Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Duomarker schreef:
13-08-2020 15:34
Ik was vanochtend in stad en ik heb het gevoel dat mensen er echt weer beter op letten.

(Het kan ook dat iedereen lamgeslagen was door de hitte ;-))
Ik denk dat er vooral minder mensen in de stad zijn. Zie je hier ook, voor de hittegolf was het heel druk in de winkelstraat, vooral met toeristen. Die bevinden zich nu waarschijnlijk in, op en rond het water.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoeveel besmettingen er op de Appelhof zijn. Hopelijk valt dat mee. Dat geeft wel een goede indicatie voor het openen van scholen denk ik.
Daar zie je trouwens ook dat de testbereid er heus wel is, als je het testen maar dichtbij genoeg brengt. Dat pleit echt voor laagdrempeliger testen, zeker in de buurt van clusters.
nimbus schreef:
13-08-2020 16:12
Daar zie je trouwens ook dat de testbereid er heus wel is, als je het testen maar dichtbij genoeg brengt. Dat pleit echt voor laagdrempeliger testen, zeker in de buurt van clusters.
Volgens mij hebben ze ook zo'n teststraat gebouwd bij de moskee in Bergen op Zoom. Dit soort flexibiliteit is ene goede aanvulling op de huidige teststraten, zeker als de uitslag ook nog dezelfde dag bekend is.
In Utrecht is alweer een kdv dicht door 4 besmette medewerkers.
Een paar weken geleden ook al een andere, met 5 zieke leidsters.

Wel goed dat ze de boel meteen sluiten.
Dahlia74 schreef:
13-08-2020 16:14
Volgens mij hebben ze ook zo'n teststraat gebouwd bij de moskee in Bergen op Zoom. Dit soort flexibiliteit is ene goede aanvulling op de huidige teststraten, zeker als de uitslag ook nog dezelfde dag bekend is.
Zeker, ik kan me ook voorstellen dat je dan tegen je vrienden of gezin zegt: kom, we gaan even samen testen.
Hopelijk gaan ze dat vaker doen bij besmettingshaarden.
AnAppleADay schreef:
13-08-2020 14:24
577, 6, 4

Mijn positieve instelling zegt: ik hoop dat dit betekent dat we met de besmettingen weer langzaam omlaag gaan. Dan hebben we nog een week ofzo iets meer opnames en doden en zakt dat dan ook weer af.

Maar goed, ik moet ook eerlijk zijn, twee dagen is nog niet genoeg voor een trendbreuk.
Of wij omlaag gaan met besmettingen is de vraag, heb je dit gelezen? Met name 11 augustus lijkt met reden een uitschieter.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/verantwoording
Dahlia74 schreef:
13-08-2020 16:21
Of wij omlaag gaan met besmettingen is de vraag, heb je dit gelezen? Met name 11 augustus lijkt met reden een uitschieter.

Als dat zo is, dan waren dus eigenlijk 9 en 10 augustus hoger dan gemeld.
Dus ook dat wijst op zijn minst op een stabilisering de afgelopen dagen.
Dahlia74 schreef:
13-08-2020 16:07
Ik denk dat er vooral minder mensen in de stad zijn. Zie je hier ook, voor de hittegolf was het heel druk in de winkelstraat, vooral met toeristen. Die bevinden zich nu waarschijnlijk in, op en rond het water.
Ik wilde iets positiefs brengen ;-D maar idd door de hitte is rustiger.
Dahlia74 schreef:
13-08-2020 16:21

111 aug was heel hoog vanwege een correctie van 150 besmettingen meen ik gelezen te hebben.
Duomarker schreef:
13-08-2020 16:26
111 aug was heel hoog vanwege een correctie van 150 besmettingen meen ik gelezen te hebben.
Lees mijn link even ;-).
Duomarker schreef:
13-08-2020 16:25
Of het nou door de waarschuwingen komt of de hitte, rustigere straten is sowieso beter.
Duomarker schreef:
13-08-2020 16:25
Sorry :-(
Oh wacht, ik heb het verkeerd gelezen, ze zijn over de hele afgelopen 3 weken.
Maar zo te zien is de open data wel bijgewerkt dus die ga ik dan maar weer eens donwloaden.

Edit: oh blijkbaar dus niet... in ieder geval niet in de dataset die ik gebruik.
anappleaday wijzigde dit bericht op 13-08-2020 16:34
19.43% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
13-08-2020 16:31
Oh wacht, ik heb het verkeerd gelezen, ze zijn over de hele afgelopen 3 weken.
Maar zo te zien is de open data wel bijgewerkt dus die ga ik dan maar weer eens donwloaden.
Kom je verslag doen?
Ik denk dat het afwachten op dinsdag is totdat we de oorspronkelijke datums weten.
Wel stom, 160 is echt heel veel op deze aantallen.
GinnyJones schreef:
13-08-2020 10:43
Ik vind dit wel echt een nieuw dieptepunt hoor.. Iemand betichten van psychotisch gedrag. Ga jij je beter voelen door mensen die een andere mening zijn toegedaan zo weg te zetten? Heel erg makkelijk en vooral heel erg onvolwassen. Als jij niet in staat bent een ander serieus te nemen omdat je het niet met hen eens bent dan moet je de fout misschien eens bij jezelf leggen en inzien dat je communicatief niet zo sterk bent.
Ik had even een leven, dus ik reageer wat laat, maar hou toch es op met beweren dat het te maken heeft met het feit dat iemand een andere mening heeft.
Dat is zo'n onzin.
In dit topic komen uiteenlopende meningen voorbij, maar degenen die hun mening niet kunnen onderbouwen, of alleen maar uit hun plaat gaan, krijgen uiteraard weerdwoord.
Heeft niks te maken met dat het een andere mening is, maar met de manier waarop die verwoord wordt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Eze schreef:
13-08-2020 12:06
Best een interessant punt misschien, maar voor een andere discussie. De maatregelen die nu gelden, zijn er namelijk helemaal niet om te zorgen dat er niemand doodgaat. Dat wordt nu al sinds maart keer op keer gezegd. De maatregelen die er zijn, zijn er om te voorkomen dat de zorg onder het aantal patiënten bezwijkt. Dat is echt een ander uitgangspunt.
Mensen die roepen dat ze bewust kiezen om te leven, verliezen daarbij uit het oog dat hun keuze niet alleen consequenties heeft voor zichzelf, maar ook voor anderen. In de Volkskrant stond gisteren een stuk van iemand die er ook zo lekker bewust voor gekozen had te blijven leven: ze was, net als de mensen die jij noemt, nooit helemaal gestopt met knuffelen, en ging ook gewoon naar de kroeg.
En toen kreeg ze Corona, en ging ze eens nadenken hoeveel mensen ze potentieel besmet had. Dat waren er nogal wat. Met haar ‘bewuste keuze’ te blijven leven, was ze daarmee ineens een belangrijke schakel geworden in één van de coronaclusters waar de bestrijding van het virus nu op is gericht.
Er bewust voor kiezen te blijven leven op de manier die jij beschrijft, is nogal kortzichtig.
:worship:

David Dunning
Leeuw32 schreef:
13-08-2020 12:39
Maar eerlijk: ik knuffel met 3 mensen in de praktijk. Van de rest houden we 90% van de tijd 1,5 meter afstand. Soms lukt het niet of denk ik er niet aan.

Ik ben al 3x in de teststraat geweest omdat ik keelpijn had. Tussendoor thuis gebleven. Het is gewoon lastig omdat het beleid zo zwalkend is: mijn vader mag officieel wel naar de hoeren, maar niet zijn zieke broer een knuffel geven? Dat krijg toch niemand met verstand uitgelegd of kun je verdedigen.
Het beleid is niet zwalkend, mensen zijn zwalkend.
Jij knuffelt maar met 3. Ik neem aan: partner, kind, vader.
Partner en vader komen vast ook wel andere mensen tegen en zullen vast heeeeel voorzichtig zijn, maar jullie houden je gewoon niet aan de regels.
Dat doen veel meer mensen niet, tot voor kort zonder problemen.
Blijkbaar is het percentage mensen dat zich niet meer aan de regels houdt een cruciale grens overgegaan en daarom zou het goed zijn om je eigen handelen weer eens kritisch te bekijken.

David Dunning
Quincy2 schreef:
13-08-2020 13:07
Ik zou denken dat het is omdat 'de hoeren' ook gewoon een beroepsgroep is die geld nodig heeft.
Nee, omdat 'men' vindt dat seks onmisbaar is (voor mannen dan toch) en knuffelen niet.

David Dunning
AnAppleADay schreef:
13-08-2020 15:58
31 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 31. Dat zijn er 4 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 612 non-COVID-patiënten op de IC, 1 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 643, 5 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 127, 10 meer dan gisteren.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘We zien een lichte daling van het aantal COVID-patiënten op en buiten de IC ten opzichte van gisteren. Toch moeten we alert blijven omdat we wel meer besmettingen zien.’

Dit klopt toch niet. Een daling van patiënten buiten Ic? Er staat daarboven dat t er 10 meer zijn dan gisteren.
Ik lees dit:
Donderdag 13 augustus 2020
31 COVID-patiënten op IC
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 31. Dat zijn er 4 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 612 non-COVID-patiënten op de IC, 1 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 643, 5 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 127, 12 meer dan gisteren.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het totaal aantal opgenomen COVID-patienten neemt nog steeds toe. We moeten alert blijven omdat we ook een toename van het aantal besmettingen zien.’
He wat raar, ik nu ook. Maar ik heb dit echt niet zelf bedacht, het stond er vanmiddag echt.
Kennelijk hadden ze zelf ook gezien dat het niet klopte.
Alweer 3000 posts. Nieuw topic: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/466651

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven