Help! Tips/ervaringen vroege vogel?!

14-10-2020 07:41 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij hebben een dochtertje van net 1 jaar. We hebben de eerste maanden meer slaap gehad dan nu;)

Ze slaapt inmiddels weer door(heeft veel tandjes etc gekregen). Alleen is ze echter al weeeken heel vroeg wakker. 6u is voor ons uitslapen, vanmorgen was het half 5. Het is al maanden aan de gang dus hebben al vanalles geprobeerd. We laten haar in eerste instantie liggen, en anders gaan we naar haar kamer houden we het donker etc. Ze lijkt geen honger te hebben.

Ze kan niet wakker worden van licht want hebben rolluiken. Bij ons in bed nemen helpt niet want dan wil ze alleen maar spelen.

Zoals vandaag half 5 dan wordt ze echt huilend wakker en lijkt ze niet uitgeslapen. Als ze uitgeslapen is (half6) dan wordt ze gewoon gezellig kletsend wakker.

Ze slaapt altijd rond half 8 met een vast bed ritueel. Slaapt overdag 2 x. Niks van te zeggen als ze veel of weinig slaapt of dat invloed heeft op de volgende ochtend.

Heeft iemand tips? Of hopelijk positieve ervaringen dat het over gaat? Of hebben wij gewoon een hele vroege vogel waar we ons komende jaren bij moeten neerleggen?:) In combi met werk is het zo best pittig soms..

Alvast bedankt!
zaj2018 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 08:29
0.17% gewijzigd
Tip: kind tussen 930 en 10 een half uur laten slapen en van 1330-1500 uur.

Wij volgen de gids van snuggles and dreams.

Het duurde hier 3 weken, maar toen sliep ze iig tot 630.

Denk je ook aan het uur tijdverschil straks? Dat maakte vorig jaar dat ons kind elke dag om 4.30 klaarwakker was. We brengen haar nu elke dag een uur later naar bed, zodat het straks nog steeds 6.30 is.
mintel88 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 07:48
36.30% gewijzigd
Slaap overdag afbouwen.
Na de lunch 2 uurtjes slapen en dan savonds pas weer.

Ooit komt het het goed :) mijn vroege vogel (altijd 5 uur wakker tot zeker 3 jaar) is nu zijn bed niet uit te krijgen...
Overdag alleen nog één lange slaap laten doen tussen de middag? Onze zoon sliep op die leeftijd na de lunch van 12 tot 2 uur ongeveer, en maakte dan een goede nacht. (Rond half 8 naar bed, half 7/7 uur de volgende ochtend wakker).
Veel kinderen zijn zo vroeg wakker, dat is een vrij normaal kinderritme.
Zelf vroeger naar bed, is eigenlijk de beste oplossing, en dan in de ochtend de taken verdelen. Om de beurt vroeg op.
En ja, het gaat over, ik zit nu eigenlijk altijd als eerste beneden
Dat is inderdaad wel een goeie om te proberen alleen is ze echt om 9u dood op. Logisch natuurlijk als je zo vroeg wakker bent. Maar dan blijven we in het cirkeltje natuurlijk. Ga wel proberen haar wakker te maken mocht ze lang slapen overdag.
Ik heb echt heel erg koukleumen als kinderen en als ze het koud hebben worden ze standaard om half vijf wakker. Kan ze het koud hebben? Warmer aankleden of de kachel om vier uur laten aanspringen?
Van 2 slaapjes naar 1 langere slaap per dag.
Heeft ze het niet koud?

Wij hebben ook een periode gehad dat onze zoon rond half 5 wakker werd. Achteraf had hij t waarschijnlijk koud.

Tussen 4 en 5 is het koudste moment van de nacht.

Verder kan ze prima 2x per dag op bed, maar dan zou ik haar wel wakker maken. Wij deden op die leeftijd in de ochtend 3 kwartier en na de lunch 1,5 tot 2 uur slapen. Hij heeft tot 18 maanden 2x per dag geslapen en sliep dan in de ochtend minimaal tot 7:30
1 jaar (net of bijna 2?) is wel heel jong om al naar 1 slaapje per dag te gaan. Op die leeftijd legde ik ze wel gewoon weer in bed als ik het te vroeg vond ‘s morgens. Eerst kijken of het werkt om haar warmer aan te kleden.
Heel herkenbaar, wij hebben ook zo'n vroege vogel die vanaf baby al nooit veel slaap nodig gehad heeft. Vanaf iets na haar eerste jaar standaard om 5 uur klaarwakker. Alles geprobeerd: geen honger, niet koud, niet warm, later of vroeger in bed. Maakte niets uit.

Goede nieuws: uiteindelijk wordt het beter. Slechte nieuws: er is geen pijl op te trekken wanneer. Dochter is nu 2,5 jaar, en langzaam gaat het soms iets beter. We zitten nu tussen 5:30 en 6:30 in. Maar bij sommige kinderen duurt het maar een paar weken.

Wees voorzichtig met te vroeg overgaan naar 1 slaapje. Voor sommige kinderen is het de oplossing, voor die van mij werkte het echt niet. Dan was ze 's avonds te moe en werd ze de volgende ochtend nog vroeger wakker. Wel opletten dat ze haar tweede slaapje niet te lang maakt, en dat ze in totaal niet te veel slaapt overdag.

En vooral: pas je eigen ritme aan. Ik vond het een worsteling, want had ook veel behoefte aan even tijd zonder kind in de avond. Maar mijn dag was zo veel prettiger (en productiever) als ik wat eerder naar bed ging, dat ik dat toch vaak heb gedaan. En afwisselen, doen we nu nog steeds. De ene dag staat vriend op met haar, de andere dag ik. Kon zomaar 1-1,5 uur slaap schelen ;-)
Ze is pas net 1, stond idd niet duidelijk in mijn bericht. Voor mijn gevoel heeft ze ook echt nog behoefte aan 2 slaapjes, dat houden we er dus ook nog in maar wel goed om haar wakker te maken wanneer ze lang slaapt overdag.
Ik kleed haar al warm aan maar ik zal vannacht eens kijken of het helpt als ik haar nog warmer aankleed.

Ik houd idd mijn hart vast voor als de klok weer verzet wordt..
JonathanStrange schreef:
14-10-2020 07:52
Ik heb echt heel erg koukleumen als kinderen en als ze het koud hebben worden ze standaard om half vijf wakker. Kan ze het koud hebben? Warmer aankleden of de kachel om vier uur laten aanspringen?
Dit idd. Wakker worden tussen 4-5 uur, deze tijd vh jaar betekent voor mij absoluut 'te koud'.

Met warm aankleden moet je wel uitkijken dat ze t begin vd nacht niet te warm hebben of gaan zweten, want dat werkt averechts... beetje uitproberen dus. Ligt ook aan de bouw/isolatie vd kamer hoeveel het daadwerkelijk afkoelt. Wij hebben nu in elke kamer eigen thermostaat zodat de verwarming van koukleum gewoon aanspringt als dat nodig is. Was heel handig geweest om dat eerder te hebben.
Het is alleen niet perse deze tijd van het jaar, in de zomer was ze ook vroeg wakker. Maar uiteraard wel het proberen waard..
Om 5 uur 's ochtends kan ze het ook koud hebben en daar wakker van worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Uitzitten. Kan nog wel een tijdje duren. Hard maar waar.
Zaj2018 schreef:
14-10-2020 09:06
Het is alleen niet perse deze tijd van het jaar, in de zomer was ze ook vroeg wakker. Maar uiteraard wel het proberen waard..
Maar toen deed je haar waarschijnlijk minder aan en het koelt s nachts bijna altijd af. Dus kou kan het echt zijn.
Dat is het bij mijn baby in elk geval wel.

Man of ik moet er altijd een keer uit rond een uur of 3 om te plassen: diegene legt kruik bij de baby en sindsdien slaapt hij dus door.
Weinig hoopgevend maar onze oudste was ook zo’n vroege vogel. Tot ongeveer zijn zesde begon onze dag tussen 4.00 en 5.00 uur. Niks wat we probeerden heeft ooit geholpen. Van slaaptrainers tot warmere of juist koelere kamer, slaapzak, groot bed, klein bed, aanpassingen in voeding, middagslaapjes etc. Bij ons ‘hielp’ uiteindelijk accepteren dat het ruk is, vroeg naar bed en om de beurt vroeg naar beneden met hem zodat de ander (en het andere kind) wel normaal kon slapen. Hij is nu trouwens 11 en altijd rond 6.00 uur wakker en mag om 6.30 naar beneden. Dat is al moeilijk voor hem om tot die tijd in bed te blijven.
Mintel88 schreef:
14-10-2020 07:45
Tip: kind tussen 930 en 10 een half uur laten slapen en van 1330-1500 uur.

Wij volgen de gids van snuggles and dreams.

Het duurde hier 3 weken, maar toen sliep ze iig tot 630.

Denk je ook aan het uur tijdverschil straks? Dat maakte vorig jaar dat ons kind elke dag om 4.30 klaarwakker was. We brengen haar nu elke dag een uur later naar bed, zodat het straks nog steeds 6.30 is.
Dit!! Zeker doen. Vaak is een verkeerd ritme overdag de reden dat je kind een vroege vogel wordt/is.

Kort ochtendutje en niet te vroeg.. anders gaan ze slaap inhalen die ze missen van de nacht. Daarnaast zou ik haar zeker vroeger naar bed doen savonds.
Ik dacht ook meteen aan kou. Hadden mijn kinderen ook last van op die leeftijd en nu nog hebben ze weleens dat ze opeens vroeg wakker worden in de herft en dan weten we dat het tijd is voor het dikkere dekbed.
Ik deed vaak als ik zelf naar bed ging een extra dekentje over hun benen en voeten. Dan bleven ze een stuk warmer, maar niet te warm.
Onze dochter was iets ouder (ik denk 2-2,5) toen dit een echt probleem werd. Nadat we een week of 5, 6 iedere ochtend verbeten in bed lagen te wachten of ze weer ging slapen, onderwij iedere 5-10 minuten terug voor een aai, knuffel of wat dan ook (wat je 's avonds doet bij slaapproblemen) was ik er helemaal klaar mee.

Wakker was ik toch, dus uiteindelijk begon mijn dag gewoon om 5u, de meeste dagen (man was het er niet mee eens, al veranderde dat na een tijdje toen hij merkte dat dit iedereen meer rust gaf). Ik had dan voor het onbijt al gekookt en een was gedaan (ik noem maar wat) en na het avondeten deed ik helemaal niks meer (dan was het man zijn beurt) en ging ik vroeg naar bed.

Voor ons werkte dit het beste.

Er worden een hoop tips gegeven hier, kies eruit wat het beste bij je past maar laat mij daar een tip aan toe voegen: maak een plan, en volg dat dan ook minstens een week of 3, 4, anders weet je niet of het echt werkt of niet.
Overgang naar 1 slaapje was hier een s
wondermiddel tegen vroeg opstaan. En dat was ook op deze leeftijd of zelfs iets eerder.

Daarnaast een antilekbeker in bed zodat er even een slokje genomen kan worden.

En verder inderdaad kou. Je kunt als je zelf gaat slapen nog een extra dekentje bijleggen, dan is het aan het begin niet te warm.
- uitsluiten dat het kou is: warmer kleden / warmere slaapzak
- 1 middagslaapje ipv 2 slaapjes
- tijden verschuiven: uur later naar bed

Die laatste twee geven geen onmiddelijk effect en je kind zal er moe door zijn. Zie het als verhuizen naar een andere tijdzone. Ook daar zal je kind aan wennen en het ritme aanpassen aan de nieuwe tijdzone. Zelfs de meest vroege vogels die ik ken die deden dat. Een ander ritme een of twee dagen proberen heeft weinig zin, het is logisch dat dat niet werkt. Je hebt dan in feite een kind met een 'jetlag'. Dus doorbijten en echt een week of langer proberen met 1 slaapje overdag en later in bed leggen. Wat je nu wilt is eigenlijk dat je kind in totaal meer gaat slapen, maar sommige kinderen hebben nou eenmaal minder slaap nodig dan gemiddeld. Ik heb er met mijn jongste alle ervaring mee, terwijl haar broer en zus wel altijd heel goed en veel sliepen. Het enige wat je met zo'n kind kunt (als je uitgesloten hebt dat het wakker wordt door kou, tandjes, oid.) is het schuiven met de tijden zoals het jullie beter uitkomt en daarin doorzetten. Of andersom schuiven met je eigen ritme: dus zelf eerder naar bed en eerder op.
nicole123 wijzigde dit bericht op 14-10-2020 13:51
0.30% gewijzigd
Accepteren. Sommige kinderen zijn gewoon vroege vogels. Doe je weinig aan. Hier was het ook 5/6 jaar lang elke ochtend voor 6 uur.
Melofkim schreef:
14-10-2020 13:29
Accepteren. Sommige kinderen zijn gewoon vroege vogels. Doe je weinig aan. Hier was het ook 5/6 jaar lang elke ochtend voor 6 uur.
En dan sta jij ook op als je kind van 5 al zo vroeg op is? Hier had ik ze op die leeftijd al uitgelegd waar hun ontbijt stond en hoe de tv werkte :) Doordeweeks was het nooit zo’n issue, dan moest ik toch om 06.30 op, maar in het weekend slaap ik wel graag uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven