Wildkamperen Noorwegen

11-11-2020 20:35 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag naar Noorwegen willen met mijn jongens 4 en 6 en man als we weer mogen reizen. Wellicht kan dit aankomende zomer anders die zomer er op.

Het lijkt mij echt fantastisch om te gaan wildkamperen. Dit wellicht in combinatie met wat huren. Met zijn tweeën is dit natuurlijk makkelijker dan met kinderen. Wie heeft hier ervaring mee? En wie heeft er tips voor mooie plekken?
Hoe gaan jullie? Met een tentje?

Wij zijn er voordat we kinderen hadden met een klein tentje geweest en hebben toen ook wel hier en daar wildgekampeerd. Precieze locaties weet ik niet meer en het is ook al wel een tijd geleden.

Als je een wandeltocht maakt is dat erg leuk. Als je gewoon met de auto rondtrekt, valt het in de praktijk nog niet mee om een geschikte plek te vinden., zonder pal naast een weg of parkeerplaats te eindigen.

Met een camper is het wat makkelijker, maar volgens mij ook op steeds meer plaatsen verboden, helaas.
..
Het is prima vertoeven hier in Noorwegen. Wild kamperen mag gewoon. Zolang je dit maar niet binnen een straal van 150 meter van een huis doet.
Noorwegen is prachtig en erg geschikt om te wildkamperen, vooral midden in de natuur: hardangervidda, jotunheimen of, op loopafstand van Oslo in de nordmarka. Daar heb je echt het alleen op de wereld gevoel. Ik weet alleen hoe mooi het is met een auto of camper. Dan ben je toch meer aan wegen gebonden. Ik heb het met de fiets gedaan.
Kan prima, maar hou er rekening mee dat niet alle grondeigenaren dit prima vinden.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
MarindaH schreef:
11-11-2020 21:45
Kan prima, maar hou er rekening mee dat niet alle grondeigenaren dit prima vinden.
Regels allemansrecht in Zweden en Noorwegen:

Je mag vrij kamperen in de natuur, mits je de plek achterlaat zoals je deze hebt aangetroffen
Zorg dat je minstens 150 meter afstand houdt van de dichtstbijzijnde bebouwing
Je mag maximaal 24 uur op dezelfde plek verblijven
Het is niet toegestaan om zonder toestemming te kamperen op privéterrein, vraag hiervoor eerst toestemming bij de eigenaar
Open vuur is op veel plekken niet toegestaan, doe dit alleen op de aangewezen kampvuurplekken
Ga niet offroad met je auto of camper
Neem al je afval mee en behandel de natuur met respect
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Ja het mag, maar dat betekent niet dat iedereen het leuk vindt. Ervaring mee helaas.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
MarindaH schreef:
11-11-2020 23:13
Ja het mag, maar dat betekent niet dat iedereen het leuk vindt. Ervaring mee helaas.
Het is niet toegestaan om zonder toestemming te kamperen op privéterrein, vraag hiervoor eerst toestemming bij de eigenaar.

Dat dus.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Qua tips: download de apps ioverlander en park4night, daar staan genoeg wildkampeertips op en kun je zelf ook tips toevoegen. Verder kijk ik ook op Maps naar kleine weggetjes die uitkomen bij meertjes ed.
Ik zou wachten totdat je kinderen wat ouder zijn, behalve als je een redelijk uitgeruste camper tot je beschikking hebt (dus in ieder geval de basisvoorzieningen).
Wij hebben dit gedaan met onze toen 4jarige zoon. Onze jongste is nu net 2 maar zodra die 4 tot 6 is gaan we nog een keer hoor. We hadden een goede fijne auto (jeep achtig) en een tentje. Ik heb de bovengenoemde basisbenodigdheden niet gemist hoor, maar ik ben nogal een natuurlover en houd van rust. Mijn man wil als we weer gaan wel graag afsluiten met nog een dag of 5 in en huisje/hut met stromend water en elektriciteit, die had het er wat zwaarder mee. De lastigste momenten waren voor mij bij een aantal wandel tochten. Je loopt toch langs kliffen/rotswanden e.d. en onze vierjarige was een ukkie (op reisformaat gemaakt zegmaar) dus die kon soms nog in een rug draagzak. Als je twee wegrennertjes heb zou ik daar wel andere hiking trails bij uitkiezen denk ik.
Betjewolff schreef:
11-11-2020 21:29
Noorwegen is prachtig en erg geschikt om te wildkamperen, vooral midden in de natuur: hardangervidda, jotunheimen of, op loopafstand van Oslo in de nordmarka. Daar heb je echt het alleen op de wereld gevoel. Ik weet alleen hoe mooi het is met een auto of camper. Dan ben je toch meer aan wegen gebonden. Ik heb het met de fiets gedaan.
Op de fiets? Dat lijkt mij best zwaar in Noorwegen (veel heuvels).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Liebeskind² schreef:
11-11-2020 22:38
Regels allemansrecht in Zweden en Noorwegen:

Je mag vrij kamperen in de natuur, mits je de plek achterlaat zoals je deze hebt aangetroffen
Zorg dat je minstens 150 meter afstand houdt van de dichtstbijzijnde bebouwing
Je mag maximaal 24 uur op dezelfde plek verblijven
Het is niet toegestaan om zonder toestemming te kamperen op privéterrein, vraag hiervoor eerst toestemming bij de eigenaar
Open vuur is op veel plekken niet toegestaan, doe dit alleen op de aangewezen kampvuurplekken
Ga niet offroad met je auto of camper
Neem al je afval mee en behandel de natuur met respect

Dus die natuur kan van iemand prive zijn. Precies van Marinda toch tikte?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven