Dochter met ADD?

25-10-2020 09:13 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
rosadebree wijzigde dit bericht op 02-03-2021 22:37
0.00% gewijzigd
Ik zou ook achter een mogelijke diagnose aangaan, want het niveau heeft hier mogelijk niets mee te maken en het enige wat je dan aan je dochter meegeeft is dat ze te lui is, of niet slim genoeg, terwijl er iets anders aan de hand lijkt te zijn met focus.
Heb je haar wel eens gevraagd hoe het gaat als ze tentamen doet? Is de tijd voor haar te kort bijvoorbeeld of krijgt ze een blackout? Want dat laatste kan ook te maken hebben met faalangst.
Luci_Mster2 schreef:
25-10-2020 10:23
Maar TO of wie dan ook hier weet niet of het ADD is. Dus geef kind lucht, ga dat eerst uitzoeken en dan verder.
Maar als het wel add is en ze kan vwo niveau aan, dan gaat ze zich vervelen en dan kom je in die spiraal terecht.

Ik zou het eerst uitzoeken en dan stappen ondernemen.
Het is pas oktober! Voor veel kinderen is de brugklas erg lastig. Mijn dochter (met ASS) heeft er vreselijk aan moeten wennen. Ze was gewend zonder inspanningen hoge cijfers te halen en in de vwo-brugklas regende het onvoldoendes. We hebben meerdere keren een gesprek gehad met de mentor die haar echt moed insprak. Dat had ze echt nodig want ze werd heel onzeker door die lage cijfers (ze had ook vriendinnen die schijnbaar moeiteloos achten haalden).
Uiteindelijk bleef de brugklas best lastig maar daarna ging het steeds beter. Wij als ouders hebben nooit getwijfeld aan of ze op het juiste niveau zat, en dat vertrouwen en die geruststelling had ze nodig.
Luci_Mster2 schreef:
25-10-2020 10:23
Maar TO of wie dan ook hier weet niet of het ADD is. Dus geef kind lucht, ga dat eerst uitzoeken en dan verder.
Lucht geven is overstappen naar Vwo? Volgens mij betekent dat naar een andere school, is best ingrijpend. Ik zou daar ook niet zomaar voor kiezen, met name omdat je niet precies weet waarom ze laag scoort. Ik zou in gesprek gaan met school en kijken waar zij mee komen. Ze zullen eerder met dit bijltje hebben gehakt.
Hecamel schreef:
25-10-2020 10:25
Maar als het wel add is en ze kan vwo niveau aan, dan gaat ze zich vervelen en dan kom je in die spiraal terecht.

Ik zou het eerst uitzoeken en dan stappen ondernemen.
Tuurlijk en jaar is net begonnen, dus zou dat nu ook eerst proberen.

Maar anders aan het eind van het jaar zakken ( of toch eerder als kind ongelukkig word) en krijgt ze hopelijk na diagnose eerst nog een zooi hulp en gaat dan vanzelf weer goede cijfers halen en gaat daarna alsnog gewenste niveau doen.
ilysfm schreef:
25-10-2020 09:39
Ga inderdaad met school in gesprek. Hier een heel vergelijkbare situatie; dochter liep in klas 1 vast rond de kerstvakantie. Toen hebben we een gesprek gehad met de mentor en die nam het direct serieus (dochter zat daar al in de zorgstructuur, lang verhaal, als je wil mag je me een PB sturen) Dochter is getest op IQ en dat bleek ruim voldoende om haar niveau te kunnen halen. Daarna getest door een psycholoog. Bleek overduidelijk dat ze ADD en ADHD heeft. Na nog een jaar allerlei steun interventies uiteindelijk toch de stap gemaakt naar medicatie. En er ging een wereld voor haar open (en voor ons ook)
Ze zit inmiddels in het examenjaar en doet alles zelfstandig en haalt prima cijfers.

Dus zoals Fitssprits adviseert om haar maar meteen naar een ander niveau te laten gaan; dat is nog veel te vroeg.
Precies dezelfde ervaring en oplossing hier.. Mag me pb’en als je vragen hebt. Pubert inmiddels in de 4de..
Nou ja.. dat dus..
Ik zou idd in gesprek gaan met school. En add en adhd zijn blijkbaar bij meisjes moeilijker te herkennen, waarschijnlijk omdat ze meer sociaal gewenst gedrag vertonen. Ik zou idd gaan overleggen en evt hulp hiervoor regelen. En afzakken kan daarna altijd nog, als het dan nog nodig is.
Ik zou het laten onderzoeken door een orthopedagoog. Een van mijn kinderen werd ook “verdacht” van ADD, ook door ons als ouders, maar bleek dit helemaal niet te hebben.

Zou zeker niet laten afstromen, als ze zonder moeite op het gymnasium terechtgekomen is, lijkt me dat het juiste niveau voor haar.
Ik bedenk net ineens dat mijn dochter in de brugklas nog geen diagnose had. Door alle gedoe rond school dacht ik zelf destijds ook aan ADD. In de derde is ze het diagnosetraject ingegaan. Naar aanleiding daarvan heeft ze hulp gekregen en begeleiding bij plannen e.d. Maar die brugklas was drama. Uiteindelijk heeft ze gewoon zonder vertraging haar diploma gehaald, na de derde ging het zo goed.
Superfijn deze reacties. Over afstromen of niet kan ik nu nog geen beslissing nemen. Het is pas oktober en ik ga niet in paniek mijn kind halverwege het schooljaar laten switchen van school zonder dat we snappen waar het misgaat. Dat lijkt me vragen om nog meer problemen. Aan het eind van het schooljaar is dat wel een optie natuurlijk, en dan kan ze hopelijk op een andere school naar 2 atheneum waar ze nog steeds hetzelfde niveau kan doen maar dan zonder de extra klassieke talen. Dat lijkt me een prima oplossing, als het nodig is.

Ik ga met haar vader overleggen of we diagnostiek willen gaan doen, maar een gesprek met de mentor lijkt me sowieso een goed idee. En wellicht even de hulp inroepen van een bekende van ons die studiebegeleiding geeft, een paar uurtjes per week met iemand anders dan wijzelf zou ook nog wel eens kunnen helpen. We gaan het zien.

Ik vind het allemaal maar lastig, de brugklas was al spannend, nu dit, en dan ook nog de lockdown die boven ons hoofd hangt :-[
(al denk ik nu ook wel: gooi die scholen maar een paar weken dicht, dan wordt er even wat minder getoetst en krijgt ze weer wat lucht)
Wat je nog zou kunnen proberen qua praktische tips en concentratie zat ik te denken...

Kijken of je ergens een noise canceling koptelefoon kan lenen en kijken of dat uitmaakt voor haar qua studeren.

Ik maakte altijd veel aantekeningen en dan onthield ik nog wel eens wat. En: je moet vooral opletten anders wordt aantekeningen maken lastig ;-D
Misschien vindt ze dat saai, dan zou je kunnen kijken of ze kan (leren) mindmappen. Mooi aantekeningenboekje en een paar toffe kleurtjes fineliner, mij maak je daar wel gelukkig mee :) wie weet haar ook wel.

En deadlines. Of het gevoel van deadlines. Inderdaad huiswerkbegeleiding. Levert school dat niet? Anders zelf regelen.
Ik herken me erg in jouw dochter. Heb de diagnose ASS, maar ook trekken van ADD. Dat dromerige, gauw afgeleid zijn en traag werken heb ik altijd gehad. Er waren vaak dingen die mijn klasgenoten wel wisten en ik niet. "Weet jij dat niet? Dat heeft de meester/juf gisteren gezegd?", kreeg ik regelmatig te horen.

Ik had een beperkt interessegebied en veel dingen kwamen gewoon niet binnen. Ook was ik erg vergeetachtig. Regelmatig spullen op school laten liggen. Er te laat achter komen dat we een extra oefening moesten maken of iets van thuis mee moesten nemen. Mijn handschrift was erg slecht en ik moest aantekeningen overschrijven. Die van mijn buurjongen ernaast. Bleek dat ik hele stukken tekst miste. Op de eindmusical in groep 8 was ik de enige met gekleurde sokken aan. Je moest witte sokken aan, maar dat had ik natuurlijk niet gehoord. Op mijn volgende scholen moesten mijn ouders soms een leerkracht achteraan bellen. Omdat ik dan vastliep met een opdracht en een stukje uitleg had gemist. Ik kon absoluut niet plannen, stelde mijn huiswerk steeds uit. Er wel steeds aan denken, maar niet kunnen beginnen. Huiswerk was een doorn in mijn oog en we hadden er vaak ruzie over thuis. Ik deed er door mijn trage tempo en concentratieproblemen ontzettend lang over. Naast school had ik amper een leven over. De schoolvakanties had ik echt nodig om bij te komen.
Niet doen: afstromen. Dat zeg je zelf gelukkig al. Kinderen moeten ook leren "brugklassen" en daarmee mogen ze best op hun smoel gaan ;-D

Ik ben "adhd-verdacht" nu halverwege de 30 en heb op het gym altijd met hangen en wurgen het gehaald. Achteraf gezien vooral op inzicht en intelligentie en wat ik hier en daar oppikte. En ook op werkstukken die ik heel erg leuk vond.
Ik hoefde op de basisschool nooit iets uit te voeren dus op het gym was het ineens aanpoten. Maar ik heb het wel gehaald, in de normale zes jaar. Wel met gezeur aan mijn hoofd, bijna blijven zitten, op het nippertje een 5.5 staan aan het einde van het jaar maar het werd wel beter.
Dus investeren in studiestrategieen dmv huiswerkbegeleiding is voor alle vo-leerlingen goed maar voor jouw dochter zeker ook denk ik.
KamilleT schreef:
25-10-2020 10:25
Het is pas oktober! Voor veel kinderen is de brugklas erg lastig. Mijn dochter (met ASS) heeft er vreselijk aan moeten wennen. Ze was gewend zonder inspanningen hoge cijfers te halen en in de vwo-brugklas regende het onvoldoendes. We hebben meerdere keren een gesprek gehad met de mentor die haar echt moed insprak. Dat had ze echt nodig want ze werd heel onzeker door die lage cijfers (ze had ook vriendinnen die schijnbaar moeiteloos achten haalden).
Uiteindelijk bleef de brugklas best lastig maar daarna ging het steeds beter. Wij als ouders hebben nooit getwijfeld aan of ze op het juiste niveau zat, en dat vertrouwen en die geruststelling had ze nodig.
Mee eens. Het is voor gevoelige kinderen vaak een megagrote overgang van de vertrouwde basisschool naar de middelbare school. Onderschat dat niet. Ik kan het van mezelf herinneren dat ik het eerste jaar bijna ben blijven zitten. Doordat ik erg moest wennen aan alle veranderingen. Die overprikkeling zorgde voor slechte concentratie. Ik praatte daar thuis niet over, maar wilde liefst terug naar de basisschool vanwege heimwee en een rotklas als brugpieper. Kon me helemaal niet concentreren, werd doodmoe van alles. Is allemaal goed gekomen. netjes de havo in 5 jaar afgerond. Het tweede jaar een leuke nieuwe klas gekregen en gewend aan de omgeving.(Ik heb trouwens wel alle kenmerken van HSP). Geef haar wat tijd! En praat met haar over hoe het gaat op school, of ze zich prettig/veilig voelt. Vriendinnen heeft in de groep etc. heel belangrijk voor een sfeergevoelig kind.
Mijn zoon fietste ook zo door de lagere school heen. Op het VWO ging het helemaal niet. Hij leerde zich suf en als ik hem dan ging overhoren kende hij de ene keer helemaal niets meer en de andere keer wist hij alles. De volgende dag kwam hij dan thuis dat het heel goed ging en dan bleek hij later een 3 te hebben. Hij kwam ook altijd doodmoe van school thuis en had maar de helft van het huiswerk en proefwerken in zijn agenda staan.

Hij is terug gezakt naar het VMBO en worstelde zich daar doorheen met heel veel begeleiding van mij. Daarna MBO in de richting van zijn interesse en dat deed hij met twee vingers in de neus en had zijn diploma in 2 jaar ipv 3 jaar. Daarna het HBO ook zonder problemen. Op het VMBO heeft hij Ritalin gebruikt. Ik was daar eigenlijk heel erg op tegen maar voor hem was het fantastisch. Hij voelde zich zoveel beter. Vanaf het MBO niet meer gebruikt.

Wel is de Ritalin op proef gegeven in 4 verschillende doseringen van steeds een week, 15 mg, 10 mg, 5 mg en een placebo. De psychiater en wij wisten niet welke dosering hij welke week kreeg. Zij leraren en wij moesten elke dag bijhouden hoe het ging. Vreemd genoeg werkte 2x15 mg zeer goed maar gaf 2 x 10 mg een heel negatief effect. Wij dachten dat hij in die week ene placebo kreeg.

Laat je dochter testen. Welk niveau ze ook aankan, het zal veel fijner zijn als ze weet wat er aan de hand is en dan kan ze begeleiding krijgen en jullie handvatten hoe je haar kan helpen. Het zou jammer zijn als je dochter helemaal zou afzakken als ze het niveau eigenlijk heel goed aankan. Ook de Havo is prima, daarvandaan kan ze rechtstreeks naar het HBO en evt doorstromen naar de universiteit.
Hier krijg je zoveel verschillende meningen. Ga met haar mentor praten om te kijken waarom het niet goed gaat! En dan kan je van daaruit verder handelen.
watdachtjehiervan schreef:
25-10-2020 12:01
Hier krijg je zoveel verschillende meningen. Ga met haar mentor praten om te kijken waarom het niet goed gaat! En dan kan je van daaruit verder handelen.

Met de mentor praten is sowieso een goede stap. Maar ik heb ook een kind in de brugklas en die heeft haar mentor tot nu toe een keer of zeven in een mentoruur gezien met 29 andere leerlingen erbij. Er kunnen dan waarschijnlijk alleen algemeenheden worden uitgewisseld.
Perlala_Gadeon schreef:
25-10-2020 12:11
Met de mentor praten is sowieso een goede stap. Maar ik heb ook een kind in de brugklas en die heeft haar mentor tot nu toe een keer of zeven in een mentoruur gezien met 29 andere leerlingen erbij. Er kunnen dan waarschijnlijk alleen algemeenheden worden uitgewisseld.
Ik zie de mentor eigenlijk ook meer als een soort coordinator van informatie, die kan neem ik aan navragen bij collega's hoe ze dochter van TO ervaren en wat hun advies is. Sowieso zijn er weinig VO-docenten die hun leerlingen zoveel zien dat ze er veel over kunnen zeggen.

Maar de mentor is een goed begin, zeker.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 12:28
3.26% gewijzigd
He wat vervelend, ik hoop dat jullie hulp zullen krijgen van school. ik heb ook gymnasium gedaan, achteraf was vwo een veel betere fit geweest aangezien ik latijn en grieks ontzettend vervelende vakken vond. Wilde jullie dochter dat echt graag of was het de sfeer op school die doorslag gaf?

Mijn ouders hebben mijn broertje ook naar dit zelfstandig gymnasium "gestuurd" met in hun achterhoofd dat hij dan moeilijker zou "afzakken". Hij had dezelfde problemen als jullie dochter, heeft met veel moeite en doubleren zijn diploma gehaald.

Ik denk dat hij een stuk gelukkiger was geweest in een havo/vwo klas en zou zelf als ouder nooit voor een gymnasium kiezen tenzij kind expliciet interesse heeft in extra werk, studeren en klassieke talen..
Perlala_Gadeon schreef:
25-10-2020 12:11
Ik vind dat ze haar mentor weinig heeft gezien. Hier zien ze de mentor in de eerste 2 weken van de brugklas dagelijks en daarna geloof ik 2x in de week.
watdachtjehiervan schreef:
25-10-2020 12:36
Ik vind dat ze haar mentor weinig heeft gezien. Hier zien ze de mentor in de eerste 2 weken van de brugklas dagelijks en daarna geloof ik 2x in de week.

Eens hoor, ik vind het zelf ook nogal weinig. Ook wordt er weinig aandacht besteed aan studievaardigheden, althans veel minder dan ik wenselijk had gevonden. Nu hebben mijn man en ik haar geleerd hoe ze een uittreksel moet maken en woordjes moet stampen, maar ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat ik daar zelf voor aan de bak zou moeten.

Naast het mentoruur hebben ze trouwens wel nog twee keer per week les van de mentor, maar dan wordt er gewoon lesgegeven in het desbetreffende vak.
Hier precies hetzelfde verhaal, maar mijn dochter zit in 2 gym. Vorig jaar lukte het in het begin wel goed, maar ze heeft daarna natuurlijk de rest van het jaar via video les gehad. En toen hebben de leraren en ook wij eigenlijk weinig zicht gehad op hoe het ging. Voor haar was dat thuiswerken best fijn, want ze kreeg de uitleg zonder dat er steeds doorheen werd gepraat, omdat de microfoons van de andere kinderen uitstonden.
Maar al met al hebben de mentoren weinig zicht op haar functioneren gekregen.

Nu in de tweede gaat het mis. Ze is slim genoeg, want ze heeft al eerder een IQ test gehad en alle scores op de basisschool waren A of hoger. Maar ik had al op de basisschool het vermoeden van ADD. Alleen hebben we er toen niks mee gedaan, omdat ze het kon compenseren met IQ. Het ging aan haar stemming vreten en aan haar zelfvertrouwen. Ze durfde toetsen niet meer te maken en zat dan de eerste 10 minuten te stressen, waardoor ze het ook niet afkreeg. Of dat ze allerlei nauwkeurigheidsfouten maakte omdat ze moest haasten voor haar gevoel. En gewoon niet goed las.
Wij zijn wel een onderzoekstraject ingegaan en ze heeft nu sinds een week medicatie. Ze is dolgelukkig. Waar ze eerst uren moest blokken op woordjes die er niet in gingen (waarbij ze dus ook meer dan de helft van de tijd aan het dromen/denken/friemelen is), leert ze ze nu snel en kan ze zich een langere periode concentreren.

Natuurlijk kan het vanalles zijn bij jouw dochter TO. Tot aan kerst is alles wennen en hebben er veel kinderen moeite. Hoe ze leert en hoe ze plant is ook echt van groot belang voor het resultaat. En ik verbaasde me in het begin over welke simpele dingen mijn dochter uitgelegd moest krijgen over hoe je leert.

Maar als het ADD is, dan is wat extra steun wel heel slim!
Ik zat in een MAVO/HAVO brugklas en ik had genoeg punten voor HAVO. Maar het was te hoog gegrepen. Ik had het gevoel dat de lesstof niet aansloot op dat van de brugklas. Waar in de brugklas om 20:00 klaar was met huiswerk, was ik dat het jaar daarop pas om 22:00. Ik had te veel onvoldoendes op mijn rapport om naar HAVO 3 te kunnen. Ze adviseerden me om een jaar over te doen, maar dat wilde ik niet. Vanwege het feit dat ik op de basisschool ook al eens blijven zitten was. En omdat ik niet op die school wilde blijven in verband met gepest worden. Ik ging naar een school met kleine klassen en een niveau lager. Daar heb ik mijn MAVO gehaald. Ik was nog wel net zo lang bezig aan mijn huiswerk, maar de stof kon ik wel makkelijker aan.
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 11:41
Kijken of je ergens een noise canceling koptelefoon kan lenen en kijken of dat uitmaakt voor haar qua studeren.

Ik maakte altijd veel aantekeningen en dan onthield ik nog wel eens wat. En: je moet vooral opletten anders wordt aantekeningen maken lastig ;-D

En deadlines. Of het gevoel van deadlines. Inderdaad huiswerkbegeleiding. Levert school dat niet? Anders zelf regelen.
.
Noise canceling: dat probeer ik ook altijd maar het werkt bij mij niet. Misschien omdat ik dan juist teveel in mijn eigen hoofd opgesloten raak? Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor iemand anders geweldig kan werken.

Ik ben ook zo'n schrijver, vooral sinds ik zelf in de gaten heb dat dat mij helpt om scherp te blijven. Vaak doe ik later helemaal niets met de aantekeningen, maar dan heb ik het alleen al door het schrijven al goed in mijn hoofd!

Deadlines, deadlines, deadlines. Anders gebeurt er niets, tot op het allerlaatste moment....
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
25-10-2020 16:09
.
Noise canceling: dat probeer ik ook altijd maar het werkt bij mij niet. Misschien omdat ik dan juist teveel in mijn eigen hoofd opgesloten raak? Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor iemand anders geweldig kan werken.

Ik ben ook zo'n schrijver, vooral sinds ik zelf in de gaten heb dat dat mij helpt om scherp te blijven. Vaak doe ik later helemaal niets met de aantekeningen, maar dan heb ik het alleen al door het schrijven al goed in mijn hoofd!

Deadlines, deadlines, deadlines. Anders gebeurt er niets, tot op het allerlaatste moment....
NC is inderdaad niet voor iedereen de oplossing, maar voor mij maakt het echt een enorm verschil. Een beetje goede NC-koptelefoon kost 300 euro dus als het voor de dochter van TO werkt dan is het een relatief goedkope oplossing ;-D

Oh ja deadlines. No deadline, no work. Komt omdat er dan één of ander stofje (hormoon?) vrijkomt begreep ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven