Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?

zondag 25 oktober 2020 om 12:05
Zo kun je dat inderdaad ook lezen, ja.
Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om bij de ene of de andere groep de zwartepiet neer te leggen.
En ik zie ook zeker wel de maatschappelijke druk waar onder anderen jij op wijst. Maar ik blijf dan altijd steken bij de individuele keuze om je (m/v) daar gewoon niet bij neer te leggen.

zondag 25 oktober 2020 om 12:06
Even nog over mezelf...nessemeisje schreef: ↑25-10-2020 12:01Verandering moet van binnenuit komen. En (veel) vrouwen moeten kennelijk wakker geschud worden, want die denken dat het doodnormaal is dat de partner meer werkt en minder uitvoert in het huishouden. En dat zij dus maar minder moeten werken om het huishouden rond te krijgen en om aan de broodnodige ontspanning toe te komen.
Ik denk dat dus helemaal niet. Alleen ik vind 5 dagen in het onderwijs gewoon killing. Ik trok dat slecht. Dat is de reden dat ik minder uren heb genomen. Niet omdat ik de last van het huishouden zo intens vond.
Kan dat dit aan mij ligt, hoor. Maar ik heb ook fulltime in een winkel gewerkt. Zere benen aan het eind van de week, maar van het onderwijs raakt je hoofd overvol. Daar had ik veel meer last van.

zondag 25 oktober 2020 om 12:10
Lafae schreef: ↑25-10-2020 11:46Er zijn heel veel mensen in deze maatschappij die het huishouden en de zorg, voor kinderen of ouders, een taak van de vrouw vinden. Niet dat ze het zo expliciet stellen, maar in termen van dóen. Mannen die niet de billen van hun vader of moeder afvegen, maar dat aan hun vrouw overlaten. Mannen die niet in de gaten houden of hun kind met buikgriep die dag al iets gedronken heeft, maar daar gewoon niet mee bezig zijn. Mannen die niet bedenken dat de sportkleding van hun kind eerder gewassen moet worden dan normaal vanwege dat ene toernooi, omdat het niet in ze opkomt. Die dat soort dingen ‘gewoon’ niet doen omdat dat ‘gewoon’ de taak van de vrouw is. Het is heel fijn als je man dat soort dingen allemaal wel doet. En je kunt het ontkennen als je dat soort situaties niet meemaakt; dat is alleen maar fijn. Maar het is niet de norm dat mannen en vrouwen zich in gelijke mate voor die dingen verantwoordelijk achten.
Dit inderdaad hier thuis ook. Man bedenkt als de wasmand niet meer dicht kan, dat hij de boel even aan moet duwen, niet dat de was aan moet. Voor hem wordt dat pas noodzaak als hij geen schone onderbroek meer heeft. Dat is dan ook de reden dat de was mijn domein is. Andere dingen ziet hij gelukkig wel dus heeft andere domeinen waar hij verantwoordelijk voor is. Verder hebben we wekelijks terugkerende zaken gewoon verdeeld. Je hoeft niet te kunnen zien of er gestofzuigd moet worden als je het elke week maar een keer doet.

zondag 25 oktober 2020 om 12:11
To heeft toch een prima salaris?Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:33Met parttime is niet per se iets mis.
Parttime tegen laag salaris omdat je uitgeput bent omdat je partner zijn ding niet doet, daar vind ik wel wat van.
En wederom: hoe je het ook wendt of keert: parttimen om te Netflixen is iets om wat van te vinden, parttimen om te mantelzorgen en te stofzuigen is ook iets om wat van te vinden.
Het is blijkbaar my way or the highway.

zondag 25 oktober 2020 om 12:13
Zo kun je dat zien, ja. Ik zie het anders en TO heeft om meningen gevraagd.
zondag 25 oktober 2020 om 12:13
Grappige is: er werd hier zo’n leuke vergelijking gemaakt met vrouwen in het buitenland, maar lestijd in dat befaamde buitenland is gewoon veel minder. Dus als je het zo bekijkt werk je gewoon een fulltimeCharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 12:06Even nog over mezelf...
Ik denk dat dus helemaal niet. Alleen ik vind 5 dagen in het onderwijs gewoon killing. Ik trok dat slecht. Dat is de reden dat ik minder uren heb genomen. Niet omdat ik de last van het huishouden zo intens vond.
Kan dat dit aan mij ligt, hoor. Maar ik heb ook fulltime in een winkel gewerkt. Zere benen aan het eind van de week, maar van het onderwijs raakt je hoofd overvol. Daar had ik veel meer last van.
Deense baan.

zondag 25 oktober 2020 om 12:15
Waarom niet? Ik doe de was altijd overal even tussendoor. Maar echt, het kost tijd, net als een doekje over de tafel na het eten, even wat rondslingerende troepjes opruimen. Ik denk dat vooral vrouwen veel van dat soort klusjes doen en niet zien als huishouden, terwijl ze dan wel trots vertellen dat hun man wekelijks de kliko aan de weg zet en dat dan wel zien als huishoudelijke taak.

zondag 25 oktober 2020 om 12:16
Ja, grappig, ik heb een Noorse collega die daar lesgegeven heeft en nu in Nederland. Die werkte daar fulltime en hier ook 3 dagen. Er gaat geen dag voorbij dat ze het niet heeft over het enorme verschil. Ze zei laatst dat ze fulltime daar vaak nog relaxter vond dan deeltijd hier. Fulltime hier is 25x50 min les, daar 17x50 min als ik het goed zeg. Absurd eigenlijk, want dat is wat ik nu werk.
zondag 25 oktober 2020 om 12:18
Lijkt mij een prima weerwoord op elk commentaar: ik werk gewoon een Noorse fulltime-baan, dus nu kappen met die onzin.CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 12:16Ja, grappig, ik heb een Noorse collega die daar lesgegeven heeft en nu in Nederland. Die werkte daar fulltime en hier ook 3 dagen. Er gaat geen dag voorbij dat ze het niet heeft over het enorme verschil. Ze zei laatst dat ze fulltime daar vaak nog relaxter vond dan deeltijd hier. Fulltime hier is 25x50 min les, daar 17x50 min als ik het goed zeg. Absurd eigenlijk, want dat is wat ik nu werk.
zondag 25 oktober 2020 om 12:22
Ja precies! Dat vertelde een geëmigreerde kennis naar Zweden mij ook.CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 12:16Ja, grappig, ik heb een Noorse collega die daar lesgegeven heeft en nu in Nederland. Die werkte daar fulltime en hier ook 3 dagen. Er gaat geen dag voorbij dat ze het niet heeft over het enorme verschil. Ze zei laatst dat ze fulltime daar vaak nog relaxter vond dan deeltijd hier. Fulltime hier is 25x50 min les, daar 17x50 min als ik het goed zeg. Absurd eigenlijk, want dat is wat ik nu werk.
In Nederland vond ze parttime werken met twee kinderen en een partner te hectisch.
Ondertussen gescheiden werkt ze nu in Zweden fluitend fulltime en ze zou nog wel meer willen.

zondag 25 oktober 2020 om 12:45
en ook totaal niet in overeenstemming met de realiteit. Al die werkende mannen brengen het geld op voor iedereen die niet werkt, voor ons onderwijs, voor onze wegen, het openbaar vervoer etc.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:52Zo werkt dat altijd, niet alleen bij dit probleem: degene die er last van heeft, probeert het te veranderen.
In mijn situatie ben ik er trouwens niet voor verantwoordelijk geweest dat mijn man en ik een gelijke taakverdeling hebben. Hij wilde dat ook, kan ook nog hè![]()
Hoe mannen hier worden neergezet, als uitvreters die bij elke kans de kantjes ervan aflopen, vind ik ook best jammer.

zondag 25 oktober 2020 om 12:48
dit is aantoonbare onzinCharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 12:16Ja, grappig, ik heb een Noorse collega die daar lesgegeven heeft en nu in Nederland. Die werkte daar fulltime en hier ook 3 dagen. Er gaat geen dag voorbij dat ze het niet heeft over het enorme verschil. Ze zei laatst dat ze fulltime daar vaak nog relaxter vond dan deeltijd hier. Fulltime hier is 25x50 min les, daar 17x50 min als ik het goed zeg. Absurd eigenlijk, want dat is wat ik nu werk.

zondag 25 oktober 2020 om 12:51
Ik vind dat wel interessant. Komt dat alleen door de realistischere werklast of ook door de cultuur en de betere faciliteiten? Basisonderwijs of voortgezet onderwijs?

zondag 25 oktober 2020 om 13:13
Ik hoor dit ook van een Scandinavische kennis van mij. Zij moest enorm wennen in Nederland, en vond het werken hier veel hectischer/zwaarder. Ik geloof zeker wel dat er een verschil is tussen landen, net zozeer als de werkdruk hier niet te vergelijken zal zijn met bijvoorbeeld Japan.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 12:51Ik vind dat wel interessant. Komt dat alleen door de realistischere werklast of ook door de cultuur en de betere faciliteiten? Basisonderwijs of voortgezet onderwijs?

zondag 25 oktober 2020 om 13:32
Ze wil vooral weten hoe ze met meningen moet omgaan.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 12:13Zo kun je dat zien, ja. Ik zie het anders en TO heeft om meningen gevraagd.
zondag 25 oktober 2020 om 13:34
Uit de openingspost, laatste zinnetje:
zondag 25 oktober 2020 om 13:45
Mijn vader was geschokt door het omgekeerde;) en vond het maar een saaie bedoening, zo’n brave klas.Cecilie schreef: ↑25-10-2020 13:19Wat mij opvalt is dat docenten die uit het buitenland komen, (ook Nederlandse docenten die in het buitenland gewerkt hebben) geschokt zijn door hoe druk en mondig Nederlandse leerlingen zijn.
Ik ervaar dat niet zo, maar ik heb ook geen ervaringen in het buitenland.

zondag 25 oktober 2020 om 14:33
kan je nagaan, al die vrouwen die massaal parttime weken om het huishouden te doen en ervoor de kinderen te zijn, nemen zelfs niet eens de moeite het op te voeden

zondag 25 oktober 2020 om 14:36
NYC schreef: ↑25-10-2020 14:30Ja, kan kloppen. Kliko aan straat zetten tel ik overigens ook niet mee.
Overigens niet expres hoor dat ik het niet meetel, maar ik beweer in dit soort topics altijd dat wij zowel de financiën als het huishouden netjes 50/50 verdelen, maar de was en ook wat andere dingen die je noemde (koken, boodschappen, tafel afruimen etc) had ik niet meegeteld. Ging puur uit van groot schoonmaak- en schrobwerk.
Maar het grote schoonmaak- en schrobwerk is drie uur per week in een huishouden van 2 volwassenen. Onze hulp doet alles in die tijd. Om daar nou 2 dagen minder voor te gaan werken.
Ik heb geloof ik het antwoord van TO gemist op de vraag of zij ook 90% in het huishouden deed toen ze fulltime werkte? Want dat lijkt me dan een goeie verklaring voor een deel van de te hoge belasting, en daar had haar vriend dan ook een aandeel in.

zondag 25 oktober 2020 om 14:41
Zo kan je het zien. Je kan het ook anders zien, zoals mijn vader deed. Je kinderen als mondige burgers opvoeden kost heel veel energie.

zondag 25 oktober 2020 om 14:53
NYC schreef: ↑25-10-2020 14:30Ja, kan kloppen. Kliko aan straat zetten tel ik overigens ook niet mee.
Overigens niet expres hoor dat ik het niet meetel, maar ik beweer in dit soort topics altijd dat wij zowel de financiën als het huishouden netjes 50/50 verdelen, maar de was en ook wat andere dingen die je noemde (koken, boodschappen, tafel afruimen etc) had ik niet meegeteld. Ging puur uit van groot schoonmaak- en schrobwerk.
En dat is volgens mij de oorzaak dat het bij zo veel gezinnen zo ongelijk verdeeld is. Alleen het grote wekelijkse werk wordt eerlijk verdeeld. De rest wordt 'tussendoor' gedaan, maar niemand ziet welke belasting dat geeft. Hier pakt man gelukkig gewoon wel de helft van dat soort dagelijkse dingen mee, maar ik zie bij zus en zwager dat mijn zus echt voor alles opdraait. Mijn zwager zet zelfs nooit een kopje koffie of thee en toen hun kinderen klein waren, maakte hij nooit een sapje of fruit voor ze. Hij zei ze gewoon te wachten tot mama er weer was.
Wij gaan wel eens met beide gezinnen kort op vakantie, en op de camping gaat dat gewoon door. Mijn zus doet ook daar het hele minihuishouden helemaal alleen. Hij zet de tent op, spant een lijntje voor de was en heeft daarna een geheel verzorgde vakantie.