Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.

Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
dolfje schreef:
02-11-2020 14:36
Ik heb nog steeds niet het hele topic gelezen maar is er überhaupt iets wat werkt tegen al die klachten zoals het zweten etc? De drogist staat vol met potjes met pilletjes “ speciaal voor vrouwen”.

Saliethee, heb ik wel eerder genoemd. Ik heb het besteld (losse thee) bij de Holland & Barret, maar zit daar dus al een week op te wachten.

En passieflora gebruik ik af en toe ook, tegen alle spanningen en doodsangsten!
Such fun!1
Malibu123 schreef:
01-11-2020 23:06
Dit is zó herkenbaar! Hier ook een enorme hypochonder, ik vind het echt vreselijk dat ik steeds van alles voel en zo onrustig ben. Ik heb het vooral savonds als ik in bed lig, ik ga dan heel erg op mijn ademhaling letten en ga daardoor dan juist raar ademen. Dan schiet ik weer rechtop en heb ik het benauwd. Of ik voel mijn hart raar kloppen, terwijl er niks aan de hand is. Ik slaap ook slecht en schrik vaak wakker (de laatste 2 weken ook omdat ik erg pijn in mijn handen heb, komt vanuit mijn nek en zal wel gewoon een ouderdomskwaaltje zijn). Maar pfffff.... en mijn nek zit helemaal vast, bijna elke dag hoofdpijn, ook een leuke. Ik moet ook maar een masseur zoeken, naast de fysio :)
Dat doen hormonen met je, echt horrible!
dolfje schreef:
02-11-2020 08:46
Ik neem dingen, kritiek bv, heel zwaar op en kan daar echt wakker van liggen. Zelfs als het helemaal niet zo heftig is.
Dat zijn de hormonen.
MarindaH schreef:
03-11-2020 10:01

En passieflora gebruik ik af en toe ook, tegen alle spanningen en doodsangsten!
Werkt dat goed?
Famosan werkt goed tegen opvliegers. Zit salie in een is vrij prijzig. Goedkoper is saliethee, 1 of 2x per dag een mok en werkt ook .
Ok saliethee dus, zal als ik morgenmiddag pauze heb eens bij Holland & Barret binnenlopen.
minnimouse schreef:
03-11-2020 12:02
Werkt dat goed?

Ja, ik heb er wel baat bij geloof ik. Specifieke lichamelijke waarvan stress de oorzaak zou kunnen zijn, verdwijnen dan wel.
Such fun!1
minnimouse schreef:
03-11-2020 12:02
Werkt dat goed?
Bij mij wel. Het extreme gaat wel van de emoties af. Ik kan mijn emoties daardoor wat makkelijker in bedwang houden. In combinatie met Famosan heb ik zelfs af en toe een rustig moment.
Vandaag heb ik ook saliecapsules bij Holland and Barett gekocht, want zelfs met pil heb ik nog opvliegers.
Welke passiflora gebruiken jullie als ik vragen mag? Tussen mijn oren mag het stemmetje dat zegt dat ik godweetwat heb bij ieder pijntje ook wel eens de mond gesnoerd worden.

Ik gebruik nu valeriaan van de kruidvat maar merk er niks van.
Ik gebruik die van Dr Vogel.
Such fun!1
Dankjewel!!
Er is een interessante podcast over de overgang. Net begonnen, dus nog maar 2 afleveringen.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/opvliegers
Ik gebruik ook Dr. Vogel. De passieflora tabletten werken vrij snel. Binnen 2 dagen had ik de scherpste randjes er wel vanaf. De Famosan tabletten hebben wel even een week nodig om te gaan werken. De combinatie werkt bij mij op dit moment redelijk maar ik ben blij dat ik volgende week naar de poli kan.

Gisteren had ik bijna de hele dag een jankdag. Ik geef er niet aan toe maar er hoeft maar iets te gebeuren of ik moet echt vechten tegen de emotie. Ik wil hier zo graag vanaf |-) . Ik word ook steeds vermoeider van het vechten om 'normaal' te blijven en door de vermoeidheid wordt het normaal blijven steeds moeilijker.
Vervelend hè zo'n jankdag blehhh ik had dat normaal gesproken alleen de dag voordat ik ongesteld ging worden...
Die passieflora tabletten ga ik even onthouden voor als het erger wordt.

Vandaag wel een goeie dag gehad, ben vanmiddag voor een ontspanningsmassage gegaan van nek en rug, daar knap je wel ff van op zeg. Ik weet niet meer wie het zei maar bedankt voor de tip!
TinaT schreef:
03-11-2020 22:58
Er is een interessante podcast over de overgang. Net begonnen, dus nog maar 2 afleveringen.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/opvliegers

Is inderdaad een aanrader. Heel fijn ook dat hier eens wat meer aandacht voor komt! Ik heb de eerste aflevering geluisterd en vond het allemaal erg herkenbaar.
The impossible just takes a little longer.
Malibu123 schreef:
04-11-2020 23:17
Vervelend hè zo'n jankdag blehhh ik had dat normaal gesproken alleen de dag voordat ik ongesteld ging worden...
Die passieflora tabletten ga ik even onthouden voor als het erger wordt.

Vandaag wel een goeie dag gehad, ben vanmiddag voor een ontspanningsmassage gegaan van nek en rug, daar knap je wel ff van op zeg. Ik weet niet meer wie het zei maar bedankt voor de tip!
Dat was ik haha.
En wat fijn dat een gewone ontspanningsmassage genoeg was. Da's voor mij niet afdoende helaas
Saliecapsules aanrader.
Slaap nu weer door 'snachts.
vivapimpelmees schreef:
05-11-2020 09:12
Dat was ik haha.
En wat fijn dat een gewone ontspanningsmassage genoeg was. Da's voor mij niet afdoende helaas
Thanks haha
Ze heeft het ook goed losgemaakt hoor, want ik zit helemaal vast. Maar voor mij voelde het echt als ontspanning :)
Valse_Kraai schreef:
04-11-2020 10:56
Ik gebruik ook Dr. Vogel. De passieflora tabletten werken vrij snel. Binnen 2 dagen had ik de scherpste randjes er wel vanaf.
En dan de gewone of de forte?

Ik heb sinds een tijdje 3 dagen voor mijn menstruatie migraine. Begint die 3 dagen rond 14.00 op te komen en een lig ik plat.
Dag 4 menstrueer ik. Nog nooit gehad. Nu ik het weet zorg ik dat het eten zover klaarstaat voor de rest van het gezin om op te warmen. Vreselijk na maanden geen menstruatie. Paracetamol en brufen werken niet voldoende. Heeft iemand de gouden tip?
Ik gebruik de forte! Anders werkt het niet :biggrin: . Heel vervelend dat je nu ook migraine er bij krijgt :-( Gek genoeg begint die bij mij dus te verdwijnen terwijl het geen hormoon gerelateerde migraine was. Ten minste dat heb ik nooit ontdekt.

Wat betreft de migraine, als je niet aan de triptanen wil (werkte bij mij goed, wel bijwerkingen). Ik nam/neem altijd 1 of 2 excedrin tabletten en/of een 1000 miligram paracetamol zetpil. Vooral als je misselijk wordt van de migraine zijn zetpillen een uitkomst.
MarindaH schreef:
03-11-2020 13:04
Ja, ik heb er wel baat bij geloof ik. Specifieke lichamelijke waarvan stress de oorzaak zou kunnen zijn, verdwijnen dan wel.
Oke. Ik hoop juist op iets wat angstklachten laat verdwijnen of mindert.
Maar ik ga waarschijnlijk aan de hormonen, dus maar even afwachten denk ik.
minnimouse schreef:
05-11-2020 11:33
Oke. Ik hoop juist op iets wat angstklachten laat verdwijnen of mindert.
Maar ik ga waarschijnlijk aan de hormonen, dus maar even afwachten denk ik.

Ja, dat doet het ook. Ik denk dat bij mij de angst stress oplevert (of dat zijn de hormonen), waardoor ik lichamelijke klachten krijg.
Such fun!1
Valse_Kraai schreef:
05-11-2020 11:18
Ik gebruik de forte! Anders werkt het niet :biggrin: . Heel vervelend dat je nu ook migraine er bij krijgt :-( Gek genoeg begint die bij mij dus te verdwijnen terwijl het geen hormoon gerelateerde migraine was. Ten minste dat heb ik nooit ontdekt.

Wat betreft de migraine, als je niet aan de triptanen wil (werkte bij mij goed, wel bijwerkingen). Ik nam/neem altijd 1 of 2 excedrin tabletten en/of een 1000 miligram paracetamol zetpil. Vooral als je misselijk wordt van de migraine zijn zetpillen een uitkomst.

Dankjewel, zal de excedrin eens halen!!
Elke dag vitamine b2 100 mg helpt ook bij migraine.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven