Zonnen en kleding
zondag 9 augustus 2020 om 16:14
Nu de zon weer volop schijnt ervaren sommigen het geluk bruin te worden. Nou ben ik daar één van, maar wat ik mij blijf afvragen is het volgende: soms loop je in een t-shirt buiten en de zon schijnt op je armen, je bruint dan ongelijk; je armen worden bruin maar je buik bijvoorbeeld niet. Als je dan in bikini of naakt ligt te zonnen, haalt je lichaam dan de kleur van je armen in of niet? Blijft je buik die lichtere kleur hebben?
zondag 9 augustus 2020 om 16:21
Of een niqab en zonnebril dragen buiten, dan blijft alles ook mooi dezelfde kleur.
zondag 9 augustus 2020 om 16:21
Een T-shirt beschermt tot zover. Factor 10 oid, meende ik gelezen te hebben. Dus vaak bruin je ook enigszins door kleding heen. Als je makkelijk bruint zal de rest wellicht ook makkelijker bruiner. Overigens smeer ik me altijd in met factor 50 en wens ik totaal niet bruin te worden.
Een door zon gebruinde huid is een beschadigde huid.
zondag 9 augustus 2020 om 16:24
Een zonnebank beschadigt je huid toch ook?Sjulia schreef: ↑09-08-2020 16:21Een T-shirt beschermt tot zover. Factor 10 oid, meende ik gelezen te hebben. Dus vaak bruin je ook enigszins door kleding heen. Als je makkelijk bruint zal de rest wellicht ook makkelijker bruiner. Overigens smeer ik me altijd in met factor 50 en wens ik totaal niet bruin te worden.Een door zon gebruinde huid is een beschadigde huid.
zondag 9 augustus 2020 om 16:27
Ja
zondag 9 augustus 2020 om 16:34
zondag 9 augustus 2020 om 16:37
zondag 9 augustus 2020 om 16:37
Bruinen is niet ernstig, verbranden is schadeSjulia schreef: ↑09-08-2020 16:21Een T-shirt beschermt tot zover. Factor 10 oid, meende ik gelezen te hebben. Dus vaak bruin je ook enigszins door kleding heen. Als je makkelijk bruint zal de rest wellicht ook makkelijker bruiner. Overigens smeer ik me altijd in met factor 50 en wens ik totaal niet bruin te worden.Een door zon gebruinde huid is een beschadigde huid.
zondag 9 augustus 2020 om 16:40
Nou niet helemaal dus.
Maar hoe zit het dan met het bruine kleurtje als gevolg van de zon? 'Veel mensen denken dat een zongebruinde huid geen kwaad kan en het zelfs gezond is. Een beetje verkleuring beschermt inderdaad maar vergis je niet: Een door de zon(nebank) gebruinde huid is een DNA -beschadigde huid, veroorzaakt door UV-straling
zondag 9 augustus 2020 om 16:42
Het is maar net wat je definitie is.
Elke blootstelling aan zonlicht veroorzaakt oxidatieve schade. Of dat ernstig is? Dat is maar net wat je ernstig vindt, maar dat is wat veroudering voornamelijk is: opgestapelde oxidatieve schade.