Ben ik nou een zeikerd?

01-12-2020 23:50 521 berichten
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt :purple:
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Alle reacties Link kopieren
Er zit een verschil tussen slachtoffer zijn en slachtofferrol.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Ik snap trouwens niet hoe empathie hebben negatief is. Dit kan ik niet plaatsen to.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Vroeger toen ik thuiswonend was, gebeurde dat ook. Had ik net de nieuwe Rituals douchefoam gehaald en iedereen ging ermee aan de haal. Hij stond er ook prominent en ziet er natuurlijk aantrekkelijker uit dan een kruidvat douchegel. Heb er niks van gezegd en gewoon mee naar mijn kamer genomen wanneer ik klaar was met douchen. Niemand die vroeg waar die fles was en alles was weer top.
Apollos_Belt schreef:
06-12-2020 01:46
Ik snap trouwens niet hoe empathie hebben negatief is. Dit kan ik niet plaatsen to.

Lezen. Niemand die dit zegt. Maar dan moet je wel begrijpend kunnen lezen, kun je dat?
Geloof niet alles wat je denkt.
Je bent niet verplicht om de adviezen hier op te volgen. Zeker in geval van een ongelijkwaardige of anderszins ongezonde relatie, heeft het vaak tijd nodig voor iemand dat ook daadwerkelijk zelf inziet en er conclusies aan wil verbinden.
Ik herken dat het in kunnen leven in meerdere personen soms belemmerend kan werken voor jezelf en ik herken ook situaties waarin ik mezelf wegcijfer. Die twee hebben voor mij echter weinig met elkaar te maken. Het wegcijferen is bij mij conflictmijdend of uit angst iemand of iets te verliezen. Heeft niks met mijn empathisch vermogen te maken.

Ik vind ook dat je jezelf een beetje slachtoffer maakt van de situatie. Nee, niet leuk om te horen, maar misschien wel input die je kunt gebruiken om te kijken in welke richting je een oplossing kunt vinden. Voor mijzelf gesproken: toen ik te weinig voor mezelf opkwam bij mijn ex maakte ik mezelf ook slachtoffer op het moment dat ik dat niet durfde en wel met vriendinnen over zijn gedrag sprak. Het is geen schande, je helpt jezelf er alleen niet mee.
Ik heb maar even gegoogeld of ik dan in een slachtofferrol zit. En schijnbaar zit niet in de slachtoffer rol, maar ben ik een overlever. Nou, weer wat geleerd.
Jullie hoeven je ook echt geen zorgen te maken om mij (wel heel lief hoor), maar ik heb het echt heel goed en natuurlijk zijn er punten om aan te werken maar dat vind ik alsnog geen reden voor een scheiding. Ik geef zeker niet op bij de eerste de beste tegenslag. Het gaat juist veel en veel beter de laatste tijd. Gedrag heeft tijd nodig om te veranderen.
Tja. Misschien ook de term 'struisvogelpolitiek' googelen. Het maakt mij allemaal geen zier uit hoor, ik ken je niet. Maar het valt wel op. En dat je nogal kort door de bocht defensief reageert, ook op mensen die hun eigen ervaringen delen.

Maar hee, jouw feestje :cheer2:
Oke laat ik het dan vanaf een andere kant bekijken. Wat zou volgens jullie mijn correcte manier van reageren zijn?
Verplaats je in mij, na alles wat ik hier heb getypt en plaats een reactie “namens mij”.

En volgens mij heb ik geen struisvogelpolitiek want ik heb al aangegeven dat ik het probleem inzie en er aan ga werken. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Volgens mij is verreweg het meeste al gezegd. Je hebt dacht ik ook van dingen als samen eraan werken en eventueel ook eens wat dieper ingaan op je eigen valkuilen aangegeven daar wel wat mee te willen. Aanvullend op vooral dat laatste zijn er wat dingen genoemd die lezers hier opvallen. Ik zie er hoofdzakelijk twee:

- De neiging om het gedrag van je man te vergoelijken. Je lijkt in uitspraken liefde te zien waar anderen het minder prettig vinden klinken.
- De waarde die je lijkt te hangen aan (jouw invulling van) empathisch vermogen, jezelf wegcijferen. Je hebt er last van, maar het lijkt ook een soort waarheid van jou.

Vooral op dat laatste reageer je, vind ik, wat defensief. Zoals al is gezegd: niemand verplicht je om de adviezen over te nemen of iets te doen met de observaties. Maar het is een optie om het even te laten bezinken en te kijken of je ergens wat in herkent, in plaats van direct in de verdediging te schieten. Meerdere mensen, waaronder ikzelf, geven aan het te herkennen uit fasen in hun leven. Ik vertelde op een gegeven moment steeds minder over mijn relatie omdat ik al wist wat de reactie ging zijn. Doe reactie vond ik niet leuk, en misschien herkende ik er niet alles in, maar de kern uiteindelijk toch wel. Hoeft voor jou niet te gelden, maar ik denk dat sommige forummers je het juist ook vanuit hun eigen herkenning willen meegeven. Aan jou wat je ermee doet.
PS: de struisvogelpolitiek zie ik vooral in het eerste door mij genoemde punt. Maar dat hoef je niet met me eens te zijn, natuurlijk.
Nou ik krijg niet de indruk dat dit een goede relatie is. Ik vind je man niet aardig overkomen en ik denk dat hij iets met macht/controle willen houden heeft. Het feit dat hij vroeger pester is geweest en jij gepeste vindt ik een rode vlag. Maar als jij tevreden met hem bent dan is dat toch helemaal prima? Het zijn maar meningen, jij hebt een relatie met hem en krijgt de niet-leuke en leuke aspecten van hem te zien. Dus als deze hele discussie jou juist het gevoel heeft gegeven dat je blij met hem bent en tevreden dan is dat toch een mooie uitkomst. En ik zou die fles lekker op een ander plek zetten. Hop probleem opgelost.
Deurmat1 schreef:
06-12-2020 14:54
Oke laat ik het dan vanaf een andere kant bekijken. Wat zou volgens jullie mijn correcte manier van reageren zijn?
Verplaats je in mij, na alles wat ik hier heb getypt en plaats een reactie “namens mij”.

En volgens mij heb ik geen struisvogelpolitiek want ik heb al aangegeven dat ik het probleem inzie en er aan ga werken. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Bespreken waar je mee zit. En dan niet pas aan het einde als je emmer al overloopt en je dus een heftige discussie krijgt met stem verheffen en tranen (zoals je zelf zei) maar wat eerder aangeven dat je iets niet leuk vindt. Leg eventueel uit waarom je iets niet leuk vindt, dan snapt de ander het beter en kan hij rekening met je houden. Als jij het niet aangeeft en ondertussen jouw emmer vol druppelt omdat het toch ergens wel wat met je doet maar jij er niet over praat, dan loopt de emmer vanzelf een keer over.

Dus wat je nu hebt gedaan vond ik wel een goede actie van je. En je schrijft ook dat je hieraan gaat werken, dus dat klinkt ook goed. En dan zie je vanzelf wel hoe het verder gaat.
Deurmat1 schreef:
06-12-2020 14:36
Ik heb maar even gegoogeld of ik dan in een slachtofferrol zit. En schijnbaar zit niet in de slachtoffer rol, maar ben ik een overlever. Nou, weer wat geleerd.
Jullie hoeven je ook echt geen zorgen te maken om mij (wel heel lief hoor), maar ik heb het echt heel goed en natuurlijk zijn er punten om aan te werken maar dat vind ik alsnog geen reden voor een scheiding. Ik geef zeker niet op bij de eerste de beste tegenslag. Het gaat juist veel en veel beter de laatste tijd. Gedrag heeft tijd nodig om te veranderen.
Plaats hier even een rekeningnummer, zodat we met zijn allen 25 euro kunnen inzamelen voor een nieuwe fles.
Laat ons het drama voorkomen mensen en leg samen opdat ze allebei naar zoetigheid kunnen ruiken.
Deurmat1 schreef:
06-12-2020 14:54

De correcte manier van reageren lijkt mij heel helder aangeven dat je van bepaalde dingen gewoon niet gediend bent. Dus als jij, terwijl je toch al niet heel assertief bent, aan durft te geven dat je een bepaalde grap van hem echt niet leuk vindt en hij walst daar meteen gigantisch bot overheen met 'ja jammer maar de volgende keer maak ik die grap toch echt weer' je niet in een hoek laten zetten, maar daar meteen op inhaken en duidelijk maken hoe vreemd het is om zo nodig een bepaalde grap erdoorheen te willen rammen omdat je jezelf op dat punt kennelijk niet kunt beheersen, ook als het slachtoffer van die grap daardoor gekwetst is. Ook als je daarvoor dagen later moet terugkomen op het gesprek. Het is niet dat omdat jij niet meteen weet wat je moet zeggen, je dus het recht op tegengas verspeeld hebt.

En als hij die grappen maakt, misschien ook leren hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Niet happen, hem niet de reactie geven die hij kennelijk zo graag uitlokt, maar desnoods weglopen uit de situatie en er later op terugkomen.

En sowieso meer voor jezelf opkomen en minder al op voorhand denken dat je hem tekort doet als je tegen hem in gaat. Hij bewaakt zijn eigen grenzen wel, met verve als ik het zo lees, dus richt jij je vooral op de jouwe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
La-Gamine schreef:
06-12-2020 08:37
Lezen. Niemand die dit zegt. Maar dan moet je wel begrijpend kunnen lezen, kun je dat?
De vraag is, kan jij dat. Ze zegt zelf dat het is iets wat ze liever niet had. Vind ze dat dan positief? Nee.
Ik vraag mij zeer af wat jouw probleem is om zo aggresief te reageren.

Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 16:13
Helaas is empatisch zijn een eigenschap die ik liever niet had gehad. Dus echt trots op, nee. Eigenlijk vooral lastig. En dat vertaalt zich nu dus in dit hele verhaal.
Bedankt voor al jullie reacties.
Moirmel schreef:
06-12-2020 22:33
Plaats hier even een rekeningnummer, zodat we met zijn allen 25 euro kunnen inzamelen voor een nieuwe fles.
Laat ons het drama voorkomen mensen en leg samen opdat ze allebei naar zoetigheid kunnen ruiken.
Goh wat kinderachtig. Dit vind ik nou vervelend gedrag. Alsof je met een kleuter praat.

Alle anderen; bedankt voor je reactie.
Je maakt verdorie een topic over iets wat je gezamenlijk 25 euro per maand kost.
Ik herhaal 25 euro/maand.
Ik maak maaltijden duurder dan dat. en die liggen de volgende ochtend in de riool.
Moirmel schreef:
07-12-2020 01:02
Je maakt verdorie een topic over iets wat je gezamenlijk 25 euro per maand kost.
Ik maak maaltijden duurder dan dat. en die liggen de volgende ochtend in de riool.

Ja iedereen heeft zo zijn dingen waar die wel wat hulp bij kan gebruiken. Ik vind jouw laatste berichtjes hier ook niet erg aardig. Dat voegt toch niks toe behalve iemand rot laten voelen?
Ze moet zich niet rot voelen, maar de zaak wat relativeren kan geen kwaad.
Of is het beter om heel het zaakje te ontleden en haar met echtscheidingsadvies op te schepen?
Moirmel schreef:
07-12-2020 01:02
Daar gaat het natuurlijk niet om.

Vind je het ook nog normaal als jouw partner de door jou gekookte maaltijd voor 90% op zijn bord schuift, opeet en morgen weer hetzelfde trucje uitvoert?

Het gaat niet om die 25 euro, wel om de verspilling, meer pakken dan nodig en niet aan de ander denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven