'U' of 'je' tegen meester/juf?

15-10-2020 17:00 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten in de onderbouw van de basisschool. Laatst had ik met oudste een gesprekje met zijn juf. Het viel me op dat hij 'je' tegen haar zei. Het verbaasde me, want heb hem geleerd om 'u' te zeggen tegen volwassenen en vond het wat onbeleefd.

Later bedacht ik me dat 'u' ook wel afstandelijk zou klinken en dat andere kinderen ook altijd 'je' tegen mij zeggen.
Als kind zei ik echt altijd u tegen volwassenen. Nu vraag ik me af; wat leer jij jouw kind te zeggen tegen zijn meester of juf? Of speelt de leeftijd van de onderwijzer daar ook een rol in?
Ik had trouwens als kind een heel onaardige stiefoma. Ik moest als enige ‘kleinkind’ mevrouw of oma .... zeggen. En vooral ook u. De rest mocht allemaal je en voornaam zeggen. Nogal verwarrend als kind van 4-10 jaar :-( .
Ceester schreef:
17-10-2020 01:02
Wij kwamen vanmiddag buren uit de straat tegen. Lieve oudere mensen ( man en vrouw) van ( ik denk) in de zeventig. Ze maakten een praatje en betrokken ook zoon erbij. Zoon zegt op een gegeven moment tegen de vrouw: wat zeg je? Toen zei ik wel: wat zegt u? Zoon tegen buurvrouw: sorry, wat zegt u?

Dit zijn mensen waarvan hij de voornaam niet weet, dus dan graag u inderdaad.

Hoe noemen jullie kinderen moeders ( een vaders, maar daar kent zoon er maar twee van) van vriendjes?
Zo doen wij het ook.
Verbeteren als ze per ongeluk je zeggen

Het is toch raar om als kind 'je' tegen een véél ouder iemand te zeggen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wij moesten U zeggen tegen meesters en juffen. Jaren '90. Een klasgenoot werd gecorrigeerd toen hij een grote mond had tegen een meester. Die vroeg de jongen tegen wie hij het had. "Tegen jou!", zei hij. Meester: "Tegen U, meester!".
calvijn1 schreef:
17-10-2020 13:54

Ik lees wel dat jij dat raar vind, maar ik vind dat dus wel meevallen.
Zal wel een verschil van inzicht zijn dan tussen ons.
calvijn1 schreef:
17-10-2020 13:54
Zo doen wij het ook.
Verbeteren als ze per ongeluk je zeggen

Nee, ik vind dat niet perse raar, maar in dit geval had ik liever u. Deze grenzen zijn ook best moeilijk voor een kind om aan te voelen. Tegen oma's is het je en oma, maar tegen 'vreemden' ineens u. Dan ook nog niet tegen alle vreemden, maar alleen tegen diegenen die eruitzien alsof ze een oma of opa zouden kunnen zijn ;)

Ik was al lang blij dat hij ' wat zeg je?' zei en niet ' huh?' of ' wat?' :-D :hyper:
Ik geef les aan kinderen die van verschillende scholen bij mij komen. Het valt me op, dat de kinderen die van de wat 'strengere' Christelijke scholen allemaal u tegen me zeggen. De rest houdt het bij je en bij 'juf out-of-the-box'.
En ik vindt het beide prima. Zolang het geen hé wordt ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven