Ben ik nou een zeikerd?

dinsdag 1 december 2020 om 23:50
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt

Stel ik me aan of heb ik een punt?
vrijdag 4 december 2020 om 13:18
Hij komt in alles wat je over hem vertelt gewoon echt niet over als een leuke man. Maar goed, dat idee had ik tig posts geleden al. Dat hij vroeger pester was, zou voor mij al een beetje een red flag zijn, afhankelijk van hoe hij daar zelf nu op terugkijkt.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 13:14Bedankt voor alle input. Dat ik minder kleinzerig moet zijn begrijp ik ook. En dat is in sommige situaties ook zo. Maar ook as hij over grenzen heen gaat? Hij zei over de grap waarvan ik aangaf het niet leuk te vinden: ja ff heel lullig maar het is een grap die ik morgen weer zou kunnen maken. Ik heb er op dat moment niks over gezegd maar achteraf denk ik; je vind dus je eigen lolletje belangrijker dan mijn gevoelens?
Overigens vraag ik me dan wel weer af waarom je daar op dat moment dan niks van zegt. Want het is gewoon een open deur dat hij lullig bezig is, dat van zichzelf weet en alvast aankondigt het gewoon weer te gaan doen, daar haak je dan toch meteen op in?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 4 december 2020 om 13:19
Inderdaad. Maar hij is dus zo en jij vindt dat niet leuk. Hij gaat echt niet veranderen hoor, dat geeft hij toch zeer duidelijk aan. Ik geef je groot gelijk dat je dat niet oke vindt, maar jij kiest er voor om het te slikken.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 13:14Bedankt voor alle input. Dat ik minder kleinzerig moet zijn begrijp ik ook. En dat is in sommige situaties ook zo. Maar ook as hij over grenzen heen gaat? Hij zei over de grap waarvan ik aangaf het niet leuk te vinden: ja ff heel lullig maar het is een grap die ik morgen weer zou kunnen maken. Ik heb er op dat moment niks over gezegd maar achteraf denk ik; je vind dus je eigen lolletje belangrijker dan mijn gevoelens?

vrijdag 4 december 2020 om 13:52
Ik ben helaas niet zo adrem...Susan schreef: ↑04-12-2020 13:18Hij komt in alles wat je over hem vertelt gewoon echt niet over als een leuke man. Maar goed, dat idee had ik tig posts geleden al. Dat hij vroeger pester was, zou voor mij al een beetje een red flag zijn, afhankelijk van hoe hij daar zelf nu op terugkijkt.
Overigens vraag ik me dan wel weer af waarom je daar op dat moment dan niks van zegt. Want het is gewoon een open deur dat hij lullig bezig is, dat van zichzelf weet en alvast aankondigt het gewoon weer te gaan doen, daar haak je dan toch meteen op in?

vrijdag 4 december 2020 om 14:05
vrijdag 4 december 2020 om 14:16
Ik zou er zeker op terugkomen. En ook aangeven dat je dit doet omdat je helaas niet in staat bent op het moment ad rem te reageren. En dat je het eigenlijk ook heel vervelend vindt dat je blijkbaar adrem moet zijn ipv dat hij gewoon dingen niet doet.
Weet je, als hij het leuk vind grappen ten koste van jou te maken die jij niet leuk vindt, en hij vindt dat jij maar moet leren lachen erom en jij vindt dat hij ze niet moet maken, dan is dat dus het probleem waar je het over moet hebben. Liefst in een gezamelijke therapie. Maar als hij niet wil, dan zou ik zelf in therapie gaan.
Maar ik zou hem vooral verlaten eigenlijk. Een man die roept 'wie betaald bepaald', een man die zegt 'stel je niet aan, die grap maak ik volgende keer gewoon weer', een man die ongevraagd aan jouw spullen zit en het verschil tussen mijn en dein niet kent, een man die vroeger gepest is, is gewoon eigenlijk geen leuke man. Hij komt in geen enkele van je posts over als bereidwillig om te dingen voortaan een beetje anders te doen.
Jullie zijn dus na afloop van een gesprek met een hoop verwijten over en weer tot de conclusie gekomen dat JIJ voortaan meteen moet aangeven dat hij iets doet wat jij niet leuk vindt. HIJ hoeft niks te doen. Sterker nog, de eerste keer dat je dit in praktijk brengt, krijg je voor je voeten geworpen dat je je niet zo moet aanstellen.
Echt, wat doe je jezelf aan.
Weet je, als hij het leuk vind grappen ten koste van jou te maken die jij niet leuk vindt, en hij vindt dat jij maar moet leren lachen erom en jij vindt dat hij ze niet moet maken, dan is dat dus het probleem waar je het over moet hebben. Liefst in een gezamelijke therapie. Maar als hij niet wil, dan zou ik zelf in therapie gaan.
Maar ik zou hem vooral verlaten eigenlijk. Een man die roept 'wie betaald bepaald', een man die zegt 'stel je niet aan, die grap maak ik volgende keer gewoon weer', een man die ongevraagd aan jouw spullen zit en het verschil tussen mijn en dein niet kent, een man die vroeger gepest is, is gewoon eigenlijk geen leuke man. Hij komt in geen enkele van je posts over als bereidwillig om te dingen voortaan een beetje anders te doen.
Jullie zijn dus na afloop van een gesprek met een hoop verwijten over en weer tot de conclusie gekomen dat JIJ voortaan meteen moet aangeven dat hij iets doet wat jij niet leuk vindt. HIJ hoeft niks te doen. Sterker nog, de eerste keer dat je dit in praktijk brengt, krijg je voor je voeten geworpen dat je je niet zo moet aanstellen.
Echt, wat doe je jezelf aan.

vrijdag 4 december 2020 om 14:25
Ik heb al een assertiviteits cursus gedaan.
Ik ben hard aan het nadenken hoe ik op een goede manier kan zeggen dat hij te manipulatief is en daar iets aan moet gebeuren. En dat ik daardoor een afstand tot hem voel.
Hij was een pester inderdaad, en ik -hoe ironisch- de gepeste. Dus nog lang voordat we elkaar ontmoette.
Ik ben hard aan het nadenken hoe ik op een goede manier kan zeggen dat hij te manipulatief is en daar iets aan moet gebeuren. En dat ik daardoor een afstand tot hem voel.
Hij was een pester inderdaad, en ik -hoe ironisch- de gepeste. Dus nog lang voordat we elkaar ontmoette.
vrijdag 4 december 2020 om 14:27
niet trekken aan een dood paardDeurmat1 schreef: ↑04-12-2020 14:25Ik heb al een assertiviteits cursus gedaan.
Hem verlaten is een betere optie, er zijn echt zulke leuke mannen op de wereld
vrijdag 4 december 2020 om 14:30
Ik zou me echt niet prettig voelen in een relatie waarin ik het gevoel zou hebben een assertiviteitscursus nodig te hebben voor ik gehoord word. En dat dat dan nog niet eens genoeg is.
Hoe kijkt hij er zelf op terug dat hij pester was? Heeft hij spijt? Doet hij er lacherig over? Heb je het idee dat hij het zo weer zou doen?
Hoe kijkt hij er zelf op terug dat hij pester was? Heeft hij spijt? Doet hij er lacherig over? Heb je het idee dat hij het zo weer zou doen?
vrijdag 4 december 2020 om 14:34
Op die manier leg je actie (en macht bij hem). Kijk eens naar jezelf, jij laat je manipuleren. Waarom kun jij niet je grenzen aangeven? Ik denk dat er meer nodig is dan een assertiviteitscursus. Je kunt niet assertief zijn, als je niet weet waar je grenzen liggen.
Echt hoor, ga aan jezelf werken anders kom je dit in elke volgende relatie weer tegen.
vrijdag 4 december 2020 om 14:46
En waarom is de conclusie van jullie 'goede gesprek' dan dat jij adrem je mond open moet trekken als hij te ver gaat, maar dat hij niks gaat veranderen en morgen gewoon weer een lullige opmerking tegen je kan maken?
Schiet mij maar lek.
vrijdag 4 december 2020 om 14:56
Eerlijk gezegd vermoed ik dat hij ook wel weet dat het gewoon niet in haar zit om ad rem te zijn, dus dat het vooral een vrijbrief is om door te gaan zoals hij doet. Als ze er niet meteen bovenop zit om aan te geven dat ze ergens niet van gediend is dan doet hij gewoon waar hij zin in heeft, want de afspraak was dat ze het aan zou geven als hij te ver zou gaan, en als ze er wel een keer bovenop zit zegt hij nog doodleuk dat het heel lullig is, maar dat hij het de volgende keer weer gewoon doet.
Het klinkt echt als een doodlopende straat.
Eerlijk gezegd heb ik ook het idee dat die empathie een eigenschap is waar je heel trots op bent en die je nogal uit wil dragen en dat hij dat weet en zich daar heerlijk in wentelt. Het laatste wat jij wil is dat een ander vindt dat je te veel aan jezelf denkt en hij maakt daar handig gebruik van. Maar die empathie belet je volgens mij om ad rem te zijn. Je wikt en weegt alles omdat je niet de ander wil kwetsen, ook al betekent het dat je zelf ongenadig wordt gekwetst. In een relatie met een zachtaardig persoon is dat prima. Niet met iemand die over je heen walst.

vrijdag 4 december 2020 om 16:30
Oké niet trots misschien, maar je vindt het wel een belangrijke eigenschap, wat deels ook wel terecht is, want helemaal geen empathie is natuurlijk ook niks, een gezonde dosis is goed, maar met te veel empathie weerhoud je jezelf ervan om voor jezelf op te komen.
vrijdag 4 december 2020 om 16:30
een mens kan prima empathisch zijn, zonder zichzelf weg te cijferen hoor
Jij verschuilt je nu achter empathie. Zo kom je niet verder hoor.
vrijdag 4 december 2020 om 17:01
Huh wat? Hij was jouw pester? Of lees ik dat nou verkeerd?Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 14:25Ik heb al een assertiviteits cursus gedaan.
Het pesten gaat gewoon door hoor, Deurmat. Dit klinkt echt niet goed. Gewoon niks aan het verhaal. En pas op hè, manipulatie is heel vilein.
Geloof niet alles wat je denkt.
vrijdag 4 december 2020 om 17:03
Empatisch zijn is ZO wezenlijk anders dan over je grenzen laten stampen. Dat heeft werkelijk nul met elkaar te maken.
vrijdag 4 december 2020 om 17:06
Kijk eens op dit YouTube kanaal. Zij besteed aandacht aan vrouwen hoe zij grenzen kunnen stellen, hoe je manipulatie herkent, hoe je hiermee om kunt gaan etc etc.
https://www.youtube.com/c/juliakristinamah
https://www.youtube.com/c/juliakristinamah

vrijdag 4 december 2020 om 18:53
Iedereen die een beetje tussen de regels door kan lezen had in de OP al in de gaten dat het om meer ging dan een flesje douchegel.
Advies om bij hem weg te gaan is niet zo heel gek nu er nog veel meer ellende uit die enorme beerput komt zetten.

vrijdag 4 december 2020 om 19:31
Bedankt voor jullie adviezen, ik ga ook zeker aan mezelf werken want daar schort ook nog een hoop. Ik kan in deze zeker niet alleen mijn man de schuld geven. En waar er twee vechten hebben er twee schuld. En hij heeft uiteraard meer goede dan negatieve punten. Dus ik ben ook niet van plan om zomaar te gaan scheiden. Er is werk aan de winkel, het is me duidelijk.
vrijdag 4 december 2020 om 19:39
Deurmat, ik denk dat je nog heel veel over jezelf kan en eigenlijk zou moeten leren.
In mijn ogen gebruik je bijvoorbeeld empathisch verkeerd. Jij bent een gevoelsmens, wil de ander begrijpen, etc. Dat is een goede eigenschap. Maar de vertaling erna naar je eigen handelen en de verwachtingen naar je vriend hebben daar niets mee te maken. Dan is het gewoon grofweg over je grenzen laten gaan, je in een hoek laten zetten of je neer laten halen. Jij benoemt dit als empathisch, maar dat is het niet. Het is jezelf laten behandelen, zoals een gemiddeld mens niet behandeld wil worden. Dat accepteer jij.
Als hij niet in relatietherapie wil en jij de relatie (nog) niet op wil geven, kun je ook voor jezelf in therapie gaan. Hoe kom je steviger in je schoenen te staan. Hoe leer je te staan voor wat je vindt. Hoe leer je je grenzen te vinden en je daar voortaan aan te houden. Hoe leer je jezelf te accepteren zoals je bent, dat jouw gevoelens en meningen net zo belangrijk zijn als die van de ander en hoe leer ik tegengas te geven aan een ieder die daar overheen wil stampen. Etc.
Ik denk dat dat een mooi cadeau is aan jezelf. Investeren in jezelf. En de oefenstof heb je in huis, dus dat is makkelijk.
Succes met alles.
In mijn ogen gebruik je bijvoorbeeld empathisch verkeerd. Jij bent een gevoelsmens, wil de ander begrijpen, etc. Dat is een goede eigenschap. Maar de vertaling erna naar je eigen handelen en de verwachtingen naar je vriend hebben daar niets mee te maken. Dan is het gewoon grofweg over je grenzen laten gaan, je in een hoek laten zetten of je neer laten halen. Jij benoemt dit als empathisch, maar dat is het niet. Het is jezelf laten behandelen, zoals een gemiddeld mens niet behandeld wil worden. Dat accepteer jij.
Als hij niet in relatietherapie wil en jij de relatie (nog) niet op wil geven, kun je ook voor jezelf in therapie gaan. Hoe kom je steviger in je schoenen te staan. Hoe leer je te staan voor wat je vindt. Hoe leer je je grenzen te vinden en je daar voortaan aan te houden. Hoe leer je jezelf te accepteren zoals je bent, dat jouw gevoelens en meningen net zo belangrijk zijn als die van de ander en hoe leer ik tegengas te geven aan een ieder die daar overheen wil stampen. Etc.
Ik denk dat dat een mooi cadeau is aan jezelf. Investeren in jezelf. En de oefenstof heb je in huis, dus dat is makkelijk.
Succes met alles.
vrijdag 4 december 2020 om 19:44
Eens.Nadal schreef: ↑04-12-2020 19:39Deurmat, ik denk dat je nog heel veel over jezelf kan en eigenlijk zou moeten leren.
Succes met alles.
Maar bereid je er wel op voor dat hij zou kunnen proberen dat op een slinkse manier uit je hoofd te praten, aangezien hij er niet echt veel voordeel bij heeft als je steviger in je schoenen komt te staan. Hij snapt ook wel dat als die therapie werkt, het daarna anders zal zijn en hij niet meer de kans zal krijgen over je heen te lopen. Laat dat in elk geval niet gebeuren, zet het door. Regel het desnoods zonder het eerst met hem te overleggen, al is het om jezelf in bescherming te nemen tegen eventuele manipulatie van zijn kant - want op het punt waar je nu bent sta je in elk geval nog NIET stevig in je schoenen.

vrijdag 4 december 2020 om 19:44
Succes toDeurmat1 schreef: ↑04-12-2020 19:31Bedankt voor jullie adviezen, ik ga ook zeker aan mezelf werken want daar schort ook nog een hoop. Ik kan in deze zeker niet alleen mijn man de schuld geven. En waar er twee vechten hebben er twee schuld. En hij heeft uiteraard meer goede dan negatieve punten. Dus ik ben ook niet van plan om zomaar te gaan scheiden. Er is werk aan de winkel, het is me duidelijk.

En niet alleen jij moet er aan werken!