Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 30)

14-10-2020 19:00 3021 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 38 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 201.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
19-10-2020 17:17
Interessante video van Dr Campbell over de IFR (61 studies). Samenvatting, het komt rond 0.23% uit en in de meeste gebieden zal het onder 0.20% zijn. Als je jonger dan 70 bent, is de kans dat je sterft ontzettend klein.

Als je de eerste 5 min kijkt, heb je al een samenvatting.

https://www.youtube.com/watch?v=ofGMSH5 ... hnCampbell
Klopt mijn redenatie dat als de IFR in Nederland gemiddeld 0,68% is, en voor de 70- groep 0,09%, de IFR voor de 70+ groep ongeveer 1,27% is?

Ik ben geen rekenwonder, dus misschien kan iemand het echt uitrekenen, maar 1,27% vindt ik best hoog eigenlijk. Dan snap je ook wel dat de zorg (extra) onder druk staat.
Solomio schreef:
19-10-2020 22:05
Dus wat in de link van AnAppleADay staat is onzin?
AVG technisch gezien wel ja.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... of%20delen.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
19-10-2020 22:15
Hoe kom je er dan achter of je mogelijk in quarantaine moet?
Vriendin van mij kreeg het corona-protocol: als zij corona heeft licht ze de bedrijfsarts in. Ze geeft dan aan de bedrijfsarts een lijst met namen van mensen die ingelicht moeten worden en daar zet ze ook haar eigen naam op.
Die lijst gaat naar de werkgever en die kan dan alle mensen van die lijst inlichten, zonder dat hij weet wie de bron is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
19-10-2020 22:18
Klopt mijn redenatie dat als de IFR in Nederland gemiddeld 0,68% is, en voor de 70- groep 0,09%, de IFR voor de 70+ groep ongeveer 1,27% is?

Ik ben geen rekenwonder, dus misschien kan iemand het echt uitrekenen, maar 1,27% vindt ik best hoog eigenlijk. Dan snap je ook wel dat de zorg (extra) onder druk staat.
Niet nagerekend, maar je moet er wel rekening mee houden dat bv mensen in een woonzorgcentra vaak 80+ zijn en onderliggende aandoeningen hebben. Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze die groep niet splitsen. Bv 70-80 jarigen en 80+. Want ik denk dat daar nog een groot verschil tussen is. Ik kan me best voorstellen dat iemand van 85+ een overlijdenskans heeft van bv 10% of hoger en iemand van bv 73 een stuk lager.
Life is short. Eat dessert first.
Voornu schreef:
19-10-2020 22:15
Hoe kom je er dan achter of je mogelijk in quarantaine moet?
Dat hoor je dan van de GGD. Zo is nu de regelgeving.
Solomio schreef:
19-10-2020 22:20
Vriendin van mij kreeg het corona-protocol: als zij corona heeft licht ze de bedrijfsarts in. Ze geeft dan aan de bedrijfsarts een lijst met namen van mensen die ingelicht moeten worden en daar zet ze ook haar eigen naam op.
Die lijst gaat naar de werkgever en die kan dan alle mensen van die lijst inlichten, zonder dat hij weet wie de bron is.
Bizarre regeling. Waarom zou iemand zich moeten schamen voor z'n besmetting? En dat sneaky gedrag t.o.v. naaste collega's door er geheimzinnig over te doen...
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik ook niet Doornroosje. Vergelijk met influenza:

The estimated IFR is close to zero for younger adults but rises exponentially with age, reaching about 0.3% for ages 50-59, 1.3% for ages 60-69, 4% for ages 70-79, 10% for ages 80-89.

Daar zit dus een hele sprong tussen iemand van 73 en iemand van 85. Lijkt me voor COVID ook.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
19-10-2020 22:18
Klopt mijn redenatie dat als de IFR in Nederland gemiddeld 0,68% is, en voor de 70- groep 0,09%, de IFR voor de 70+ groep ongeveer 1,27% is?

Ik ben geen rekenwonder, dus misschien kan iemand het echt uitrekenen, maar 1,27% vindt ik best hoog eigenlijk. Dan snap je ook wel dat de zorg (extra) onder druk staat.
Nee, de groep 70- is namelijk veel groter dan de groep 70+.
Dus die IFR is nog hoger dan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2020 22:24
Bizarre regeling. Waarom zou iemand zich moeten schamen voor z'n besmetting? En dat sneaky gedrag t.o.v. naaste collega's door er geheimzinnig over te doen...
Nou ja.... heb je hier mensen wel eens gehoord? Soms zou je denken dat als je COVID oploopt je dús niet voorzicht hebt gedaan en je niet aan de regels hebt gehouden. Als mensen terecht of onterecht bang zijn voor dat stigma (je wil misschien ook niet die ene met het tijdelijk contract zijn die het hele bedrijf 2 week stillegt), dan is een beetje omslachtigheid en geheimzinnigheid maar een kleine moeite als je daarmee voorkomt dat mensen hun mond houden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2020 22:24
Nee, de groep 70- is namelijk veel groter dan de groep 70+.
Dus die IFR is nog hoger dan.
Zoals ik al zei: geen rekenwonder :proud: :facepalm:
Je hebt gelijk.

Maar ik zou dit dan nog eerder vinden pleiten voor je strenger aan de maatregelen houden dan minder streng eigenlijk.

oh en ik :heart: deze meneer zijn youtube video stijl, met een printje en een pen.
redbulletje schreef:
19-10-2020 22:24
Bizarre regeling. Waarom zou iemand zich moeten schamen voor z'n besmetting? En dat sneaky gedrag t.o.v. naaste collega's door er geheimzinnig over te doen...
Er is geen privacy wetgeving specifiek voor corona dus de 'normale' wetten gelden gewoon. Waarom zou iemand zich moeten schamen voor HIV, hoofdluis, voetschimmel of een psychose? Ook die info mag niet gedeeld worden. Om de simpele reden dat het niemand wat aangaat en dit soort info tegen je gebruikt kan worden. Daarom stelt de wet dat jouw werkgever niets met die info mag.
redbulletje schreef:
19-10-2020 22:24
Bizarre regeling. Waarom zou iemand zich moeten schamen voor z'n besmetting? En dat sneaky gedrag t.o.v. naaste collega's door er geheimzinnig over te doen...
1: gaat niet om schamen, maar gewoon je recht op privacy.

2: "2e golf? Ja, buitenlanders en feeststudenten, dom volk, dat te lui is om te werken, en er maar opos leeft ten koste van anderen" zo denken veel mensen hé!
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
19-10-2020 22:24
Dat snap ik ook niet Doornroosje. Vergelijk met influenza:

The estimated IFR is close to zero for younger adults but rises exponentially with age, reaching about 0.3% for ages 50-59, 1.3% for ages 60-69, 4% for ages 70-79, 10% for ages 80-89.

Daar zit dus een hele sprong tussen iemand van 73 en iemand van 85. Lijkt me voor COVID ook.
Heel zeker.

Geen idee waarom ze dat doen? Want er zit nog heel veel verschil in die groep.
Life is short. Eat dessert first.
Aaltje89 schreef:
19-10-2020 22:30
Er is geen privacy wetgeving specifiek voor corona dus de 'normale' wetten gelden gewoon. Waarom zou iemand zich moeten schamen voor HIV, hoofdluis, voetschimmel of een psychose? Ook die info mag niet gedeeld worden. Om de simpele reden dat het niemand wat aangaat en dit soort info tegen je gebruikt kan worden. Daarom stelt de wet dat jouw werkgever niets met die info mag.

Ook niet op verzoek van betreffende werknemer?
Aaltje89 schreef:
19-10-2020 22:30
Er is geen privacy wetgeving specifiek voor corona dus de 'normale' wetten gelden gewoon. Waarom zou iemand zich moeten schamen voor HIV, hoofdluis, voetschimmel of een psychose? Ook die info mag niet gedeeld worden. Om de simpele reden dat het niemand wat aangaat en dit soort info tegen je gebruikt kan worden. Daarom stelt de wet dat jouw werkgever niets met die info mag.
Het gaat nu om een besmettelijke infectieziekte. Hoe beschermt de werkgever mij, als collega?
Belangen botsen hierin mogelijk.
Merys schreef:
19-10-2020 22:36
Ook niet op verzoek van betreffende werknemer?
Juridisch gezien zal de werkgever dat altijd verliezen omdat er sprake is van een ongelijke machtsrelatie. Je moet dan echt hard kunnen maken dat de werknemer, zonder enige druk, hier zelf om gevraagd heeft en een simpel mailtje is dan niet voldoende. De grote jongens zullen het om die reden dan ook nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het al genoemd, maar las dit net.

Artikel in de Telegraaf:

Covid-19-patiënten die met ernstige symptomen op de intensive care liggen, blijken opvallend vaak een verlaagde vitamine-D-spiegel te hebben. Daarmee is een causaal verband nog lang niet zeker, maar twee vooraanstaande professoren roepen op de observaties serieus te nemen.
Merys schreef:
19-10-2020 22:36
Ook niet op verzoek van betreffende werknemer?
Nee. Ook niet op verzoek.

Los van dat het niet mag, je moet het als werkgever ook niet wíllen! Als er gezeik van komt trekmje als werkgever vrijwel altijd aan het kortste end....
Voornu schreef:
19-10-2020 22:39
Het gaat nu om een besmettelijke infectieziekte. Hoe beschermt de werkgever mij, als collega?
Belangen botsen hierin mogelijk.
Ja zeker. De werkgever dient met protocollen de risico's zo klein mogelijk te houden.
Als men de belangen van andere werknemers zo groot acht dat de privacy van een individu geschonden mag worden, dan moeten ze nieuwe wetgeving maken. Heb daar nog niets over gehoord en onder de spoedwet mag het ook niet. Denk niet dat het dus snel zal veranderen. Gelukkig maar, wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
19-10-2020 22:42
Misschien is het al genoemd, maar las dit net.

Artikel in de Telegraaf:

Covid-19-patiënten die met ernstige symptomen op de intensive care liggen, blijken opvallend vaak een verlaagde vitamine-D-spiegel te hebben. Daarmee is een causaal verband nog lang niet zeker, maar twee vooraanstaande professoren roepen op de observaties serieus te nemen.
Ik snap werkelijk niet waarom dat nog altijd niet grondig onderzocht is.
Life is short. Eat dessert first.
MajaDB schreef:
19-10-2020 22:43
Nee. Ook niet op verzoek.

Los van dat het niet mag, je moet het als werkgever ook niet wíllen! Als er gezeik van komt trekmje als werkgever vrijwel altijd aan het kortste end....
Heb je nog een antwoord /link over meldingsplichtige infectieziekten?
Aaltje89 schreef:
19-10-2020 22:45
Ja zeker. De werkgever dient met protocollen de risico's zo klein mogelijk te houden.
Als men de belangen van andere werknemers zo groot acht dat de privacy van een individu geschonden mag worden, dan moeten ze nieuwe wetgeving maken. Heb daar nog niets over gehoord en onder de spoedwet mag het ook niet. Denk niet dat het dus snel zal veranderen. Gelukkig maar, wat mij betreft.
Binnen de huidige wetgeving is dat wb patiënten/cliënten wel mogelijk. Bij werknemers niet? Waarom die uitzondering?
Alle reacties Link kopieren
Een "gemiddelde" werkgever is geen meldingsplichtige instelling (WPG art 26)

Met instellingen wordt bedoeld:

verpleeghuizen;
ziekenhuizen;
verzorgingshuizen;
instellingen voor verstandelijk gehandicapten;
residentiële jeugdinstellingen;
semi-residentiële jeugdvoorzieningen;
kinderdagverblijven;
scholen voor basisonderwijs;
aanmeld- en opvangcentra voor asielzoekers;
opvang voor dak- en thuislozen.
Voornu schreef:
19-10-2020 22:49
Binnen de huidige wetgeving is dat wb patiënten/cliënten wel mogelijk. Bij werknemers niet? Waarom die uitzondering?
Werknemers zijn een hele andere juridische entiteit dan klanten of patienten. Het is niet zozeer een uitzondering. Het zijn 2 hele andere groepen met hele andere rechten en plichten. Van patientenrecht weet ik niks, maar ik geloof jou direct. Er zal verschil in zitten.
En qua je andere vraag die niet aan mij was, voor meldingsplichtige infectieziektes dient een werkgever wel te informeren dat het zich heeft voorgedaan aan het personeel, maar ook niet om wie het gaat. Ook hier springt de GGD in.
anoniem_287081 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 22:56
3.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
19-10-2020 22:47
Heb je nog een antwoord /link over meldingsplichtige infectieziekten?
https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infe ... gsplichtig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven