Twijfel
vrijdag 18 september 2020 om 13:30
Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest vanwege pijnklachten (vaginaal). Er blijken hele kleine blaasjes te zitten, wat ik zelf niet gezien had. Het is waarschijnlijk herpes.
Ik ben hier nogal van geschrokken. Aangezien het een chronische/blijvende aandoening is. De huisarts heeft een test gedaan. Maar eigenlijk is de kans gewoon heel groot dat dit het is.
Ik heb absoluut nooit eerder herpes gehad. En ik heb een relatie en ik heb alleen met hem seks. Voordat wij het zonder condooms gingen doen, heb ik me op letterlijk alles laten testen. Behalve op herpes, omdat dat alleen getest kan worden als je blaasjes hebt. Hij heeft zich destijds overigens ook laten testen, omdat ik dat had gevraagd. We hadden beide niets.
De huisarts merkte blijkbaar aan me dat ik, behalve dat ik geschrokken ben, ook wel mijn vragen heb bij het stukje “hoe dan?”. Nu opeens? De huisarts zegt dat mijn partner (en dan eigenlijk ook ik?) het virus al langer bij zich kan dragen, zonder dat te weten. En dat je kennelijk ook besmettelijk kan zijn zonder symptomen te hebben? Dus dat het niet hoeft te betekenen dat hij dit tijdens onze relatie van iemand anders opgelopen heeft.
Uit mezelf zou ik mijn partner niet verdenken van vreemdgaan. Maar nu weet ik het even niet. Wat zouden jullie hiervan denken?
Ik heb absoluut nooit eerder herpes gehad. En ik heb een relatie en ik heb alleen met hem seks. Voordat wij het zonder condooms gingen doen, heb ik me op letterlijk alles laten testen. Behalve op herpes, omdat dat alleen getest kan worden als je blaasjes hebt. Hij heeft zich destijds overigens ook laten testen, omdat ik dat had gevraagd. We hadden beide niets.
De huisarts merkte blijkbaar aan me dat ik, behalve dat ik geschrokken ben, ook wel mijn vragen heb bij het stukje “hoe dan?”. Nu opeens? De huisarts zegt dat mijn partner (en dan eigenlijk ook ik?) het virus al langer bij zich kan dragen, zonder dat te weten. En dat je kennelijk ook besmettelijk kan zijn zonder symptomen te hebben? Dus dat het niet hoeft te betekenen dat hij dit tijdens onze relatie van iemand anders opgelopen heeft.
Uit mezelf zou ik mijn partner niet verdenken van vreemdgaan. Maar nu weet ik het even niet. Wat zouden jullie hiervan denken?
vrijdag 18 september 2020 om 13:54
Klopt inderdaad. Ik heb niemand anders besmet. Zolang je geen uitbraak hebt, is het virus verstopt en niet actief.stellar schreef: ↑18-09-2020 13:51Wat ik vertel is geen spookverhaal.
Het virus sluimert in je zenuwuiteinden als het inactief is. Daar doet het in feite niks tot je weerstand slechter wordt.
Pas als het virus zich actief laat zien dmv blaasjes of het pus langs je poten loopt, pas dan kan je een ander besmetten.
Anders zou, volgens wat jij schrijft, iemand met een koortslip altijd het virus doorgeven aan een ander bij zoencontact, zelfs als er geen koortslip is.
Je bent altijd besmet, maar echt niet altijd besmettelijk voor een ander.
vrijdag 18 september 2020 om 13:57
Ik heb besloten dat, als de uitslag inderdaad herpes blijkt te zijn (waar ik gewoon vanuit ga) ik me toch op andere SOA’s ga laten testen. Niet omdat ik partner niet vertrouw. Maar omdat ik een soort “trauma” heb van een eerdere relatie en daardoor doodsbang ben voor SOA’s. Ik had jarenlang een dwangmatige neiging om me regelmatig te testen. Ook als ik niet eens een SOA kón hebben. Sinds deze relatie was dat bijna weg. Maar nu komt het weer omhoog.
vrijdag 18 september 2020 om 13:58
Die moet inderdaad voorzichtig zijn.
Het heeft wel degelijk een soort incubatietijd. Het virus wordt actief en verlaat de lymfeknopen en veroorzaakt dan klachten. In die tussentijd kun je besmetten.
Maar het is een ingewikkeld virus, dat zie je op dit topic wel!
Conclusie is naar mijn idee dat vriend echt niet hoeft te zijn vreemdgegaan. En TO, ik hoop dat je snel klachtenvrij bent!
vrijdag 18 september 2020 om 13:59
Nee, dat heeft de huisarts niet gezegd.Rooss4.0 schreef: ↑18-09-2020 13:45En je huisarts heeft je niet verteld dat dit geen herpes genitalis is? Daar is de eerste uitbraak nl altijd heel heftig van. (zoals een vriendin bloemrijk omschreef, het pus langs de poten)
Je hebt hoogstwaarschijnlijk "gewoon" het koortslipvirus opgelopen, waarschijnlijk niks aan de hand. En dat hoeft helemaal niet van je vriend te komen, niet eens van orale seks.
Je kunt als kind daar al mee besmet zijn in theorie.
Ik heb het ook gehad en als tip kan ik je meegeven om, zodra het weer kan, je te scheren (als je dat normaal ook doet) stoppels en blaasjes zijn de hel!
Volgens mij niet, anders zou de hele mensheid een keer een koortslip hebben gehad?
Lastig, Herpes. Zo'n virus dat je kan krijgen/doorgeven als, dan, wanneer, mits, tenzij. Vervelend, TO. Veel succes met het gesprek vanavond, lijkt me pittig! Ik geloof wel dat herpes genitalis vrij nasty is, de eerste keer. Daar krijg je voor zover ik weet pus-gevulde blaasjes van, zoals Rooss zegt. Dit klinkt als iets anders, maar ik ben geen arts.
suusje666 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 14:00
21.51% gewijzigd
Goh ,dit brengt wel weer de prachtige herinneringen boven van het gepiel met wattenstaafjes met sudocreme, het fietsen naar het ziekenhuis om daar even voor alle leerlingen met mijn benen wijd te liggen zodat ze allemaal even kunnen kijken naar 'kijk, dat is nou herpes' om vervolgens gewoon op de fiets door te gaan naar mijn late dienst compleet met mijn doos vol blaasjes.
Good times.
Good times.
vrijdag 18 september 2020 om 14:07
80/90 procent van de mensheid heeft dit virus ook.Suusje666 schreef: ↑18-09-2020 13:59Volgens mij niet, anders zou de hele mensheid een keer een koortslip hebben gehad?
Lastig, Herpes. Zo'n virus dat je kan krijgen/doorgeven als, dan, wanneer, mits, tenzij. Vervelend, TO. Veel succes met het gesprek vanavond, lijkt me pittig! Ik geloof wel dat herpes genitalis vrij nasty is, de eerste keer. Daar krijg je voor zover ik weet pus-gevulde blaasjes van, zoals Rooss zegt. Dit klinkt als iets anders, maar ik ben geen arts.
vrijdag 18 september 2020 om 15:11
Mocht de pijn straks erger worden: Lekker plassen onder de douchestraal of in bad. Misschien wel wat meer werk, maar het helpt echt heel veel tegen de brandende pijn. Ik weet nog dat ik al zat te janken voordat ik op de wc zat, alleen maar omdat ik wist welke pijn mij te wachten stond.
Het is als het goed is alleen de eerste keer zo heftig. Daarna heb je jeuk en is het een beetje branderig. Maar niet zo dramatisch als de eerste keer.
Het is als het goed is alleen de eerste keer zo heftig. Daarna heb je jeuk en is het een beetje branderig. Maar niet zo dramatisch als de eerste keer.
vrijdag 18 september 2020 om 15:50
In de kraamtijd plaste ik op de wc terwijl ik een maatkan met lauw water ( fles kan ook ) er langs goot. Iets minder werk.Sasja90 schreef: ↑18-09-2020 15:11Mocht de pijn straks erger worden: Lekker plassen onder de douchestraal of in bad. Misschien wel wat meer werk, maar het helpt echt heel veel tegen de brandende pijn. Ik weet nog dat ik al zat te janken voordat ik op de wc zat, alleen maar omdat ik wist welke pijn mij te wachten stond.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 18 september 2020 om 16:13
Ik wantrouw hem ook niet hoor. Eerst maar eens rustig met hem bespreken. Ben wel benieuwd of hij op de hoogte is van dit soort klachten bij hemzelf (in het verleden). Kan het me niet voorstellen dat hij dan niks gezegd zou hebben. Maar ik ben echt totaal niet blij met deze situatie. En dat is eigenlijk nog een understatement.
vrijdag 18 september 2020 om 16:17
Bedankt voor de tip. Kan het dan erger worden? Bij mij is het momenteel eigenlijk amper zichtbaar. Het is maar een beetje gevoelig. En plassen voelt een beetje branderig/prikkerig. Ik twijfelde vanochtend zelfs om de huisarts te bellen. Dacht aanvankelijk dat ik vorige week met scheren een beetje onvoorzichtig geweest was (nieuw, scherp mesje). Maar vond het een beetje te lang duren. Gelukkig toch naar de huisarts gegaan.Sasja90 schreef: ↑18-09-2020 15:11Mocht de pijn straks erger worden: Lekker plassen onder de douchestraal of in bad. Misschien wel wat meer werk, maar het helpt echt heel veel tegen de brandende pijn. Ik weet nog dat ik al zat te janken voordat ik op de wc zat, alleen maar omdat ik wist welke pijn mij te wachten stond. Het is als het goed is alleen de eerste keer zo heftig. Daarna heb je jeuk en is het een beetje branderig. Maar niet zo dramatisch als de eerste keer.
vrijdag 18 september 2020 om 16:37
Ik wil je niet bang maken maar bij mij begon het ook mild. En al jaren in monogame relatie. Alleen niet goed nagedacht: partner met koortslip en orale sex. Gewoon onnozel dus.
Maar God, wat een pijn en ellende. Ik beval nog liever dan dat ik dat nog een keer heb. Gelukkig inmiddels meer dan 10 jaar geleden, nooit meer gehad.
Maar God, wat een pijn en ellende. Ik beval nog liever dan dat ik dat nog een keer heb. Gelukkig inmiddels meer dan 10 jaar geleden, nooit meer gehad.
vrijdag 18 september 2020 om 16:55
Kleine tip voor als t aan de buitenkant zit, koortslip creme.Lotus90 schreef: ↑18-09-2020 16:17Bedankt voor de tip. Kan het dan erger worden? Bij mij is het momenteel eigenlijk amper zichtbaar. Het is maar een beetje gevoelig. En plassen voelt een beetje branderig/prikkerig. Ik twijfelde vanochtend zelfs om de huisarts te bellen. Dacht aanvankelijk dat ik vorige week met scheren een beetje onvoorzichtig geweest was (nieuw, scherp mesje). Maar vond het een beetje te lang duren. Gelukkig toch naar de huisarts gegaan.
Het gaat sneller weg en het doet minder pijn.
Er is ook een homeopathisch tabletje wat de kans dat het opvlamt minder maakt maar daar heb ik geen ervaring mee en ik weet de naam niet meer.
Succes iig, ook met het erover praten
vrijdag 18 september 2020 om 17:09
L-Lysine
Heb het toendertijd een tijdje gebruikt, maar geen idee of het nou hielp of niet.
Of je een uitbraak krijgt ligt vooral aan je gestel en je weerstand.
vrijdag 18 september 2020 om 17:32
Bij mij ging het zo TO,
vriend was vanaf vrijdag bij mij en ging op zondag middag weer naar huis.
We hadden vanaf vrijdag sex gehad en op zondag voor hij vertrok ook weer, maar deze keer deed het zeer tijdens de sex van binnen.
Gedurende de zondag hevige pijn gekregen, kon amper zitten, maar niks te zien.
Op donderdag bij de dokter met mijn klachten die niet minder werden en bij onderzoek 2 blaasjes gezien die mij nog niet eerder waren opgevallen.
Eendebek erin ging niet, heb echt liggen schelden toen arts het probeerde, man man.
Arts vertelde waarschijnlijk herpes, ik in shock.
Wat vaginaal vocht afgenomen en wachten op uitslag, die zou er na het weekend zijn.
vanaf vrijdag een drama, ik zag de blaasjes gewoon ontstaan. veel pijn en jeuk.
Op zondag na een aantal slapeloze nachten dus naar het ziekenhuis gegaan, uren gewacht, maar uiteindelijk geholpen. Anti virusmedicatie meegekregen voor 10 dagen en lidocaine zalf voor op de blaasjes.
Op maandag belde de huisarts om te vertellen dat het inderdaad herpes was en dat hij wel had verwacht dat ik zou bellen, omdat de eerste uitbraak bij herpes vaak heftig is. Hij was niet verbaasd te horen dat ik ondertussen in het weekend al naar het ziekenhuis was geweest.
Ik weet niet meer precies vanaf wanneer het kantelpunt kwam waarop het weer beter ging, maar het duurde lang. Alles bij elkaar heeft het zeker 3 misschien 4 weken geduurd voordat de uitbraak over was.
Het kan dus best even duren voordat je echt middenin de uitbraak zit,dus afwachten. Hoop voor je dat het bij jou meevalt.
Bij mij begon het dus met een soort zenuwpijn in mijn hele schaamstreek en was het pas later dat er 2 blaasjes ontstonden en nog later voordat ik helemaal onder zat.
De uitbraken daarna zijn meestal een stuk minder erg, soms heb je er amper last van. Ik heb nog een keer een uitbraak gehad die bijna net zo heftig was als de eerste, maar ik was toen ook wel erg ziek met dubbele ooronstekingen, dus dan ziet het virus zijn kans weer schoon blijkbaar.
We hadden vanaf vrijdag sex gehad en op zondag voor hij vertrok ook weer, maar deze keer deed het zeer tijdens de sex van binnen.
Op donderdag bij de dokter met mijn klachten die niet minder werden en bij onderzoek 2 blaasjes gezien die mij nog niet eerder waren opgevallen.
Eendebek erin ging niet, heb echt liggen schelden toen arts het probeerde, man man.
Wat vaginaal vocht afgenomen en wachten op uitslag, die zou er na het weekend zijn.
Op zondag na een aantal slapeloze nachten dus naar het ziekenhuis gegaan, uren gewacht, maar uiteindelijk geholpen. Anti virusmedicatie meegekregen voor 10 dagen en lidocaine zalf voor op de blaasjes.
Op maandag belde de huisarts om te vertellen dat het inderdaad herpes was en dat hij wel had verwacht dat ik zou bellen, omdat de eerste uitbraak bij herpes vaak heftig is. Hij was niet verbaasd te horen dat ik ondertussen in het weekend al naar het ziekenhuis was geweest.
Ik weet niet meer precies vanaf wanneer het kantelpunt kwam waarop het weer beter ging, maar het duurde lang. Alles bij elkaar heeft het zeker 3 misschien 4 weken geduurd voordat de uitbraak over was.
Het kan dus best even duren voordat je echt middenin de uitbraak zit,dus afwachten. Hoop voor je dat het bij jou meevalt.
Bij mij begon het dus met een soort zenuwpijn in mijn hele schaamstreek en was het pas later dat er 2 blaasjes ontstonden en nog later voordat ik helemaal onder zat.
De uitbraken daarna zijn meestal een stuk minder erg, soms heb je er amper last van. Ik heb nog een keer een uitbraak gehad die bijna net zo heftig was als de eerste, maar ik was toen ook wel erg ziek met dubbele ooronstekingen, dus dan ziet het virus zijn kans weer schoon blijkbaar.
vrijdag 18 september 2020 om 18:11
Jeetje!DontYouHatePants schreef: ↑18-09-2020 17:32Bij mij ging het zo TO,
vrijdag 18 september 2020 om 18:13
Dankje! Ik ga de tips zeker opvolgen!stellar schreef: ↑18-09-2020 16:55Kleine tip voor als t aan de buitenkant zit, koortslip creme.
Het gaat sneller weg en het doet minder pijn.
Er is ook een homeopathisch tabletje wat de kans dat het opvlamt minder maakt maar daar heb ik geen ervaring mee en ik weet de naam niet meer.
Succes iig, ook met het erover praten