Advies gevraagd m.b.t. buur(t)kinderen

13-10-2020 13:23 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik weet niet goed hoe dit aan te pakken, dus graag jullie advies.
Situatie:
Wij hebben 2 dochters, jongste is net 3 jaar, oudste 8.
Er wonen 2 meisjes (zusjes) bij ons in de straat van 8 en 4 jaar.
Het oudste zusje (ik noem haar even Noa) zit bij onze dochter in de klas, en ze wonen dus ook bij ons in de straat.
Noa heeft vaker bij ons gespeeld, en onze dochter 2 of 3 keer daar.
Als Noa bij ons komt spelen vind ik dat eigenlijk steeds vervelender merk ik. Ze staat bijna altijd bij me in de keuken als ik iets aan het doen ben, vraagt continu wat ik doe, en wat zij en dochter dan kunnen doen.
Nu heb ik al vaker gezegd; verzin maar wat, er is genoeg te doen, zowel binnen als buiten. Je bent hier om met Lies (zogenaamde naam van onze dochter) te spelen, en niet met mij.
Dat help even, maar het is elke keer weer hetzelfde gezeur.
Ook pakt ze steeds het speelgoed van jongste dochter en hoor ik jongste dochter weer krijsen omdat ze haar speelgoed terug wil, en Noa staat dan bv met haar arm in de lucht zodat ze er niet bij kan. Ook daar zeg ik dan weer wat van.
Ook komt ze steeds bij me klikken; Liesje doet dit (iets wat ze gewoon mag), jullie kat doet zus en zo. (ja, serieus :-? :lol: )
Ook al gezegd dat ik dat geklik niet wil.
Ik werk, maar ook dan staan ze te pas en te onpas voor de deur, bv na werktijd/onze etenstijd. We wonen in een lange straat en ik weet dat ze niet zonder overleg/melden weggaan, dus moeder weet dat ze naar ons gaan, terwijl ze ook weet dat ik werk.
Heb ze toen ook weer naar huis gestuurd. Maar dat zomaar langskomen blijft ook doorgaan, en komt dan ook samen met haar zusje. Als ze dan aan de deur staan en ik zeg dat het niet uitkomt, andere keer maar weer, dan blijven ze ook gewoon staan en kijken me aan totdat ik de deur dichtdoe, heel ongemakkelijk.
En zo nog wat voorbeelden van waarom ik het vervelend vind als ze bij ons komen spelen, zusje komt nl dan ook vaak mee.
Nu deze zondag; jongste was jarig, zij kwamen aan de deur met een kadootje. Heel lief natuurlijk, dus kom maar even binnen. Leek gvd wel alsof ik ineens 10 kinderen binnen had. Zels mijn schoonzus zei na 15 minuten; jeetje, zijn ze altijd zo?Heb ze na een klein uur weer op huis aangestuurd.
Er spelen regelmatig andere klasgenootjes/vriendinnetjes van dochter bij ons, en dat vind ik eigenlijk nooit vervelend, die vragen af en toe wat drinken en eten en vermaken zich verder de hele middag, gezellig en geen omkijken naar.
Dochter vind het wel prima als deze meisjes komen spelen, maar vraagt zelf eigenlijk nooit naar hen.
Zij vragen echter wel regelmatig of ze bij ons kunnen spelen, maar ik verzin de laatste tijd eigenlijk steeds wat omdat ik het niet zie zitten.
Moeder is eigenlijk zoals de kinderen; erg nieuwsgierig, ook graag meer contact willen, roddelig en ouwe-wijverig.
Mij bv appen over onbelangrijke incidentjes op school, maar als ze appt of de kinderen kunnen komen (spelen) en ik zeg nee, is ze duidelijk wat gepikeerd en appt alleen terug ' ok'. Terwijl ze normaal uitgebreid antwoordt.

Lang verhaal kort:
Hoe ga ik hiermee om? Ik heb inmiddels echt geen zin meer in deze kinderen en baal al een beetje als ik ze zie, want vind ze opdringerig en er komt altijd een vraag. (mag ik met jullie mee? Nee, kan nu niet. Oh, straks dan? etc) En moeder corrigeert niet hierin.
Dus houd ik gewoon verder afstand zoals ik nu doe, of andere tips?
Wil nl ook geen drama met de moeder omdat ze bij elkaar in de klas en op school zitten, en ook nog in de straat wonen..
glitglam schreef:
13-10-2020 13:58
Toch fijn dat iemand het herkent :-D
Ik vind dat nl niet 'heel normaal' kinder-gedrag op deze leeftijd, niet in die mate en als ze al 10 keer bij je hebben gespeeld, nee.

Ik ook niet hoor.
PikkuMyy schreef:
13-10-2020 13:58
Ik bedoelde met buiten op straat ;-) Instrueer je dochter dat ze niet naar binnen mogen komen, lukt dat?
Ja, dat kan ik proberen. Dat heb ik nog niet op die manier gedaan.
glitglam schreef:
13-10-2020 13:59
Veel van jullie zeggen; duidelijker zijn. Dat is een goeie denk ik.
Voel me blijkbaar soms toch nog wat te bezwaard.
Ja je maakt het jezelf veelste moeilijk. Gewoon nee zeggen bij de deur.
Ik had laatst ook zo'n kind hier. Stelde voornamelijk vragen maar dat trok me helemaal leeg qua energie. Daar zat ik echt niet op te wachten. Pfft....
ExodusRedux schreef:
13-10-2020 14:00
Ja je maakt het jezelf veelste moeilijk. Gewoon nee zeggen bij de deur.
Ja inderdaad. "Sorry vandaag kan het niet."
"We hebben geen tijd."
"Een andere keer."
Pindakaasjes schreef:
13-10-2020 13:43
Ik lees graag mee TO.
Ik heb zelf een soortgelijke situatie aan de hand. Ik herken ontzettend veel uit je verhaal.
Inderdaad dat om je heen hangen en steeds van alles vragen en mededelen. "Ik verveel me, ik heb honger, ik wil nu op de iPad, wat doe jij? Waarom? Heb jij chips? 'Klaas' deed dit, of zei dat, ik heb nog steeds honger, ik heb niks te doen!"
En dat gaat dan maar door&door&door...
Laatst reageerde ik nogal kortaf door te zeggen: " ga nu maar weer naar je eigen moeder!"
Daar voelde ik me achteraf wel een beetje schuldig over want zo ben ik nooit tegen kinderen en ik heb ook niet snel een probleem met een kind.. maar deze..?!
Ik begin een allergie tegen hem te ontwikkelen. En inderdaad ook dat op je stoep staan, ook na het avondeten. Daar heb ik dan zo geen zin meer in!
En de boel op zijn kop zetten en tellen voor 3, ook herkenbaar.
Maar ja, dan zijn wij de volwassen in dit verhaal hè?!
Hoe pak je dit aan.. Ik ben ook benieuwd naar de reacties.
Inderdaad, wat vermoeiend he.. EWn ik heb best vaak andere kinderen over de vloer, en dan ervaar ik het echt niet zo.
Denk dat we dus toch nog (eerder) duidelijker moeten zijn.
Duidelijker zijn en je grenzen aangeven. En sommige kinderen die vragen het eenmaal vaker dan een ander. Wij hebben ook een tijdje geleden gehad dat er kindjes aan de deur kwamen om hele vroege tijden. En dat wel iedere dag. Ik ben daarin wel strikt en zeg dan ook nee. Merk overigens dat er wel bijna dagelijks gevraagd wordt of een vriendje hier mag spelen, en ik zeg vaker nee dan ja. Wat de reden is, dat doet er toch helemaal niet toe. En als jij overdag werkt dan zou ik juist nog strenger zijn daarin. Ohja en dat ook duidelijk naar je eigen kind communiceren. Hier begrijpen ze het wel, vinden ze het ook niet altijd leuk. Maar soms is het eenmaal zoals het is.
mommy2014 schreef:
13-10-2020 14:03
Duidelijker zijn en je grenzen aangeven. En sommige kinderen die vragen het eenmaal vaker dan een ander. Wij hebben ook een tijdje geleden gehad dat er kindjes aan de deur kwamen om hele vroege tijden. En dat wel iedere dag. Ik ben daarin wel strikt en zeg dan ook nee. Merk overigens dat er wel bijna dagelijks gevraagd wordt of een vriendje hier mag spelen, en ik zeg vaker nee dan ja. Wat de reden is, dat doet er toch helemaal niet toe. En als jij overdag werkt dan zou ik juist nog strenger zijn daarin. Ohja en dat ook duidelijk naar je eigen kind communiceren. Hier begrijpen ze het wel, vinden ze het ook niet altijd leuk. Maar soms is het eenmaal zoals het is.
Eigen dochter vind het helemaal niet erg als ik nee tegen hen zeg eigenlijk. Alleen als ik een keer nee zeg tegen haar 'BFF' vindt ze dat even jammer, maar die speelt ook wel regelmatig bij ons, dus dan weet ze ook wel dat die binnenkort toch wel komt spelen.
herfstappeltaart schreef:
13-10-2020 13:55
Ik snap je irritatie heel goed. Zonde en jammer voor het kind maar je bent geen sociaal werker/opvanglocatie.
Gelukkig wordt mijn kind met ASS niet zo uitgekotst door andere ouders.
glitglam schreef:
13-10-2020 14:00
Ja, dat kan ik proberen. Dat heb ik nog niet op die manier gedaan.
Lijkt me een afspraak die je best met een 8-jarige kan maken. Vertrouw je haar met een sleutel? Dan kan dat andere meisje niet zomaar naar binnen lopen.
PikkuMyy schreef:
13-10-2020 14:06
Gelukkig wordt mijn kind met ASS niet zo uitgekotst door andere ouders.
Uitgekotst?? Raar om te schrijven dat ik die kinderen 'uitkots' hoor. Nog nooit een onfatsoenlijk woord tegen ze gezegd, ben altijd beleefd en aardig naar ze. Maar vervelend gedrag hoef ik niet te stimuleren. Er ' is' verder ook niets met dit meisje.
Ik zou een vaste dag afspreken waarop het wel kan en dat ook doorgeven aan de moeder. En als je het niet ziet zitten dat alle broers en zussen ook worden meegenomen dat ook aan die moeder laten weten.

Mijn zoon is bijna 10, daar staat ook wel eens een jongetje uit de buurt voor aan de deur. Met zijn broertjes van 7 en 4. Die moeder had als standpunt ‘allemaal of niet’ en ze mochten ook niet ‘op straat rondhangen’ (stuurt ze wel na 18.00 nog naar buiten). Ze vond het denk ik heel vervelend dat mijn antwoord gelijk ‘dan niet’ was. Ik run geen KDV hier. Zoon vindt er ook niets aan. Bij hen spelen kan nooit schijnbaar.
glitglam schreef:
13-10-2020 14:10
Uitgekotst?? Raar om te schrijven dat ik die kinderen 'uitkots' hoor. Nog nooit een onfatsoenlijk woord tegen ze gezegd, ben altijd beleefd en aardig naar ze. Maar vervelend gedrag hoef ik niet te stimuleren. Er ' is' verder ook niets met dit meisje.
Ik heb nergens jou direct aangesproken toch? Ik lees hier dingen als zulke kinderen laat ik niet binnen, het is niet normaal, ik ben geen maatschappelijk werkster etc. Ik vind dat behoorlijk treurig. Een kind dat kennelijk anders is, zorgt voor irritatie en mag niet binnenkomen.

On topic weer. Voor jou; duidelijk zijn en afspraken maken met je eigen dochter.
lemoos2 schreef:
13-10-2020 14:11
Ik zou een vaste dag afspreken waarop het wel kan en dat ook doorgeven aan de moeder. En als je het niet ziet zitten dat alle broers en zussen ook worden meegenomen dat ook aan die moeder laten weten.

Mijn zoon is bijna 10, daar staat ook wel eens een jongetje uit de buurt voor aan de deur. Met zijn broertjes van 7 en 4. Die moeder had als standpunt ‘allemaal of niet’ en ze mochten ook niet ‘op straat rondhangen’ (stuurt ze wel na 18.00 nog naar buiten). Ze vond het denk ik heel vervelend dat mijn antwoord gelijk ‘dan niet’ was. Ik run geen KDV hier. Zoon vindt er ook niets aan. Bij hen spelen kan nooit schijnbaar.
Vaste dag is een goede.
Laatste keer dat moeder vroeg of Noa bij ons kon spelen heb ik ook gevraagd of dat dit keer niet bij hen kon.
ja hoor, zei moeder, kan wel. Na 3 kwartier stonden Noa en onze dochter weer bij ons op de stoep, want Noa wilde graag even naar ons toe..
Als jij niet wilt/kunt doen wat het kind van je vraagt, moet jij je grenzen aanscherpen. (Jaja, mosterd). En je kunt prima zeggen "Ik ben nu aan het werk, dus ga maar een kwartier tv kijken/kleuren/whatever." Ik vind wel dat als jij kinderen in huis haalt terwijl je werkt, je (zeker op die leeftijd) niet moet klagen als het kind ook daadwerkelijk aandacht van je wilt)

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben om dan samen met de kinderen te koken ofzo. En ze vaak even helpen opstarten helpt ook wel.

Mijn kind had op de basisschool een vriendinnetje met ASS. En hier was de enige plek waar ze mocht spelen, andere ouders wilden haar niet in huis. En nee, ik ben niet haar social worker of pedagoog, maar ik vind dat echt wel zielig. Gewoon duidelijk grenzen aangeven.
glitglam schreef:
13-10-2020 14:14
Vaste dag is een goede.
Laatste keer dat moeder vroeg of Noa bij ons kon spelen heb ik ook gevraagd of dat dit keer niet bij hen kon.
ja hoor, zei moeder, kan wel. Na 3 kwartier stonden Noa en onze dochter weer bij ons op de stoep, want Noa wilde graag even naar ons toe..
Je dochter ook nee leren zeggen dus. Mijn moeder is nu bezig dus het kan niet bij ons.
PikkuMyy schreef:
13-10-2020 14:12
Ik heb nergens jou direct aangesproken toch? Ik lees hier dingen als zulke kinderen laat ik niet binnen, het is niet normaal, ik ben geen maatschappelijk werkster etc. Ik vind dat behoorlijk treurig. Een kind dat kennelijk anders is, zorgt voor irritatie en mag niet binnenkomen.

On topic weer. Voor jou; duidelijk zijn en afspraken maken met je eigen dochter.
Dan sorry, ik dacht dat je mij ermee bedoelde.
Ik moet inderdaad duidelijker zijn.
En er komen ook kinderen bij ons die ' anders' zijn,
maar niet dit soort gedrag vertonen, of niet om deze redenen.
Ik weet het verschil tussen (aangeleerd) gedrag en een kind dat anders is of anders reageert om andere redenen. (ben zelf hulpverlener)
glitglam schreef:
13-10-2020 14:10
Je toon is anders echt behoorlijk onaardig.

En het oordeel van herfstappeltaart over "thuis aandachtstekort" vind ik ook buiten alle proporties.

Het enige wat dat kind verkeerd doet is in jouw irritatiezone zitten. Misschien doet jouw kind dat weer bij een andere ouder en dan vind jij het vast ook niet erg leuk als er zulke oordelen komen.
glitglam schreef:
13-10-2020 14:16
Dan sorry, ik dacht dat je mij ermee bedoelde.
Ik moet inderdaad duidelijker zijn.
En er komen ook kinderen bij ons die ' anders' zijn,
maar niet dit soort gedrag vertonen, of niet om deze redenen.
Ik weet het verschil tussen (aangeleerd) gedrag en een kind dat anders is of anders reageert om andere redenen. (ben zelf hulpverlener)
Ik bedoel dit zeker niet beledigend, maar als jij zelf hulpverlener bent dan weet je toch dat de oplossing ligt in zelf grenzen stellen en je daaraan houden? Jouw huis, jouw regels enzo.
Plopper schreef:
Als jij niet wilt/kunt doen wat het kind van je vraagt, moet jij je grenzen aanscherpen. (Jaja, mosterd). En je kunt prima zeggen "Ik ben nu aan het werk, dus ga maar een kwartier tv kijken/kleuren/whatever." Ik vind wel dat als jij kinderen in huis haalt terwijl je werkt, je (zeker op die leeftijd) niet moet klagen als het kind ook daadwerkelijk aandacht van je wilt)

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben om dan samen met de kinderen te koken ofzo. En ze vaak even helpen opstarten helpt ook wel.

Mijn kind had op de basisschool een vriendinnetje met ASS. En hier was de enige plek waar ze mocht spelen, andere ouders wilden haar niet in huis. En nee, ik ben niet haar social worker of pedagoog, maar ik vind dat echt wel zielig. Gewoon duidelijk grenzen aangeven.
Dan heb je niet goed gelezen, want ik haal geen kinderen in huis als ik werk. Ik werk nog steeds op locatie(s), dus ik ben helemaal niet thuis op werkdagen.
Ik schreef dat ze na werktijd zomaar aan de deur staan.
En het meisje heeft geen ASS.
Jeetje man, wat een aannames..
glitglam schreef:
13-10-2020 13:36
Dat is een goeie idd, want ze zijn wel van het spontaan langskomen, vooral na het eten. Maar ja, zij eten rond 16.30/17.00 en hebben dan daarna tijd over, wij komen dan net thuis, dus voor ons is het niet na het eten.
Mocht dat nog weer gebeuren dan kan ik haar appen dat dat bij ons net de drukste tijd is, en dus niet uitkomt.
Dat lijkt me een partij vervelend! Als wij thuiskomen is het echt spitsuur. Zeker toen onze dochter nog klein was. Je bent moe van je werk, er moet gekookt worden, er is altijd wel een klusje, wasmachine, vaatwasser legen, planten water geven, banden pompen, ik zou er ook echt geen zin in hebben.
Dat moet je die moeder ook gewoon duidelijk maken, dat ze haar kinderen niet tussen 5 en 7 naar jullie stuurt, want spitsuur.
En als je aan het thuiswerken bent kun je dat soort bezoekjes ook best afhouden hoor.
glitglam schreef:
Vaste dag is een goede.
Dat was dus niet duidelijk genoeg :)

"Bij ons kan vandaag niet, dus ze kunnen alleen bij jullie spelen."
Plopper schreef:
13-10-2020 14:17
Ik bedoel dit zeker niet beledigend, maar als jij zelf hulpverlener bent dan weet je toch dat de oplossing ligt in zelf grenzen stellen en je daaraan houden? Jouw huis, jouw regels enzo.
Daar heb je gelijk in, maar een hulpverlener weet ook niet altijd alles, of ziet niet alles helder als je er zelf in zit ;-)
Beetje herkenbaar.
Oudste zoon heeft een vriendje van de sportclub
Dat mannetje stond hier laatst om half 5 op de stoep of hij met mijn zoon mocht spelen.
Mijn man had het al half toe gezegd zonder overleg, dus ineens dat kind in huis.
Mijn zoon had geen zin, was ergens mee bezig en dat kind ging de hele kamer door en aan van alles zitten.
Heb hem weg gestuurd met de boodschap, een andere keer maar dan van te voren even bellen of het uit komt.
Heb ook tegen man gezegd dat ik dat niet meer om die tijd wil, ook hier druk met van alles dan.

Kind heeft nu een vriendinnetje te logeren.
Meisje is gistermiddag gekomen en heb er geen kind aan.
Ze gaan samen hun gang en ik kan mijn eigen dingen doen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
glitglam schreef:
Vaste dag is een goede.
Op zo’n moment duidelijk zijn, dan is de speelafspraak klaar. Jij bent aan het werk daarom kon spelen bij jullie niet. Dag Noa, tot de volgende keer.

Toen zoon nog zo jong was hadden we een vlaggensysteem in zijn speeltoren. Als spelen kon, dan wapperde er een vlag. Kon het niet dan was de vlag omlaag. De meeste kinderen konden via hun eigen achtertuin omlopen. Had je zo’n groepje kinderen die om het half uur in een andere tuin zaten te spelen zonder dat je steeds als een portier die voordeur moest openmaken. De meeste buren hadden zo’n systeem. Kan drinken in de keuken klaarzetten met bekers en wat snaai en klaar was ik. Zelden een pleister moeten plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven