Ben ik nou een zeikerd?

dinsdag 1 december 2020 om 23:50
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt

Stel ik me aan of heb ik een punt?
donderdag 3 december 2020 om 22:00
Mijn man is extreem emotioneel stabiel en rationeel. En toch weet hij mijn spullen te respecteren, en mij in mijn waarde te laten? Waarom? Nou gewoon, common sense en wederzijds respect. Die narcistische trekjes die je beschrijft zijn niet normaal in een gezonde relatie. In ieder geval niet als je gelijkwaardig gezien en behandeld wil worden.

donderdag 3 december 2020 om 22:05
Ik had hier trouwens met mijn ex ook steeds gezeik over. Tijdens de zwangerschap had ik zwangerschaps diabetes en daar paste ik mijn dieet op aan. Dan vrat hij die spullen die ik voor mezelf haalde dus op, ook al zei ik dat hij eraf moest blijven. En dan kreeg ik van "wat zeur je, er is nog genoeg brood" .. ja dat moest ik dus minderen, daarom had ik langzame koolhydraten gehaald , plakjes roggenbrood, die hij dus opvrat. domme lul.
donderdag 3 december 2020 om 22:28
Exact. En iemand zonder empathisch vermogen is niet emotioneel stabiel.Universeinmotion schreef: ↑03-12-2020 22:00Mijn man is extreem emotioneel stabiel en rationeel. En toch weet hij mijn spullen te respecteren, en mij in mijn waarde te laten? Waarom? Nou gewoon, common sense en wederzijds respect. Die narcistische trekjes die je beschrijft zijn niet normaal in een gezonde relatie. In ieder geval niet als je gelijkwaardig gezien en behandeld wil worden.
En dat hij een gebrek aan empathisch vermogen heeft maakt jou niet emotioneel instabiel.
Maak jezelf niks wijs in wat hij je aanpraat en jij jezelf ook.

donderdag 3 december 2020 om 22:46
Bedankt voor jullie bezorgdheid. We hebben een flinke discussie gehad, stem verheft, tranen gehad.
Hij wist niet dat ik met “alles” zo zat. Hij heeft me uitgelegd waarom hij reageert zoals hij doet, hoe het vanaf zijn kant voelt en ik heb dat uiteraard ook allemaal uitgesproken vanuit mijzelf. Dat wat hij als “grapje” ziet, ik als passief agressief zie.
Hij heeft benadrukt dat hij rete veel van me houdt en als ik voortaan ergens mee zit, ik dat op dat moment moet zeggen dat het me kwetst. En dat ik hem niet (nog steeds)kwalijk kan nemen wat hij 10 jaar geleden heeft gezegd. Dat is natuurlijk ook wel zo, en ja mensen ik ben ook niet perfect.
En op de vraag waarom hij Snow Fairy gebruikt zei hij... “ruikt lekker”
Hij wist niet dat ik met “alles” zo zat. Hij heeft me uitgelegd waarom hij reageert zoals hij doet, hoe het vanaf zijn kant voelt en ik heb dat uiteraard ook allemaal uitgesproken vanuit mijzelf. Dat wat hij als “grapje” ziet, ik als passief agressief zie.
Hij heeft benadrukt dat hij rete veel van me houdt en als ik voortaan ergens mee zit, ik dat op dat moment moet zeggen dat het me kwetst. En dat ik hem niet (nog steeds)kwalijk kan nemen wat hij 10 jaar geleden heeft gezegd. Dat is natuurlijk ook wel zo, en ja mensen ik ben ook niet perfect.
donderdag 3 december 2020 om 23:00

donderdag 3 december 2020 om 23:11
Ja het lastige is... Ik wil niet op alles “nit picken” (elke kleinigheid benoemen) want ik weet dat ik soms kleinzerig ben omdat ik zo empatisch ben. Maar je kan eigenlijk wel veel tegen me zeggen als het respectvol blijft en daar zit bij mij het pijnpunt - het voelt dan alsof hij me belachelijk maakt. Maar volgens hem is dat echt niet zo en heeft hij alle respect in me, vol vertrouwen en is onze relatie geen wedstrijd. Want zoals hij het zo mooi zei: als ik van jou win, verlies ik alsnog.

donderdag 3 december 2020 om 23:47
Respectloosheid komt in meerdere vormen voor. Dus meer, eerder en duidelijker je grenzen aangeven. Dat het volgens hem niet zo is, betekent niet dat hij de universele waarheid in pacht heeft.Deurmat1 schreef: ↑03-12-2020 23:11Ja het lastige is... Ik wil niet op alles “nit picken” (elke kleinigheid benoemen) want ik weet dat ik soms kleinzerig ben omdat ik zo empatisch ben. Maar je kan eigenlijk wel veel tegen me zeggen als het respectvol blijft en daar zit bij mij het pijnpunt - het voelt dan alsof hij me belachelijk maakt. Maar volgens hem is dat echt niet zo en heeft hij alle respect in me, vol vertrouwen en is onze relatie geen wedstrijd. Want zoals hij het zo mooi zei: als ik van jou win, verlies ik alsnog.
Als ik van jou win, verlies ik alsnog.
Jij vindt dit mooi. Ik vind dit manipulatief.
Ik denk dat je zelf gevoelsmatig en intellectueel echt wel weet dat er iets niet gelijkwaardig loopt. Het klopt niet. En hij weet je goed in te pakken zo te lezen.
donderdag 3 december 2020 om 23:50
het resultaat van grenzen aangeven. Hoe meer je die duidelijk aangeeft, hoe makkelijker de verhoudingen en de communicatie tussen jullie wordt. En blijf ook bij die grenzen. "Maar ik hou toch van je" Is lulkoek. Klaar. Punt. Uit.

vrijdag 4 december 2020 om 00:02
Pick your battles. Sommige zijn het waard, de meeste niet. Als je zo empatisch bent, voel je wel of je op je strepen moet gaan staan of niet.

vrijdag 4 december 2020 om 00:09
“ Als ik van jou win, verlies ik alsnog.
Jij vindt dit mooi. Ik vind dit manipulatief.”
Wat vind je hier precies manipulatief aan als ik mag vragen?
@kindrebel ik cijfer mezelf teveel weg voor anderen, dus dan weet je juist niet wanneer je op je strepen moet gaan staan (of laat daar (on)bewust overheen gaan).
Jij vindt dit mooi. Ik vind dit manipulatief.”
Wat vind je hier precies manipulatief aan als ik mag vragen?
@kindrebel ik cijfer mezelf teveel weg voor anderen, dus dan weet je juist niet wanneer je op je strepen moet gaan staan (of laat daar (on)bewust overheen gaan).
vrijdag 4 december 2020 om 07:14
Is jullie oplossing nou dat jij het beter aan gaat geven als hij over jouw grenzen gaat? En wat gaat hij doen? Gaat hij stoppen met die geintjes en je grenzen respecteren? Of is zijn enige bijdrage aan de oplossing dat jij straks een nieuwe fles haalt van zijn geld?!Deurmat1 schreef: ↑03-12-2020 22:46Bedankt voor jullie bezorgdheid. We hebben een flinke discussie gehad, stem verheft, tranen gehad.
Het probleem begint niet bij jouw interpretatie van wat hij zegt en doet, het begint bij wat hij zegt en doet. Uit je verhaal maak ik niet op dat hij dat snapt.
Die €25,- had hij van mij mogen houden.
vrijdag 4 december 2020 om 07:57
Grapje? Wat was precies de grap?Deurmat1 schreef: ↑03-12-2020 22:46Bedankt voor jullie bezorgdheid. We hebben een flinke discussie gehad, stem verheft, tranen gehad.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.

vrijdag 4 december 2020 om 09:39
Hij heeft een ander idee van respectloos/geen rekening houden met. Dus dat moet ik op het moment zelf aangeven.
@Apollos, het “grapje” ging niet specifiek over de douche gel maar over andere zaken. Hij kan mensen uit de tent proberen te lokken onder het mom van “grapje”, maar ik heb hem al gezegd dat het geen leuke grapjes zijn. Hij is vroeger een pester geweest, ik heb ook gezegd dat het kinderachtig pest gedrag is. Hij heeft soms een ander soort humor dan ik. Mijn humor gaat zeker niet ten koste van anderen. Hij vindt het alleen grappig om een reactie van de ander te zien.
@Apollos, het “grapje” ging niet specifiek over de douche gel maar over andere zaken. Hij kan mensen uit de tent proberen te lokken onder het mom van “grapje”, maar ik heb hem al gezegd dat het geen leuke grapjes zijn. Hij is vroeger een pester geweest, ik heb ook gezegd dat het kinderachtig pest gedrag is. Hij heeft soms een ander soort humor dan ik. Mijn humor gaat zeker niet ten koste van anderen. Hij vindt het alleen grappig om een reactie van de ander te zien.
vrijdag 4 december 2020 om 09:49
Volgens mij vinden de meeste mensen dat niet grappig.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 09:39Hij heeft een ander idee van respectloos/geen rekening houden met. Dus dat moet ik op het moment zelf aangeven.
vrijdag 4 december 2020 om 09:50
Ik vind hem nog steeds niet heel leuk klinken, een pester die nog steeds niet snapt dat zijn acties niet leuk zijn. Voor jou hoop ik dat hij het licht gezien heeft, maar ik hoop ook dat je kritisch naar de relatie blijft kijken, zeker omdat je een pleaser bent en zelf zegt niet 'zomaar' op te geven (vaak als mensen dat hier zeggen, laten ze het veel verder komen dan het punt waarop je zou zeggen: dit is zomaar).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 4 december 2020 om 09:51
Mijn man vind het ook leuk om mij uit de tent te lokken voor een pittige reactie, maar hij weet wel precies wat mijn grenzen zijn en gaat er echt niet "voor de grap" overheen. Dat zijn namelijk geen grappen.
Wat jij allemaal zegt klinkt heel verontrustend. Heb jij misschien een relatie met mijn ex?
Ik heb ook ruzie gehad over mijn grenzen tot huilen aan toe en elke keer deed hij alsof het om een flutding ging en was ik een zeikerd.
Toen ik in een opwelling bij mijn ouders ging slapen omdat ik even tijd voor mijzelf nodig had kreeg ik de opmerking: Jij bent nooit duidelijk dat ben je nu pas.
Tjah, als ik elke keer naar mijn ouders moet vertrekken om mijn punt duidelijk te maken heb ik er ook geen zin in. Dit was toch echt de eerste en de laatse keer dat ik op deze manier duidelijk wilde zijn. Uiteindelijk ben ik bij mijn ouders gebleven en dat had ik veel eerder moeten doen.
Dat ik emotioneel onstabiel en onduidelijk ben ging er bij mij ook niet in gelukkig. Hij was de enige die dat zegt. In mijn verdere omgeving moet ik soms juist oppassen dat ik niet te fel en te direct ben, maar duidelijk dingen aan durven geven is nog nooit een leerpunt van mij geweest. Behalve in een relatie dan.
Ik herken echt veel te veel in dit topic, ook het gedrag van ik betaal dus ik bepaal en met twee maten meten. Echt, je verdient veel meer dan een vent die ontzettend veel van jou houdt maar van zichzelf net even heel veel meer.
Wat jij allemaal zegt klinkt heel verontrustend. Heb jij misschien een relatie met mijn ex?
Ik heb ook ruzie gehad over mijn grenzen tot huilen aan toe en elke keer deed hij alsof het om een flutding ging en was ik een zeikerd.
Toen ik in een opwelling bij mijn ouders ging slapen omdat ik even tijd voor mijzelf nodig had kreeg ik de opmerking: Jij bent nooit duidelijk dat ben je nu pas.
Tjah, als ik elke keer naar mijn ouders moet vertrekken om mijn punt duidelijk te maken heb ik er ook geen zin in. Dit was toch echt de eerste en de laatse keer dat ik op deze manier duidelijk wilde zijn. Uiteindelijk ben ik bij mijn ouders gebleven en dat had ik veel eerder moeten doen.
Dat ik emotioneel onstabiel en onduidelijk ben ging er bij mij ook niet in gelukkig. Hij was de enige die dat zegt. In mijn verdere omgeving moet ik soms juist oppassen dat ik niet te fel en te direct ben, maar duidelijk dingen aan durven geven is nog nooit een leerpunt van mij geweest. Behalve in een relatie dan.
Ik herken echt veel te veel in dit topic, ook het gedrag van ik betaal dus ik bepaal en met twee maten meten. Echt, je verdient veel meer dan een vent die ontzettend veel van jou houdt maar van zichzelf net even heel veel meer.

vrijdag 4 december 2020 om 10:08
Het leest een beetje alsof je vooral het probleem legt bij hoe hij is. Dat is aan de ene kant makkelijk, maar het lost natuurlijk niets op.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 09:39Hij heeft een ander idee van respectloos/geen rekening houden met. Dus dat moet ik op het moment zelf aangeven.

vrijdag 4 december 2020 om 10:57
Ja eerlijk, ik heb al vaker gezegd dat ik in relatie therapie wil om beter te communiceren maar dan is het van “maar dat is voor stellen die een laatste poging nog doen, daar zijn wij toch totaal niet als we eens een keertje een discussie hebben”. Ik kan soms zelf gewoon niet helder mijn vinger er op leggen wat er nou precies fout gaat. Dan heb ik een rot gevoel maar aan de andere kant denk ik; waarom voel ik me nou zo? En ja zelfs gisteren in ons gesprek is hij manipulatief bezig geweest. “Kijk maar naar andere stellen, die zouden willen dat ze het zo goed hebben als wij”. En ja, dat is ook zo, andere mensen zeggen dat wij het allemaal zo goed voor elkaar hebben en dat ze daar soms wat jaloers op zijn. Maar je ziet maar: elk huisje heeft zijn kruisje.
Mijn “probleem” is ook dat ik zijn argumenten/kant van het verhaal altijd snap. Want ik kan me goed inleven in een ander. Zijn soort humor, hoe hij is, dan is de manier waarop hij reageert heel logisch. Is dat voor mij altijd prettig; nee dus.
Mijn “probleem” is ook dat ik zijn argumenten/kant van het verhaal altijd snap. Want ik kan me goed inleven in een ander. Zijn soort humor, hoe hij is, dan is de manier waarop hij reageert heel logisch. Is dat voor mij altijd prettig; nee dus.

vrijdag 4 december 2020 om 11:02
O, ik kan zeer manipulatief zijn. Maar niet in mijn relatie.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je gaat voor de hij is nu eenmaal zo, dan berust je in de situatie. Een situatie waarin hij jou kwetst en jij afstand neemt, waardoor jullie niet in verbinding zijn, enz. Dat breekt je op.
Beter is het om te kijken of je beiden naar elkaar toe kan groeien, zodat het geen probleem meer is.
En het gaat helemaal niet om wie schuld heeft, want het is niet zo simpel als schuld hebben aan. Het kan goed zijn dat jouw man op een manier communiceert die jij niet trekt, maar dan is dat meer een teken van dat je niet bij elkaar past als hij dat niet kan of wil veranderen.