Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
zondag 25 oktober 2020 om 11:24
Ik zie dit soort patronen heel veel om mij heen en ze zijn heel lastig te doorbreken.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:22Ik heb echt het gevoel in een parallelle wereld te leven, sorry.
zondag 25 oktober 2020 om 11:26
Alles maar lijdzaam ondergaan alsof het nou eenmaal je lot is werkt kennelijk ook niet.Lafae schreef: ↑25-10-2020 11:16Menen dat maatschappelijke misstanden op microniveau opgelost zouden moeten worden is net zoiets als donkere mensen medeschuldig maken aan discriminatie. Moeten ze maar harder werken, een betere opleiding gaan doen en zich beter profileren in sollicitatiegesprekken, zoiets. Maar zo werkt het niet.
Als Echtgenoot zich zo had opgesteld zoals TO hierboven aangeeft, dan was ik niet met hem verder gegaan. En wat blijkt, ook iemand op directieniveau kan gewoon vier dagen werken. En hij kan ook prima een was draaien en sokken uitzoeken. En koken. En afruimen. En mocht het af en toe een beetje inkakken, dan trekken we een leuke fles open en gaan we daarover praten. Dat hebben we ook gedaan toen ik een nieuwe baan kreeg waar ik meters voor moest gaan maken en dat hebben we ook gedaan toen er een periode voor hem aankwam dat hij extra meters moest maken. Hell no dat ik (of hij) daarvoor permanent uren in ga leveren.

zondag 25 oktober 2020 om 11:27
Ik ook.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:22Ik heb echt het gevoel in een parallelle wereld te leven, sorry.

zondag 25 oktober 2020 om 11:28
nessemeisje schreef: ↑25-10-2020 11:26
Als Echtgenoot zich zo had opgesteld zoals TO hierboven aangeeft, dan was ik niet met hem verder gegaan.
Nou ja, dit bedoel ik dus eigenlijk. Je stelt toch zelf de kaders in je eigen relatie?
zondag 25 oktober 2020 om 11:30
Maar misschien is het eens tijd om hard tekeer te gaan tegen al die mannen in plaats van de parttimende vrouwen.

zondag 25 oktober 2020 om 11:30
Wat een aanstellerij, je haalt toch niet dagelijks je bed af? Dat je je kleding niet sorteert en ophangt ipv in de droger mikt is eigen keuze, niet bepaald de efficientsteAndersom schreef: ↑25-10-2020 10:53Met dit soort gebagatelliseer doen vrouwen zichzelf te kort. De was is meer werk dan dat. Vanmorgen bed afgehaald. Van bed tot de machine draait waren die vijf minuten al om. Ophangen daarnet in het trapgat even geklokt, zes minuten. Dan moet het straks nog worden afgehaald en worden opgevouwen. Kwartier voor beddengoed is realistischer. Kleding zit al in de mand maar niet gesorteerd, ophangen duurt langer want veel meer stuks in een trommel. Vouwen duurt langer want veel meer stuks en moet netter. De was van vijf kost mij zeker drie uur per week.

zondag 25 oktober 2020 om 11:31
TO heeft geen kinderen, dan stelt de was niks voor en ik neem toch aan dat volwassenen hun eigen was kunnen doen. pubers ook

zondag 25 oktober 2020 om 11:31
nessemeisje schreef: ↑25-10-2020 11:26Alles maar lijdzaam ondergaan alsof het nou eenmaal je lot is werkt kennelijk ook niet.
Natuurlijk niet, maar wie zegt dat? Het punt is dat je moet beginnen met het signaleren van het daadwerkelijke probleem voor je het kunt oplossen. Stellen dat het een relatieprobleem is, werkt niet. Daarmee los je hooguit de gevolgen op, omdat de problemen na een scheiding minder zichtbaar zijn. Maar je lost niet het probleem zelf op. Want het probleem is dat we als maatschappij van vrouwen andere verwachtingen hebben dan van mannen. Dat de werklast voor vrouwen daardoor onevenredig hoog is. En dat vrouwen daardoor keuzes maken die uiteindelijk voor hun negatiever uitpakken dan voor mannen.

zondag 25 oktober 2020 om 11:32
ik snap ook niet wat voor omgeving dat dan is want ik zie het helemaal niet.

zondag 25 oktober 2020 om 11:33
Met parttime is niet per se iets mis.
Parttime tegen laag salaris omdat je uitgeput bent omdat je partner zijn ding niet doet, daar vind ik wel wat van.

Met parttime is niet per se iets mis.
Parttime tegen laag salaris omdat je uitgeput bent omdat je partner zijn ding niet doet, daar vind ik wel wat van.
Als het vrouwen al niet eens lukt om hun eigen kerel zover te krijgen dat ze het huishouden doen en een gelijkwaardig huishouden te runnen, hoe succesvol zal het dan zijn om tegen mannen in het algemeen tekeer te gaan?
Nou, dit dus.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:33Met parttime is niet per se iets mis.
Dat is het nou juist, die vrouwen moeten de taakverdeling aankaarten bij hun vent en die belooft beterschap, maar in de praktijk werkt het niet, ook al is dat besproken voordat ze serieus met elkaar verder gingen.
Een man krijgt veelal een goedkeurende knik als hij fulltime werkt en verder geen commentaar over hoe hij dat met de kinderen denkt te doen.

zondag 25 oktober 2020 om 11:34
nessemeisje schreef: ↑25-10-2020 11:33Als het vrouwen al niet eens lukt om hun eigen kerel zover te krijgen dat ze het huishouden doen en een gelijkwaardig huishouden te runnen, hoe succesvol zal het dan zijn om tegen mannen in het algemeen tekeer te gaan?
Ik laat jou vanaf nu alles zeggen en daar sluit ik mij dan bij aan

zondag 25 oktober 2020 om 11:34
ja ik zit ook met stijgende verbazing te lezen. Misschien is de klok vannacht 60 jaar terug gegaan in plaats van 1 uur?Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:22Ik heb echt het gevoel in een parallelle wereld te leven, sorry.
zondag 25 oktober 2020 om 11:36
Wat de maatschappij van mij verwacht zal me echt aan mijn derriere oxideren. Als ik daar mijn oren naar had moeten laten hangen had ik nu in een kutbaantje gezeten en echtgenoot doodongelukkig in een fulltime baan. Ik heb een brein gekregen en kan dus zelf nadenken. Dan krijg je wel eens een scheef oog. So fucking what?Lafae schreef: ↑25-10-2020 11:31Natuurlijk niet, maar wie zegt dat? Het punt is dat je moet beginnen met het signaleren van het daadwerkelijke probleem voor je het kunt oplossen. Stellen dat het een relatieprobleem is, werkt niet. Daarmee los je hooguit de gevolgen op, omdat de problemen na een scheiding minder zichtbaar zijn. Maar je lost niet het probleem zelf op. Want het probleem is dat we als maatschappij van vrouwen andere verwachtingen hebben dan van mannen. Dat de werklast voor vrouwen daardoor onevenredig hoog is. En dat vrouwen daardoor keuzes maken die uiteindelijk voor hun negatiever uitpakken dan voor mannen.

zondag 25 oktober 2020 om 11:36
Ja, en dan leg je je daar dus niet bij neer. Dan houd je voet bij stuk. Waarom zou een man langer voet bij stuk kunnen houden dan een vrouw? Voor de vrouw staat er in dit geval meer op het spel, dus waarom zou je je dan omver laten lullen?