Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?

zondag 25 oktober 2020 om 10:50
De derde keer in twee dagen dat ik dit op het forum lees. Weet niet of jij dat die andere keren ook was, maar wat een defaitistische levenshouding. En ook feitelijk onjuist, er zijn talloze mensen die dit zonder problemen onderling oplossen.
Ik vind het ook heel erg vals om de verantwoordelijkheid daaromtrent maar bij de pattimende vrouw neer te leggen.Lafae schreef: ↑25-10-2020 10:47Vrouwen gaan parttime werken om vrije tijd te hebben. Gemiddeld hebben vrouwen een uur vrije tijd per dag tegen drie uur voor mannen. Dat komt doordat mannen het werk thuis niet doen zodra er een vrouw is die het kan doen. Als je als vrouw niet volledig overspannen wil raken van de werklast die met anderen samenleven met zich meebrengt is minder eerste shift de enige mogelijkheid. De andere shifts minderen kan niet, want dan gebeuren ze niet.
Nee, de prioriteiten van de Nederlandse man liggen verkeerd.S-Meds schreef: ↑25-10-2020 10:45Onzin, waarom zouden die verwachtingen alleen in Nederland gelden en niet in de rest van Europa? De prioriteiten van de Nederlandse vrouw liggen verkeerd. En daar gaan ze pas achterkomen als er kinderen zijn en ze gaan scheiden. Dan pas blijkt hoe groot de achterstand is. En dan is het ook te laat om in te grijpen
zondag 25 oktober 2020 om 10:51
CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 10:40En we hebben het weer over Netflix. Ik bedoelde dat ik het fijn vind om af en toe (mag het?) tijd voor mezelf te hebben en te ontspannen. Ik zit NIET hele dagen voor de tv. Ook al 5 keer uitgelegd nu.
Je hoeft jezelf niet te verdedigen. Fulltime in het onderwijs is killing. En al zát je die twee extra dagen voor de TV, als jij en je partner dat oké vinden heeft niemand daar wat mee te maken.
Ik werk ook in het onderwijs en merk wel dat mijn baan leuker is als ik vier dagen werk ipv drie, maar dat moet ieder voor zich bepalen.
Overigens - voor al die mensen die roepen dat je je financiële positie en onafhankelijkheid in gevaar brengt - TO stopt niet met werken hè? Ze werkt minder. Vacatures en uren zat in onderwijsland, als ze wil kan ze altijd meer gaan werken, desnoods met een deeltijdvacature op een andere school tot er iets vrij komt. Dat gebeurt zo vaak.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zondag 25 oktober 2020 om 10:53
Eens, al zouden andere factoren - betaalbare en vrij beschikbare kinderopvang, gelijktrekken van ouderschapsverlof voor mannen en vrouwen - ook veel helpen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

zondag 25 oktober 2020 om 10:53
S-Meds schreef: ↑25-10-2020 10:34Het stelt echt niks voor. Die was is nog geen 5 minuten werk. Boodschappen doe je 1 keer per week of je laat ze bezorgen en koken kost je hooguit een half uur per dag. En ik weet zeker dat die fulltime werkende man ook zo zijn klusjes heeft. Vooral op het gebied van onderhoud. Vrouwen moeten niet zo piepen. Bijna in alle landen in Europa werken de vrouwen meer dan in Nederland.
Met dit soort gebagatelliseer doen vrouwen zichzelf te kort. De was is meer werk dan dat. Vanmorgen bed afgehaald. Van bed tot de machine draait waren die vijf minuten al om. Ophangen daarnet in het trapgat even geklokt, zes minuten. Dan moet het straks nog worden afgehaald en worden opgevouwen. Kwartier voor beddengoed is realistischer. Kleding zit al in de mand maar niet gesorteerd, ophangen duurt langer want veel meer stuks in een trommel. Vouwen duurt langer want veel meer stuks en moet netter. De was van vijf kost mij zeker drie uur per week.

zondag 25 oktober 2020 om 10:54

Waarom gebeuren ze dan niet? Dan gaat iemand pas de was doen als het laatste setje kleding ook op een 3 meter hoge stapel ligt en ziet het kind als je geluk hebt eens in de vijf jaar een tandarts? En lopen ze standaard op schoenen die te klein zijn? Dat geloof ik dus echt niet.Lafae schreef: ↑25-10-2020 10:47Vrouwen gaan parttime werken om vrije tijd te hebben. Gemiddeld hebben vrouwen een uur vrije tijd per dag tegen drie uur voor mannen. Dat komt doordat mannen het werk thuis niet doen zodra er een vrouw is die het kan doen. Als je als vrouw niet volledig overspannen wil raken van de werklast die met anderen samenleven met zich meebrengt is minder eerste shift de enige mogelijkheid. De andere shifts minderen kan niet, want dan gebeuren ze niet.

Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 10:50De derde keer in twee dagen dat ik dit op het forum lees. Weet niet of jij dat die andere keren ook was, maar wat een defaitistische levenshouding. En ook feitelijk onjuist, er zijn talloze mensen die dit zonder problemen onderling oplossen.
Ik denk dat er talloze mensen zijn die het oplossen op een manier waar ze mee kunnen leven, dus door minder te gaan werken, door te gaan scheiden, door een schoonmaakster te nemen of door op andere outsource-manieren de werklast te verminderen, maar dat zijn allemaal manieren waarop de man nog steeds zijn deel niet hoeft te doen. Dat is niet defaitistisch, dat is een observatie van de huidige situatie in de maatschappij.
zondag 25 oktober 2020 om 10:57
Reden temeer om op maatschappelijk niveau met die grote hoeveelheid mannen in gesprek te gaan die het betreft, ipv alles in de schoenen van de vrouw te schuiven.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 10:54Reden temeer om daar op microniveau je steentje aan bij te dragen en te zorgen dat jou dit niet overkomt.
Als je daar met je eigen man al niet uit kunt komen, zou ik dat wel verontrustend vinden.

zondag 25 oktober 2020 om 10:59
5 min voor de was? Wat is je geheim?S-Meds schreef: ↑25-10-2020 10:34Het stelt echt niks voor. Die was is nog geen 5 minuten werk. Boodschappen doe je 1 keer per week of je laat ze bezorgen en koken kost je hooguit een half uur per dag. En ik weet zeker dat die fulltime werkende man ook zo zijn klusjes heeft. Vooral op het gebied van onderhoud. Vrouwen moeten niet zo piepen. Bijna in alle landen in Europa werken de vrouwen meer dan in Nederland.
Hier (6 personen, 6 sporters) is het echt veel meer werk. Was ophangen, was afhalen, opvouwen, sorteren, voor de deur van de kinderen parkeren. Ik wou dat ik het in 5 min kon.

zondag 25 oktober 2020 om 11:01
De was heb ik hier ook wel meer tijd voor nodig maar eigenlijk nooit meegeteld als huishoudelijke klus.

zondag 25 oktober 2020 om 11:07
Ik denk dat ze bedoelt dat het huishouden voor 2 personen niet veel voorstelt. Maar ik heb nooit beweerd dat ik me kapot werk aan het huishouden hier hè
Toen ik fulltime werkte, was ik iedere werkdag tot laat bezig met schoolzaken en had ik simpelweg geen tijd/energie voor het huishouden. Dus moet alles gebeuren in het weekend. Ik hield zo weinig vrije tijd over, zag vriendinnen nauwelijks, enz. Dat kan even, maar het begon me behoorlijk te slopen na een langere tijd.

zondag 25 oktober 2020 om 11:10
Maar waarom stel jij gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen gelijk aan “alles in de schoenen van de vrouw schuiven”? Dit ligt bij toch bij beide partners in de relatie en niet alleen bij de man of de vrouw?
Op maatschappelijk niveau in gesprek gaan kan geen kwaad, maar in je eigen relatie moet je het toch echt samen regelen.
zondag 25 oktober 2020 om 11:13
Ik laat de kinderen (7 en 10) hun eigen was sorteren. Ik weiger me al te veel bezig te houden met het huishouden en ik weiger al helemaal daar werkuren voor op te geven. Ik ben dan wel een vrouw maar ik ben niet als enige verantwoordelijk voor het huishouden. En daar heb ik met mijn man gewoon prima afspraken over.
Ik snap dat in het onderwijs vijf dagen behoorlijk intensief is, maar waarom toch gelijk naar drie dagen? Ik heb ooit tijdelijk (paar maanden) drie dagen gewerkt en ik kwam op mijn werk nergens meer aan toe. Nu werk ik de laatste tien jaar weer vier dagen, net als Echtgenoot. En op die vrije dag ga ik sporten, chillen, shoppen en kinderen van school halen en vermaken. En bij de kapper kan ik terecht op zaterdag. TV kijken doe ik zelden overdag, daar reserveer ik de avond voor.
Ik snap dat in het onderwijs vijf dagen behoorlijk intensief is, maar waarom toch gelijk naar drie dagen? Ik heb ooit tijdelijk (paar maanden) drie dagen gewerkt en ik kwam op mijn werk nergens meer aan toe. Nu werk ik de laatste tien jaar weer vier dagen, net als Echtgenoot. En op die vrije dag ga ik sporten, chillen, shoppen en kinderen van school halen en vermaken. En bij de kapper kan ik terecht op zaterdag. TV kijken doe ik zelden overdag, daar reserveer ik de avond voor.

zondag 25 oktober 2020 om 11:13
Ben ik het mee eens. Maar even de volgende situatie (niet eens echt toegespitst op mezelf, maar wat ik bijv zie bij mijn vriendinnen en bij mijn eigen situatie thuis vroeger).Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:10Maar waarom stel jij gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen gelijk aan “alles in de schoenen van de vrouw schuiven”? Dit ligt bij toch bij beide partners in de relatie en niet alleen bij de man of de vrouw?
Op maatschappelijk niveau in gesprek gaan kan geen kwaad, maar in je eigen relatie moet je het toch echt samen regelen.
Vent doet niks. Vrouw ergert zich hieraan en gaat het gesprek aan. Wordt kwaad. Dit herhaalt zich nog 50x. Vent doet nog steeds niks of zegt ‘het niet te zien’ (die hoor je ook vaak). Uiteindelijk kost het de vrouw echt minder energie om het zelf te doen. Zeer kwalijke zaak, absoluut. Maar wat dan?
Dit kun je toch niet alleen de vrouw toeschrijven?
zondag 25 oktober 2020 om 11:14
Moet je dan beiden op micro-niveau een leven leiden zoals je beiden niet wil omdat het gesprek op macro-niveau niet van de grond komt?Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:10Maar waarom stel jij gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen gelijk aan “alles in de schoenen van de vrouw schuiven”? Dit ligt bij toch bij beide partners in de relatie en niet alleen bij de man of de vrouw?

zondag 25 oktober 2020 om 11:15
Ik werk er eigenlijk meer, 3,5, maar ik werk lange dagen, dus het past in 3. Dit kwam voor mij goed uit ivm reistijd en het was mogelijk, dus vandaar.nessemeisje schreef: ↑25-10-2020 11:13Ik laat de kinderen (7 en 10) hun eigen was sorteren. Ik weiger me al te veel bezig te houden met het huishouden en ik weiger al helemaal daar werkuren voor op te geven. Ik ben dan wel een vrouw maar ik ben niet als enige verantwoordelijk voor het huishouden. En daar heb ik met mijn man gewoon prima afspraken over.

zondag 25 oktober 2020 om 11:16
zondag 25 oktober 2020 om 11:21
Omdat "het maatschappelijk denken" ongelofelijk veel invloed heeft op het denken en handelen op micro niveau. Waarom zou een man vanzelf veranderen als hij nu al respect oogst door zijn fulltime betaalde baan?Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:10Maar waarom stel jij gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen gelijk aan “alles in de schoenen van de vrouw schuiven”? Dit ligt bij toch bij beide partners in de relatie en niet alleen bij de man of de vrouw?

zondag 25 oktober 2020 om 11:21
CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 11:13Vent doet niks. Vrouw ergert zich hieraan en gaat het gesprek aan. Wordt kwaad. Dit herhaalt zich nog 50x. Vent doet nog steeds niks of zegt ‘het niet te zien’ (die hoor je ook vaak). Uiteindelijk kost het de vrouw echt minder energie om het zelf te doen. Zeer kwalijke zaak, absoluut. Maar wat dan?
Dit kun je toch niet alleen de vrouw toeschrijven?
Nee, zeker niet.
Maar door het dan zelf te gaan doen, verleng je het probleem alleen maar. In jouw voorbeeld gedraagt de man zich als kind en wordt hij ook zo benaderd. Daar ben je (als man en vrouw) gewoon echt zelf bij, dit ontstaat niet uit het niets of zo en is niet iets wat je buiten jezelf kunt leggen.
Ik kan mij verder gewoon niet inleven in deze situatie. Mijn man en ik hebben eigen taakvelden in het huishouden, dus hij doet wat hij moet doen en ik doe wat ik moet doen. Toen we nog geen kinderen hadden en er vrijwel niets te doen was (wat heb je dan eigenlijk voor derde shift vraag ik mij nu af?!), gingen we op zaterdag door het huis heen en deden we de boodschappen.
zondag 25 oktober 2020 om 11:22
PreciesLafae schreef: ↑25-10-2020 11:16Menen dat maatschappelijke misstanden op microniveau opgelost zouden moeten worden is net zoiets als donkere mensen medeschuldig maken aan discriminatie. Moeten ze maar harder werken, een betere opleiding gaan doen en zich beter profileren in sollicitatiegesprekken, zoiets. Maar zo werkt het niet.

zondag 25 oktober 2020 om 11:22
Ik heb echt het gevoel in een parallelle wereld te leven, sorry.
zondag 25 oktober 2020 om 11:23
Je zegt nee en legt ja uit.Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 11:21Nee, zeker niet.
Maar door het dan zelf te gaan doen, verleng je het probleem alleen maar. In jouw voorbeeld gedraagt de man zich als kind en wordt hij ook zo benaderd. Daar ben je (als man en vrouw) gewoon echt zelf bij, dit ontstaat niet uit het niets of zo en is niet iets wat je buiten jezelf kunt leggen.
Ik kan mij verder gewoon niet inleven in deze situatie. Mijn man en ik hebben eigen taakvelden in het huishouden, dus hij doet wat hij moet doen en ik doe wat ik moet doen. Toen we nog geen kinderen hadden en er vrijwel niets te doen was (wat heb je dan eigenlijk voor derde shift vraag ik mij nu af?!), gingen we op zaterdag door het huis heen en deden we de boodschappen.