Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
vivautrecht85 schreef:
27-09-2020 22:00
Had ook al eerder gevraagd of ze überhaupt wel eens een financieel overzicht heeft gemaakt. Je kunt wel roepen dat bepaalde dingen niet kunnen maar het kan nog verrassend zijn als je de zaken echt uitzoekt.
Precies dit.

En Google was in 2004 al mijn vriend, of was dat toen nog Altavista of Ilse?
Als de situatie echt onhoudbaar is, leer je vanzelf wel in mogelijkheden denken, is mijn ervaring.
Speculoos_crunchy schreef:
27-09-2020 22:03
Mag ik aan de reageerders even iets vragen met betrekking tot het/de kind(eren).
Ik lees met enige regelmaat: het kind kan toegewezen worden aan de vader.
Maar TO woont samen, dan gaat er nooit iets via een rechter. Zij zullen volgens mij samen tot een verdeling moeten komen. Vader kan hooguit als het niet lukt of als TO niet de afspraken maakt een civiele procedure starten om een omgangsregeling af te dwingen.

Dat is in mijn ogen het grote verschil met scheiden. Daar is het kinderplan (en ja ook een wassen neus) onderdeel van het convenant. Maar zou als er in beginsel geen overeenstemming zou zijn tussen beide partners aan de rechter voorgelegd kunnen worden om tijdens de scheidingsprocedure uitspraak over te doen.

Ben benieuwd naar jullie mening
Het kan inderdaad prima buiten de rechter, maar als de ouders er samen niet uitkomen kan 1 van de ouders de gang naar de rechtbank maken..
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
27-09-2020 21:55
Geef dan antwoord op de vraag, mens!!! :facepalm:
Zit jullie huur onder of boven die grens? Lieve help, how hard can it be...
:rofl: :hihi: :whistle:
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 21:34
Er worden veel aannames gedaan. Ik heb gezegd hoe het is.

Ik kan in mijn eentje dit huis wel betalen. Maar mijn man wil niet weg gaan. Dan kan ik niets. Mijn man zou wel makkelijker een andere woning kunnen vinden omdat hij meer verdient dan mij. Maar dat wil hij dus niet.
Als ik zelf weg moet gaan, dan zal het particulier huren worden. En dat kan ik niet zelf betalen. Maar ons huidige huis dus wel.
Dus jouw man kan jullie huidige huis niet betalen volgens jou, maar een ander huis wel omdat hij meer verdient? Jaja.
En richt je zoektocht nou maar gewoon op andere woonruimte want jij hebt geen recht op je huidige huis. Jammer, maar helaas.
.
minnimouse schreef:
27-09-2020 22:09
Dus jouw man kan jullie huidige huis niet betalen volgens jou, maar een ander huis wel omdat hij meer verdient? Jaja.
En richt je zoektocht nou maar gewoon op andere woonruimte want jij hebt geen recht op je huidige huis. Jammer, maar helaas.
Nou ja, ze heeft het niet per se over een ander huis voor hem maar hij kan ook bij zijn ouders wonen...
27-09-2020 21:23
Hij heeft toch geen huis. Hij kan het niet in zijn 1tje betalen. Dus als ik ga, zal hij ook moeten vertrekken.
Al zou dat zo zijn: wat dan nog? Is toch niet jouw probleem?
Feit is dat jij ook geen huis hebt en dat is wél jouw probleem.
vivautrecht85 schreef:
27-09-2020 22:10
Nou ja, ze heeft het niet per se over een ander huis voor hem maar hij kan ook bij zijn ouders wonen...
Waarom zou hij bij zijn ouders moeten gaan wonen?
minnimouse schreef:
Ja dat was niet mijn idee hè ;) ze stipte die mogelijkheid zelf aan, maar is in mijn ogen niet echt eerlijk en wenselijk.
minnimouse schreef:
Zodat TO in hun huidige woning kan blijven wonen.

En nee, natuurlijk gaat hij dat niet doen. Zou ik zelf ook voor passen.
minnimouse schreef:
Al zou dat zo zijn: wat dan nog? Is toch niet jouw probleem?
Feit is dat jij ook geen huis hebt en dat is wél jouw probleem.
Mwah ik zou als ik moeder zou zijn toch best wel blij zijn als de vader van mijn kind een enigszins fijne woonsituatie heeft. Ook als je uit elkaar bent.
vivautrecht85 schreef:
27-09-2020 22:12
Ja dat was niet mijn idee hè ;) ze stipte die mogelijkheid zelf aan, maar is in mijn ogen niet echt eerlijk en wenselijk.
Ah oké, niet echt realistisch en behoorlijk raar.
Het is zijn huis. Waarschijnlijk woonde hij hier al en is TO destijds bij hem ingetrokken. TO wil weg, dus zal zij een ander huis moeten zoeken.
Geronimo2 schreef:
27-09-2020 22:00
Je grootste probleem is dat wat jij wil nu niet kan. Eigenlijk heb je niks maar als je ex mee zou werken heb je alles. Maar dat gaat hij niet doen en nu kom je financieel te kort voor een andere optie, geen rijbewijs en ziek en te weinig uren. Misschien moet je er een jaar voor uittrekken, in een jaar weet je meer over je ziekte, kan je je rijbewijs halen en rustig op zoek gaan en eventueel je uren uitbreiden.

In dat jaar kan je ook leren om minder passief te leven, waarom stond je zelf nergens ingeschreven, hoe is je leven als je zo afhankelijk bent van iemand en zo weinig geregeld hebt binnen de relatie? De scheiding kan een oplossing zijn voor sommige problemen maar vaak geef je zelf de aanzet tot veel problemen, was je zo lang bij hem gebleven als je zelfstandiger was geweest? Kon hij zo met je omgaan omdat je zelf niet uit je rol komt? Verergert obesitas door de stress van je afhankelijkheid? Kortom, gebruik je tijd goed, dan zal dat jaar niet voelen als een consequentie maar als een jaar om op te ruimen.
Mooi gezegd. Pak je kans. Zie het als een periode om te groeien en te leren. Want ook bij jou valt er nog veel winst te boeken, vooral op gebied van realisme en zelfstandigheid. Die kans kun je nu -nu je toch moet accepteren dat de situatie niet gaat veranderen- mooi aangrijpen om vooruit te komen. Niet meteen, maar misschien wel over 1 a 2 jaar...
Rosalind schreef:
27-09-2020 22:12
Zodat TO in hun huidige woning kan blijven wonen.
Die ze niet kan betalen en waar ze niet eens recht op heeft.
nimbus schreef:
27-09-2020 22:04
Je huidige huur bepaald niet of iets een sociale huurwoning is. Of iets een sociale huurwoning is wordt alleen bepaald door de huurprijs op het moment van ingaan van de huur.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector
Als je huur in 2020 minder dan 737,14 is dan kun je in aanmerking komen voor huurtoeslag. Wat bedoel je met de huurprijs op het moment van ingaan van de huur dan?
Misschien is de gemakkelijkste oplossing uiteindelijk dat zij bij zijn ouders gaat wonen.
Als ik me goed herinner telt vermogen niet mee als je gaat huren, wel je inkomen. Of dit moet veranderd zijn.
Mag ik aan de reageerders even iets vragen met betrekking tot het/de kind(eren).
Maar TO woont samen, dan gaat er nooit iets via een rechter. Zij zullen volgens mij samen tot een verdeling moeten komen. Vader kan hooguit als het niet lukt of als TO niet de afspraken maakt een civiele procedure starten om een omgangsregeling af te dwingen.

Dat is in mijn ogen het grote verschil met scheiden. Daar is het kinderplan (en ja ook een wassen neus) onderdeel van het convenant. Maar zou als er in beginsel geen overeenstemming zou zijn tussen beide partners aan de rechter voorgelegd kunnen worden om tijdens de scheidingsprocedure uitspraak over te doen.

Als je allebei ouderlijk gezag hebt (of niet trouwens) en je komt er samen niet uit hoe kind verdeeld gaat worden om het maar cru te zeggen, dan zal er een mediator of rechter aan te pas komen.
justagirly wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:30
4.25% gewijzigd
27-09-2020 21:16
Hij kan bij zijn ouders wonen maar dat wil hij niet. Particulier wonen gaat ook niet. Het is voor hem ook moeilijk om woonruimte te vinden. Ik geef dat even aan omdat sommige mensen hier zeggen dat hij een dak boven zijn hoofd heeft en dus kind krijgt toegewezen. Maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend.
Ik haal dit omhoog. Ik vind je behoorlijk onredelijk en prinsessengedrag vertonen. Werk aan jezelf en je zult zien dat er een andere wereld voor je opengaat to.

Je wil die man laten ophoepelen, want hij kan makkelijk een woning krijgen en jij niet. En daarna zeg je dit. Ik weet wel wat ik van dit soort vrouwen vind en dat is niet fraai.
zurimat schreef:
27-09-2020 22:23
Misschien is de gemakkelijkste oplossing uiteindelijk dat zij bij zijn ouders gaat wonen.
XD

Als je getrouwd bent moet je naar de rechter. Als je niet getrouwd bent, kunt je naar de rechter.
Gaat om dezelfde rechter: familierecht en met kinderen vaak een kinderrechter.
diyer schreef:
27-09-2020 22:28
Ik haal dit omhoog. Ik vind je behoorlijk onredelijk en prinsessengedrag vertonen. Werk aan jezelf en je zult zien dat er een andere wereld voor je opengaat to.

Je wil die man laten ophoepelen, want hij kan makkelijk een woning krijgen en jij niet. En daarna zeg je dit. Ik weet wel wat ik van dit soort vrouwen vind en dat is niet fraai.
Yes daar doelde ik op. Een constructie bij zijn ouders zou jou echt nooit in me opkomen. Ja, als zeer tijdelijke noodoplossing, maar niet in deze situatie.
diyer schreef:
27-09-2020 22:28

Wat vervelend dat je dat zo hebt.
Ik ben een trouw persoon, heb intentie om bij iemand te blijven. Maar mijn man verwaarloost mij. Dan is het op een gegeven moment niet meer vol te houden. En mag ik voor mezelf kiezen.

Zelf weg gaan gaat niet ivm kosten particuliere huur. Het is wel mogelijk als man weg zou gaan. Hij kan nu eenmaal makkelijker een woning krijgen dan ik op dit moment. Als overbrugging zou hij eventueel ook bij zijn ouders terecht kunnen. Hij staat in ieder geval niet op straat, en ik wel. Dat is het verschil.
Als mijn man zich anders had opgesteld, en mij niet zo erg verwaarloosd had, dan was er ook geen reden om uit elkaar te gaan. En was verhuizen niet aan de orde geweest.
anoniem_63eb6502901fc wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:42
0.09% gewijzigd
27-09-2020 22:39
Wat vervelend dat je dat zo hebt.
Ik ben een trouw persoon, heb intentie om bij iemand te blijven. Maar mijn man verwaarloosd mij. Dan is het op een gegeven moment niet meer vol te houden. En mag ik voor mezelf kiezen.

Zelf weg gaan gaat niet ivm kosten particuliere huur. Het is wel mogelijk als man weg zou gaan. Hij kan nu eenmaal makkelijker een woning krijgen dan ik op dit moment. Als overbrugging zou hij eventueel ook bij zijn ouders terecht kunnen. Hij staat in ieder geval niet op straat, en ik wel. Dat is het verschil.
Als mijn man zich anders had opgesteld, en mij niet zo erg verwaarloosd had, dan was er ook geen reden om uit elkaar te gaan. En was verhuizen niet aan de orde geweest.

Weet je nu al of je meer of minder dan 737,14 euro huur per maand betaalt?
Fizz schreef:
27-09-2020 22:40
Weet je nu al of je meer of minder dan 737,14 euro huur per maand betaalt?
Natuurlijk weet ik dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven