomen.
.
bartjes schreef:
29-07-2020 09:23
Dit is inderdaad een smalle kast.
Maar heb je niet veel loze ruimte?
Een derde plateau er bij zou nog weer fijner zijn.

Mijn man wil een kookplaat van 90 cm.
Hij heeft die ook wel nodig 😉
Echt nódig? Hoezo?
Ik wilde het ook maar het was dus niet handig gezien de beperkte ruimte.

Jouw vaatwasser staat tegen de muur zie ik. Zorg dan wel dat die muur goed afwasbaar is (betegeld) anders zit ie zo onder de vlekken.
impala wijzigde dit bericht op 29-07-2020 09:33
19.33% gewijzigd
.
Bij ons merk kan het wel. Ze stonden ook op de eerste tekening, maar op de tweede niet meer.

En een cooker (quooker) hebben jullie die?
Ik wil hem wel, maar we drinken weinig thee. Is het dan toch fijn om er 1 te hebben?
Marana schreef:
29-07-2020 09:04
Ik vind het zelf handiger om aan 2 kanten van de kookplaat werkruimte te hebben. Ga je voor inductie of keramisch? Dan kun je evt die ruimte ook nog als werkblad benutten als je niet kookt.
Als ze hem naar links verplaatst, kan ze de ruimte van het hoekkastje ook gebruiken om kookspullen op te zetten. In ieder geval zo doe ik dat. Daar leg ik dan mijn kookgerei neer (lepels, roerdingen ed) en rechts staan eventueel alle bakjes met spullen die ik moet gebruiken. Ook vind ik het fijner met bakken dat ik meer ruimte heb om deeg uit te rollen en zo. Bij mijn moeder was het ook kleiner en dan moest het blokje echt leeg zijn, anders kon ik mijn spullen niet kwijt of ik moest dingen aan de andere kant van de kookplaat leggen. Heel onhandig, want dan heb je dingen niet binnen handbereik.
Daarnaast lijkt de keuken opties ook groter door het grotere werkvlak. Functie boven vorm, maar wel een leuke bijkomstigheid. Vriend staat vaak af te wassen als ik sta te koken en dat kan past ook prima.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Echt nodig misschien niet. Maar hij kookt wel vaak. En hij wil het graag.
En het kan ook gewoon. En ik vind zelf een kookplaat in het midden geen probleem.
bartjes schreef:
29-07-2020 09:31
Bij ons merk kan het wel. Ze stonden ook op de eerste tekening, maar op de tweede niet meer.

En een cooker (quooker) hebben jullie die?
Ik wil hem wel, maar we drinken weinig thee. Is het dan toch fijn om er 1 te hebben?
Wel fijn (voor thee, die je niet drinkt!) maar ik heb hem niet ivm de ruimte die het kost in het onderkastje. Op inductie heb je water zó aan de kook. (mits voldoende vermogen uiteraard).
In de tijd dat ik een theezakje en mok pak, kookt het al bijna.
impala wijzigde dit bericht op 29-07-2020 09:38
9.71% gewijzigd
.
Even opgemeten, hier een apothekerskastje van twintig cm. Onder het aanrechtblad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven