Tips Eifel, Duitsland

29-07-2020 22:09 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnenkort een paar dagen naar de Eifel (Gerolstein). Op de verschillende toeristische sites zie ik veel burchten, grotten en wandelingen, maar welke zijn echt mooi/interessant/leuk en mogen we niet missen. Ik denk er ook over om naar Monschau of Trier te gaan, beide wel een uurtje rijden dus ik weet niet of ik ze allebei doe. Is Monschau leuker? (Lijkt mij wel).
Er ligt in de eifel de hoogste/ langste hangbrug van duitsland. Leuk om overheen te lopen.
Monchau, daar vindt ik dus niks aan. 2x vallen en je bent er door heen. Ik zou er geen uur voor omrijden. Dan zou ik liever ergens een boottocht maken.
Cochem is dan wel erg toeristisch, maar wel genoeg te doen.
In Beilstein ligt een burgt (ruine) , boven op een berg. Het plaatsje stelt ook niet veel voor, maar is wel zeer fotogeniek.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Belle73 schreef:
30-07-2020 08:22
In de buurt van Cochem zit een leuke klettersteig, bij Ediger Eller. Let erop dat je voldoende contact geld meeneemt; in Duitsland kun je niet overal pinnen, ook niet in restaurants bijvoorbeeld. En mondkapjes natuurlijk.
Ja ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat je alleen kunt pinnen met een duitse kaart, dus we hadden altijd contant geld mee.
In Monschau stop ik alleen voor het kopen van een pot mosterd (of 2 :kwijl: ze hebben tig smaken maar het oerrecept/basis vind ik het lekkerst) en dan neem ik mij een Eifel landbier en een schnitzel op het terras.... en ga ik weer. Ideaal om te doen als je van of naar Gerolstein gaat.

De Eifel is vulkanisch en in Steffeln is een route die je kunt lopen waarin ze uitleggen hoe het werkt. In de maaren in de buurt kun je soms het water zien bubbelen van de thermische activiteiten.

De Moezel is altijd goed met Cochem, Bernkastel-Keus en Trier. Trier is een stad met veel Romeinse overblijfselen zoals het badhuis en de Porte Nigra. Verder kun je er prima winkelen. Denk er alleen wel aan dat je mondkapjes draagt in de winkels.
In Daun staat een werkende geiser, waar af en toe heet water uit spuit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
30-07-2020 08:54
Bedoel je die in Wallenborn; die is koud.
Ik heb vorige week een paar dagen in Monschau gelogeerd en we hebben van daaruit uitstapjes gemaakt. Monschau zelf is heel mooi maar ook erg klein, ik zou daar geen dag kunnen vullen, hooguit een paar uurtjes. Misschien kan je het combineren met één van de dingen die wij hebben gedaan. Bijvoorbeeld:
- het bezoeken van Vogelsang IP (een voormalig nazi opleidingskamp, nu een enorm openluchtmuseum -- zie https://vogelsang-ip.de/nl/startseite.html)
- vaartochtje maken in Nationaal Park de Eifel. Je kan opstappen in Rurberg en in Schwammenauel (zie https://www.rursee-schifffahrt.de/) en je kan ook halverwege uitstappen en een stuk wandelen.
- beklimmen van de Oleftalsperre (een hoge dam)
- bezoeken van abdij Mariawald: het laatste mannenklooster van Duitsland
Vogelsang IP stond ook op mijn lijstje. Ik heb nog wel proberen uit te vinden of dat niet toevallig een bedevaartsoord is voor neonazi’s maar daar heb ik niets over kunnen vinden.
Nee hoor, zo heb ik het absoluut niet ervaren, geen zorgen :-D
Dinosaurierpark Teuffelsschlucht vonden wij ook leuk, maar wij hadden dan ook onze 5 jarige zoon bij ons. Wandelen door Teuffelsschlucht moet je zeker doen, dat is echt heel mooi.
thanx schreef:
30-07-2020 08:29
Er ligt in de eifel de hoogste/ langste hangbrug van duitsland. Leuk om overheen te lopen.
Monchau, daar vindt ik dus niks aan. 2x vallen en je bent er door heen. Ik zou er geen uur voor omrijden. Dan zou ik liever ergens een boottocht maken.
Cochem is dan wel erg toeristisch, maar wel genoeg te doen.
In Beilstein ligt een burgt (ruine) , boven op een berg. Het plaatsje stelt ook niet veel voor, maar is wel zeer fotogeniek.
Nog tips voor waar je zo'n boottocht kan maken?
Net buiten Gerolstein ligt een grot, Buchenloch. De wandeling daar naartoe is prachtig. https://www.eifelinfo.nl/buchenloch-pre ... erolstein/

Als het lekker weer is dan is het heerlijk om in een van de vulkaanmeren te gaan zwemmen. Het Gemünder maar is bijvoorbeeld erg mooi. Je moet vanwege corona wel reserveren.
MrsDuck schreef:
30-07-2020 09:13
Bedoel je die in Wallenborn; die is koud.
Nee, de geiser van Andernach.
KamilleT schreef:
30-07-2020 10:12
Vogelsang IP stond ook op mijn lijstje. Ik heb nog wel proberen uit te vinden of dat niet toevallig een bedevaartsoord is voor neonazi’s maar daar heb ik niets over kunnen vinden.
nee
het is de moeite van een bezoek waard
KamilleT schreef:
30-07-2020 00:45
Ik denk niet dat ik de man mee krijg naar een dierentuin. Rodelen misschien wel, of is dat meer voor kinderen (die gaan niet mee)?
Een wildpark is niet te vergelijken met een dierentuin hè.... Wij waren zo positief verrast dat we er zelfs 2 x doorheen gereden zijn.
Niet alles gelezen. Monschau vind ik prachtig! Mooier dan Trier, maar Trier is ook leuk hoor. (Ik had daar alleen maar regen dus dat helpt niet.) In Monschau is Rotes Haus leuk om van binnen te bezoeken. En helemaal omhoog lopen naar de ruïne van een kasteel en bijvoorbeeld dit uizichtpunt: https://goo.gl/maps/8He536m5kpNjASWn8 .

Ik zag dat iemand Burg Eltz aanraadde, ook heel mooi! Je kan kiezen: of vanaf de parkeerplaats zelf 20 minuten lopen. Dan kom je door een fijn groen gebied en eindig je met mooi zijaanzicht op het kasteel, voordat je er echt bent. Het zicht zoals op die foto die die ander plaatste. Of vanaf de parkeerplaats met een busje waarvoor je extra betaalt, en die je bij de poort dropt. Neem in het kasteel zeker de guided tour met gids want anders zie je de mooiste kamers niet. Er zijn ook een paar fijne terrassen en ik heb daar prima lasagna gegeten op zo'n buitenterras met geweldig uitzicht. Ik ging net rond kwart voor 12 eten halen, en zo vermeed ik de rij en had ik nog een fijn tafeltje. Daarna werd het wel druk.

Afbeelding

Verder vind ik "IP Vogelsang" boeiend, oftewel de "Hitler-Schule". Allemaal van die nazi-gebouwen waar echt mannen werden opgeleid om SS'er te worden enzo. Adolf Hitler heeft er zelf ook rondgelopen. Het is nu een heel goed museum met veel verhalen en foto's, en ligt tegen een mooi natuurgebied aan dus is goed te combineren met een wandeling.

Als je met de auto die kant op gaat: Stolberg net tegen Aachen aan is ook een heel mooi maar amper bekend plaatsje. Het museum in het kasteel daar is de moeite waard om te bezoeken, dat heeft ook een leuke theekamer.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 30-07-2020 15:39
18.50% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
KamilleT schreef:
30-07-2020 10:12
Nee hoor, het is juist heel erg Duits in de zin dat zij hun eigen kwalijke verleden onder ogen durven te zien en benoemen in alle verhalen bij die foto's in het museum. Daar kan de rest van de wereld nog een puntje aan zuigen (vrijwel alle andere landen vegen hun genocides liever onder het tapijt), Nederland en zijn koloniale verleden incluis.
Belle73 schreef:
30-07-2020 08:22
Let erop dat je voldoende contact geld meeneemt; in Duitsland kun je niet overal pinnen, ook niet in restaurants bijvoorbeeld.
+1! Echt heel lastig altijd. Dan merk je pas hoeveel je eigenlijk uitgeeft in een paar dagen. Thuis heb ik hooguit €20 cash op enig moment. In Duitsland altijd minstens €100 want bij veel winkels, cafés en restaurants kan je niet met pin of creditcard betalen. Onbegrijpelijk, dat lijkt me zo onhandig en onveilig voor ze, dat zij dan ook zoveel cash aan wisselgeld moeten aanhouden.
Qua pinnen kwam ik er nu achter dat er nu ook veel plekken in Duitsland zijn waar je verplicht moet pinnen vanwege corona :lightbulb:

Niet overal dus heb altijd wat cash mee (maar niet teveel).
Ik lees mee. Denk nog na over een vakantie en dit klinkt leuk.
Belle73 schreef:
30-07-2020 08:54
Ja, de Brubbel! Leuk! Dan ook even kijken bij de imker er vlak bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven