wonen in heemstede
zaterdag 15 augustus 2020 om 18:41
zaterdag 15 augustus 2020 om 21:48
Volgens mij sluit Heemstede juist heel goed aan bij je wensen. Echt, het stikt er van de import Amsterdammers. Sterker nog, ik ken heel veel mensen in Heemstede en 90% daarvan is er vanuit Amsterdam komen wonen. Inderdaad net als jullie met kinderen, op zoek naar meer ruimte, etc. Die zijn dus allemaal de afgelopen tien jaar naar Heemstede verhuisd.
Het zijn niet de echte Amsterdammers, maar inderdaad de mensen die eerst in Amsterdam gestudeerd hebben of daar hun carrière zijn begonnen.
Genoeg speeltuintjes, onwijs kindvriendelijk, bos en strand dichtbij en op fietsafstand van Haarlem. Het is niet voor niets weer de nummer 3 fijnste plek om te wonen dit jaar (Elsevier) en huizen zijn niet veel niets zo ontzettend prijzig.
Wel redelijk eenzijdige bevolking: veel tweeverdieners met goede salarissen en dus veel Volvo’s, Tesla’s, mensen gaan veel op wintersport, etc. En uiteraard ook oud geld, maar dat is echt niet de meerderheid hoor.
Het zijn niet de echte Amsterdammers, maar inderdaad de mensen die eerst in Amsterdam gestudeerd hebben of daar hun carrière zijn begonnen.
Genoeg speeltuintjes, onwijs kindvriendelijk, bos en strand dichtbij en op fietsafstand van Haarlem. Het is niet voor niets weer de nummer 3 fijnste plek om te wonen dit jaar (Elsevier) en huizen zijn niet veel niets zo ontzettend prijzig.
Wel redelijk eenzijdige bevolking: veel tweeverdieners met goede salarissen en dus veel Volvo’s, Tesla’s, mensen gaan veel op wintersport, etc. En uiteraard ook oud geld, maar dat is echt niet de meerderheid hoor.
zaterdag 15 augustus 2020 om 21:51
Amsterdammers wonen toch overal. Ik woon in Gelderland, had vroeger meerdere Amsterdamse gezinnen in de straat wonen. En er wordt hier nu een woonwijk gebouwd gericht op Amsterdammers: https://www.ad.nl/wonen/hoe-ede-met-zij ... ~a13ed7f3/
Ik moet er zelf altijd een beetje om lachen. Het is een prachtige wijk maar er heeft jaren een chemische fabriek gestaan en het is een beetje discutabel in hoeverre de grond is gesaneerd.
Vrienden van mij uit Amsterdam zijn naar Almere verhuist en hebben het daar erg naar hun zin. Ik denk dat Almere alles wel heeft wat je zoekt.
Ik moet er zelf altijd een beetje om lachen. Het is een prachtige wijk maar er heeft jaren een chemische fabriek gestaan en het is een beetje discutabel in hoeverre de grond is gesaneerd.
Vrienden van mij uit Amsterdam zijn naar Almere verhuist en hebben het daar erg naar hun zin. Ik denk dat Almere alles wel heeft wat je zoekt.
zaterdag 15 augustus 2020 om 21:56
Nee joh! Maar af en toe een beetje mopperen dat ze de prijs opdrijven hoor ik wel.
Zelf heb ik altijd in Haarlem en omgeving gewoond en sinds kort in Heemstede. Ik had een vooroordeel dat het koude kak zou zijn maar dat valt reuze mee.
Het is wel echt een dorp, door de kinderen leer je snel mensen kennen, in de straat kennen de meeste mensen elkaar en zeggen we gedag, maken een praatje of er ontstaat een spontane borrel.
In de kleinere winkels wordt dochter herkent en krijgt ze meestal iets, heel knus vind ik dat.
En je bent zo op de fiets in Haarlem en op het strand.
zaterdag 15 augustus 2020 om 22:33
Nagenoeg heel Haarlem en omgeving is heel kak. Ik denk serieus dat het gehalte niet-blank zwaar onder het landelijk gemiddelde ligt. Een enkele wijk is niet zo kak (rozenprieel, groot deel van schalkwijk), maar de rest wel hoor. Allemaal wit en gezien de hoge huizenprijzen allemaal boven modaal.
Maar kakmensen zijn ook gezellig hoor. Maar voor een multi culturele smeltkroes moet je echt niet in Haarlem en omgeving zijn.
Maar kakmensen zijn ook gezellig hoor. Maar voor een multi culturele smeltkroes moet je echt niet in Haarlem en omgeving zijn.
zaterdag 15 augustus 2020 om 23:02
Nou, ik kan natuurlijk niet aanwijzen wie er allemaal Amsterdammer was die hier komt wonen. Maar er komen wel met regelmaat mensen nieuw wonen die dus erg op zichzelf gericht zijn, weinig contact met de buurt willen/maken en soms een wat arrogante houding hebben. Dat zijn vaker mensen die uit een grote stad komen. En die stad is dan vaak Amsterdam, want dat ligt natuurlijk in de buurt.
Maar gelukkig is dat een kleinere groep. Veel nieuwkomers, Amsterdammer of niet, zijn prima buren en wonen heerlijk hier in de wijk.
Het is inderdaad wel een groot nadeel dat Haarlem zo ontzettend wit is. Op dat gebied leven we wel echt in een bubbel hier.
zaterdag 15 augustus 2020 om 23:05
‘8 ton noem je geen bubbel? ‘
Mijn punt is dat je Almere niet meer kunt weg zetten als ‘daar wil je niet dood gevonden worden’. Daar doe je (huidige) woon-/leefkwaliteit temidden van alle faciliteiten en toch dat stedelijke (met veel diversiteit ja) echt mee te kort en weet je oprecht niet waar je het over hebt. Want idd Almeerders die in Almere wonen zijn heel tevreden, in welke huizencategorie ook. En natuurlijk geldt dat je toch mensen om je heen verzamelt die bij je passen en waar je je goed bij voelt. Dat is overal hetzelfde.
Mijn punt is dat je Almere niet meer kunt weg zetten als ‘daar wil je niet dood gevonden worden’. Daar doe je (huidige) woon-/leefkwaliteit temidden van alle faciliteiten en toch dat stedelijke (met veel diversiteit ja) echt mee te kort en weet je oprecht niet waar je het over hebt. Want idd Almeerders die in Almere wonen zijn heel tevreden, in welke huizencategorie ook. En natuurlijk geldt dat je toch mensen om je heen verzamelt die bij je passen en waar je je goed bij voelt. Dat is overal hetzelfde.
zaterdag 15 augustus 2020 om 23:08
dannas schreef: ↑15-08-2020 22:33Nagenoeg heel Haarlem en omgeving is heel kak. Ik denk serieus dat het gehalte niet-blank zwaar onder het landelijk gemiddelde ligt. Een enkele wijk is niet zo kak (rozenprieel, groot deel van schalkwijk), maar de rest wel hoor. Allemaal wit en gezien de hoge huizenprijzen allemaal boven modaal.
De gewone Haarlemmer is echt niet kak hoor... Er is wel een verschuiving omdat niet iedereen het zich meer kan permitteren. Maar dat zijn nou juist de wijken die in trek zijn bij die Amsterdammers, TO. Frans Halsbuurt (en steeds verder naar achteren in Noord), Garenkokersbuurt, Haarlem-Zuid-(West), Ramplaankwartier... Vind je Overveen niet leuk, TO, want daar strijken ook veel Amsterdammers neer!
zaterdag 15 augustus 2020 om 23:15
Wat bedoel je met 'iets te doen in de buurt'? Het Gooi is niet bepaald achtergesteld gebied. Er is daar genoeg te doen en je zit centraal.greethaan112 schreef: ↑15-08-2020 20:01ja het gooi heb ik over na zitten denken, maar ik zoek een plaats waar wel iets te doen is in de buurt. Beetje gezelligheid, restaurantjes etc. Volgens mij is het gooi redelijk saai.
Hilversum is vrij groot en je hebt daar alles.
Leuk dorp vind ik, met veel mooie huizen.
zaterdag 15 augustus 2020 om 23:17
Dat is een manier inderdaad...
Ik wil ook niet klagen,. ik heb vroeg gekocht. Anders had ik hier nu ook niet meer kunnen wonen. Maar mijn kinderen kunnen het vergeten, tenzij ze tot hun 35e bij mamma blijven wachten op een woning – Ik weet niet of ik zoveel geduld heb, haha!
zaterdag 15 augustus 2020 om 23:23
Ik vind dat je als import-Amsterdammer behoorlijk moeilijk doet. Je vindt Haarlem geen stad? Hoe dan??
Je wil wel iets te doen hebben. Dat kan alleen in Amsterdam? Dus je deed nooit wat voordat je ging studeren?
Je wil graag tussen Amsterdammers zitten in een andere stad (terwijl laten we eerlijk zijn jij ook geen Amsterdammer bent). Wil je tussen hoogopgeleiden zitten? Tussen aan de VU en UvA gestudeerden? Of zoek je oud Jordanezen die door de komst van de juppen hun stad zijn ontvlucht? Wat zoek je precies??
Misschien moet je even een stapje terug: Waar ben je zelf opgegroeid?
Wat vond je als kind leuk en wat miste je? Wat voor voorzieningen wil je minimaal in waar je gaat wonen? Wel of geen aanvliegroute van Schiphol? Een treinstation? Een Hema?
Ik zou de auto nemen en wat rond gaan rijden. Als je met OV naar Amsterdam moet voor je werk maak een cirkel van je Max reistijd en ga gewoon overal in die cirkel kijken.
En als je gaat kijken bij een huis bel eens aan bij de buren.
Je wil wel iets te doen hebben. Dat kan alleen in Amsterdam? Dus je deed nooit wat voordat je ging studeren?
Je wil graag tussen Amsterdammers zitten in een andere stad (terwijl laten we eerlijk zijn jij ook geen Amsterdammer bent). Wil je tussen hoogopgeleiden zitten? Tussen aan de VU en UvA gestudeerden? Of zoek je oud Jordanezen die door de komst van de juppen hun stad zijn ontvlucht? Wat zoek je precies??
Misschien moet je even een stapje terug: Waar ben je zelf opgegroeid?
Wat vond je als kind leuk en wat miste je? Wat voor voorzieningen wil je minimaal in waar je gaat wonen? Wel of geen aanvliegroute van Schiphol? Een treinstation? Een Hema?
Ik zou de auto nemen en wat rond gaan rijden. Als je met OV naar Amsterdam moet voor je werk maak een cirkel van je Max reistijd en ga gewoon overal in die cirkel kijken.
En als je gaat kijken bij een huis bel eens aan bij de buren.
Een zebra is geen paard met strepen
zondag 16 augustus 2020 om 09:36
Uit het dorp zelf....?greethaan112 schreef: ↑15-08-2020 19:18vindt het inderdaad wel leuk dat er mensen uit Amsterdam wonen. Niet alleen maar mensen uit het dorp zelf.
Ik bespeur een bepaald airtje..... Ik woon in Haarlem en ja je zult hier genoeg soortgenoten vinden.
maandag 17 augustus 2020 om 09:39
ja, klopt ben wel wat kieskeurig ja. Dat komt omdat Amsterdam voor mij alles heeft, kan overal naar toe. Alleen wat ik mis is speeltuintjes in de buurt, tuin. Dat is in Amsterdam niet te betalen. Wat ik leuk vind is dat er qua cursussen en sport genoeg te doen is eventueel een bioscoop en leuke restaurantjes. Wat ik niet leuk vind is Amsterdam dat je weinig contact heb met de buurt, mensen afstandelijk zijn en dat als je meer contact wilt mensen de boot afhouden. Niet heel vriendelijk. Dus ja ik ben nog zoekende naar welke plaats dus past. Ik weet dus ook niet hoe het in Haarlem, Overveen of Heemstede is. Weet wel dat je alles daar hebt etc. Overeen is volgens mij nog duurder dan Heemstede?
maandag 17 augustus 2020 om 09:48
dan zou ik weg van de randstad gaan. daar is dat normaal en hoef je het niet te zoeken.greethaan112 schreef: ↑15-08-2020 19:08Nee ik ook niet, ben opzoek naar wat meer kindvriendelijk, speeltuintjes en genoeg te doen voor kids en een relaxte sfeer waren mensen elkaar kennen.
En doooooor!
maandag 17 augustus 2020 om 10:45