Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Krijgen gevaccineerden privileges?

21-11-2020 14:40 1103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was onderwerp van gesprek aan de talkshowtafels, in de kranten, op de radio en - uiteraard - op de sociale media.

Mogen mensen die zich laten vaccineren tegen corona binnenkort meer dan mensen die zo'n prik weigeren.

Minister de Jonge had er er over in de Tweede Kamer
https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-gee ... ~a0de8b86/

Volgens zorgminister Hugo de Jonge komt er geen ‘indirecte vaccinatieplicht’ in de strijd tegen het coronavirus. Wel zou het kunnen dat gevaccineerden meer vrijheden krijgen dan mensen die nog niet zijn ingeënt. Regeringspartij VVD sluit ‘indirecte dwang’ niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen of naar evenementen.

Wat vinden jullie hier van?
Mag een organisator van een festival eisen dat een bezoeker gevaccineerd is?
Maar als een organisator van een festival dat mag vinden jullie dat een werkgever of school dat mag eisen?



Afbeelding
Een beetje dezelfde discussie als de mazelen prik bij de dagopvang.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -raemakers


Uiteraard ga ik er vanuit dat er binnenkort voldoende vaccins voorhanden zijn.

TO trap af:

Ik vind dat bijvoorbeeld een festival zo'n voorwaarde mag stellen, het is aan de persoon de keus of hij daar wel of niet in meegaat.
Een festival is ook geen eerste levensbehoefte

Als werkgevers, scholen, gemeentehuizen etc. dat soort eisen gaan stellen wordt het al discutabel, ik kan nergens anders een paspoort halen, er is leerplicht en werk heb ik nodig voor een dak boven mijn hoofd en brood in de kast.
Ik word dan min of meer gedwongen mezelf te vaccineren.


Tijd voor een stevig debat :lol:

Gevaccineerden privileges geven vind ik

Totaal aantal stemmen: 368

Een goed idee (48%)
Schandalig (35%)
Mwah ben er nog niet helemaal uit (16%)
Anders, zie mijn toelichting in de draad (1%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
21-11-2020 14:59
Ja. De kwetsbaren en niet-kwetsbaren die zich willen laten vaccineren zijn beschermd. Als je dat niet wil, ben je niet beschermd en neem je het kleine risico COVID te krijgen.
Zo heel simpel is het ook weer niet.



Medisch gezien is het ook de vraag of het verstandig is kwetsbaren te vaccineren tegen Covid. Hun immuunsysteem kan minder functioneren waardoor geen antistoffen worden aangemaakt terwijl er wel bijwerkingen kunnen optreden.

Wie het vaccin ontvangt, kan niet direct alle maatregelen overboord gooien. Voor sommige vaccins zijn twee vaccinatierondes nodig. Daarbij duurt het een aantal weken voordat een vaccin werkt.

Zal het vaccin het virus uitroeien?
De gezondheidsadviseur van de Amerikaanse regering, Anthony Fauci, zei vorige week dat 2021 echt niet het jaar is waarin alles weer normaal wordt. De verwachtingen van een vaccin zijn te hoog. Het zal het begin van het einde kunnen zijn van het Covid-tijdperk, meer niet.

De hoge verwachtingen komen door vergelijkingen met bijvoorbeeld het vaccin tegen mazelen. Dat is voor 98 procent effectief. De enige reden dat mazelen sporadisch nog opduikt, is dat niet iedereen zich laat inenten. Daarmee zijn twee belangrijke graadmeters genoemd die het succes van een vaccin bepalen: de effectiviteit en de dekking.

Eerst de dekking. Niet iedere Nederlander zal zich laten inenten. In een enquête van Ipsos zei 70 procent van de Nederlanders dat wel te doen als er een goed vaccin komt. Hoe goed de bevolking dan is beschermd, laat een onderzoek zien dat eerder verscheen in the American Journal of Preventive Medicine. Als 75 procent van de bevolking het vaccin neemt, moet het voor 80 procent bescherming bieden tegen Covid om een einde te maken aan de pandemie. 80 procent bescherming betekent dat van de 100 mensen die een prik krijgen, er 20 toch nog ziek zullen worden. De 80 anderen bouwen volledige of gedeeltelijke immuniteit op. In dat laatste geval worden mensen nog wel ziek, maar minder ernstig.

Nu is 80 procent een hoog percentage. De griepprik beschermt bijvoorbeeld maar voor 40 tot 60 procent. Die percentages zijn realistischer als het over het coronavaccin gaat. Niet voor niets neemt de Amerikaanse medische waakhond FDA genoegen met 50 procent.

Stel dat het vaccin vergelijkbaar is met de griepprik en voor 60 procent beschermt, dan zullen wellicht veel Nederlanders denken: ik wacht nog even op een betere variant. In dat geval kan de dekking dalen tot ongeveer de helft van de bevolking. Het ­virus zal dan niet verdwijnen, maar kan wel met 75 procent worden teruggedrongen.

De verwachting is dat de eerste generatie van coronavaccins nog niet de effectiviteit heef die een volgende generatie, over een jaar of twee, wel kan bereiken. Het mazelenvaccin bijvoorbeeld haalt nu de 98 procent, maar dat was niet zo toen het eerste vaccin in 1963 werd goedgekeurd. Er is in de jaren daarna nog flink aan gesleuteld, en dat zal ook het geval zijn met het coronavaccin.
https://www.trouw.nl/zorg/een-coronavac ... ~b3303c9c/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ninanoname schreef:
21-11-2020 14:58
Zorgverzekering per maand 25 euro duurder als je je niet laat vaccineren inderdaad.
Kijk, ik snap dat zo'n nieuw vaccin angst in kan boezemen. Maar het alternatief is dit vaccin nog 5 jaar klinisch testen en dan beginnen met vaccineren. En ondertussen? Wat doen we in die 5 jaar?

Dan zijn er wel weer mensen die 5 jaar testen niet genoeg vinden en die willen weten wat het over 20 jaar doet.

Prima wat mij betreft die privileges.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:02
Ik vind de maatregelen buitensporig als je ziet hoeveel mensen er daadwerkelijk op de ic belanden en overlijden.
Ik ben geen complotgekkie en geen corona ontkenner.
Deze achterlijke situatie is ontstaan omdat er gesneden is in de zorg.
Ik vind de maatschappij, de reacties en de haat op elkaar gevaarlijker dan het coronavirus. En ik ben vooral heel erg bezorgd dat het grote deel van de mensen mee gaat in deze gekte.
Mondkapjes die niet werken, je geliefden niet meer knuffelen. We zijn gek geworden.

Hoe wij het doen?
We werken thuis, zoeken geen grote groepen mensen op, spreken alleen af met anderen als niemand verkouden is.
Maar mijn beste vriendin krijgt gewoon een knuffel van me.

Het is wat het is. We leven met zoveel mensen op elkaar, over een paar jaar is er wel weer een nieuw virus.

Ik weiger me te laten enten met een vaccin wat zo kort getest is. Helemaal na wat er na de mexicaanse griep is gebeurt.
zou ik ook weigeren:
Bij enten wordt een deel van een plant (de ent) vastgemaakt op een deel van een andere plant (de onderstam).
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:03
Geen idee. Echt niet. Boodschappen doen we online vanaf 1 december. En verder zie ik het wel. Emigratie behoort ook tot de mogelijkheden. Maar liever niet.
Zul je misschien moeten zwemmen, want ik kan me zomaar voorstellen dat ze niet willen dat je vliegt, zonder vaccin.
Welk land zou een optie zijn, dan ? En hoe ga je dat regelen als je het stadhuis etc niet meer in mag ?

Vragen, vragen, vragen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-11-2020 15:06
Dan mag je ook wel verhogen voor rokers, drinkers, voetballers, mensen op ski vakantie, dikkerds etc.
Rokers betalen toch ook al meer premie

https://weblog.independer.nl/overlijden ... rzekering/



https://www.independer.nl/autoverzekeri ... cohol.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
21-11-2020 15:04
Vertrouwt iedereen zomaar het vaccin? Ik heb daar toch wel een beetje twijfels bij...
De kortdurende werking van dit vaccin zullen ze wel testen, als in de eerste uren/dagen. Maar hoe is de werking over 1 jaar, 5 jaar en 10 jaar??

Er komt hoe dan ook dwang zoals het nu gesteld word in de media...
Dit precies. Ik hou me prima aan de maatregelen maar ik snap die dwang niet.
En hoe dwingender ze gaan worden hoe minder vertrouwen ik er in heb dat het veilig is.
Toon maar aan. 100% veilig (ook op de lange termijn). Dan neem ik de vaccinatie.
Alle reacties Link kopieren




Deze voorbeelden gaan niet over de zorgverzekering.




Voor hun overlijdensrisico verkering, niet voor hun zorgverzekering.
Vind ook niet dat een roker meer moet betalen hoor.

En het tweede voorbeeld is de auto verzekering als je dronken een aanrijding veroorzaakt.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 21-11-2020 15:14
14.26% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
21-11-2020 14:58
In het geval van een festival of de horeca heb je een keuze maar die keuze is er niet meer als mijn werkgever het verplicht stelt, of de school van mijn dochter.
Nogmaals de vraag ( ik heb hem in een ander topic ook al gesteld)
Bij restaurant of horeca wie gaat dat controleren?
Bij Festival hoe gaat dat in werking? Soms worden de kaarten doorgegeven/verkocht.
En ik zie een restauranthouder ook niet vragen om een vaccinatiebewijs.
Alle reacties Link kopieren
Voetballers zijn extra verzekerd https://www.vkwvoetbal.nl/227/collectieve-verzekering/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:11
Dit precies. Ik hou me prima aan de maatregelen maar ik snap die dwang niet.
En hoe dwingender ze gaan worden hoe minder vertrouwen ik er in heb dat het veilig is.
Toon maar aan. 100% veilig (ook op de lange termijn). Dan neem ik de vaccinatie.
geen enkel vaccin of geneesmiddel kan dat aantonen. Er zullen altijd mensen zijn die bijwerkingen zullen krijgen.
Neem je ook geen paracetamol? Je kind is nergens voor ingeënt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-11-2020 15:13
Voor hun overlijdensrisico verkering, niet voor hun zorgverzekering.
Vind ook niet dat een roker meer moet betalen hoor.
Voor een overlijdensrisicoverzekering betaalt zo ongeveer iedereen meer, of wordt uitgesloten.
en wat mij betreft vaccineren prima op vrijwillige basis.
Net als de griepprik.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:08
Zul je misschien moeten zwemmen, want ik kan me zomaar voorstellen dat ze niet willen dat je vliegt, zonder vaccin.
Welk land zou een optie zijn, dan ? En hoe ga je dat regelen als je het stadhuis etc niet meer in mag ?

Vragen, vragen, vragen.
De paspoorten zijn geldig. We hebben een auto.
Zweden (nog geen verplichting) of Denemarken (spoedwet ingetrokken na dagen protesten).
Geen idee nog. We wachten af wat er gaat gebeuren.
Lellebel81 schreef:
21-11-2020 15:04
Vertrouwt iedereen zomaar het vaccin? Ik heb daar toch wel een beetje twijfels bij...
De kortdurende werking van dit vaccin zullen ze wel testen, als in de eerste uren/dagen. Maar hoe is de werking over 1 jaar, 5 jaar en 10 jaar??

Er komt hoe dan ook dwang zoals het nu gesteld word in de media...
De proefpersonen hebben het vaccin straks gemiddeld 6-12 maanden eerder gehad dan wij, dus zodra de werkzaamheid bij de controlegroep afneemt weten we dat we een herhalingsshot nodig hebben.

Ik ben voor meer privileges voor mensen die zich laten vaccineren. Als straks een vaccinatiebewijs geeisd wordt om naar het buitenland te vliegen gaan de principes van de antivaxxers vast snel overboord.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:13
Voetballers zijn extra verzekerd https://www.vkwvoetbal.nl/227/collectieve-verzekering/



Voor blijvend letsel na een ongeval

Deze verzekering is bedoeld voor diegene die blijvend letsel overhouden naar aanleiding van een ongeval (niet in motorvoertuigen).
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zit het dan met mensen die de ziekte al hebben doorgemaakt? Daar wordt nooit over geopperd. Als je geregistreerd staat bij de GGD als ooit positief moet dat toch ook genoeg zijn. Een vaccinatie biedt gemiddeld toch geen langere bescherming? Ze weten niet eens hoe lang.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 15:14
geen enkel vaccin of geneesmiddel kan dat aantonen. Er zullen altijd mensen zijn die bijwerkingen zullen krijgen.
Neem je ook geen paracetamol? Je kind is nergens voor ingeënt?
Mijn kind is tot nu toe met tegenzin gevaccineerd.
Ik neem de risico’s dat hij ziek wordt door de vaccinaties omdat ik polio en hersenvliesontsteking gevaarlijker vind.

Corona is heel wat anders.
*2020* schreef:
21-11-2020 15:13
Nogmaals de vraag ( ik heb hem in een ander topic ook al gesteld)
Bij restaurant of horeca wie gaat dat controleren?
Bij Festival hoe gaat dat in werking? Soms worden de kaarten doorgegeven/verkocht.
En ik zie een restauranthouder ook niet vragen om een vaccinatiebewijs.
Waarom niet?
En bij festivals wordt je kaart gecheckt bij de entree en kun je ook je vaccinatiebewijs en ID laten zien.

Ik heb een boekje waar mijn vaccinaties in staan. Kan die van corona ook wel bij.

Afbeelding
anoniem_400810 wijzigde dit bericht op 21-11-2020 15:19
8.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:11
Dit precies. Ik hou me prima aan de maatregelen maar ik snap die dwang niet.
En hoe dwingender ze gaan worden hoe minder vertrouwen ik er in heb dat het veilig is.
Toon maar aan. 100% veilig (ook op de lange termijn). Dan neem ik de vaccinatie.
Nou ja, stel dat ze dat over 50 jaar weten. En jij bent dan misschien wel 90. Geen problemen mee als er een ongevaccineerde groep verpleegkundigen aan je bed staan ?
Vind je dan bijv dat ongevaccineerd zorgpersoneel, leraren, kappers etc altijd mondkapjes, spatschermen etc moeten gebruiken en ben je zelf ook van plan dat te doen zolang je niet gevaccineerd bent ?



Vanaf hoe oud zouden kinderen zelf mogen bepalen ? Misschien wil jullie kind straks wel het vaccin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:13
Voetballers zijn extra verzekerd https://www.vkwvoetbal.nl/227/collectieve-verzekering/



We hebben het over de zorgverzekering daar is iedereen gelijk, rokers, voetballers, dikkerds, mensen die veel drinken, mensen die skiën.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-11-2020 15:15
Voor blijvend letsel na een ongeval

Deze verzekering is bedoeld voor diegene die blijvend letsel overhouden naar aanleiding van een ongeval (niet in motorvoertuigen).
Het gaat er om dat in al die gevallen ( voetballers, rokers etc ) meer - kunnen - betalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
PoezzinBoots schreef:
21-11-2020 15:18
Waarom niet?

Ik heb een boekje waar mijn vaccinaties in staan. Kan die van corona ook wel bij.

Afbeelding
Ik kom om te eten en mijn medische gegevens heeft hij niets aan. dat jij dat graag laat zien aan de barman of restauranthouder moet je zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-11-2020 15:18
We hebben het over de zorgverzekering daar is iedereen gelijk, rokers, voetballers, dikkerds, mensen die veel drinken, mensen die skiën.
Niet bij alle aanvullende pakketten.
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
21-11-2020 15:17
En hoe zit het dan met mensen die de ziekte al hebben doorgemaakt? Daar wordt nooit over geopperd. Als je geregistreerd staat bij de GGD als ooit positief moet dat toch ook genoeg zijn. Een vaccinatie biedt gemiddeld toch geen langere bescherming? Ze weten niet eens hoe lang.
Wij hebben corona gehad. Een dierbaar familielid van ons (die waarschijnlijk de bron van onze besmetting was) heeft in het ziekenhuis gelegen.
Tegen ons is gezegd dat ze verwachten dat we 3-6 maanden beschermd zijn.
Maar ze gaven ook aan dat ze het gewoon niet weten.

Waarom zou de vaccinatie langer beschermen dan mijn eigen lijf dat kan?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-11-2020 15:04
Leg uit :@@:
Met cijfermatige onderbouwing.
En dan ook graa de onderbouwing voor de rest van de wereld waar het ook zo fantastisch gaat.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven