Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 30)

14-10-2020 19:00 3021 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 38 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 201.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
22-10-2020 15:43
Jeetje, dat is lang. Waar woon je? Mijn vriend heeft dinsdag middag gebeld en kon binnen 24u terecht. Ik heb 2 collega's die dezelfde dag nog, of de volgende ochtend terecht konden.

Ben je bereid er een eindje voor te rijden? Dan kan je nog proberen met een totaal andere postcode in een regio waar het wat sneller gaat.
Regio Utrecht. Net nog een keer gebeld maar alles zit vol. Dus er zit niks anders op.

@Julus,

Ja dat wel, genoeg hobby's. Helaas neemt de angst soms wel de overhand waardoor ik in zo'n spiraal vast kom te zitten van paniek, hyperventileren, benauwd, nog meer paniek want oh jee nu ook benauwd. Best vervelend.

Dan maar weer aan de medicatie. Maar het stoort me gewoon dat er op dat vlak niet iets geregeld kan worden. Mijn moeder bijvoorbeeld werkt in de zorg en kan particulier gelijk getest worden en krijgt dezelfde dag nog de uitslag. (Jaloers) Waar blijven die sneltests?!
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
22-10-2020 15:26
Lidl, mijn favoriete supermarkt, doet niet aan thuisbezorgen. Mijn man en ik loten wie er mag gaan. Hij wil niet en ik ook niet.
Momenteel is het in mijn Lidl redelijk rustig. Althans als je niet op vrijdag of zaterdag gaat. En ze zijn nu ook alle avonden tor 21 uur open.
En gisteren constateerde ik dat voor het eerst de meeste klanten mondkapjes droegen en veel van het personeel ook.
Maar AH doet het wat dat betreft nog wel steeds beter.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-10-2020 16:05
Er is ook een vertraging bij het verwerken van tests in Noord-Holland, volgens mij worden die morgen erbij geteld. Ik meen dat het om zo'n 245 uitslagen gaat. Dus morgen zitten er sowieso late meldingen bij.
Daarom vind ik het jammer dat wij het met platte cijfers moeten doen. We moeten weer tot dinsdag wachten alvorens bekend wordt van welke dag de meldingen zijn. Als er steeds veel oudere meldingen gemeld wordne geeft dat een vertekend beeld.
soliver schreef:
22-10-2020 16:07
Mondkapjes waren toch vrijwillig in het begin? En bijeenkomsten van 30 personen dat is ook nog best wel veel. En dat uurtje eerder dicht in de horeca zet niet veel zoden aan de dijk.

Ik verwachtte ook 14 dagen na laatste persconferentie pas effect van de laatste maatregelen van de persconferentie, dat is dus volgende week dinsdag pas.

Ab Osterhaus had dus afgelopen dinsdag bij Op1 gewoon gelijk. Toen er werd gepraat over een plateau in de cijfers veegde hij dat van tafel. Heeft hij ook gelijk mbt de lockdown? Gaat de Nederlandse zorg (gewone zorg en IC) het houden?

https://op1npo.nl/2020/10/20/ab-osterha ... atregelen/
Ab is niet zo geliefd in dit topic, maar ik hoor hem graag. Hij kan en mag roepen wat hij wil, omdat hij niet ge- en verbonden is aan het OMT. In het voorjaar liep hij steeds zo'n 3-4 weken vooruit op de volgende stappen van onze regering. Dus roept hij nu dat alleen een lockdown ons nog kan redden, dan is de kans groot dat we over 3-4 weken in een lockdown zitten (op basis van de ervaringen van het voorjaar). Ergens hoop ik het niet, maar aan de andere kant ook weer wel. Ik las en hoorde toen bijna geen mensen die de randjes opzochten. Iedereen zat gewoon thuis. Aan de andere kant komt er dan een eindeloze winter, waarbij het virus weer terug is als je de lockdown opheft. Ik weet niet wat wijsheid is. Ik ben blij dat ik daarover niet hoef te beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe normaal bijna altijd de boodschappen, maar op het moment vind ik het niet prettig, deels omdat het gewoon minder ontspannen voelt nu, deels omdat ik normaal altijd in één keer door ga als ik mijn dochter naar school heb gebracht en dat nu niet meer kan in verband met het ouderenuurtje, op een later tijdstip komt het vervelend uit. Gelukkig vindt mijn man het niet vervelend om op een ander tijdstip de boodschappen te doen, dus ik kom momenteel niet veel in de supermarkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Girl_Undiscovered schreef:
22-10-2020 16:09
Regio Utrecht. Net nog een keer gebeld maar alles zit vol. Dus er zit niks anders op.
Wat naar, GU. Hopelijk kun je je zinnen goed verzetten zodat je het minst last hebt van paniekaanvallen. Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
22-10-2020 16:10
Daarom vind ik het jammer dat wij het met platte cijfers moeten doen. We moeten weer tot dinsdag wachten alvorens bekend wordt van welke dag de meldingen zijn. Als er steeds veel oudere meldingen gemeld wordne geeft dat een vertekend beeld.
Helemaal mee eens. Ik zou het heel erg prettig vinden als het RIVM gewoon weer elke dag de cijfers zou publiceren zoals ze tot 1 juli deden, compleet met PDF en statistieken. Nu zegt het eigenlijk niet zo veel, het kunnen late meldingen zijn, maar je mag daar ook niet op rekenen, je weet het gewoon niet. Op BDDataplan zie je ook een grafiek met nieuwe cijfers en gecorrigeerde cijfers en de verschillen zijn soms echt heel groot, het is echt nog steeds niet zo dat alle cijfers die vandaag worden gemeld ook daadwerkelijk van de laatste 24 uur zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dweilstok schreef:
22-10-2020 16:03
Je gaf zelf aan dat België veel te laat met goede maatregelen kwam. Dan is het toch niet handig om het nu maar aan te kijken terwijl je weet dat het niet beter gaat worden.
Jullie waren eerder met maatregelen hè. Bij ons is het pas afgelopen maandag ingegaan.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
22-10-2020 15:19
Doe even rustig joh. Ik verwijs naar de routekaart. Ik heb het niet zelf bedacht... https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... n-covid-19
Wat me nu pas opvalt is dat er niets over contact beroepen staat in de routekaart.
Ik zou denken dat buiten het sluiten van de scholen het tijdelijk weer verbieden van contact beroepen het grootste verschil zou kunnen maken. Ik hoop voor de kappers en de rijscholen en de fysiotherapeuten etc dat ze open kunnen blijven maar heb er al een beetje rekening mee gehouden dat als er nieuwe maatregelen komen ze dicht zullen gaan.
Elizabethie schreef:
22-10-2020 16:09
Momenteel is het in mijn Lidl redelijk rustig. Althans als je niet op vrijdag of zaterdag gaat. En ze zijn nu ook alle avonden tor 21 uur open.
En gisteren constateerde ik dat voor het eerst de meeste klanten mondkapjes droegen en veel van het personeel ook.
Maar AH doet het wat dat betreft nog wel steeds beter.
Bij ons is het ook goed geregeld, hoor. Maar ik doe liever geen boodschappen nu, maar mijn man ook niet. Vroeger gingen we altijd samen. Ik zie nog steeds stelletjes boodschappen doen en dat stoort me dan wel. Maar mijn man wil ook echt niet samen boodschappen doen, nu. Dus we maken een lijstje en daarna trekken we een lootje :D
AnAppleADay schreef:
22-10-2020 16:08
Haha daar ben ik sowieso eens per maand. Is voor mij ook net zo ver als de AH :proud:
Wel jammer dat de proef stationnetjes er niet meer zijn door Corona.
Ik had jaren geleden een pasje en toen kwam ik er ook vaker. Nu is het echt even een traktatie om er zonder pasje binnen te mogen. En idd jammer dat er niks meer te bikken staat ;-D
Zwartvlekje schreef:
22-10-2020 16:15
Wat me nu pas opvalt is dat er niets over contact beroepen staat in de routekaart.
Ja, nu je het zegt. Die staan er niet tussen. Dat is gek. Ik zou ook zeggen in de laatste kolom: contactberoepen even niet.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
22-10-2020 16:12
Ab is niet zo geliefd in dit topic, maar ik hoor hem graag. Hij kan en mag roepen wat hij wil, omdat hij niet ge- en verbonden is aan het OMT. In het voorjaar liep hij steeds zo'n 3-4 weken vooruit op de volgende stappen van onze regering. Dus roept hij nu dat alleen een lockdown ons nog kan redden, dan is de kans groot dat we over 3-4 weken in een lockdown zitten (op basis van de ervaringen van het voorjaar). Ergens hoop ik het niet, maar aan de andere kant ook weer wel. Ik las en hoorde toen bijna geen mensen die de randjes opzochten. Iedereen zat gewoon thuis. Aan de andere kant komt er dan een eindeloze winter, waarbij het virus weer terug is als je de lockdown opheft. Ik weet niet wat wijsheid is. Ik ben blij dat ik daarover niet hoef te beslissen.
Dan ga ik liever NU de lockdown in dan achter de feiten aan te blijven rennen en dat het dan nog langer duurt voor alles weer zakt.
Het ging ineens even snel. Nieuw topic: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/469608
-Rosings- schreef:
22-10-2020 16:19
Dan ga ik liever NU de lockdown in dan achter de feiten aan te blijven rennen en dat het dan nog langer duurt voor alles weer zakt.
Ik werk in het voorgezet onderwijs en ik zie mezelf als potentieel gevaar voor anderen. Ik doe dus bijna niks, naast mijn baan. Dat is een keuze van mij. Een lockdown zou het voor mij dus niet anders maken dan dat mijn leven nu is. Van mijn collega's weet ik dat er best veel zijn die daar ook zo over denken en zo leven. Je kunt voor jezelf dus ook die keuze maken (ipv afwachten tot een lockdown).
Zwartvlekje schreef:
22-10-2020 16:15
Wat me nu pas opvalt is dat er niets over contact beroepen staat in de routekaart.
Ik zou denken dat buiten het sluiten van de scholen het tijdelijk weer verbieden van contact beroepen het grootste verschil zou kunnen maken. Ik hoop voor de kappers en de rijscholen en de fysiotherapeuten etc dat ze open kunnen blijven maar heb er al een beetje rekening mee gehouden dat als er nieuwe maatregelen komen ze dicht zullen gaan.
Bij de maatregelen wordt ook gekeken naar de bronplaatsen van besmettingen en grootte van clusters.

Contactberoepen zijn daar niet oververtegenwoordigd, net als sauna en sportschool overigens.

Effectieve maatregelen zijn maatregelen op plaatsen waar veel, en grote clusters ontstaan. Of maatregelen die beweging richting die plaatsen bemoeilijkt.

Dus middelbare scholen beperken en een avondklok zouden werken. Een avondklok beperkt de bewegingsvrijheid. Waarom zou je nog bij vrienden op bezoek gaan als je om half 9 al weer weg moet, om op tijd thuis te zijn?

Middelbare school beperken heeft als nadeel dat je verveelde jongeren in het straatbeeld krijgt, en dat moet je dan weer handhaven. Op school zitten ze in ieder geval opgehokt.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
22-10-2020 13:28
Bij ons in het dorp wel. Mensen mogen een poster ophangen dat ze niet mee willen doen, mensen die wel meedoen mogen alleen verpakt snoep uitdelen en mensen die met hun kinderen de deuren langs gaan wordt gevraagd in kleine groepjes en liefst alleen met gezin te gaan.
Is alweer achterhaald. Ik zie dat er nu vanuit de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt opgeroepen om geen Sint Maarten te vieren.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
22-10-2020 16:29
Is alweer achterhaald. Ik zie dat er nu vanuit de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt opgeroepen om geen Sint Maarten te vieren.
Ja ik las het net ook .
NOS live blog 31 minuten geleden
Dringend advies: vier geen Sint-Maarten

De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord roept met klem op om over drie weken geen Sint-Maarten te vieren. Traditiegetrouw trekken kinderen in vooral Noord-Holland, Limburg en Groningen op 11 november langs de deuren om met een zelfgemaakte lampion liedjes te zingen, waarvoor ze beloond worden met snoep. Volgens de veiligheidsregio is het beter om de traditie een jaartje over te slaan om nieuwe coronabesmettingen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
22-10-2020 16:09
Regio Utrecht. Net nog een keer gebeld maar alles zit vol. Dus er zit niks anders op.
Je kan nog proberen in te loggen met je DigiD, en bijvoorbeeld een postcode in Amsterdam, of ergens anders waar je heen kan rijden in kan vullen. Ik heb gisteren de postcode van een stad op een half uur rijden geprobeerd. Daar was dan om 9u plaats. Vriend probeerde de postcode waar we wonen, en kreeg wel een optie voor de testlocatie op een half uur rijden, maar dan meer dan een halve dag later.

In ieder geval sterkte met wachten, is niet leuk :hug:
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
22-10-2020 15:16
boodschappen online is wel een probleem, AH zit al dagen vol
Als ik je een tip mag geven, koop een bezorgbundel. Dan heb je elke week een vast slot.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
22-10-2020 16:09
Regio Utrecht. Net nog een keer gebeld maar alles zit vol. Dus er zit niks anders op.

@Julus,

Ja dat wel, genoeg hobby's. Helaas neemt de angst soms wel de overhand waardoor ik in zo'n spiraal vast kom te zitten van paniek, hyperventileren, benauwd, nog meer paniek want oh jee nu ook benauwd. Best vervelend.

Dan maar weer aan de medicatie. Maar het stoort me gewoon dat er op dat vlak niet iets geregeld kan worden. Mijn moeder bijvoorbeeld werkt in de zorg en kan particulier gelijk getest worden en krijgt dezelfde dag nog de uitslag. (Jaloers) Waar blijven die sneltests?!
In mijn regio ook zo hoor. Ik kon laatst op zondag een afspraak maken voor woensdagochtend en kreeg de uitslag vrijdag einde dag. Toen was ik alweer beter :-D Uiteraard wel in quarantaine gebleven tot de uitslag.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven