Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?

zondag 25 oktober 2020 om 11:40
Als het zo simpel was, was er ook geen probleem.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:36Ja, en dan leg je je daar dus niet bij neer. Dan houd je voet bij stuk. Waarom zou een man langer voet bij stuk kunnen houden dan een vrouw? Voor de vrouw staat er in dit geval meer op het spel, dus waarom zou je je dan omver laten lullen?

zondag 25 oktober 2020 om 11:40
Eens.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:37Deze discussie gaat niet per se over TO, maar over een algemenere vraag die werd opgeworpen.
Hopelijk vat TO dit ook zo op?

zondag 25 oktober 2020 om 11:43

zondag 25 oktober 2020 om 11:45
zondag 25 oktober 2020 om 11:45
Ik snap wel dat, omdat vrouwen baat hebben bij het rechttrekken van dit probleem en veel mannen bij het rechttrekken van dit probleem er juist op 'achteruit gaan', het bij vrouwen wordt neergelegd. Toch vind ik het wel schrijnend dat vrouwen blijkbaar ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het bewaken/tot stand brengen van een gelijke taakverdeling.

zondag 25 oktober 2020 om 11:46
nessemeisje schreef: ↑25-10-2020 11:36Wat de maatschappij van mij verwacht zal me echt aan mijn derriere oxideren. Als ik daar mijn oren naar had moeten laten hangen had ik nu in een kutbaantje gezeten en echtgenoot doodongelukkig in een fulltime baan. Ik heb een brein gekregen en kan dus zelf nadenken. Dan krijg je wel eens een scheef oog. So fucking what?
Er zijn heel veel mensen in deze maatschappij die het huishouden en de zorg, voor kinderen of ouders, een taak van de vrouw vinden. Niet dat ze het zo expliciet stellen, maar in termen van dóen. Mannen die niet de billen van hun vader of moeder afvegen, maar dat aan hun vrouw overlaten. Mannen die niet in de gaten houden of hun kind met buikgriep die dag al iets gedronken heeft, maar daar gewoon niet mee bezig zijn. Mannen die niet bedenken dat de sportkleding van hun kind eerder gewassen moet worden dan normaal vanwege dat ene toernooi, omdat het niet in ze opkomt. Die dat soort dingen ‘gewoon’ niet doen omdat dat ‘gewoon’ de taak van de vrouw is. Het is heel fijn als je man dat soort dingen allemaal wel doet. En je kunt het ontkennen als je dat soort situaties niet meemaakt; dat is alleen maar fijn. Maar het is niet de norm dat mannen en vrouwen zich in gelijke mate voor die dingen verantwoordelijk achten.

zondag 25 oktober 2020 om 11:48

zondag 25 oktober 2020 om 11:50

zondag 25 oktober 2020 om 11:51
Zolang vrouwen minder werken is het niet meer dan normaal dat ze meer doen in het huishouden. En vrouwen werken nu eenmaal minder dan mannen, en minder dan andere vrouwen in Europa. En je hoort het, de kapper, netflix, met vriendinnen op stap zijn allemaal belangrijker. Voor de vorm dan een beetje klagen over het huishouden en hoeveel werk dat is en zo houden we alles in stand. In mijn jeugd waren de moeders thuis, maar denk maar niet dat ze hard aan het werk waren hoor. Ze dronken koffie en sherry en zetten bij elkaar de krulspelden in het haar. Daarna werd er gelezen of in de zon gezeten. Tegen half 12 kwamen ze van de derriere om de lunch te maken om om 13 uur weer op de bank te ploffen met een gezichtsmasker.Timetraveler schreef: ↑25-10-2020 11:45Ik snap wel dat, omdat vrouwen baat hebben bij het rechttrekken van dit probleem en veel mannen bij het rechttrekken van dit probleem er juist op 'achteruit gaan', het bij vrouwen wordt neergelegd. Toch vind ik het wel schrijnend dat vrouwen blijkbaar ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het bewaken/tot stand brengen van een gelijke taakverdeling.

zondag 25 oktober 2020 om 11:51
Ze zijn niet perse verantwoordelijk maar als je veranderingen wilt inzetten dan moet je ergens beginnen.Timetraveler schreef: ↑25-10-2020 11:45Ik snap wel dat, omdat vrouwen baat hebben bij het rechttrekken van dit probleem en veel mannen bij het rechttrekken van dit probleem er juist op 'achteruit gaan', het bij vrouwen wordt neergelegd. Toch vind ik het wel schrijnend dat vrouwen blijkbaar ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het bewaken/tot stand brengen van een gelijke taakverdeling.
Wat erin zit gebakken zal er moeilijk uit gaan.
Wij voeden de kinderen op met
verantwoordelijk voor zowel de financiële kant als de huishoudelijke kant, daarnaast proberen we ze ook de derde shift bij te brengen. Zie je wat liggen? Ruim het dan op. Is de vaatwasser klaar? Ruim m leeg. Is met jouw was erbij de wasmachine vol, zet m aan. Maak jij de melk op? Zet m op de boodschappenlijst. Enz.
Doen we het goed? Dat moet nog blijken

anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 11:53
0.15% gewijzigd

zondag 25 oktober 2020 om 11:52
Huh?? Wie denk jij dan dat je bent, om te oordelen over iemands hobby?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑23-10-2020 09:19To plaatst dit op een openbaar forum, daarom bemoei ik me ermee. Net zoals jij je weer met mij bemoeit dus rustig maar.
Wat ik feitelijk dus bedoel, is dat ik zou adviseren om in staat te blijven om je eigen broek op te kunnen houden. En dat ik ook zou adviseren iets nuttigers te doen met de vrijgekomen tijd. Ik vind Netflixen niet bepaald getuigen van genieten. Ga je trainen voor een marathon of je passie voor schilderen ontwikkelen bijvoorbeeld, dan vind ik het alweer anders. Gewoon beetje niksen terwijl je op iemand anders' zak teert (wat die iemand anders er vervolgens ook van vindt), dat vind ik gewoon niet anno nu.
Maar hé dat is allemaal gewoon maar wat ik vind.
Alsof er op Netflix alleen domme dingen staan.

zondag 25 oktober 2020 om 11:52
Timetraveler schreef: ↑25-10-2020 11:45Toch vind ik het wel schrijnend dat vrouwen blijkbaar ook nog eens verantwoordelijk zijn voor het bewaken/tot stand brengen van een gelijke taakverdeling.
Zo werkt dat altijd, niet alleen bij dit probleem: degene die er last van heeft, probeert het te veranderen.
In mijn situatie ben ik er trouwens niet voor verantwoordelijk geweest dat mijn man en ik een gelijke taakverdeling hebben. Hij wilde dat ook, kan ook nog hè

Hoe mannen hier worden neergezet, als uitvreters die bij elke kans de kantjes ervan aflopen, vind ik ook best jammer.

zondag 25 oktober 2020 om 11:55
Echt doe normaal! Ik werk in de zorg en zou ala minuut naar 50 uur kunnen ipv 24 nu. Wie denk jij dat je bent?
Je bent helemaal niet financieel afhankelijk.
zondag 25 oktober 2020 om 11:57
En dus gaan we maar tegen de vrouwen tekeer?nessemeisje schreef: ↑25-10-2020 11:33Als het vrouwen al niet eens lukt om hun eigen kerel zover te krijgen dat ze het huishouden doen en een gelijkwaardig huishouden te runnen, hoe succesvol zal het dan zijn om tegen mannen in het algemeen tekeer te gaan?
zondag 25 oktober 2020 om 11:57
Ja eens. De mannen zijn allemaal te wantrouwen uitvreters, de vrouwen zijn hulpeloze wezens die hun lot maar ondergaan en geen stem hebben. Ja doeg, not on my watch.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:52Zo werkt dat altijd, niet alleen bij dit probleem: degene die er last van heeft, probeert het te veranderen.
In mijn situatie ben ik er trouwens niet voor verantwoordelijk geweest dat mijn man en ik een gelijke taakverdeling hebben. Hij wilde dat ook, kan ook nog hè![]()
Hoe mannen hier worden neergezet, als uitvreters die bij elke kans de kantjes ervan aflopen, vind ik ook best jammer.
zondag 25 oktober 2020 om 12:01
Verandering moet van binnenuit komen. En (veel) vrouwen moeten kennelijk wakker geschud worden, want die denken dat het doodnormaal is dat de partner meer werkt en minder uitvoert in het huishouden. En dat zij dus maar minder moeten werken om het huishouden rond te krijgen en om aan de broodnodige ontspanning toe te komen.

zondag 25 oktober 2020 om 12:01
Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:52Hoe mannen hier worden neergezet, als uitvreters die bij elke kans de kantjes ervan aflopen, vind ik ook best jammer.
Oh, ik lees hier dat vrouwen dat nog erger doen.

zondag 25 oktober 2020 om 12:04
Bed gaat hier wekelijks in de was. Overgang/nachtzweten etc. Sorteren en ophangen van de was is uit milieuoverweging. Het blijft mooier dus minder vaak nieuw en kost minder stroom, en geen droger om aan te schaffen.
Pubers hun eigen was laten doen is niet de meest efficiënte oplossing. Dan draait elke puber een halve trommel voor zich zelf en dat maal 52 weken per jaar.