Tussenjaar tips?

05-08-2020 09:43 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussenjaar tips (daginvullig, baantje, opvullig, activiteiten)? Vooral dingen die niet zwaar zijn.
Dingen die niet te zwaar zijn? Is een tussenjaar dan wel geschikt? Denk je dat je na een jaar het zwaarte niveau waar je nu uit komt wel weer kan halen?
Richt je niet op dit ene jaar, maar op je gehele toekomst en kijk waar je naartoe kunt werken / leren.
Hoe bedoel je "zwaar"?
Het ligt er aan waarom je voor een tussenjaar kiest?
Wil je de wereld zien, sparen voor een dure opleiding, een jaar wachten op een opleiding waar je voor bent uitgeloot of heb je nog geen idee wat je wilt studeren en wil je je gaan oriënteren?
Aan de hand van die info weten wij ook of je geld wilt verdienen, wilt genieten of je je wilt oriënteren. Geeft nogal een verschil in daginvulling.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Doreia* schreef:
05-08-2020 09:48
Dingen die niet te zwaar zijn? Is een tussenjaar dan wel geschikt? Denk je dat je na een jaar het zwaarte niveau waar je nu uit komt wel weer kan halen?
Richt je niet op dit ene jaar, maar op je gehele toekomst en kijk waar je naartoe kunt werken / leren.
Heb een burn-out, dus ik weet niet wat anders dan een tussenjaar
Maar is lastig want moet dus dingen als invulling zoeken die niet te zwaar zijn en die me helpen opknappen
Werken een je burn-out. Professionele hulp zoeken. Pas dan weer focussen op wat anders.
bumbly schreef:
05-08-2020 09:51
Het ligt er aan waarom je voor een tussenjaar kiest?
Wil je de wereld zien, sparen voor een dure opleiding, een jaar wachten op een opleiding waar je voor bent uitgeloot of heb je nog geen idee wat je wilt studeren en wil je je gaan oriënteren?
Aan de hand van die info weten wij ook of je geld wilt verdienen, wilt genieten of je je wilt oriënteren. Geeft nogal een verschil in daginvulling.
Ik wilde geen tussenjaar, maar heb geen andere keuze meer ivm burn-out
PietjeBello schreef:
05-08-2020 09:52
Werken een je burn-out. Professionele hulp zoeken. Pas dan weer focussen op wat anders.
Ja ik heb ook het gevoel dat dat het beste is, maar moet toch iets doen denk ik dan om meer ervaring op te doen enzo. Professionele hulp heeft tot nu toe nog nooit geholpen bij mij.
Heb je hulp bij je burn-out? Diegene kan je misschien beter helpen dan wij.
Zeker verstandig om met een burn-out even een pas op de plaats te doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Heb je al ondersteuning voor je burn out? Ik zou met die persoon eens bespreken wat je het beste kan doen. Je zult je tijd moeten gebruiken om aan jezelf te werken. Je tijd opvullen met een baantje lijkt me echt geen goed plan.
In het geval van een burn-out is het misschien een idee om een eenvoudige baan te nemen, die niet teveel druk op je legt maar die wel zorgt voor regelmaat. En inkomen natuurlijk. Schoonmaak bijvoorbeeld. Werk waar je niet bij na hoeft te denken of juist over andere dingen kunt denken, niet veel stress bij ervaart en wat je wel bezig houdt, zodat je niet een jaar lang op de bank voor de tv hangt.
Later is nu
Lottett_x schreef:
05-08-2020 09:53
Ja ik heb ook het gevoel dat dat het beste is, maar moet toch iets doen denk ik dan om meer ervaring op te doen enzo. Professionele hulp heeft tot nu toe nog nooit geholpen bij mij.
Ervaring opdoen qua werk bedoel je? Zou niet weten waarom. Focus je eerst op je eigen lichaam. Je lijkt nog jong te zijn en hebt dus nog 60 jaar ofzo om ervaring op te doen. Als je nu al tegen een burn out aan loopt dan voorspelt dat niet veel goeds voor later. Eerst de oorzaak aanpakken, dan pas gaan focussen op studie, werk of ervaring opdoen.
Lottett_x schreef:
Je hebt dus teveel gedaan en nu denk je met een beetje uitrusten dat je over een jaar er weer staat.
Typische burn out gedrag.

Laat lós dat je dan en dan weer beter moet zijn. Laat je hele toekomstbeeld en tijdspad los. Ga naar een goede burn out coach en doe sámen met die coach het werk. Jij moet het werk doen en de coach geeft je begeleiding. Als je niet op die manier in de hulpverlening staat, zal het inderdaad nooit helpen. Want jij staat aan het roer en de begeleiding geeft richting en aanwijzingen.
Hoe ga je je tussenjaar bekostigen met baantjes, activiteiten. opvulling?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lottett_x schreef:
Waarom niet? Waar loop je tegen aan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
05-08-2020 10:12
Waarom niet? Waar loop je tegen aan?
Mn moeder die zegt je moet wel iets van je leven maken. Nu kan het nog.
En zelf heb ik ook t idee. Ik heb al jaren verspeeld aan doorwerken met een burn out en dat heeft t alleen maar erger gemaakt en kon ik er niks naast van een baantje ofzo
Wie heeft je burn-out vastgesteld en had hij/zij geen advies over de behandeling?

Je kunt beter investeren in behandeling. Burn-out is typisch zo'n levensles die je vaker aangeboden krijgt als je niet leert hoe je het kunt voorkomen.
Ik zou het met je huisarts bespreken, hij kent je situatie.
Lottett_x schreef:
Hoe kan dat nou, wat voor hulp heb je gehad?
Ik denk dat je nu actief moet werken aan beter worden. Want "gewoon" een jaar niks doen is geen garantie dat je er bovenop komt.
Terug naar de huisarts dus.
Lottett_x schreef:
05-08-2020 10:15
En zelf heb ik ook t idee. Ik heb al jaren verspeeld aan doorwerken met een burn out en dat heeft t alleen maar erger gemaakt en kon ik er niks naast van een baantje ofzo
Ik denk dat je je nu op jezelf moet richten en niet op de verwachten van je moeder. "Iets van je leven maken" is niet hetzelfde als een voltooide universitaire opleiding en daarna een baan van 60 uur in de week. Verder maak je je hele leven wat van je leven. Het leven begint niet ná je opleiding, het leven is nu. En als jij nu een pas op de plaats nodig hebt, dan is dat wat je doet.

Bespreek dit inderdaad met een behandelaar.
Later is nu
-jolijn- schreef:
Wie heeft je burn-out vastgesteld en had hij/zij geen advies over de behandeling?

Je kunt beter investeren in behandeling. Burn-out is typisch zo'n levensles die je vaker aangeboden krijgt als je niet leert hoe je het kunt voorkomen.
Helemaal mee eens.
Je moet echt leren anders met dingen/jezelf om te gaan. Alleen uitrusten is lang niet genoeg. En bij het anders leren omgaan met dingen zoals bijv. perfectionisme of geen nee kunnen zeggen heb je hulp nodig.

Je schrijft dat hulp je nog nooit geholpen heeft. Wat voor hulp heb je gehad en waarvoor?
Het is belangrijk om te weten wat er allemaal ten grondslag ligt aan je burn out. Het is een gevolg van problemen.
Als jij nu steeds rondloopt met het gevoel dat je NU wat van je leven moet maken, legt dat natuurlijk een enorme druk op je, wat je bij je burn-out tegenwerkt. Je hebt nog een leven voor je, waarin je verschillende beslissingen kunt nemen over de manier waarop jij je leven vorm wilt geven. Het is juist belangrijker om te bekijken wat jij eigenlijk wilt in het leven, zonder dat je onder maatschappelijke druk maar snel een beslissing neemt, die niet bij je past.
Later is nu
Lottett_x schreef:
Dit is een recept voor een burnout en niet herstellen.

Je bent al je grenzen voorbij gegaan, bent nog niet hersteld en nu ga je weer druk op jezelf leggen en je moeder gooit daar nog extra bovenop.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Maak een plan. Een goed plan geeft antwoord op de volgende vragen.

1/ Waarvoor ga je het tussenjaar gebruiken?
2/ Wat wil je uiteindelijk bereikt hebben na dat jaar?
3/ Wat heb je daarvoor nodig?
4/ Hoe ga je het betalen?

Punt 2 kun je eventueel opdelen in verschillende kleinere doelen.

Succes!
Wat van je leven maken? Wat wil je ervan maken dan? Mensen met een burn out hebben gewoon hele onrealistische verwachtingen van het leven en kennen hun eigen grenzen niet. Als jij een baan als kassajuf hebt en je word heb je ook gewoon iets van je leven gemaakt hoor. Niet iedereen kan een zware studie of baan aan. Acceptatie van jezelf gaat een hoop opleveren. Je klinkt jong? Wat heb je hiervoor gedaan en wat wil je moeder precies wat je gaat doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven