Logeren vriendinnen
maandag 28 september 2020 om 07:55
Mijn dochter, 13, heeft ongeveer 2 jaar geleden aangegeven dat ze ook op meisjes valt. En nu heeft ze dan voor het eerst heuse verkering, hartstikke leuk.
Alleen merk ik dat ik er, voor mezelf, nu even niet uitkom.
Ik heb altijd gezegd dat een verkering zo ongeveer mag blijven slapen rond een jaar of 16. Beetje afhankelijk van de situatie en karakter kind. Oudste heeft regelmatig logeerpartijtjes met vriendinnen en nu dus verkering. Afgelopen weekend dan ook de vraag of ze bij elkaar mochten logeren.
Nu zijn beide meiden 13 en nog vrij jong maar er zal een moment komen dat ze, of het nu met dit vriendinnetje is of iemand anders, geïnteresseerd gaan zijn in zoenen etc.
Om nu te gaan zeggen dat logeren niet meer mag, vanwege de status verkering, vind ik van de zotte en een motie van wantrouwen richting kind. Aan de andere kant heb ik nog een dochter en stel dat zij op haar 13e/14e verkering heeft met een jongen, kan ik het dan maken om te zeggen dat dit niet mag? "ja maar oudste mocht het wel" Ik kan ook niet mijn vinger leggen op wat nu, voor mij, het verschil maalt qua logeren met een jongen of meisje.
Wellicht maak ik een probleem van niets hoor maar ik merk dat ik het ergens toch lastig vind en niet goed weet wat nu wijsheid is. Heeft iemand misschien tips of advies?
Alleen merk ik dat ik er, voor mezelf, nu even niet uitkom.
Ik heb altijd gezegd dat een verkering zo ongeveer mag blijven slapen rond een jaar of 16. Beetje afhankelijk van de situatie en karakter kind. Oudste heeft regelmatig logeerpartijtjes met vriendinnen en nu dus verkering. Afgelopen weekend dan ook de vraag of ze bij elkaar mochten logeren.
Nu zijn beide meiden 13 en nog vrij jong maar er zal een moment komen dat ze, of het nu met dit vriendinnetje is of iemand anders, geïnteresseerd gaan zijn in zoenen etc.
Om nu te gaan zeggen dat logeren niet meer mag, vanwege de status verkering, vind ik van de zotte en een motie van wantrouwen richting kind. Aan de andere kant heb ik nog een dochter en stel dat zij op haar 13e/14e verkering heeft met een jongen, kan ik het dan maken om te zeggen dat dit niet mag? "ja maar oudste mocht het wel" Ik kan ook niet mijn vinger leggen op wat nu, voor mij, het verschil maalt qua logeren met een jongen of meisje.
Wellicht maak ik een probleem van niets hoor maar ik merk dat ik het ergens toch lastig vind en niet goed weet wat nu wijsheid is. Heeft iemand misschien tips of advies?
maandag 28 september 2020 om 09:14
Hier sta ik toch anders in. 12 vind ik echt heel erg jong.
maandag 28 september 2020 om 09:14
Ik zou het toestaan. Aan je informatie te zien lijk je een hele open moeder wat fijn is voor beide kinderen.
Voor mij klinkt 13 ook jong. Nu is je dochter dit al gewend het sámen om gaan en slapen. Het kan goed zijn dat je jongste dochter een vriendje krijgt die helemaal niet wil of mag blijven logeren.
Ik zou me daar niet te druk over maken. Je kunt altijd nog aangeven dat je de vriendin van je oudste dochter al kende en haar vertrouwde.. dat je bij de jongste dochter het vriendje ook moet leren kennen en vertrouwen. En wie weet heeft ze helemaal geen vriendje op die leeftijd.
Voor mij klinkt 13 ook jong. Nu is je dochter dit al gewend het sámen om gaan en slapen. Het kan goed zijn dat je jongste dochter een vriendje krijgt die helemaal niet wil of mag blijven logeren.
Ik zou me daar niet te druk over maken. Je kunt altijd nog aangeven dat je de vriendin van je oudste dochter al kende en haar vertrouwde.. dat je bij de jongste dochter het vriendje ook moet leren kennen en vertrouwen. En wie weet heeft ze helemaal geen vriendje op die leeftijd.
♡
maandag 28 september 2020 om 09:26
Mijn dochter van 15 heeft laatst een gemengd logeerpartijtje gehad, maar bij mensen die ik goed ken en de kinderen die er waren ook. Anders zou ik het niet toegestaan hebben.
De regel hier in huis was altijd geen mannelijke logees (boven de 12 dan). Een van de kinderen valt op meisjes maar die heeft dus wel vriendinnen te logeren gehad, waarbij ik er vanuit ging dat dat platonische vriendschappen waren.
Wel een beetje dubbel dus, maar gelukkig heb ik laatbloeiers.
De regel hier in huis was altijd geen mannelijke logees (boven de 12 dan). Een van de kinderen valt op meisjes maar die heeft dus wel vriendinnen te logeren gehad, waarbij ik er vanuit ging dat dat platonische vriendschappen waren.
Wel een beetje dubbel dus, maar gelukkig heb ik laatbloeiers.

maandag 28 september 2020 om 09:29
Ik weet niet hoe bijdehand dochter en vriendin zijn maar als ze verkering nou uitmaken en als vriendinnen verdergaan...
Dan mag het weer wel.
Ik begrijp je gevoelsmatige dilemma.
Maar zou er persoonlijk mijn probleem van maken.
Ik zou het gek vinden dat als mijn zoon gay is er een gewone vriend mee mag op vakantie in zelfde tentje maar zodra er verkering is...
Of ze nu al zoent... Kan maar zo. Maar kan ook nog totaal niet aan de orde zijn
Dan mag het weer wel.
Ik begrijp je gevoelsmatige dilemma.
Maar zou er persoonlijk mijn probleem van maken.
Ik zou het gek vinden dat als mijn zoon gay is er een gewone vriend mee mag op vakantie in zelfde tentje maar zodra er verkering is...
Of ze nu al zoent... Kan maar zo. Maar kan ook nog totaal niet aan de orde zijn

maandag 28 september 2020 om 09:39
Ik vind dat ook echt VEEL te jong. Bizar dat er mensen zijn die dit oké vinden. Ik zou mijn kinderen goed voorlichten en er open over praten. Als ik het idee zou hebben dat mijn zeer jonge dochter echt al actief bezig zou zijn met seks, zou ik qua anticonceptie zeker maatregelen nemen. Maar ik zou er niet mee akkoord gaan en mijn kind zelf geen gelegenheid geven.
Ik vind 16 jaar een prima leeftijd om vriendje/vriendinnetje te laten logeren, als er sprake is van een langdurige relatie. Een half jaar ofzo. Want op die leeftijd ben je hopelijk al verstandig en verantwoordelijk genoeg om goed om te gaan met de risico’s. Dat kan je dan al wat beter overzien. En vaak weet je op die leeftijd al wat beter wat je zélf wil en wat je grenzen zijn. Dat is vaak nog niet het geval als je nog maar 12-13-14 jaar bent. En jongens willen vaak veel sneller en veel meer dan meisjes. Daar weerstand tegen bieden kan lastig zijn.
Zelf begrijp ik jouw vraag heel goed, want meisjes onderling laten logeren vind ik een heel ander verhaal. Dat is iets wat helemaal bij de leeftijd past. Kinderen vinden dat ontzettend leuk. Als je dochter biseksueel of lesbisch blijkt, vind ik ook niet dat je logeren met vriendinnetje(s) opeens kan gaan verbieden. Het verschil is ook wel: er kan gelukkig niemand zwanger raken.
Experimenteren met iemand van het eigen geslacht past overigens binnen de seksuele ontwikkeling van kinderen van de leeftijd van jouw dochter, TO. Zelf vind ik dat ook bijzonder jong. Maar dat komt denk ik omdat ik op die leeftijd echt totaal níet bezig was met seks. Pas op mijn 17de-18de.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 28-09-2020 09:50
3.16% gewijzigd
maandag 28 september 2020 om 09:45
Erg naïef om te denken dat kinderen die op seksueel gebied elkaar willen ontdekken dat laten afhangen van wel/niet mogen logeren. Je hebt het over faciliteren, maar ik heb inderdaad liever dat er na een hele nacht kletsen in alle rust een keer wordt gekust dan dat alles ergens stiekem op de slaapkamer van een van de twee in een kort tijdsbestek moet, omdat er maar een uurtje is dat ze alleen thuis zijn.
Dus dat zou ik geen rol laten spelen in de afweging van wel/niet logeren. Maar je hoeft je natuurlijk niet op te gaan stellen als een of ander hotel als je dat niet ziet zitten.
Dus dat zou ik geen rol laten spelen in de afweging van wel/niet logeren. Maar je hoeft je natuurlijk niet op te gaan stellen als een of ander hotel als je dat niet ziet zitten.

maandag 28 september 2020 om 09:50
Maar je hebt geen idee hoe dit logeerpartijtje zal verlopen en vult veel zelf in.
Wat is er zo erg wanneer twee pubers elkaar in een veilige omgeving betasten?
Evengoed gebeurd er niets, maar mocht jouw dochter hiernaar verlangen, waarom dit haar nog ontzeggen tot haar 16de?
maandag 28 september 2020 om 10:02
Maar dat denk ik helemaal niet? Ik heb alleen het faciliteren genoemd. Ontdekken zullen ze echt niet van wel of niet logeren af laten hangen.
Heel de situatie staat volgens mij ook los van seksualiteit. Ik vroeg me vooral af waar voor mij het verschil in zit; dat j/m niet mag maar het nu, voor mij, anders voelt. Maar goed, misschien dat het er ergens toch gevoelsmatig mee te maken heeft hoor, ik weet het niet.
@Moirmel, voor mij is 12 gewoon te jong. Ik ontzeg niemand wat voor mijn gevoel maar ik vind het gewoon nog niet nodig op die leeftijd. Ik snap dat wanneer ze het willen ze het echt wel doen maar dan nog. Nu is mijn dochter daar ook totaal nog niet mee bezig dus mijn mening is natuurlijk ook daar op gebaseerd en gekleurd.
maandag 28 september 2020 om 10:03
Zo bizar dat er mensen zijn die denken te kunnen verbieden dat hun kinderen seks hebben. Het gevolg is gewoon dat je kind je minder vertelt zodat je er ook niet meer over kunt praten met ze. Waarom zorgen jullie niet voor goede voorlichting over anticonceptie en toestemming zodat je kind zelf kan beslissen wanneer het toe is aan welke fysieke handeling dan ook?
maandag 28 september 2020 om 10:04
maandag 28 september 2020 om 10:05
Zo bizar dat er mensen zijn die denken te menen dat ik iets zou verbieden en niet goed gezorgd heb voor goede voorlichting.montblanc schreef: ↑28-09-2020 10:03Zo bizar dat er mensen zijn die denken te kunnen verbieden dat hun kinderen seks hebben. Het gevolg is gewoon dat je kind je minder vertelt zodat je er ook niet meer over kunt praten met ze. Waarom zorgen jullie niet voor goede voorlichting over anticonceptie en toestemming zodat je kind zelf kan beslissen wanneer het toe is aan welke fysieke handeling dan ook?
maandag 28 september 2020 om 10:08
Je overweegt het klaarblijkelijk wel, gezien dit topic. En bovendien zijn er andere forummers in dit topic die dat wel vinden, waar ik eigenlijk op doelde.

maandag 28 september 2020 om 10:09
Als zij daar totaal niet mee bezig is, dan heb je toch geen probleem?Aneso schreef: ↑28-09-2020 10:02@Moirmel, voor mij is 12 gewoon te jong. Ik ontzeg niemand wat voor mijn gevoel maar ik vind het gewoon nog niet nodig op die leeftijd. Ik snap dat wanneer ze het willen ze het echt wel doen maar dan nog. Nu is mijn dochter daar ook totaal nog niet mee bezig dus mijn mening is natuurlijk ook daar op gebaseerd en gekleurd.
Dan is het toch gewoon een logeerpartijtje.
Anderzijds: je dochter zal al een poosje masturberen en zal heel nerveus zijn naar het contact met andere meisjes.
maandag 28 september 2020 om 10:10
maandag 28 september 2020 om 10:13
Ze is 13 en nu voor het eerst verkering. Wat momenteel nog niets anders is dan samen hangen, cakes bakken etc.fbjewel schreef: ↑28-09-2020 10:10Op haar 11e al interesse in meisjes? Hoe kan het dat zij zo al denkt uberhaubt? De meisjes van 11 hier spelen nog verstoppertje en maken filmpjes en moeten helemaal niets van verkering hebben. Mijn mond ligt op de grond van verbazing van dit topic en de reacties. Die kinderen zijn nog kinderen!

maandag 28 september 2020 om 10:14
Wat is er inderdaad mis met als deze meiden elkaar betasten tijdens het logeerpartijtje? Je kan het ze inderdaad niet verbieden en je kunt ook niet zeggen 'jullie mogen elkaar niet aanraken'. Mij lijkt er niet zo veel aan de hand. Zijn allebei meiden, kunnen elkaar niet bezwangeren. Seksuele voorlichting mbt soa zullen ze vast wel gehad hebben. Maar je kunt het als ouder zijnde nog wel even met je dochter bespreken dat je ook van een meisje een soa kunt krijgen.

maandag 28 september 2020 om 10:17
Er zijn kinderen van 11 die wel bezig zijn met verkering. Dat is toch voor iedereen anders?fbjewel schreef: ↑28-09-2020 10:10Op haar 11e al interesse in meisjes? Hoe kan het dat zij zo al denkt uberhaubt? De meisjes van 11 hier spelen nog verstoppertje en maken filmpjes en moeten helemaal niets van verkering hebben. Mijn mond ligt op de grond van verbazing van dit topic en de reacties. Die kinderen zijn nog kinderen!
Ik heb een dochter van 11 die nog volop speelt en bezig is met jongens. Nog allemaal heel inschuldig maar de interesse is er wel.
Mijn andere dochter van 13 heeft al verkering gehad op de middelbare. Daar vind ik echt niks mis mee.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 28-09-2020 10:18
0.22% gewijzigd
maandag 28 september 2020 om 10:17

maandag 28 september 2020 om 10:19
Twee meiden bij elkaar zijn meer gelijkwaardig aan elkaar. Een jongen kan voor een jong, onzeker meisje sneller 'intimiderend' overkomen en dingen die ze niet wil. Bovendien kan een jongen een meid zwanger maken, twee meiden kunnen elkaar niet bezwangeren. Maar, zoals ik al zei, je dochter is 13 en ik zou dr lekker gaan. Niks verbieden, maar dingen open bespreken. Misschien goed om met je dochter te bespreken dat ze ook van meiden een soa kan krijgen, etc.

maandag 28 september 2020 om 10:24
Maar er is geen verschil met de hetero situatie.
Jij bepaald op dit moment of je dochter mag slapen met iemand die ze lief heeft.
Jij bepaald of ze elkaar mogen aanraken in jouw huis.
Geslacht doet niets ter zake, jij moet gewoon bekijken wanneer jij acht dat je dochter hiervoor verantwoordelijk kan zijn.

maandag 28 september 2020 om 10:27
Maar ik denk dus niet dat je het moet verbieden dat kinderen of pubers elkaar aanraken. Meisjes van 8 die samen onschuldig spelen, zitten soms ook aan elkaar. Volgens mij is dat volstrekt normaal gedrag. Ik denk dat je als ouders alleen je kinderen kunt informeren. Dat ze elkaar alleen mogen aanraken met toestemming. 13 is bovendien ook een prima leeftijd om ze te behoeden op soa's.Moirmel schreef: ↑28-09-2020 10:24Maar er is geen verschil met de hetero situatie.
Jij bepaald op dit moment of je dochter mag slapen met iemand die ze lief heeft.
Jij bepaald of ze elkaar mogen aanraken in jouw huis.
Geslacht doet niets ter zake, jij moet gewoon bekijken wanneer jij acht dat je dochter hiervoor verantwoordelijk kan zijn.
Als je echt niet wil dat kinderen aan elkaar zitten, dan moet je ze niet bij elkaar laten slapen vind ik. Maar goed, dat is natuurlijk geen garantie dat ze overdag tijdens het speeluur ook niet aan elkaar zitten.