Montessorischool?
dinsdag 12 mei 2009 om 21:12
Mijn dochter wordt over een tijdje 3 en dan moet ik haar opgeven voor de basisschool. School die ik wel zie zitten is een Montessorischool. Wat is jullie ervaring met dit onderwijs? Vind het zo moeilijk in te schatten (nu al) of ze geschikt voor dit type onderwijs is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

dinsdag 12 mei 2009 om 21:25
Ik vind Montessori geweldig, heb er zelf ook opgezeten. Is idd moeilijk in te schatten als ze zo klein zijn. Valt nog eigenlijk niets over te zeggen. Broer en ik zaten allebei op de Montessori lagere school, ik kreeg net als de rest een weektaak, broer een dagtaak. Hij is dan ook niet naar de middelbare school van het Montessori gegaan (ik heb de Havo op een openbare school gedaan, vwo weer op Montessori). Dus niet ieder kind is er idd geschikt voor.
Ik kijk uit op een Montessori basisschool en wilde dochter daar ook in schrijven. Vorige maand was ik daar echter op een boekenmarkt en ik zie er toch vanaf; vond de sfeer daar niet prettig en de arrogantie van de mensen (wat ik herkende van het lyceum) nogal storend. Dus dochter hier ga ik bij een andere school inschrijven.
Ik kijk uit op een Montessori basisschool en wilde dochter daar ook in schrijven. Vorige maand was ik daar echter op een boekenmarkt en ik zie er toch vanaf; vond de sfeer daar niet prettig en de arrogantie van de mensen (wat ik herkende van het lyceum) nogal storend. Dus dochter hier ga ik bij een andere school inschrijven.
dinsdag 12 mei 2009 om 21:33
dinsdag 12 mei 2009 om 21:37
Mijn broer en ik zijn allebei naar een Montessori-school geweest en we hebben er allebei hele positieve, leuke, goede herinneringen aan. (En goed onderwijs gevolgd trouwens ook)
Overigens heb ik het nooit echt als 'alternatief' onderwijs gezien. Je krijgt op oudere leeftijd wat meer vrijheid, en oudere kinderen krijgen wat meer verantwoordelijkheid over hun planning. Maar er waren geen kinderen die daardoor 'verzopen'.
Als ik kinderen krijg, en er is zo'n school in de buurt zou ik ze hier 100% zeker inschrijven.
Overigens heb ik het nooit echt als 'alternatief' onderwijs gezien. Je krijgt op oudere leeftijd wat meer vrijheid, en oudere kinderen krijgen wat meer verantwoordelijkheid over hun planning. Maar er waren geen kinderen die daardoor 'verzopen'.
Als ik kinderen krijg, en er is zo'n school in de buurt zou ik ze hier 100% zeker inschrijven.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
dinsdag 12 mei 2009 om 21:46
dinsdag 12 mei 2009 om 21:56
Zwiepje zit op een Dalton, wat ook klassenoverstijgend onderwijs is. Bevalt prima. De montessori hier was echt een inschrijfdrama, je mag je kind met 8 weken al inschrijven dus het is goed dat ze die regel vanaf 3 jaar bij jou hebben.
Kies je bewust voor montessori of kies je voor klasoverstijgend onderwijs? Als je voor dat laatste kiest is het misschien ook handig te kijken naar dalton en jenaplanscholen.
Kies je bewust voor montessori of kies je voor klasoverstijgend onderwijs? Als je voor dat laatste kiest is het misschien ook handig te kijken naar dalton en jenaplanscholen.
dinsdag 12 mei 2009 om 22:03
Ik zelf heb een hele leuke schooltijd gehad op een montessori school. Mijn broer daarintegen niet. Bij hem constateerden ze veel te laat (in de 6e groep) dat hij een leerstoornis heeft. Na een switch naar een lomschool ging het uiteindelijk heel erg goed. Maar dit ligt natuurlijk veelal aan de betreffende leraren, dus niet zozeer aan het onderwijs.

dinsdag 12 mei 2009 om 22:04
Wij zagen ook geen kinderen die 'verzopen', maar feit is wel dat kinderen die niet op het lyceum functioneerden, vrij snel weggebonjourd werden richting Hervormd of Amsterdams. Aan de andere kant waren wij ook weer het eindpunt van die twee scholen
En de mensen.... Basisschool waren ander soort leerlingen/ouders dan middelbare school. Maar de middelbare school.... Allemaal erg links, maar ondertussen zo rechts als maar zijn kan. Op de basisschool zaten toch voornamelijk kinderen uit de buurt, gewoon omdat het de dichtstbijzijnde school was. Daar was het ook gemengd, zwart/wit. Op het lyceum was ik een van de weinige allochtonen. En ik ben echt op het randje allochtoon.
En de mensen.... Basisschool waren ander soort leerlingen/ouders dan middelbare school. Maar de middelbare school.... Allemaal erg links, maar ondertussen zo rechts als maar zijn kan. Op de basisschool zaten toch voornamelijk kinderen uit de buurt, gewoon omdat het de dichtstbijzijnde school was. Daar was het ook gemengd, zwart/wit. Op het lyceum was ik een van de weinige allochtonen. En ik ben echt op het randje allochtoon.
dinsdag 12 mei 2009 om 22:07
Ik kies niet echt bewust voor montessori. School is dichtbij en de meeste kinderen van de psz (die om de hoek zit) gaan er ook heen, dus dan kent ze al wat kinderen en de rest van de scholen in de buurt is behoorlijk zwart.(Montessori weer behoorlijk wit.)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

dinsdag 12 mei 2009 om 22:09
Niet alle kinderen kunnen de zelfstandigheid aan van het montessori, doordat niet iedereen met hetzelfde bezig is kan het kinderen afleiden. Maar ja, daar kom je pas achter als een kind echt op school zit. Helaas.
Ben het met Zwieber eens dat je gewoon de klik met hebben met een school. Dat is het belangrijkste van allemaal.
Ben het met Zwieber eens dat je gewoon de klik met hebben met een school. Dat is het belangrijkste van allemaal.
dinsdag 12 mei 2009 om 22:14
quote:nouschi schreef op 12 mei 2009 @ 22:07:
Ik kies niet echt bewust voor montessori. School is dichtbij en de meeste kinderen van de psz (die om de hoek zit) gaan er ook heen, dus dan kent ze al wat kinderen en de rest van de scholen in de buurt is behoorlijk zwart.(Montessori weer behoorlijk wit.)Voor een montessori school vind ik dit niet goede argumenten om te kiezen. Montessori onderwijs moet echt bij je kind passen. Niet ieder kind is geschikt voor dit onderwijs(heb zelf in het verleden op zo'n school lesgegeven). Misschien kun je nu al eens een paar keer gaan kijken op open dagen? Je kunt dan even kijken of de sfeer op de school je bevalt.
Ik kies niet echt bewust voor montessori. School is dichtbij en de meeste kinderen van de psz (die om de hoek zit) gaan er ook heen, dus dan kent ze al wat kinderen en de rest van de scholen in de buurt is behoorlijk zwart.(Montessori weer behoorlijk wit.)Voor een montessori school vind ik dit niet goede argumenten om te kiezen. Montessori onderwijs moet echt bij je kind passen. Niet ieder kind is geschikt voor dit onderwijs(heb zelf in het verleden op zo'n school lesgegeven). Misschien kun je nu al eens een paar keer gaan kijken op open dagen? Je kunt dan even kijken of de sfeer op de school je bevalt.

dinsdag 12 mei 2009 om 22:19
Ben ik het ook helemaal mee eens dat je een klik moet hebben en anders niet.De website komt heel sympathiek over en binnenkort ga ik de schoolgids halen dus het gebouw in ieder geval even in en een beetje rondkijken. Maar ja blijft lastig omdat je niet weet of ze er geschikt voor is en dan moet je weer switchen na een tijdje, maar daar komt ze ook wel overheen.
dinsdag 12 mei 2009 om 22:26
quote:gizz schreef op 12 mei 2009 @ 22:14:
[...]
Voor een montessori school vind ik dit niet goede argumenten om te kiezen. Montessori onderwijs moet echt bij je kind passen. Niet ieder kind is geschikt voor dit onderwijs(heb zelf in het verleden op zo'n school lesgegeven). Misschien kun je nu al eens een paar keer gaan kijken op open dagen? Je kunt dan even kijken of de sfeer op de school je bevalt.Ik kies er inderdaad ook niet bewust voor, maar om de argumenten die ik heb gegeven. Klopt precies wat je zegt"je kind moet er wel geschikt voor zijn' dat is ook mijn punt , geen idee of ze er geschikt voor is, maar ik moet wel nu al die beslissing nemen.
[...]
Voor een montessori school vind ik dit niet goede argumenten om te kiezen. Montessori onderwijs moet echt bij je kind passen. Niet ieder kind is geschikt voor dit onderwijs(heb zelf in het verleden op zo'n school lesgegeven). Misschien kun je nu al eens een paar keer gaan kijken op open dagen? Je kunt dan even kijken of de sfeer op de school je bevalt.Ik kies er inderdaad ook niet bewust voor, maar om de argumenten die ik heb gegeven. Klopt precies wat je zegt"je kind moet er wel geschikt voor zijn' dat is ook mijn punt , geen idee of ze er geschikt voor is, maar ik moet wel nu al die beslissing nemen.
dinsdag 12 mei 2009 om 22:45
quote:fleurtje schreef op 12 mei 2009 @ 22:17:
Sfeer is ook niet hetzelfde als Montessori. Dat zou ik dan een even slecht argument vinden. Sfeer moet sowieso goed voelen, Montessori of niet. Maw: als de sfeer goed voelt, wil dat nog steeds niet zeggen dat dat onderwijs geschikt is voor jouw kind.
Precies
En als de sfeer al niet goed voelt gaat het sowieso niet door.
Sfeer is ook niet hetzelfde als Montessori. Dat zou ik dan een even slecht argument vinden. Sfeer moet sowieso goed voelen, Montessori of niet. Maw: als de sfeer goed voelt, wil dat nog steeds niet zeggen dat dat onderwijs geschikt is voor jouw kind.
Precies
En als de sfeer al niet goed voelt gaat het sowieso niet door.
dinsdag 12 mei 2009 om 23:10
Mijn kinderen hebben allebei op een Montessorischool gezeten en voor hen was het niet goed. Ze zijn allebei bovengemiddeld slim en benedengemiddeld zelfstandig. Ik ging ervanuit dat ze het werken met bijv een weektaak zouden leren, maar bij mijn kinderen is dat nooit gelukt. Te ongestructureerd was het voor ze.
Wat mij wel opvalt is dat mensen zich afvragen of een kind wel geschikt is voor Montessori-onderwijs. Ik heb nog nooit iemand zich horen afvragen of haar kind wel geschikt is voor klassikaal onderwijs. Ik ben zelf een verklaard tegenstander van het klassikale onderwijs, en dan was er in mijn (ruime) omgeving alleen de keus voor Montessori.
Inmiddels is mijn mening wat bijgesteld, want ik heb gemerkt dat een leerkracht veel belangrijker is dan het onderwijssysteem. En dan kan Montessori zowel een voordeel als een nadeel zijn. Je zit daar 3 jaar bij dezelfde leerkracht. Gaat dat goed, dan is het prettig dat je 3 jaar dezelfde hebt, maar gaat het niet, dan is 3 jaar erg lang.
Wat mij wel opvalt is dat mensen zich afvragen of een kind wel geschikt is voor Montessori-onderwijs. Ik heb nog nooit iemand zich horen afvragen of haar kind wel geschikt is voor klassikaal onderwijs. Ik ben zelf een verklaard tegenstander van het klassikale onderwijs, en dan was er in mijn (ruime) omgeving alleen de keus voor Montessori.
Inmiddels is mijn mening wat bijgesteld, want ik heb gemerkt dat een leerkracht veel belangrijker is dan het onderwijssysteem. En dan kan Montessori zowel een voordeel als een nadeel zijn. Je zit daar 3 jaar bij dezelfde leerkracht. Gaat dat goed, dan is het prettig dat je 3 jaar dezelfde hebt, maar gaat het niet, dan is 3 jaar erg lang.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 13 mei 2009 om 00:32
Zowel ik als mijn 7 jaar jongere broertje hebben Montessori-onderwijs gedaan. Voor mij (VWO gedaan) was het een erg fijne school qua leersysteem; voor hem (VMBO) was het helemaal niks.
Wel zijn wij beiden daar érg gepest; en het was ontzettend leerkrachtafhankelijk of en hoe dat werd aangepakt.
Deze Montessori stond triouwens in een achterstandswijk, voor het complete beeld. Zelf zou ik voor mijn kinderen ook Montessori-onderwijs kiezen; mits de sfeer me aanstaat.
Wel zijn wij beiden daar érg gepest; en het was ontzettend leerkrachtafhankelijk of en hoe dat werd aangepakt.
Deze Montessori stond triouwens in een achterstandswijk, voor het complete beeld. Zelf zou ik voor mijn kinderen ook Montessori-onderwijs kiezen; mits de sfeer me aanstaat.

woensdag 13 mei 2009 om 00:58
Ik ben een enorme voorstander van het Montessori onderwijs. Heb er zelf op een Montessorischool gezeten en mijn broers ook en alleen maar positieve verhalen. Natuurlijk is elk kind anders en zal de methode net wat beter bij de een passen dan de ander, maar ik denk dat het voor veel kinderen goed kan werken. Ook merkte ik dat de sfeer qua pesten bij ons op scheel juist vele malen beter was dan op sommige andere basisscholen.
Helemaal voor bovengemiddeld intelligente kinderen is het imo een goed systeem, omdat je veel meer uitdaging kan bieden en zo verveling kan voorkomen.
Het enige nadeel wat ik zou kunnen noemen is dat ik het zelf best frustrerend vond om over te gaan naar een klassikale middelbare school na 8 jaar lang zelfstandig plannen (er was helaas geen middelbare montessori-school in de buurt).
Als ik ooit kinderen krijg zou ik er absoluut ook voor kiezen, en wat mij betreft is het ook een verdere afstand oid waard.
Helemaal voor bovengemiddeld intelligente kinderen is het imo een goed systeem, omdat je veel meer uitdaging kan bieden en zo verveling kan voorkomen.
Het enige nadeel wat ik zou kunnen noemen is dat ik het zelf best frustrerend vond om over te gaan naar een klassikale middelbare school na 8 jaar lang zelfstandig plannen (er was helaas geen middelbare montessori-school in de buurt).
Als ik ooit kinderen krijg zou ik er absoluut ook voor kiezen, en wat mij betreft is het ook een verdere afstand oid waard.

woensdag 13 mei 2009 om 09:43
Haha, Eliane, dat was voor mij de reden om niet naar een hbo te gaan: daar zou ik weer een soort klassikaal les krijgen. Op de universiteit pikten ze de montessori-kinderen (ook wel montessorianen genoemd ) er trouwens zo uit.
Verdere afstand is het mij niet waard: om bepaalde redenen zat mijn lagere school niet bij mij in de buurt, was niet leuk met schoolvriendjes.
Verdere afstand is het mij niet waard: om bepaalde redenen zat mijn lagere school niet bij mij in de buurt, was niet leuk met schoolvriendjes.
woensdag 13 mei 2009 om 10:16
Na mijn lagere school ben ik naar het Montessori Lyceum gegaan. Daar ben ik totaal mislukt. Zoals Fleur beschrijft werden kinderen die niet helemaal met het systeem om konden gaan later naar een andere school gestuurd. In mijn tijd was die optie er in de ogen van de directie niet. Montessori onderwijs was heilig en het kon dus alleen aan het iq van het kind liggen als het daar niet goed ging.
Oplossing: Montessori Mavo.
Omdat ik met VWO advies van de lagere school was gekomen heeft mijn moeder mij dus laten testen toen het lyceum na twee jaar vond dat het niveau te hoog was.
Weer kwam er VWO advies uit.
Dat het systeem totaal niet bij mij paste kwam niet ter sprake.
Ik ben dan ook na een geweldige maar mislukte schoolcarriere op mijn 16e van school gegaan met een brief van de directeur waar in stond dat ik mij op de maatschappij ging richten.
TE ABSURD natuurlijk....
Bij mij om de hoek zit een montessori basisschool Daar ben ik voor mijn dochter dan ook gaan kijken en heb mijn eigen ervaring gedeeld. Er werd me duidelijk gemaakt dat mijn probleem was geweest dat ik geen montesorri basisonderwijs had gehad.
Toch vond ik het daar heel vaag. Kinderen moeten niets maar mogen van alles. Dat verschilt wel erg per school hoor ik nu maar deze school is ouderwets montessoriaans.
Ze zeggen letterlijk dat als een kind in een "taalgolf" zit en dus drie maanden niet aan rekenen doet maar alleen aan taal, dat je dat zo moet laten.
Mijn dochter lijkt op mij. En heeft duidelijke grenzen nodig.
Nu zit ze dus op dezelfde strenge witte kakschool waar ik zelf heb gezeten.....
Oplossing: Montessori Mavo.
Omdat ik met VWO advies van de lagere school was gekomen heeft mijn moeder mij dus laten testen toen het lyceum na twee jaar vond dat het niveau te hoog was.
Weer kwam er VWO advies uit.
Dat het systeem totaal niet bij mij paste kwam niet ter sprake.
Ik ben dan ook na een geweldige maar mislukte schoolcarriere op mijn 16e van school gegaan met een brief van de directeur waar in stond dat ik mij op de maatschappij ging richten.
TE ABSURD natuurlijk....
Bij mij om de hoek zit een montessori basisschool Daar ben ik voor mijn dochter dan ook gaan kijken en heb mijn eigen ervaring gedeeld. Er werd me duidelijk gemaakt dat mijn probleem was geweest dat ik geen montesorri basisonderwijs had gehad.
Toch vond ik het daar heel vaag. Kinderen moeten niets maar mogen van alles. Dat verschilt wel erg per school hoor ik nu maar deze school is ouderwets montessoriaans.
Ze zeggen letterlijk dat als een kind in een "taalgolf" zit en dus drie maanden niet aan rekenen doet maar alleen aan taal, dat je dat zo moet laten.
Mijn dochter lijkt op mij. En heeft duidelijke grenzen nodig.
Nu zit ze dus op dezelfde strenge witte kakschool waar ik zelf heb gezeten.....