Geld & Recht alle pijlers

Gezinnen die het minder hebben

25-11-2020 16:03 81 berichten
Hoi dames,

Ik wil graag een gezin die het minder heeft financieel maandelijks helpen.

Alleen hoe kom ik in contact met zo een gezin?
Ik wil het gezin echt persoonlijk leren kennen en alles persoonlijk afgeven dus niet via via.

Weten jullie iets?
LīlyRose schreef:
25-11-2020 16:16
Voedselbank, donatie aan kindervakantieweken, etc.

Of wil je graag een dankbaar stel mensen aan je voeten?

Dit is ook een mooie:

https://www.stichtingjarigejob.nl/

Of als we het dan toch hebben over mensen die het minder hebben...

https://www.becausewecarry.org/
Heel veel goede doelen hebben tegenwoordig een logo (kost geld) een website, busjes en kleding met een logo erop. Hoe je het went of keert, dat geld zit niet in de hulpverlening. Ook als ze het gratis hebben gekregen, had er ook een tas boodschappen van betaald kunnen worden. Ik heb daar ook altijd een beetje moeite mee. Ik weet niet precies waarom.

Als ik een tas boodschappen over heb, dan zou ik het ook prettig vinden als ik het zelf bij iemand zou kunnen brengen. Ik zou het namelijk best zuur vinden als mijn boodschappentas bij iemand terecht komt die naar de voedselbank gaat, maar een wehkamp-schuld heeft van 10.000 euro en ook nog rookt. Ik weet wel dat ik daar niks van mag vinden, maar ik vind het lastig om dat uit te schakelen
Jeetje, wat een heftige reacties. Het is absoluut niet mijn bedoeling om mijn ego te poetsen of in het middelpunt van de belangstelling te staan. Het was meer bedoeld om die gezinnen ook te laten voelen dat ze niet alleen zijn.
Ik heb dit vorig jaar gedaan. Ik had een oproepje geplaatst op de weggeefhoek voor een gezin wat een kerstpakket kon gebruiken. Alleenstaande moeder meldde zich zelf daar aan. Dus heb een pakket samengesteld en heb het netjes in een privé bericht met haar besproken, voor de deur gezet, aangebeld en na en “alsjeblieft” en “dankjewel” weer vertrokken.

Vanuit mijn werk vaak jarige job pakketten mogen wegbrengen. Mooie stichting is dat.
Oude mensen hebben het vaak ook heel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het op zich heel lief dat je je wil bekommeren om een ander gezin, je OP komt alleen over alsof dat gezin jouw privéprojectje moet worden en zo werkt het gewoon niet.

Zoals iemand al zei hier, ga eens op een andere manier hulp bieden, dan kom je waarschijnlijk vanzelf wel een gezin tegen dat je verder wil helpen. Maar simpelweg een gezin aanwijzen en zeggen, jullie worden mijn hulpgezin werkt niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Misschien is er in jouw woonplaats ook een lokaal initiatief?
Hier worden sowieso pakketten gemaakt voor sinterklaas en kerst, voedselpakketten en kinderverjaardagen.
Dan weet je ook dat het goed terecht komt.
Hier kun je naast geld ook allerlei spullen afgeven, bijv als er bij Etos een actie 1+1 is geef je het extra artikel aan hun, dus het hoeft jou ook niet veel te kosten.
Ik help deze stichting wel eens. Recent bijv met de AH-bon van de postcodeloterij.
Wellicht weten zij ook wel een gezin wat persoonlijke hulp op prijs zal stellen.
Je gedachte vind ik in elk geval prima, de uitvoering kan misschien wat anders.

Oh, misschien staat er bij jouw supermarkt wel een vaste verkoper van de straatkrant? Die heb ik hier ook wel eens boodschappen gegeven.
LīlyRose schreef:
25-11-2020 16:44
Oude mensen hebben het vaak ook heel zwaar.
Zeker waar! En die kunnen ook aandacht gebruiken.
https://www.givedirectly.org/

Je leert de mensen niet persoonlijk kennen, maar het geld gaat rechtstreeks naar een gezin wat in extreme armoede leeft.
ninanoname schreef:
25-11-2020 16:36
Heel veel goede doelen hebben tegenwoordig een logo (kost geld) een website, busjes en kleding met een logo erop. Hoe je het went of keert, dat geld zit niet in de hulpverlening. Ook als ze het gratis hebben gekregen, had er ook een tas boodschappen van betaald kunnen worden. Ik heb daar ook altijd een beetje moeite mee. Ik weet niet precies waarom.

Als ik een tas boodschappen over heb, dan zou ik het ook prettig vinden als ik het zelf bij iemand zou kunnen brengen. Ik zou het namelijk best zuur vinden als mijn boodschappentas bij iemand terecht komt die naar de voedselbank gaat, maar een wehkamp-schuld heeft van 10.000 euro en ook nog rookt. Ik weet wel dat ik daar niks van mag vinden, maar ik vind het lastig om dat uit te schakelen
Snap ik wel hoor.
Je werkt zelf ook voor je geld. Ik snap wel dat je dan wilt dat het goed terecht komt. Misschien bedoelt TO zoiets ook?
Nou ik werk als schuldhulp verlener, en ik denk weet dat er zat gezinnen zijn die wel blij zijn met het idee van TO.
Ik jen gezinnen die moeten leven van €60 per week, reken maar dat ze het voorstel van To met beide handen aan zullen grijpen.
To, misschien kan de voedselbank informatie geven.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
25-11-2020 17:13
Nou ik werk als schuldhulp verlener, en ik denk weet dat er zat gezinnen zijn die wel blij zijn met het idee van TO.
Ik jen gezinnen die moeten leven van €60 per week, reken maar dat ze het voorstel van To met beide handen aan zullen grijpen.
To, misschien kan de voedselbank informatie geven.
Inderdaad. Ik ken vanuit mijn werk ook meerdere gezinnen die tussen wal en schip beland zijn en écht zowat niks hebben. Die zouden hier echt wel blij mee zijn en niks afwijzen door “trots”.
nienkejj schreef:
25-11-2020 17:02
(...)

Oh, misschien staat er bij jouw supermarkt wel een vaste verkoper van de straatkrant? Die heb ik hier ook wel eens boodschappen gegeven.
Bij mijn supermarkt staan óf junks die regelmatig voor overlast zorgen óf Roma die later opgehaald worden met een dikke bak. Dat mensen nog in straatkrantverkopers trappen zeg...
escorgot schreef:
25-11-2020 16:17
Wat kunnen jullie goed in andere hoofden kijken, zeg. Ego oppoetsen? Dankbaar aan de voeten?

@To: ik leerde een mevrouw kennen via Marktplaats. Ze reageerde op iets wat ik gratis weggaf. Ze had geen auto en het was nogal groot dus ik bood aan dat ze het niet met de trein ophaalde maar dat ik het even bracht. Ik maakte kennis met haar huis en was blij dat ik het zo goed had, want ze woonde echt in een ander huis dan het mijne en liep ook bij de voedselbank. Ik heb haar dat jaar met Sinterklaas een boodschappentas gebracht en die eerste keer was het een heel gepuzzel en getouwtrek voor ze het aannam. Gelukkig nam ze het aan toen ik zei dat er ook/juist een cadeautje voor haar kinderen in zat en dat ze het dan moest aannemen voor hen. Omdat ze iets wilde terugdoen, kregen we een kerstkaart. En vlak daarop een uitnodiging voor een verjaardag, ze had taart gemaakt.
In ieder geval, zes jaar later, help ik ze nog steeds. Elk jaar met Sint een boodschappentas, in de zomer hier barbecuen en twee keer per jaar iets leuks met de hele bups (dit jaar alpacaboerderij en pannenkoekhuis, vorig jaar strand en kasteelriddertocht). De kinderen komen hier af en toe om en om een weekend logeren en zijn maar wat blij met hun 'oom en tante' met een auto 'met lichtjes in het dashboard' en alle verwennerij en gezelligheid met twee gezinnen samen. Ik zou ze nooit meer willen missen! We zijn dol ze en het is een aanvulling op elkaars leven en wereld en denkbeeld.
Wat een mooi verhaal❤❤
Zou je niet liever aan de grannies in Rusland geven?
Kinderen krijgen is altijd nog een keuze, die hebben de grannies in Rusland niet gehad.
Doreia* schreef:
25-11-2020 16:35
Zou jij zomaar door een wildvreemde worden 'geadopteerd' met als enige eerste criterium dat je weinig te besteden hebt? Het gaat namelijk niet om jouw casus, ik reageer op deze op en situatie en dit ondoordachte plan.

Ik werk met mensen met een minimuminkomen. Een gezin is nu schuldvrij, maar moeder heeft nog een prive schuld staan bij familie. Die wil ze zélf oplossen, zonder dat ik daar vrolijk (ook al is het van haar eigen geld!) de pot mee opvul in een paar muisklikken.

Dat bedoel ik met TROTS zijn.
Nee.
Daar zou ik totaal geen moeite mee hebben.
Wanneer ik mijn kinderen iets extra's zou kunnen geven dat op een eerlijke manier verkregen is, dan zou ik mijn trots inslikken.
Dit gezin heeft ook zestig euro boodschappengeld voor 4 personen voor een week. Dan eet je geen echte m&m's maar aldiballen en geen scharrelkip maar knallergehakt of gewoon chili sin carne of witbrood met ketchup. Laat staan dat je zo'n kind een Ajaxportemonnee of Unicorn-etui kunt geven. Als iemand mij dat aanbiedt, zou ik dat zeker accepteren. Trots of niet, mijn kinderen zou ik meer gunnen dan dat ik moest inslikken om het te accepteren.
Trots is zeker een goed punt, maar niet iedereen worstelt ermee, dus generaliseren is beperkend hier.

Ps. Overigens, wanneer dit gezin van de gemeente een paar honderd euro krijgt om de kinderkamers opnieuw mee op te knappen, een laptop voor school en nu de Linda-Foundationbox met bonnen voor bijna 700 euri, staan ze graag vooraan. Niet uit hebzucht, maar om eindelijk eens vooruit te kunnen kijken. Omdat dit soort dingen hun leven opfleuren. Eindelijk die nieuwe fietstas kopen, een computerspelletje voor de oudste, unicorngordijnen. Dingen waar veel mensen op dit forum niet eens over nadenken. Of denk jij dat er veel LINDA-boxen worden geweigerd uit die trots en 'doe het liever zelf'. Ik vind het knap als je je kinderen voorop zet. Ik geniet als ik de foto's zie van die Kwantum-unicorn-gordijnen en die blije koppies. Moeder is al jaren niet naar de tandarts geweest, zoveel zetten ze weg voor dingen die belangrijker zijn, zoals nieuwe gymschoenen omdat kind de Scapinos per maand doorslijt... Dan zou ik die boodschappentas van TO met gespreide armen aannemen. Eens met Pietjebello en Biskotto dus.
escorgot wijzigde dit bericht op 25-11-2020 17:59
Reden: Ps. toegevoegd
34.26% gewijzigd
nessemeisje schreef:
25-11-2020 17:16
Bij mijn supermarkt staan óf junks die regelmatig voor overlast zorgen óf Roma die later opgehaald worden met een dikke bak. Dat mensen nog in straatkrantverkopers trappen zeg...
Nou nou nou niet alle straatkrantverkopers over 1 kam scheren zeg.

Heb je ook nog tips voor TO ?
Kijk eens naar tehuizen waar kinderen opgenomen zijn. Daar is voor Sint een heel laag budget en voor kerst niets.
Geef geld aan de Linda foundation. Alles gaat naar gezinnen, de kosten betaald Linda de Mol zelf. Ze krijgen kadokaarten voor AH, C&A, Intertoys etc.
Wij geven altijd ons kerstpakket weg, gewoon op de weggeefhoek en dan zat ik erbij: voor een gezin die geen kerstpakket krijgt. Ik ga er dan vanuit dat er alleen mensen reageren die het goed kunnen gebruiken.
ik geef mn bek ook maar een douw
lief van je TO
Eerlijk gezegd denk ik ook dat dit min of meer toevallig op je pad moet komen. Een vriendin in de schuldsanering neemt van mij bijvoorbeeld wel kleding aan wat ik in zakken stop. En met een paar meiden zijn we een paar jaar geleden ergens heen gegaan waarvan ik de kaarten 'gewonnen' had, en we reden toch al dus zij kon makkelijk mee. Het koste ons drie een tientje extra voor die kaart.

Vorig jaar kwam ze in gesprek met een moeder met een behoorlijk inkomen, die zich afvroeg hoe ze dat nou deed, dat haar kinderen zo tevreden waren en de hare van die snobs. Tja, wat je niet hebt kun je ze ook niet geven.
Een dag later vond ze drie cadeaubonnen in haar brievenbus. Eentje van de action, eentje voor de primark en eentje voor de hunkemöller. Dat had die dame goed begrepen, dat 25 euro bij de action meer waarde had voor Vriendin dan een bon van een dure zaak waar je zelf bij moet leggen. Was iets éénmaligs maar ze was er echt heel erg blij mee.

Verder heb ik wel eens iemand zomaar vijf euro gegeven. Die zou afrekenen bij een all-you-can-eat en kwam vijf euro tekort. Paniek. Maar hey, kijk, die liggen op de grond. Vast uit je beurs gevallen.

Als je echt iemand wilt helpen komen dat soort dingen vanzelf op je pad. Maar je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij een weggeefhoek op facebook. Dan heb je iets weg te geven en zet dat op de site, dan komt er vanzelf iemand die daar blij van wordt. En dat mogen dan ook die schoenen zijn die je net een maatje te klein kocht.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb een aantal jaren gezinnen en alleenstaanden begeleid waar veel armoede was. Wat ik deed, want mocht zelf niks geven want werk, was in mijn omgeving rondvragen wie er wilde meehelpen en zo hebben een aantal vriendinnen elk jaar een kerstpakket gemaakt voor een aantal cliënten. Zo kon ik buiten schot blijven, want ik gaf niks, en mijn vriendinnen wisten dat het goed terecht kwam. En ik kon doorgeven of het om een alleenstaande, ex alcoholist dus liever geen wijn, of een gezin met baby ging. Dat werkte fantastisch.

Aan cliënten verkocht ik het een beetje met ‘een actie’, die hadden geen idee dat het via mij kwam.
En ik heb hier nog wel eens commentaar gehad omdat ik bij een mevrouw die ik ooit begeleidde een aantal jaren met kerst anoniem een envelopje met geld of een tegoedbon voor boodschappen in de brievenbus deed toen ik inmiddels ergens anders werkte. Dat was zo’n oneerlijke schrijnende situatie. Ik snap dat je wilt dat het ‘goed terechtkomt’ dus je zou zoiets kunnen doen.

Persoonlijk kennen en er voor iemand zijn is niet zo handig, want dat creëert een hele gekke verhouding en dan moeten mensen opeens dankbaar gaan doen
anoniem_64062c7ab7b55 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 18:26
2.91% gewijzigd
https://www.steungezin.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind de voedselbank helemaal geen goed doel, heb daar persoonlijk verschillende negatieve ervaringen mee.

Als ik geld over zou hebben zou ik iets voor ouderen doen, die een leuk dagje uit gunnen bijv. of een leuke activiteit bezorgen of iets voor een dierenopvang doen.

Ik doneer nooit meer iets aan de Voedselbank.
escorgot schreef:
25-11-2020 16:17
Wat kunnen jullie goed in andere hoofden kijken, zeg. Ego oppoetsen? Dankbaar aan de voeten?

@To: ik leerde een mevrouw kennen via Marktplaats. Ze reageerde op iets wat ik gratis weggaf. Ze had geen auto en het was nogal groot dus ik bood aan dat ze het niet met de trein ophaalde maar dat ik het even bracht. Ik maakte kennis met haar huis en was blij dat ik het zo goed had, want ze woonde echt in een ander huis dan het mijne en liep ook bij de voedselbank. Ik heb haar dat jaar met Sinterklaas een boodschappentas gebracht en die eerste keer was het een heel gepuzzel en getouwtrek voor ze het aannam. Gelukkig nam ze het aan toen ik zei dat er ook/juist een cadeautje voor haar kinderen in zat en dat ze het dan moest aannemen voor hen. Omdat ze iets wilde terugdoen, kregen we een kerstkaart. En vlak daarop een uitnodiging voor een verjaardag, ze had taart gemaakt.
In ieder geval, zes jaar later, help ik ze nog steeds. Elk jaar met Sint een boodschappentas, in de zomer hier barbecuen en twee keer per jaar iets leuks met de hele bups (dit jaar alpacaboerderij en pannenkoekhuis, vorig jaar strand en kasteelriddertocht). De kinderen komen hier af en toe om en om een weekend logeren en zijn maar wat blij met hun 'oom en tante' met een auto 'met lichtjes in het dashboard' en alle verwennerij en gezelligheid met twee gezinnen samen. Ik zou ze nooit meer willen missen! We zijn dol ze en het is een aanvulling op elkaars leven en wereld en denkbeeld.
Wauw... Hier word ik toch blij van. Made my day! Wat fijn en mooi ♡

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven