Vinden van de duim
woensdag 14 oktober 2020 om 19:29
Eventjes geleden de vraag al in het babytopic gesteld maar daar eigenlijk geen respons dus toch maar even een topic.
Mijn jongste zoon is 10 weken oud.
Hij liet al vroeg zien dat hij zijn duim zocht, heeft ook echt zuigbehoefte dus we bieden ook een speen aan want anders dus echt ontevreden. Deze pakt hij wel maar spuugt hem ook snel weer uit.
Mijn grote vraag voor ervaringsdeskundigen, vanaf wanneer ongeveer kon je kindje echt goed de duim pakken?
Het levert nu namelijk nog wel eens behoorlijk wat frustratie op bij de kleine man
Heb zelf ook geduimd maar mijn moeder kan zich dus echt niet herinneren wanneer dat is begonnen...
Alvast bedankt voor het antwoorden!
Mijn jongste zoon is 10 weken oud.
Hij liet al vroeg zien dat hij zijn duim zocht, heeft ook echt zuigbehoefte dus we bieden ook een speen aan want anders dus echt ontevreden. Deze pakt hij wel maar spuugt hem ook snel weer uit.
Mijn grote vraag voor ervaringsdeskundigen, vanaf wanneer ongeveer kon je kindje echt goed de duim pakken?
Het levert nu namelijk nog wel eens behoorlijk wat frustratie op bij de kleine man
Heb zelf ook geduimd maar mijn moeder kan zich dus echt niet herinneren wanneer dat is begonnen...
Alvast bedankt voor het antwoorden!
Tralalalala
woensdag 14 oktober 2020 om 20:45
onze jongste wilde geen speen, geen duim (geen fles, whaaa) allen in was goed genoeg. Oudste is van speen naar duim gegaan toen de speen meeging met sinterklaas
Dus ik heb geen goeie voorbeelden voor je
wel duim ik zelf nog steeds, in mijn slaap. volgens mijn man heel lief om te zien.
Ohja, jongste zonder speen had net zo goed een beugel nodig als oudste met.
En mijn gebit is zonder beugel keurig.
Zou er echt gedegen onderzoek zijn naar effect van duimen op of een beugel nodig is?
wel duim ik zelf nog steeds, in mijn slaap. volgens mijn man heel lief om te zien.
Zou er echt gedegen onderzoek zijn naar effect van duimen op of een beugel nodig is?
woensdag 14 oktober 2020 om 20:52
Haha dank je wel!lilalinda schreef: ↑14-10-2020 20:45onze jongste wilde geen speen, geen duim (geen fles, whaaa) allen in was goed genoeg. Oudste is van speen naar duim gegaan toen de speen meeging met sinterklaas
Ik zou het niet weten of er echt een goed onderzoek naar is gedaan, of duimen daadwerkelijk veel slechter is dan speen op lange termijn!?
Tralalalala
woensdag 14 oktober 2020 om 20:55
en uberhaupt of al gesabbel zo slecht is?krullen-bol schreef: ↑14-10-2020 20:52Haha dank je wel!
Ik zou het niet weten of er echt een goed onderzoek naar is gedaan, of duimen daadwerkelijk veel slechter is dan speen op lange termijn!?
als tegenwoordig alle kinderen een beugel moeten?
woensdag 14 oktober 2020 om 21:37
Zoon deed het al in zijn eerste week. We hebben juist het duimen geprobeerd af te leren. Met succes, hij ging aan de speen. Die we dan weer met twee jaar afbouwden.krullen-bol schreef: ↑14-10-2020 19:43Ik ben niet beledigd, ik vraag ervaring van degene die dit kennen van hun kindje.
Heb zelf geduimd, nooit geen problemen met mijn gebit gehad. Geen garantie, snap ik maar toch.
Ik mocht ook echt alleen duimen bij bedtijd, was heel duidelijk.
En wie weet is het na een kortep periode inderdaad niet meer zo dat hij duimt
Het speentje wat we aanbieden pakt hij ook gewoon dus zie geen reden om andere te proberen echter is hij naast dat hij de speen pakt, ook best met tijden op zoek naar zn duim.
Dochter duimt niet, maar sabbelt sinds haar 4e week altijd op twee vingers als ze moe is of troost zoekt. Dat doet ze nu met 2 jaar nog steeds en is zeer moeilijk af te leren.
Met 10 weken is het wel ook heel normaal dat je dat speentje ongeveer
30x per uur terug zoekt voor je kindje
Een poosje later kan je kind hem zelf in de mond stoppen (maar is ie altijd zoek en heb je daarom op een gegeven moment vijf spenen in dat bedje liggen).
woensdag 14 oktober 2020 om 21:51
Kind van TO zoekt geen duim. Dus waarom zou je hem of haar dan willen leren?
En echt? Duimen is echt niet slecht voor het gebit of de ontwikkeling van een mond/gehemelte? omdat niet bij iedereen ooit leidde tot een beugel? Of omdat een beugel nu vaker gezet word, omdat tand en mond en kaakzorg gewoon beter bereikbaar is voor iedereen dan vroeger?
Zou het even anders even een willigkeurige ortho gaan navragen. Die hebben vast wat cijfers over de percentages.
TO als jij je kind wil laten duimen, stop lekker die duim in de mond. Uiteindelijk lukt het vast wel een keer toch?
En echt? Duimen is echt niet slecht voor het gebit of de ontwikkeling van een mond/gehemelte? omdat niet bij iedereen ooit leidde tot een beugel? Of omdat een beugel nu vaker gezet word, omdat tand en mond en kaakzorg gewoon beter bereikbaar is voor iedereen dan vroeger?
Zou het even anders even een willigkeurige ortho gaan navragen. Die hebben vast wat cijfers over de percentages.
TO als jij je kind wil laten duimen, stop lekker die duim in de mond. Uiteindelijk lukt het vast wel een keer toch?
woensdag 14 oktober 2020 om 21:55
https://www.theorthodontists.com.au/blo ... eed-braces
https://www.4straightteeth.com/practice ... ed-braces/
bij kleine kinderen kan duimen of speen blijkbaar geen kwaad, pas als kleuters nog duimen. En de meeste kinderen hangen de speen ruim voor die tijd aan de wilgen
blijkbaar hebben mensen gewoon scheve bekken, duimend of niet
https://www.4straightteeth.com/practice ... ed-braces/
bij kleine kinderen kan duimen of speen blijkbaar geen kwaad, pas als kleuters nog duimen. En de meeste kinderen hangen de speen ruim voor die tijd aan de wilgen
blijkbaar hebben mensen gewoon scheve bekken, duimend of niet
woensdag 14 oktober 2020 om 23:55
Onze dochter zocht ook vanaf het begin haar duim en vanaf een maand of 2-3 lukte haar dat ook echt goed. Daarvoor af en toe een toevalstreffer
En ik heb echt allerlei verschillende soorten spenen aangeboden want ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om met duimen te stoppen, maar die weigerde ze allemaal. Misschien werkt het bij sommige kinderen, maar bij die van ons iig niet.
En heb wel eens aan een bevriende ortho gevraagd hoe het nu zat. Zij zei dat het geen wet van meden en Perzen is, er zijn genoeg kinderen die op de speen/duim deden en geen beugel hoeven en genoeg kinderen die een beugel moeten terwijl ze dit niet deden. Misschien gemiddeld meer duimers met een beugel. En er spelen ook nog allerlei andere zaken mee zoals erfelijkheid en de vorm van de kaak etc.
En heb wel eens aan een bevriende ortho gevraagd hoe het nu zat. Zij zei dat het geen wet van meden en Perzen is, er zijn genoeg kinderen die op de speen/duim deden en geen beugel hoeven en genoeg kinderen die een beugel moeten terwijl ze dit niet deden. Misschien gemiddeld meer duimers met een beugel. En er spelen ook nog allerlei andere zaken mee zoals erfelijkheid en de vorm van de kaak etc.
donderdag 15 oktober 2020 om 02:20
Volgens mij ging het hier vanzelf na 3 maanden maar wel altijd in combinatie met een knuffel. Dus alleen met het inslapen duimde ze, als ze tegelijkertijd de knuffel vast had (happy horse). Tot ongeveer 1 jaar, toen stopte ze ook weer vanzelf, dus ik heb weinig problemen gehad met afleren.
Helemaal in het begin had ze een speciale speen met een gat in het midden (dacht een Philips avent?).
Helemaal in het begin had ze een speciale speen met een gat in het midden (dacht een Philips avent?).
donderdag 15 oktober 2020 om 03:27
donderdag 15 oktober 2020 om 04:15
Hier ook, nu is hij 4.5 maand en is het alweer een stuk minder geworden.Cheshire-cat schreef: ↑14-10-2020 21:30Vanaf ongeveer 2,5 maanden. Daarvoor een heel fijn klein speentje van difrax geloof ik.
Speen gebruiken we wel.
donderdag 15 oktober 2020 om 06:49
donderdag 15 oktober 2020 om 09:40
Ik vind een speen inderdaad ook niet leuk om naar te kijken. Dan vind ik een duim er bij baby's nog wel schattig uit zien. Bij oudere kinderen vind ik duimen er ook niet echt uit zien (en dan bedoel ik echt een stuk ouder).
Maar volgens mij bedoel je juist dat het er helemaal niet om gaat hoe het eruit ziet en daar ben ik het wel mee eens.