'Houden van'

12-05-2009 11:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 8 jaar een relatie met een hele lieve jongen. We hebben het samen ontzettend gezellig en leuk.

Maar één keer in de zoveel tijd slaan bij mij de twijfels toe. Ik heb heel veel moeite met mezelf kwetsbaar opstellen. Ik neem daardoor veel afstand in, en zo zit ik eigenlijk ook al 8 jaar in deze relatie. Ik kan eigenlijk niet voelen wat ik echt voel, omdat ik te bang ben dat hij te dicht bij komt. Ik ben er achter gekomen dat ik bindingsangst heb, uit angst om verlaten te worden (wat je hebt, kun je kwijt raken).

Als ik hier last van heb, probeer ik positief te denken en bewijzen te zoeken dat het allemaal wel goed zit. Rationeel weet ik ook wel dat dit (waarschijnlijk) zo is, maar ik kan het niet voelen. Dit komt onder andere door bovenstaande, en dat is iets wat ik zelf kan veranderen. Maar het komt ook doordat ik eigenlijk niet weet van 'houden van' is. Ik weet niet hoe het voelt om je verbonden met iemand te voelen en ik weet niet hoe het voelt om van iemand te houden. Ik heb mijn beeld van TV, en dat is niet echt een realistisch beeld. Ter illustratie: mijn idee er van is dat iedere keer wanneer je elkaar in de ogen kijkt je na 8 jaar nog volledig weg smelt...

Ik wil hier graag meer over leren om een realistischer beeld er van te krijgen. Ik zou graag willen weten wat 'houden van' voor jullie is. Hoe ervaren jullie dat? Waar zie je dat in? Is het een gedachte of is het echt een gevoel?
Het is bij mij een gevoel, maar dat is echt niet op ieder moment dat hij in mijn ogen kijkt hoor..

Net had ik even zo'n momentje, dan denk ik aan hem en dan krijg ik spontaan een glimlach op mijn gezicht en sms ik hem even. Dan voel ik gewoon dat ik van hem hou!

Of als we ergens op een feestje staan en dan in ene zie ik hem staan en denk ik: "wow, wat is het toch een lekker ding en wat ben ik toch gek op hem!"

Het zijn gewoon bepaalde momenten dat ik eventjes wegsmelt.

Maar dat kan ook gewoon op de bank zijn hoor.

En verder staan we ook wel eens mopperend tegen elkaar aan te duwen voor de spiegel in de badkamer hoor, zonder dat ik denk "mijn god wat hou ik toch van hem!"
Dat je ook zeker wel elkaars slechte kanten kent, maar dat je die kan accepteren. En dat je zeker weet dat het leven met die persoon toch echt wel leuker is dan het leven zonder die persoon.
Iedereen zoekt iets anders in een relatie, dus is 'houden van' ook voor iedereen anders.

Ik vind het belangrijk dat we helemaal onszelf kunnen zijn bij elkaar. Van ochtendhumeur tot idiote bekken trekken. Ik vind trouw belangrijk. Ik vind het belangrijk te weten dat hij er is als ik hem nodig heb en ik ben er natuurlijk ook voor hem. Ik vind het belangrijk dat we elkaar helpen onze dromen na te jagen, elkaar steunen en stimuleren. We hebben er veel voor over om de ander te helpen. De laatste jaren ben ik regelmatig langere tijd alleen met de kinderen zodat hij klussen kan aannemen over de hele wereld. Als ik weer ga werken, zal hij vaker thuis zijn. Ik vind het belangrijk dat we samen van de kinderen genieten, samen lachen, samen zijn. Maar ik hoef niet zo nodig elke keer dat ik hem zie weg te smelten. Hij is al bijna 24 jaar mijn allerallerallerbeste vriend
Tinkeldel, hoe zit het in jullie relatie met fysieke intimiteit? Afgezien van seks, knuffelen jullie elkaar wel eens? Elkaar even vasthouden, zoenen... Heb je daar ook moeite mee?
mooi gezegd yette! Krijg er kippevel van!
Wauw Yette :D Ik hoop dat het voor mij en m'n vriend ook zo zal gaan!

TO: Ik heb net als jij soms moeite met voelen en ga daarom alles overanalyseren. Gek dat je dan niets meer voelt hè ;) Gelukkig kan ik dan bedenken: over houden van hoef je niet na te denken. En dan is het net zoals Yoyo zegt, dan heb je van die momentjes dat je ineens zo'n kriebel in je buik hebt, jaaa, ik hou van jou! Dat is niet elke minuut en soms wil ik hem ook wel eens achter het behang plakken, maar gelukkig komt dat warme gevoel ook vanzelf weer terug. En als ik het 'es een dagje niet weet, kan ik me ook bedenken dat ik gisteren nog wél voelde en dat het niet zomaar over is. Het blijft lastig als je moeite hebt met voelen, maar als je dat weet, dan kun je er rekening mee houden.
Tinkeldel, wat bedoel je dan juist met dat je niet kan voelen wat je echt voelt? Onderdruk je je gevoelens dan ook?

Waarom heb je twijfels?

Ik heb nl sinds 5 maanden een vriend, maar hij neemt de laatste tijd serieus afstand. Ik geef toe dat ik wel stapelverliefd ben op hem, en hij zegt dat nog niet te zijn op mij, wel al in een klein percentage.

Door mijn onzekerheid hebben we de laatste tijd al een paar meningsverschillen gehad, en hij beweert dat zijn gevoelens door deze meningsverschillen afgenomen zijn.

Ik zou al veel verder willen staan in onze relatie, maar hij ziet het (uit voorzichtigheid, we worden nl buren) momenteel puur vriendschappelijk, alhoewel we wel al intiem zijn geweest. Dit remt hij nu ook af gewoon uit voorzichtigheid, moesten we elkaar te graag beginnen zien, dat we later te hard gekwetst zouden zijn moest het toch niets worden???

Denk je niet dat hij uitvluchten zoekt, en dat hij mij wel liever ziet dan hij beweert.

Ik heb mij nu voorgenomen om hem wat meer met rust te laten, zodat hij mij eens kan leren missen. Ik geef toe dat ik wel wat claimerig overkwam de laatste tijd.

Hoe gaat dat dan bij jou vriend Tinkeldel? Laat hij jou ook een tijdje met rust?

Ik ben ook wel snel jaloers, hij belt soms met een vriendin (die ooit meer was voor hem). Hij beweert dat het niets betekent. Zij is net als hem gescheiden en het is meestal als hij woordenwisseling heeft gehad met zijn ex-vrouw dat hij haar contacteert. Dus ik sus mij met de gedachte dat het over de scheiding is dat ze praten.

Volgens zijn vrienden is het een doodeerlijke jongen, dan gaat hij mij toch niet voorliegen hé.

Hij gaat ook graag eens alleen uit. Is dat bij jou ook en zo ja, hoe staat je vriend hier tegenover?

Andere mensen hun reacties zijn ook steeds welkom hoor.

Thanks!
wat de anderen al zeggen geld ook voor mij

houden van is voor mij opeens dat warme gevoel krijgen. Zoals afgelopen weekend. Dan zijn we zeilen en dan is hij heel druk bezig op die boot dan wordt ik warm en denk ik wat hou ik toch van hem

het zit hem vooral in de kleine dingen, het jezelf kunnen zijn ook als je een dag niet leuk knap en lief bent, dat hij je bad aanzet als je thuiskomt naar een rotte werkdag. Enz enz

het is geen gevoel wat er 24 uur per dag intensief aanwezig is bij mijn weten maar wat wel altijd een beetje sluimert

Wat ik overigens wel leuk vond om te horen afgelopen weekend was dat er iemand dacht dat we pas twee maanden iets hadden ipv de zes en half jaar (die we echt samen zijn) omdat we samen nog steeds zo verliefd overkomen. Dat zegt voor mij ook wat over dat houden van
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
TO ik heb wel een beetje hetzelfde gevoel van wat je hebt kan je kwijtraken. Ik probeer dat gevoel zoveel mogelijk los te laten, geniet van de momenten die je hebt en bij jou is dat al 8 jaar! Daar moet je van genieten, als het dan misschien ooit niet meer is, weet je wel dat je hebt genoten van de momenten die je wel hebt gehad.

Voor mij is houden van, dat je elkaar vertrouwd, jezelf kan zijn, niet altijd perfect in de make up en kleding hoeft te zitten, dat je je gevoel kan uiten en dat iemand daar rekening mee houd/je kan opvrolijken.

Iemand die er voor je is en niet alleen als het leuk is, maar ook als je niet zo lekker in je vel zit.

Ik heb een tijd geleden heel erg getwijfeld aan mijn relatie, toen ik dat met mijn vriend besprak, gaf hij aan dat hij dat heel erg vond en kwam ook met mogelijke oplossingen enzo.

Succes!
Ik zal even een langere uitleg geven, er hangt namelijk nog wel wat meer aan.

Eigenlijk heb ik een 'ideale' relatie, klinkt erg als de relatie van yette. Dus zo slecht zit het niet. Hij is een ontzettend lieve jongen, van het type alle geduld, rust en doet geen vlieg kwaad. Ik voel me echt 110% op mijn gemak bij hem, en dat is voor mij heel wat. Hij is vertrouwt en veilig en dat is is heel erg fijn. We hebben soms onze dingen wel eens, maar ach dat heeft iedereen en daar hebben we het dan over en daar werken we dan ook aan.

Ik heb eigenlijk over het algemeen een probleem met voelen, ik onderdruk (onbewust) mijn gevoelens. Ik heb nu 15 maanden intensief in therapie gezeten en dat is op veel vlakken beter geworden. Een verbintenis in een relatie is voor mij echt heel erg groot en eng. Vandaar dat ik hierbij dus nog veel afstand neem. Bovendien hebben wij in 8 jaar tijd patronen ontwikkeld, waar we niet 1-2-3 uitstappen.

Op seksueel vlak zit het ook niet goed. Dat is een probleem wat ook bij mij ligt. Mijn kennis daarover heb ik ook van TV, en dat heeft het niet goed gedaan. Maar goed, daar werken we ook aan. Verder knuffelen we veel en we zoenen ook wel veel, de laatste tijd ook meer. Mijn vriend roept te pas en te onpas dat hij van me houd, en dat maakt me nog veel banger. We hebben nu een afspraak dat ik dan niet zeg dat ik van hem houd, maar dat ik hem lief vind. Dat kan ik namelijk wel voelen.

Dit weekend ben ik gebroken. De twijfels kwamen echt heel erg de kop opsteken. Ik ben in paniek geweest en radeloos geweest. Ik heb heel erg gehuild en mijn vriend en ik zijn nog nooit zo open en kwetsbaar geweest als dit weekend. Dat geeft mij hoop, maar vooral angst.

Wat Maarit zegt herken ik wel, alleen lukt het me niet om los te laten. Ik probeer dan te kijken naar de positieve dingen, maar ik twijfel of die dingen voldoende zijn. Vandaar mijn vraag over houden van.
Wat verdrietig dat je er niet van kan genieten Tinkeldel.
Bij mij is het juist het omgekeerde. Mijn vriend haakt af zodra het wat minder met me gaat en wanneer ik iets zeg wat hem niet bevalt, gaat hij op de negeer stand. Niet echt gezellig. Een dag later heeft hij wel spijt, zeker omdat hij ziet dat dat mij pijn doet maar ja, dan is het leed al geleden en die negatieve gevoelens raak je niet zomaar kwijt. Ik vrees dat mijn vriend emtioneel nogal geblokkeerd is en in de stress schiet wanneer dingen moeizaam gaan.

Geniet dus maar van wat je hebt! Iemand die er voor je is en ondanks al je twijfels en onzekerheden, bij je blijft en moeite doet zich voor je open te stellen. Met je praat en geduld heeft. Dat is echt houden van :-)
Ik heb wel veel gehad aan bovenstaande. Ik merk alleen bij mezelf dat ik hele hoge verwachtingen van een relatie heb. En als ik dan het bovenstaande lees, en denk: dat heb ik ook...dan denk ik eigenlijk ook een beetje: is dit het nou? Valt me wel een beetje tegen.

Ik moet zeggen dat ik dat trouwens niet alleen in relaties heb, ik wil graag mijn verwachtingen kunnen bijstellen.
quote:MistralX schreef op 12 mei 2009 @ 15:12:

Bij mij is het juist het omgekeerde. Mijn vriend haakt af zodra het wat minder met me gaat en wanneer ik iets zeg wat hem niet bevalt, gaat hij op de negeer stand. Niet echt gezellig. Een dag later heeft hij wel spijt, zeker omdat hij ziet dat dat mij pijn doet maar ja, dan is het leed al geleden en die negatieve gevoelens raak je niet zomaar kwijt. Ik vrees dat mijn vriend emtioneel nogal geblokkeerd is en in de stress schiet wanneer dingen moeizaam gaan.

Geniet dus maar van wat je hebt! Iemand die er voor je is en ondanks al je twijfels en onzekerheden, bij je blijft en moeite doet zich voor je open te stellen. Met je praat en geduld heeft. Dat is echt houden van :-)

Dit gevoel heb ik ook. Ik heb de laatste tijd een heel stresserende periode (werk, bouw) en loop op de tippen van mijn tenen en dan reageer ik veel te vlug (zonder vooraf na te denken) en meestal nogal kortaf, de laatste keer gooide ik zelfs de telefoon af bij mijn vriend. Achteraf heb ik daarvan dan spijt. Hij negeert mij dan, maar niet één dag maar meerdere dagen. Ik voel mij dan enorm schuldig, en denk steeds dat da niet meer zou goedkomen.

Hij weet het dat ik een heel stressie periode heb, maar houdt daar blijkbaar geen rekening mee.

Hoe loopt dat bij jullie?
quote:Tinkeldel schreef op 12 mei 2009 @ 14:07:

.Op seksueel vlak zit het ook niet goed. Dat is een probleem wat ook bij mij ligt. Mijn kennis daarover heb ik ook van TV, en dat heeft het niet goed gedaan. .huh?
quote:tweety75 schreef op 13 mei 2009 @ 18:17:

[...]

Dit gevoel heb ik ook. Ik heb de laatste tijd een heel stresserende periode (werk, bouw) en loop op de tippen van mijn tenen en dan reageer ik veel te vlug (zonder vooraf na te denken) en meestal nogal kortaf, de laatste keer gooide ik zelfs de telefoon af bij mijn vriend. Achteraf heb ik daarvan dan spijt. Hij negeert mij dan, maar niet één dag maar meerdere dagen. Ik voel mij dan enorm schuldig, en denk steeds dat da niet meer zou goedkomen.

Hij weet het dat ik een heel stressie periode heb, maar houdt daar blijkbaar geen rekening mee.

Hoe loopt dat bij jullie?Hij is toch nog niet weg? Het lijkt me niet onlogisch dat hij na zo'n scene even geen zin heeft in je. Klaarblijkelijk wordt het je toch steeds vergeven. Dat is ook 'rekening houden met'.
quote:zuurpruim schreef op 13 mei 2009 @ 21:53:

[...]

huh?

Mijn verwachtingen van seks heb ik van TV gehaald, daardoor heb ik daar veel problemen mee. Ga er verder liever niet te diep op in.

Mijn vriend heeft weleens als ik heel negatief of chagrijnig ben dat hij dat dan liever niet ziet. Hij doet er dan alles aan om me weer vrolijk te maken, terwijl ik af en toe ook wel eens een baal dag heb.

Dit weekend hebben we alleen wel heel goed met elkaar gepraat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven