Zwanger maar vriend weet niet of hij dit wel wil

03-05-2009 14:27 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat ik zwanger ben. Aan de ene kant was dit een ontzettende schok, want niet gepland, niet verwacht, eigenlijk ook niet handig, maar aan de andere kant ben ik er ( inmiddels) heel blij mee.

Maar mijn vriend is totaal van de leg. Dit past voor geen meter in zijn toekomstplannen, en zijn mindstate stuitert van ' ik kan het niet geloven' naar ' ik wil dit niet'. Probleem is dat door te zeggen dat hij 'het niet wil' mij heel erg kwetst, want ik wil het wel, en ik wil er blij om zijn, maar het doet mij ook pijn om te zien dat hij verdriet heeft.

Hij weet dat mijn besluit vast staat, abortus is geen optie. En hij wil ook blij zijn voor mij, maar ja, dat zit er (nog) niet in.

Ik hoop dat zijn angst voornamelijk koudwatervrees is, en is dit misschien heel herkenbaar voor velen. Maar heeft iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zoek nu vooral steun bij vriendinnen enzo, ook fijn, maar zij zijn de vader niet.

Dank jullie wel alvast.
Today is a good day
ik liet er eentje in de box en dan de ander naar beneden, die liet ik in het halletje staan als ik nummer 2 ophaalde. Maar dan moet het wel een betrouwbaar, rustig tiep zijn die niet de deur opentrekt.

en als ik ze beiden beneden had moest nummer 1 plassen
Heb ik ook geprobeerd, maar de oudste werd compleet hysterisch als ik haar alleen boven of beneden liet, was geen optie. Het gáát ook wel, met twee kinderen en die trappen, je bedenkt je alleen wel drie keer als je voor iets kleins naar buiten wilt en dat vind ik jammer.
Laat het bezinken bij hem...Het is geen slechte vent hoor dat hij zo paniekerig reageert. Hij heeft gewoon wat meer tijd nodig. Komt heus wel, hij houdt immers van je dus kan het bijna onmogelijk uitblijven dat hij niet aan het idee wil wennen.

Het is ook niet niks dat je ineens voor het feit staat dat je vader gaat worden, vooral omdat jou besluit zo vast staat? Jij beslist namelijk voor hem. Dat zou je andersom ook totaal niet zinnen.

Het is niet leuk voor jou, zeker niet...Maar voor hem ook niet...En dat is ook z'n goed recht. Heb vertrouwen in hem dat hij heus aan het idee zal wennen. Komt vast wel goed :-)

Succes!
ja hoor, snap het al te goed.

maargoed, het ging mij er maar om dat TO zich niet te veel gelegen laat liggen aan types die vinden dat je alleen verantwoord kinderen grootbrengt in een vinexwijk met veel groen, terwijl je daar zelf doodongelukkig wordt.

je leven verandert maar heel veel heb je echt zefl in de hand.
Overigens heb ik door dat hele zwangerschapsgebeuren wel in ene veel helderder voor ogen wat ik wil in het leven qua baantjes, vriendschappen, vrijwilligerswerk. Ik merk dat ik er best scherp door word (oke, ik weet het drie dagen, maar toch).

En gelukkig hoef ik maar twee trappen omhoog En voorlopig ga ik ervan uit dat het er maar een is.

@enigme: het is ook heel weird dat ik voor hem beslis. Ik ben normaal altijd van de samenspraak over alles, maar in dit geval werkt dat even anders. Wat dat betreft snap ik hem ook goed.
Today is a good day
Oh, daar ben ik het helemaal mee eens. Onze straat zou ook niet geschikt zijn voor kinderen. Maar geloof me, als we de begane grond en eerste verdieping hadden gehad (ipv de 3e en 4e), waren we hier ws nevernooit weggegaan.

Ook het 'veel geld nodig hebben' heb ik nooit begrepen. Ja, als ik in de bijstand zou zitten, zou ik ws ook niet voor kinderen kiezen, maar er zit nog wel wat tussen bijstand en drie keer modaal.
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 18:10:@enigme: het is ook heel weird dat ik voor hem beslis. Ik ben normaal altijd van de samenspraak over alles, maar in dit geval werkt dat even anders. Wat dat betreft snap ik hem ook goed.Daarom is het denk ik belangrijk dat je wel vertrouwen hebt in hem..ook al reageert hij misschien nu teleurstellend richting de zwangerschap waar jij onwijs blij mee bent. Fijn dat je hem snapt, dat spreekt voor je!
Het is idd heel raar dat je voor hem beslist. Zo heb ik ruim 2 jaar geleden ook besloten zwanger te blijven. En daardoor is iemand vader geworden die er absoluut geen trek in had.

Wij zijn toendertijd gaan praten met maatschappelijk werk op aanraden van de huisarts. Heel sneu voor hem, maar de maatschappelijk werker was er heel erg op gericht mij te overtuigen dat ik toch echt de beslissing van abortus of niet zelf moest maken. En dat idd deze keuze echt bij de vrouw ligt, en niet bij de omgeving.

Inmiddels ben ik moeder van een heerlijk kereltje van 1,5 jaar. Heb sinds een jaar een nieuwe vriend die het helemaal geweldig vind om papa te zijn.

Met mijn ex (we woonden toendertijd samen en hadden 7 jaar een relatie)is al het contact verbroken (dat is zijn keuze geweest)

Dus hoe lullig ook. Jij beslist over de zwangerschap. Maar je vriend heeft ook een keuze om wel of geen actieve vaderrol te vervullen.

Succes!!
quote:fleurtje schreef op 03 mei 2009 @ 18:11:

Oh, daar ben ik het helemaal mee eens. Onze straat zou ook niet geschikt zijn voor kinderen. Maar geloof me, als we de begane grond en eerste verdieping hadden gehad (ipv de 3e en 4e), waren we hier ws nevernooit weggegaan.

Ook het 'veel geld nodig hebben' heb ik nooit begrepen. Ja, als ik in de bijstand zou zitten, zou ik ws ook niet voor kinderen kiezen, maar er zit nog wel wat tussen bijstand en drie keer modaal.Volgens mij is het het belangrijkste als je als ouders ergens gelukkig bent, toch? Ben zelf ook opgegroeid drie hoog achter en ben daar ook niet slechter van geworden.
Today is a good day
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 18:27:

[...]

Volgens mij is het het belangrijkste als je als ouders ergens gelukkig bent, toch? Ben zelf ook opgegroeid drie hoog achter en ben daar ook niet slechter van geworden.Dat nou ook weer niet helemaal, vind ik. Als ik enorm gelukkig ben op 30m2, vind ik tóch dat ik dat mijn kind niet aan moet doen. Ik vind het vaak een dooddoener: als je als ouder maar gelukkig bent. Net zo'n erge als: als je je er maar goed bij voelt. Maar dat zul je nog wel merken op deze pijler, welkom!
Ik snap wel wat je bedoelt: niet teveel romantiseren, toch?

Gelukkig heb ik iets meer ruimte dan 30 m2. En toch denk ik dat gelukkige ouders op drie hoog achter beter is dan ongelukkig in Almere (weet je hoe ver je dan van alles zit?). Beetje gechargeerd natuurlijk. Maar verder is het natuurlijk ook weer een kwestie van roeien met de riemen die je hebt.
Today is a good day
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 21:03:

Maar verder is het natuurlijk ook weer een kwestie van roeien met de riemen die je hebt.Oh zeker, zeker als het onverwachts is. Het is al sneller goed dan wat veel mensen denken.
Gefeliciteerd met je zwangerschap

Zo te lezen gaat het je/jullie helemaal lukken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

die heb ik op een tegeltje.
ach als je je er maar goed bij voelt
het zal vast al genoemd zijn, maar ik vind het een moeilijke discussie. even ervan uuitgaan dat de vbm niet hebben gewerkt. kun je het hem dan verplichten om alimentatie te betalen? als hij het echt niet wil?

dan ben je als man zijnde altijd de pineut! dat vind ik nogal wat!

glitterbom sterkte!
quote:RosieRo schreef op 03 mei 2009 @ 21:22:

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

die heb ik op een tegeltje.Die is mooi!
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:maansa schreef op 03 mei 2009 @ 21:26:

ach als je je er maar goed bij voelt
Hi GB

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat een schok moet dat geweest zijn. Voor jou, maar vooral voor je vriend. Ik heb je topic even vluchtig doorgelezen en heb het vermoeden dat jullie het wel gaan redden samen. Jullie relatie is stabiel en jullie wilden samen kinderen (alleen nu nog niet). Geef je vriend alleen wel de tijd om aan het idee te wennen (dus niet morgen een schattig pakje in maat 50 kopen ).

Ik ben het eens met veel van de Grote Stadse schrijfsters hieronder. Een huis met een tuin en 1,5 9 tot 5 baan is echt niet nodig als je een kind hebt. Woon zelf in de Grote Stad op 1 hoog, en die ene trap is goed te doen (toegegeven, ben wel blij dat het er geen 3 zijn, maar ook dat zou wel lukken). Kindlief heeft onlangs de zandbak ontdekt, en een zandbak met andere kindjes erin is toch veel leuker als de zandbak in je eentje? Kortom, lekker vaak de speeltuin in!

We hebben beide een bijna fulltime baan (ik 4 dagen, hij 5) en ook dat gaat prima met een strak opa/oma/KDV schema. Werkt je vriend onregelmatig/ 's avonds? Ideaal juist, want dan is hij overdag veel thuis! Er kan veel hoor, en kinderen zijn best flexibel.

Ik hoop dat je een fijne zwangerschap tegemoet gaat en dat je vriend snel ook bijdraait. Veel succes de komende tijd!
.
We hebben net weer even gepraat, en kwamen tot de conclusie dat misschien (vriend: heel misschien) gesprekken met de verloskundige, echo's en op termijn groeiende buiken (uiteraard ervan uitgaand dat alles voorspoedig verloopt) bij zullen dragen aan het acceptatieproces. Maar voorlopig is hij ergens nog steeds wel een beetje boos dat ik voor hem heb beslist.quote:newstylista schreef op 03 mei 2009 @ 21:28:

het zal vast al genoemd zijn, maar ik vind het een moeilijke discussie. even ervan uuitgaan dat de vbm niet hebben gewerkt. kun je het hem dan verplichten om alimentatie te betalen? als hij het echt niet wil?

dan ben je als man zijnde altijd de pineut! dat vind ik nogal wat!

glitterbom sterkte!Hoe deze conceptie kon ontstaan staat op pagina 4 (geloof ik). En voorlopig is er nog geen sprake van alimentatie. En het is inderdaad onrechtvaardig dat je als man in een situatie als deze de pineut bent, met name wat betreft het beslissingsrecht. De wereld is wat dat betreft niet eerlijk.
Today is a good day
en qwertu en elska, bedankt voor jullie felicitaties. Inderdaad moet ik hem maar de tijd en ruimte te geven om hem aan het idee te laten wennen.
Today is a good day
quote:Glitterbom schreef op 03 mei 2009 @ 23:17:

We hebben net weer even gepraat, en kwamen tot de conclusie dat misschien (vriend: heel misschien) gesprekken met de verloskundige, echo's en op termijn groeiende buiken (uiteraard ervan uitgaand dat alles voorspoedig verloopt) bij zullen dragen aan het acceptatieproces. Maar voorlopig is hij ergens nog steeds wel een beetje boos dat ik voor hem heb beslist.

[...]

Hoe deze conceptie kon ontstaan staat op pagina 4 (geloof ik). En voorlopig is er nog geen sprake van alimentatie. En het is inderdaad onrechtvaardig dat je als man in een situatie als deze de pineut bent, met name wat betreft het beslissingsrecht. De wereld is wat dat betreft niet eerlijk.ik hoop dat jullie er samen uitkomen op wat voor manier dan ook!
quote:qwertu schreef op 03 mei 2009 @ 22:30:

Fleurtje, waarom laat je de oudste niet zelf lopen? Qtie klautert intussen meestal zelf naar boven. En het zal geen verrassing zijn dat ik dat enthousiast stimuleer.

Oudste wil pas sinds kort zelf de trappen lopen. Daarvoor verdomde ze het gewoon; hele scenes hebben we beneden in de gang gehad. Als ze het een keer wel deed, applaudiseerde ik me suf, maar het mocht niet baten. Zelfs voor chocola deed ze het niet. Nu doet ze het eindelijk wel, maar als ze heel erg moe is (als ze bv uit kdv komt) verdomt ze het nog steeds.

Drie trappen met één kind vond ik trouwens geen enkel probleem (behalve heel even tijdens de hittegolf, toen ik hoogzwanger was), maar dat vond ik echt appeltje eitje.

Wat Elska zegt, zandbak met meer kindjes is leuker... Is soms ook wel zo, en er zijn hier in de buurt zat dingen te doen (speeltuinen, dierentuin, kinderboerderijen you name it), maar eigenlijk vind ik het helemaal niet nodig om altijd weg te moeten met kind, dat ze dus in feite geentertaind wordt; zou zo leuk zijn als ze ook zichzelf leert te vermaken zonder dat ik iets verzonnen heb In een tuin dus.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven