Erfstuk (verkopen?)
woensdag 23 september 2020 om 15:20
Onlangs is er een dierbaar familielid van mij gestorven die mij een erg waardevol erfstuk/sieraad heeft nagelaten.
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
woensdag 23 september 2020 om 17:19
Daar weet jij niks van. Kan allang verkocht zijn. Of kom je eens in de zoveel tijd controleren of het nog in hun kast ligt?pejeka schreef: ↑23-09-2020 17:07Dat kunnen ze niet, want ik heb de eigendom. Dus degene aan wie ik de sieraden gegeven heb, kunnen die gewoon vrijelijk gebruiken om zelf te dragen of door hun dochters of schoondochters te laten dragen, ze mogen ze ook dragen wanneer ze willen, ze hebben die sieraden ook gewoon thuis in eigen beheer, maar verkopen kunnen ze die niet, want ik heb de eigendom.
ik geef mn bek ook maar een douw
woensdag 23 september 2020 om 17:22
woensdag 23 september 2020 om 17:23
Neuh. Het is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen. Anderzijds zijn er dure stukken bij die niet "zomaar" zonder nadere legitimatie of bewijzen van eigendom verkocht kunnen worden.Madeliefjees schreef: ↑23-09-2020 17:19Daar weet jij niks van. Kan allang verkocht zijn. Of kom je eens in de zoveel tijd controleren of het nog in hun kast ligt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 23 september 2020 om 17:24
Niet zomaar verkopen. Misschien ruilen van erfstuk met iemand anders. Ik vind het eeuwig zonde dat spullen die heel lang in de familie zijn, verkocht worden door iemand die de waarde er niet van inziet.
Ik zou niet blij zijn als een heel waardevol erfstuk, misschien honderden jaren oud, zomaar verpatst wordt door iemand.
Je hebt kans dat je kinderen, ik weet niet hoe oud ze zijn, het eerst niets vinden, maar naarmate ze ouder worden het leuker gaan vinden. Op mijn 20e keek ik heel anders tegen dit soort zaken aan dan nu.
En als je het al doet, doe het dan niet stiekem, maar overleg met je familie.
Ik zou niet blij zijn als een heel waardevol erfstuk, misschien honderden jaren oud, zomaar verpatst wordt door iemand.
Je hebt kans dat je kinderen, ik weet niet hoe oud ze zijn, het eerst niets vinden, maar naarmate ze ouder worden het leuker gaan vinden. Op mijn 20e keek ik heel anders tegen dit soort zaken aan dan nu.
En als je het al doet, doe het dan niet stiekem, maar overleg met je familie.
woensdag 23 september 2020 om 17:24
Naast aanpassen, kunnen veel edelsmeden het metaal (ik gok goud?) omsmelten en er vervolgens iets van maken dat helemaal jouw smaak is. Een sierraad dat je WEL graag draagt, en daarnaast een blijvende herinnering aan de overledene. Ik zou eens informeren bij een edelsmid/juweelontwerper. Er kan vaak veel meer dan je denkt.
woensdag 23 september 2020 om 17:28
Het is legaal je eigendom en dat maakt dat je er alles mee mag doen.patchouli_ schreef: ↑23-09-2020 16:45
Het is Uiteindelijk jouw eigendom, je mag zelf beslissen wat je er mee doet en je bent niet verplicht het te houden of binnen de familie weg te geven.
Maar je zet wel kwaad bloed bij de familie, ze kunnen je het zeer kwalijk nemen en daarmee kan je relatie daarmee gebrouilleerd raken.
Familiestukken zijn familiestukken, die moeten vererfd worden, doorgeven. Als je het zelf niet wilt, moet je het een ander binnen de familie gunnen.
woensdag 23 september 2020 om 17:29
https://www.hannavos.nl/sieraden-vermaken/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 23 september 2020 om 17:40
Ja dat vind ik ook eigenlijk wel. Zou wel eerst vragen of iemand in de familie het over zou willen kopen.
Wat als het nu geen sieraad was geweest maar een oude auto of groot landhuis? Moet het dan ook maar in de familie blijven? Ook als het de erfgenaam geld kost?
woensdag 23 september 2020 om 17:41
Weet je ook waarom het zo kostbaar is? Is het puur vanwege de hoeveelheid goud of de stenen? Of meer door degenen die het gemaakt hebben? Ik zou niet een oud CartIer sieraad laten vermaken tot 'moderne' halsketting of zo
Waarde is dan in ieder geval weg. Je zou het ook nog over 30 jaar kunnen verkopen als iedereen het vergeten is. Weet je zeker dat je het lelijk vindt?
Waarde is dan in ieder geval weg. Je zou het ook nog over 30 jaar kunnen verkopen als iedereen het vergeten is. Weet je zeker dat je het lelijk vindt?
woensdag 23 september 2020 om 17:50
Vroeger was het zo, dat als het ging om een bedrijf of een boerderij, dat alles ging naar één zoon. Want opdelen zou leiden tot ophouden van het bestaan van het bedrijf. En men wilde dat alles over zou gaan van generatie op generatie.
Eerlijk was dat niet, dat een persoon alles kreeg.
Ik denk ook niet dat dat nog van deze tijd is. Dus nu verdeelt men alles, tenminste, dat neem ik aan. Onroerend goed wordt dus verkocht en dan krijgt ieder een deel.
Maar het ligt in het algemeen toch anders met goederen. Vooral antiek, wat niet meer geproduceerd wordt omdat men tegenwoordig de tijd (= geld) en vakmanschap mist, wat steeds zeldzamer wordt, daar kan men niet meer goed aan komen. En als het altijd in de familie is geweest, dan zou het ook in de familie moeten blijven. Als je het zelf dan niet wil, dan moet je het een familielid gunnen.
Het is ook een vorm van traditie he. Een familietraditie. En als je dat om zeep helpt, dan kan dat kwetsend zijn. Het heeft ook allemaal te maken met gunnen.
woensdag 23 september 2020 om 18:20
Misschien is het wel een enorme broche in de vorm van een pauw met allerlei groene en paarse stenen. Mijn oma had ook zoiets. Als ik dat zou erven zou het inderdaad in de kast blijven liggen totdat ik zelf de leeftijd heb dat ik het kan gaan dragen (zonder dat het ouwelijk voelt).
Ik heb van mijn moeder ooit hele ‘modern strakke’ diamanten oorbellen gekregen. Toen ik 15 was
ik vond het zooo lelijk toen. En nu ik 30 ben draag ik ze af en toe, omdat ze echt chique zijn.
Dus: bewaren voor later.
Ik heb van mijn moeder ooit hele ‘modern strakke’ diamanten oorbellen gekregen. Toen ik 15 was
woensdag 23 september 2020 om 18:28
Babette2017 schreef: ↑23-09-2020 18:20Misschien is het wel een enorme broche in de vorm van een pauw met allerlei groene en paarse stenen. Mijn oma had ook zoiets. Als ik dat zou erven zou het inderdaad in de kast blijven liggen totdat ik zelf de leeftijd heb dat ik het kan gaan dragen (zonder dat het ouwelijk voelt).
]

Op zo’n spijkerjas is het grappig, maar daar ga je toch ook niet mee de tram in als het ding duizenden euro’s waard is ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 23 september 2020 om 18:48
Daarom vraag ik ook of het een familie-erfstuk is, of iets wat tante zelf heeft gekocht of gekregen. Daar zit wel verschil in vind ik.
Familiestukken probeer je zoveel mogelijk binnen de familie te houden, andere erfstukken daar kun je vrijer mee om gaan.
Je kunt namelijk niet iedere kast, iedere auto, ieder juweel en ieder servies wat door erfenis wordt doorgegeven in je familie houden. Dan kun je uiteindelijk gezamenlijk een pakhuis gaan huren.
Je mag dus best selectief zijn: welk erfstuk is wel van waarde voor de familie en welk erfstuk niet.
Ik kom uit een familie waar heel veel klederdracht met bijbehorende (rijke tak) sieraden zijn doorgegeven. Maar als er uiteindelijk tien gouden oorijzers en veertien dikke snoeren bloedkoralen zijn, moet je die allemaal houden? Voor mij hebben eigenlijk alleen de stukken van mijn ((over)over)grootmoeders waarde. Daarnaast zijn er nog veel sieraden met of zonder antiquiteitwaarde, soms best kostbaar maar niet verkregen via vererving. Moet je dat ook allemaal houden? Je mag niks wegdoen omdat je het hebt geërfd?
woensdag 23 september 2020 om 19:04
Eensch!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
woensdag 23 september 2020 om 19:15
Ik heb ontzettend veel dingen geërfd die al generaties lang in de familie zijn. Te véél voor mij, maar anderzijds ook te kostbaar soms of gewoon te emotioneel om zomaar weg te gooien of naar de kringloop te doen.patchouli_ schreef: ↑23-09-2020 18:48Daarom vraag ik ook of het een familie-erfstuk is, of iets wat tante zelf heeft gekocht of gekregen. Daar zit wel verschil in vind ik.
Familiestukken probeer je zoveel mogelijk binnen de familie te houden, andere erfstukken daar kun je vrijer mee om gaan.
Je kunt namelijk niet iedere kast, iedere auto, ieder juweel en ieder servies wat door erfenis wordt doorgegeven in je familie houden. Dan kun je uiteindelijk gezamenlijk een pakhuis gaan huren.
Je mag dus best selectief zijn: welk erfstuk is wel van waarde voor de familie en welk erfstuk niet.
Ik kom uit een familie waar heel veel klederdracht met bijbehorende (rijke tak) sieraden zijn doorgegeven. Maar als er uiteindelijk tien gouden oorijzers en veertien dikke snoeren bloedkoralen zijn, moet je die allemaal houden? Voor mij hebben eigenlijk alleen de stukken van mijn ((over)over)grootmoeders waarde. Daarnaast zijn er nog veel sieraden met of zonder antiquiteitwaarde, soms best kostbaar maar niet verkregen via vererving. Moet je dat ook allemaal houden? Je mag niks wegdoen omdat je het hebt geërfd?
Van de meeste stukken weet en wist ik de geschiedenis: van welke voorouder ze kwamen, of bij welke gelegenheid ze in de familie waren gekomen, of soms zomaar een verhaal over hoe mijn oma ze gebruikt had, waar ze stonden in haar huis, enz.
Ik ben begonnen dat allemaal op te schrijven. En daarna heb ik neefjes, nichtjes, achterneefjes, achternichtjes, allemaal iets gegeven, mochten ze zelf uitzoeken bij mij thuis, zodat ze allemaal iets van hun overgrootmoeder of zelfs nog verder terug konden meenemen. Bij alles wat ze meenamen, deed ik dan de beschrijving die ik had gemaakt, zodat ze weten wat de geschiedenis is van dat bepaalde voorwerp binnen de familie, en ik zou het heel leuk vinden als ze dat dan ook weer doorgeven aan hún kinderen. Zo staat er bij één van mijn neven nu een prachtig Imari theeservies uit 1860 te pronken en hij weet dus dat dat van onze overgrootouders komt die in Nederlands Indië woonden, en hij geeft dat weer door aan zijn kinderen. Ik vind dat een mooi idee.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 23 september 2020 om 19:22
Oef bij ons is toch wel de afspraak dat als je een erfstuk niet meer wilt hebben, het eerst binnen de familie weer aangeboden wordt.
Ik zou het echt vreselijk vinden als iets van mijn oma wordt verkocht terwijl ik het heel graag wilde hebben omdat ik er bijzondere herinneringen aan heb.
Zou dus ook nooit wat stiekem verkopen terwijl ik weet dat iemand binnen de familie het nog graag zou willen hebben.
In dit geval vraag ik me af met welke reden dit aan jou geschonken is. Heeft ze gedacht dat jij het mooi zou vinden, graag zou willen hebben of het geld van de opbrengst goed kan gebruiken?
Ik zou het echt vreselijk vinden als iets van mijn oma wordt verkocht terwijl ik het heel graag wilde hebben omdat ik er bijzondere herinneringen aan heb.
Zou dus ook nooit wat stiekem verkopen terwijl ik weet dat iemand binnen de familie het nog graag zou willen hebben.
In dit geval vraag ik me af met welke reden dit aan jou geschonken is. Heeft ze gedacht dat jij het mooi zou vinden, graag zou willen hebben of het geld van de opbrengst goed kan gebruiken?
woensdag 23 september 2020 om 19:44
Waar bestaat het uit? Edelstenen en goud?
Ik heb de sieraden van mijn moeder geërfd die gek was op witgoud en briljanten. Vooral ringen met hoge zettingen. Zij had van mijn oma weer al haar geelgouden sieraden geërfd. Heb alles bij een goudsmid gebracht en een hele (geelgouden) set laten maken volgens een ontwerp van Vincent van Hees. Is echt heel mooi geworden, en ook een klein vermogen waard, maar wel draagbaar. (en verzekerd)
Ik heb de sieraden van mijn moeder geërfd die gek was op witgoud en briljanten. Vooral ringen met hoge zettingen. Zij had van mijn oma weer al haar geelgouden sieraden geërfd. Heb alles bij een goudsmid gebracht en een hele (geelgouden) set laten maken volgens een ontwerp van Vincent van Hees. Is echt heel mooi geworden, en ook een klein vermogen waard, maar wel draagbaar. (en verzekerd)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 23 september 2020 om 20:23
woensdag 23 september 2020 om 20:30
Toch staat of valt wat mij betreft een besluit hierover met de informatie over wat andere erfgenamen ontvangen hebben. Als dit sieraad 20.000 euro waard is en iedereen verder een legaat van 1000 euro heeft gehad, kun je het in mijn ogen zeker niet maken om te verkopen.
Als iedereen in waarde gelijkwaardig geërfd heeft, vind ik het al anders.
Als iedereen in waarde gelijkwaardig geërfd heeft, vind ik het al anders.