Dreumes topic IV

29-01-2019 20:05 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
:cheer: Deel 4!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jouw kleine nog niet loopt, maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
Weetiknogsteedsniet schreef:
03-10-2020 22:02
.

Ze drinkt eigenlijk alleen water, melk en thee. Op vakantie heeft ze ook wel eens wat slokjes van mijn drinken op (bv. sap). We hadden op vakantie ook muntthee voor haar besteld. Riep ze enthousiast steeds "lekker muntthee" toen ze het aan het opdrinken was :-D
Haha, leuk hè! Wij hebben sinds kort de babycino ontdekt, lekker samen met papa en mama “koffie” drinken :)
Wij proberen dochter wel zo gezond mogelijk te laten eten, maar een koekje mag ze wel. We hebben dat gewoon niet zo vaak in huis. Ze eet sowieso veel liever fruit. :-D

Sommige mensen uit onze omgeving vinden dat we veel te streng zijn, maar cola zero en frietjes voor een kind van 15 maand vind ik echt wel niet kunnen. o_o

Babycinno moest ik even opzoeken. Zo leuk dat ze zo willen meedoen met mama en papa. :love:

Leuk die leaning tower! Als dochter wat ouder is gaan we die ook maken! :lol:

Een vraagje, geven jullie altijd 2 keer per dag brood? Dochter eet daar altijd maar 1 of 2 hapjes van, maar dat is natuurlijk te weinig. Dus ik ben op zoek naar alternatieven. Morgen wil ik al eens banaanpannekoeken proberen, maar tips zijn welkom! :-D

Deze week kwam onze dochter helemaal bebloed terug van het kdv! Ze was gevallen en had een bloedneus, toch even schrikken! o_o Gelukkig zag het er veel erger uit dan het was.
Qua eten en drinken hier vergelijkbaar met de rest. Ze mogen alles proeven maar we letten wel op met zout. Dus best een stukje kaas bij de borrel, maar geen 4 stukjes zeg maar. Eten doen wij zoutloos sinds peuter mee ging eten met de pot (nu dus ruim 2 jaar gelede). Ik mis het totaal niet. Sterker nog: in een restaurant vind ik eten vaak te zout en krijg ik er erge dorst van.
Ik volg de Instagram kids eat in colors en vind die erg leuk. Ik probeer nu echt de snack momenten aan tafel te doen dat het een vast moment is en biedt ze dan ook allemaal verschillende dingen aan. Dus niet alleen een appel, maar stukjes appel, druif, komkommer, wortel, plakje worst en wat noten. Bijvoorbeeld. Alles mag op, hoeft niet. Het werkt erg goed want ze zeuren tussendoor minder om snacks.
Koekjes oid krijgen ze hier als we bijv in een speeltuin zijn: onderweg dus. Thuis als we ze zelf gebakken hebben of als vriend en ik lui zijn en even rustig koffie willen drinken samen ;)
Was je eigenlijk al wat wijzer 05? Ik ben niet altijd even actief en vind niks terug..

Hier eet dreumes alles. We letten wel op gezond want hij is niet al te licht. Hij moet ook soms echt geremd worden 🙈. Hij geeft prima aan wanneer het genoeg is, maar dan vooral met dingen die hij minder lekker vindt. Ze vragen hier nooit echt om snacks, maar als ze echt honger hebben krijgen ze wat paprika of een wortel ofzo. Koekjes hebben we bijna nooit. Avond fles krijgt hij hier niet meer, zeker ook omdat hij dit kwa gewicht echt niet nodig heeft. En ook omdat de luier het dan zeker niet de hele nacht red haha.
Qua eten doen wij niet zo moeilijk. Met een peuter in huis hebben we ook koekjes in huis en soms wat snoepjes. Niet een grote hoeveelheid, maar als wij een koekje oid bij de koffie eten, mag peuter ook iets uitzoeken. En dreumes komt er dan ook direct bijstaan. Waar oudste dat allemaal niet kreeg, eet dreumes nu dus wel af en toe iets mee. Is naar mijn idee ook niet helemaal te voorkomen en uiteindelijk hoort af en toe iets lekker ook in een gezond voedingspatroon, is mijn mening.

We letten op met zout en extra suiker, maar ze mag zo’n beetje alles proeven en eet eigenlijk ook alles met smaak op.
En ja, dus ook af en toe een frietje uit de airfryer en zelfs een stukje frikandel als ze haar zus te snel af is. Gebakken aardappel krijgt ze ook, een zoutloos frietje uit de airfryer is naar mijn idee niet veel slechter.

Ze is een lekkerbek, maar geeft ook duidelijk aan wanneer ze genoeg heeft gehad, dus overeet zich absoluut niet.

Waar peuter alleen maar melk, diksap en wat appelsap drinkt, is dreumes echt verzot op water. Dat houden we dus zo lang mogelijk in. Peuter dronk geen water en daar zijn we toen diksap aan toe gaan voegen. Minimaal, maar zo kreeg ze in ieder geval vocht binnen.
Appelsap sinds ze ruim 2 is en vaak aangelengd met water.

Ik heb het idee losgelaten dat al de goede eten en drinken per se ligt aan de opvoeding. Aanbieden en dan hopen dat ze wat eten. En onze goedetende dreumes bleek een minder goed etende peuter te zijn. Komt ooit wel goed denk ik.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 04-10-2020 12:32
32.75% gewijzigd
Onslow15 schreef:
04-10-2020 09:32

Een vraagje, geven jullie altijd 2 keer per dag brood? Dochter eet daar altijd maar 1 of 2 hapjes van, maar dat is natuurlijk te weinig. Dus ik ben op zoek naar alternatieven. Morgen wil ik al eens banaanpannekoeken proberen, maar tips zijn welkom! :-D
Hier eet ze ‘s ochtends havermoutpap met wat fruit erin, dat eet ze altijd heel goed. En dan ‘s middags brood, dat gaat iets minder maar OK genoeg.
Onze dreumes is niet zo ontbijten. Ze krijgen trommel mee naar kdv en daar zit dan halve boterham in en wat fruit en rauwkost. Thuis vaak een banaan als ontbijt.

Frietjes uit airfryer eet ie hier ook gewoon mee. Qua drinken thuis water en suikervrije ranja en thee. Ik drink zelf geen melk, dus denk daar niet aan. Bij kdv drinken ze dat soms. Oudste lust geen appelsap en hebben we niet in huis.
We halen heel af en toe een keer frietjes en dan bestel ik ze zonder zout. Bij opa en oma heeft ze laatst frietjes uit de airfryer gegeten. Zoete aardappel frietjes uit de oven vielen ook prima in de smaak. Gebakken aardappeltjes eten we ook wel eens. Meestal doe ik die ook in de oven. Moet prima kunnen af en toe.

Meestal eet ze brood als ontbijt, maar Brinta gaat er ook prima in. Dat eet ze nu zelf met een lepel. Havermout moet man nog eens voor haar maken. Zelf eet ik dat namelijk nooit.

Ze is makkelijk eter. Er is maar weinig wat ze echt niet wil en vaak is dat dan maar iets kleins uit de hele maaltijd. Ze liet bijvoorbeeld gisteren alle champignons liggen, maar de rest was schoon op.
Hier precies hetzelfde tara. Zoon is ook een makkelijke eter gelukkig. Zoete aardappelfrietjes uit de oven eten we best regelmatig en vind ik niks mis mee.

Brood gaat ook oké maar andere dingen zijn lekkerder. En dat is prima, we lunchen graag warm met zijn drieën dus hij komt ruimschoots aan zijn groenten per dag :)

Het enige waar we op letten is dat er genoeg gezonde vetten ingaan, want zoon houdt niet zo van boter. Herkent iemand dit? We doen het nu door regelmatig een eitje te eten, smoothie met avocado en olijfolie door het warme eten.
Wij halen af en toe ook gewoon friet bij de snackbar en ja kleuter en dreumes eten dan gewoon mee. Moet kunnen af en toe.
Af en toe een frietje heb ik ook geen probleem mee hoor. :) Al heeft dochter dat nog niet gegeten. In mijn voorbeeld gaat het echt over dagelijks cola zero (als vervanging van water) en wekelijks een hele maaltijd van friet en bijhorende snacks.
Dat vind ik ook wel erg heftig hoor Onslow. Ik zie mezelf als behoorlijk los qua eten, en ik snap ook nog dat ik misschien makkelijk praten heb met een kind dat graag water drinkt en komkommer snackt. Maar cola zero voor een dreumes/peuter gaat me toch echt veel en veel te ver.
Cola (en andere frisdranken) vind ik echt niet kunnen voor een dreumes, zelfs peuter krijgt dat niet. Dreumes drinkt eigenlijk alleen water. Maar frietjes eten wij regelmatig (wekelijks denk ik), gewoon uit de frituur. Wel zelfgemaakt (dus met geen of weinig zout), maar we hebben het ook wel eens afgehaald als we op vakantie of onderweg waren. De frituurolie zal niet heel gezond zijn, maar verder zie ik geen grote verschillen met gebakken aardappelen. Dreumes eet dan gewoon mee. Als we stamppot eten krijgt dreumes ook gewoon een stuk rookworst. Maar we voegen geen extra zout toe aan het eten sinds peuter werd geboren.

Dreumes eet hier alleen brood met de lunch. Als ontbijt krijgt ze pap. Peuter is bijna 4 en die eet ook nog steeds alleen pap in de ochtend.

Positivevibes, wij voegen nog wel eens boter toe aan stamppot, daar wordt het meteen lekker smeuiig van.

Eigenlijk ben ik strenger met drinken dan met eten. Ze drinkt ook graag water, dus daar hou ik het voorlopig bij. Maar als wij alledrie lekker een frietje eten zie ik niet in waarom zij dat niet zou mogen. Toen ze baby was, was ik er wel veel strenger mee. Maar sinds ze dreumes is eet ze eigenlijk alles.
Ik zou misschien mijn oudste nichtje van 9 bij uitzondering/feestje een klein glaasje cola geven, maar ook haar vind ik nog erg jong voor dat soort dingen. Maar je hebt inderdaad rare ouders die dat allemaal heel normaal vinden.

Mijn oma haalde vroeger kinder cola op verjaardagen. Maar toen waren we denk ik rond de leeftijd van mijn oudste nichtje. De oma van mijn man had ook wat rare ideeën. Die gaf wel cola, maar de prik was heel slecht. Dus dan roerde ze een lepel suiker door de cola om de prik er uit te halen :facepalm: . Toen zal hij rond de tien zijn geweest. Het was een andere tijd zullen we maar zeggen.

Man en ik denken gelukkig wel het zelfde over eten. We willen ook echt wel een keer met haar naar de Mac voor een happy meal (nog even wachten hoor), maar dan wel alleen bij een uitje. Zelf als kind was het voor ons ook iets bijzonders en dat willen we voor haar ook. Ik had ook een klasgenootje op de basisschool die elke week met haar ouders naar de Mac ging. Dat vond ik toen al gek. De laatste keer dat ik zelf bij de Mac was is jaren geleden toen ik met mijn nichtje naar het Muiderslot ben geweest. Het was toen echt een leuke afsluiting van onze dag toen.
Oh de Mac gaat hier echt niet gebeuren, ook niet als ze tien is. Maar ik ben ook erg anti-McDonalds, zeker voor kinderen. 'Oma' heeft onze peuter wel eens meegenomen voor een ijsje bij de Mac en eigenlijk waren we daar ook niet blij mee. Maar goed, dan is ze bij oma.
Af en toe Mac vind ik prima. Peuter krijgt bij uitzonderingen wel eens een bodempje cola.

Qua vetten let ik er niet extra op. Ik bak in beetje olijfolie, maar met avocado maak ik de kinderen niet blij. En in stamppot gooi ik ook geen boter (en peuter eet dan de ingrediënten los van elkaar). Dreumes heeft nog genoeg reserves van de volvette borstvoeding.
Oh Mac zijn wij al wel een aantal keer geweest, dreumes kreeg de appelpartjes van haar grote zus en yoghurt/melk + goed afgelikte frietjes, want zout is het daar wel. Oudste at wat patatjes en stukjes kipnuggets met ketchup en een softijsje oid.

Vaak toch als afsluiting van de vakantie, deden we vroeger ook altijd en dat wordt ook onze traditie voor onze kinderen. Zal dus 3-4x per jaar het geval zijn.

En zelf vind ik het ook lekker op z’n tijd, 3-4x per jaar.

Hier krijgen ze standaard boter op brood, wat ze lekker vinden. Lastig inderdaad als dat niet het geval is. Vaak gooi ik ook wat olijfolie over de pasta en ik bak standaard alles in zonnebloem-of olijfolie.

Verder zet ik iedere middag een monkeyplatter op tafel, met fruit en groente + soepstengels. Zo krijgen ze genoeg groente binnen en is het niet erg als ze dat bij het avondeten minder eten.
Naniene schreef:
04-10-2020 10:05
Was je eigenlijk al wat wijzer 05? Ik ben niet altijd even actief en vind niks terug..
Wat lief dat je er aan dacht.
Ik weet nu inderdaad al 2 weken meer maar ik moest het even voor mij zelf een plaatsje geven.
Ik wist natuurlijk dat de kans groot was dat ze wat zouden vinden maar je blijft altijd hopen van niet.
Nu dan de bevestiging gekregen dat ze inderdaad wat hebben gevonden en het komt dan toch als een bom binnen ondanks dat je er rekening mee hield.
Ze hebben een gen mutatie gevonden en mijn dochtertje heeft dus inderdaad een syndroom.
Het is ontzettend zeldzaam en de geneticus ging het boven zijn pet.
Haar vatenstelsel moet nu in kaart gebracht worden want helaas een vergrote kans op hersenbloedingen en hartproblemen en andere vaat problemen. En dan heeft ze een combinatie met overgroei.
Wij zijn dus nog niet klaar met de onderzoeken voorlopig.

Ik heb ondertussen bloed geprikt want ze gaan ook mijn DNA bekijken.

Vader is ook gevraagd mee te werken maar hij wou het alleen als het anoniem kon.
Ik had geregeld dat het anoniem voor mij kon en het via de arts zou kunnen.
Maar hij wil ook voor de arts van dochtertje anoniem blijven.
Waarom ik heb echt geen idee.
Nu wil hij zelf naar een geneticus om het te laten onderzoeken en dan laten weten aan mij of er wel of niet wat is.
Maar daar heeft dochtertje natuurlijk weinig aan want hoe komt haar arts aan de gegevens want hij moet natuurlijk precies weten waar wat zit en welk foutje. En hij weet precies waar hij moet kijken.
En volgens mij kan je ook niet zo maar naar een geneticus gaan en vragen onderzoek dit even.
Maar hij is bang en wil weten of zijn volgende kinderen het misschien kunnen krijgen of dat hij zelf problemen kan krijgen.

Ik ben best boos mogen jullie weten want ik vind dat hij niet mee werkt in het belang van dochtertje.
Ik vraag me ook af wat van toegevoegde waarde hij heeft aan haar leven.

Het is toch te gek voor woorden dat wij nog steeds zijn identiteit niet weten.

Ze doet het gelukkig goed maar de toekomst is best onzeker en beangstigend.
Blijf in jezelf geloven !
05-2019 :hug:
Dreumes krijgt van mij niet alles.
Ze drinkt alleen water of melk.

Beleg op brood : pindakaas, appelstroop, Jam, smeerkaas, zuivelspread , kipfilet, 1x per 2 weken smeerworst.
Ze heeft de voorkeur aan de zuivel producten voor op brood.

Warm : ze krijgt echt nog niet alles. Zo geeft ze tot nu toe 2x een pannenkoek gehad en 2x frietjes zonder zout. Ze eet met de pot mee maar zonder zout. Af en toe een stampot met wat spekjes.
Ze krijgt van mij geen pizza weet niet waarom maar is een gevoels kwestie.
Af en toe nog een potje als ik iets eet wat ze niet lekker vind of teveel gekruid/pittig.

Tussendoortje: rozijntjes , rijstewafel , maiswafel, cracker , of van die mais chipjes in verschillende smaken. Als ik een ijsje heb dan krijgt ze wat hapjes mee.

Toetje : kwark / yoghurt / vla

Nog geen gewone koekjes gegeven of geprobeerd.

Volgens mij mag ik haar wel vaker wat laten proberen maar ben daar heel voorzichtig mee omdat ze in het verleden bijna een kilo per maand aan kwam. De afgelopen 2 maanden is ze niets meer aangekomen.

Soms krijgt ze 2x per dag brood 1 a 2 plakken per keer.
En soms 1x pap en 1x brood.

Nog wel steeds een fles voor het slapen 4 schepjes met 180 ml water.
En om 00.00 wil ze nog steeds een klein flesje 2 schepjes met 120 ml water.

Ze meld zich ook vaak nog rond 03.00 a 04.00 uur maar dan krijgt ze alleen paar slokken water.

Ze wil helaas nog niet echt door slapen.
Blijf in jezelf geloven !
Teckeltje88 schreef:
04-10-2020 09:34
Eten doen wij zoutloos sinds peuter mee ging eten met de pot (nu dus ruim 2 jaar gelede). Ik mis het totaal niet. Sterker nog: in een restaurant vind ik eten vaak te zout en krijg ik er erge dorst van.
Heel herkenbaar! Tijdje terug had ik soep van iemand en die was aan het vertellen dat ze een ander ingrediënt had gebruikt waardoor het minder zout was en ik dacht nog steeds wat is de soep toch zout :P

Vervelend 05 dat de vader niet meewerkt. Hopelijk valt het syndroom verder mee maar lastig als ze dan er zo weinig van weten, dan kun je daar ook zo weinig over zeggen. Sterkte! Ik snap dat je het even een plekje moet geven!
05-2019 :hug: Wat naar dat hij niet wil mee werken. Dat anonieme snap ik ook echt niet. Die arts heeft gewoon een medische geheimhoudingsplicht, dus waar is hij dan bang voor.
Heftig 05-2019 :hug: Heel veel sterkte met alle komende onderzoeken en de onzekerheid die dit ongetwijfeld ook mee gaat brengen.

En kan me ook voorstellen dat als je in het verleden problemen met groei/gewicht hebt gehad je extra voorzichtig bent met eten.

Hier heeft dreumes ook wel eens een stukje pizza gehad of wat frietjes, maar alleen als wij dat toevallig eten en we eten dat zelf ook eigenlijk bijna nooit. Hadden laatst trouwens voor onszelf een pokebowl besteld, bleek dreumes (zonder de dressing) ook best lekker te vinden :)

Qua drinken is het áls we iets anders drinken dat buiten de deur. Dan krijgt ze ranja van oma of wat appelsap op het terras. Maar ook dat is voor ons zelf hetzelfde. Als we thuis iets anders drinken (bier/wijn/sap) meestal als dreumes al in bed ligt.
Heftig 05-2019. Je zou toch denken dat je alles voor haar zou willen doen.

Cola mogen ze hier ook niet. Ze hebben overigens weleens een slokje geprobeerd en vinden het ook echt niet lekker. Maar dus wel siroopn(suikervrije) en naar de mac gaan we ook weleens. Laatst met de jongens zelf pizza gemaakt. Vonden ze erg leuk om te doen en hebben daarna gesmuld.

We hebben ook een verticale moestuin met erwtjes, wortel, komkommertjes, snacktomaatjes, radijsjes. Vinden ze ook erg leuk (en ikzelf ook) gaan we uitbreiden als het weer lente wordt.
Wat heftig 05-2019. Ik snap heel goed dat zoiets even tijd kost om te laten bezinken. Heb je nu wel een beter beeld van wat je kunt verwachten aan moeilijkheden voor je dochter?

Dikke knuffel in ieder geval. Het lijkt me heel lastig allemaal, zeker ook nog eens met een vader die alles extra moeilijk maakt. Heel knap dat jij je er zo sterk doorheen slaat en dat je dochter het nu zo goed doet. Wees maar heel trots op jullie zelf :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven