Ben ik nou een zeikerd?

dinsdag 1 december 2020 om 23:50
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt

Stel ik me aan of heb ik een punt?
vrijdag 4 december 2020 om 11:02
En als u het niet aangeeft, hoeft hij dus geen rekening met u te houden?Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 09:39Hij heeft een ander idee van respectloos/geen rekening houden met. Dus dat moet ik op het moment zelf aangeven.
@Apollos, het “grapje” ging niet specifiek over de douche gel maar over andere zaken. Hij kan mensen uit de tent proberen te lokken onder het mom van “grapje”, maar ik heb hem al gezegd dat het geen leuke grapjes zijn. Hij is vroeger een pester geweest, ik heb ook gezegd dat het kinderachtig pest gedrag is. Hij heeft soms een ander soort humor dan ik. Mijn humor gaat zeker niet ten koste van anderen. Hij vindt het alleen grappig om een reactie van de ander te zien.
Ik vind dat hij wel wat meer moeite moet doen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

vrijdag 4 december 2020 om 11:04
Als je pas in relatietherapie gaat als de boel op instorten staat is de kans dat het werkt nog kleiner dan wanneer je daar tijdig aan begint.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 10:57Ja eerlijk, ik heb al vaker gezegd dat ik in relatie therapie wil om beter te communiceren maar dan is het van “maar dat is voor stellen die een laatste poging nog doen, daar zijn wij toch totaal niet als we eens een keertje een discussie hebben”. Ik kan soms zelf gewoon niet helder mijn vinger er op leggen wat er nou precies fout gaat. Dan heb ik een rot gevoel maar aan de andere kant denk ik; waarom voel ik me nou zo? En ja zelfs gisteren in ons gesprek is hij manipulatief bezig geweest. “Kijk maar naar andere stellen, die zouden willen dat ze het zo goed hebben als wij”. En ja, dat is ook zo, andere mensen zeggen dat wij het allemaal zo goed voor elkaar hebben en dat ze daar soms wat jaloers op zijn. Maar je ziet maar: elk huisje heeft zijn kruisje.
Mijn “probleem” is ook dat ik zijn argumenten/kant van het verhaal altijd snap. Want ik kan me goed inleven in een ander. Zijn soort humor, hoe hij is, dan is de manier waarop hij reageert heel logisch. Is dat voor mij altijd prettig; nee dus.
Van de andere kant: als beiden er niet voor kiezen, dan heeft het volgens mij ook zelden zin.

vrijdag 4 december 2020 om 11:08
Ja uiteraard moet hij wel rekening met me houden zonder dat ik het zeg, maar wat hij als “normaal” beschouwt kan bij mij een grens over gaan. En dat moet ik op dat moment aangeven.haarklover schreef: ↑04-12-2020 11:02En als u het niet aangeeft, hoeft hij dus geen rekening met u te houden?
Ik vind dat hij wel wat meer moeite moet doen.
Ik weet niet goed hoe ik nog duidelijker aan moet geven dat ik in relatie therapie wil, ik wil werken aan de relatie want hij werkt ook aan zichzelf (ja, ik zie duidelijk een verbetering). Alleen een 3e partij erbij betrekken vindt hij onnodig.
vrijdag 4 december 2020 om 11:12
Misschien moet je je eens wat minder inleven in hem en eens wat meer staan voor wat je zelf vindt. Nu komt het over alsof jij rekening houdt met hem en hij ook heel veel rekening houdt met zichzelf.
Je hoeft je niet in te leven in iemand die grappen maakt die jij vervelend vindt, diegene kan dat gewoon laten, dat is verder niet zielig of een groot gemis of zo. Grappen zijn sowieso alleen leuk als beide partijen erom kunnen lachen. Niet als de ander het vervelend vindt en je er alleen zelf lol in hebt, dat is dus gewoon pestgedrag dat hij blijkbaar nog niet heeft afgeleerd.
Je hoeft je niet in te leven in iemand die grappen maakt die jij vervelend vindt, diegene kan dat gewoon laten, dat is verder niet zielig of een groot gemis of zo. Grappen zijn sowieso alleen leuk als beide partijen erom kunnen lachen. Niet als de ander het vervelend vindt en je er alleen zelf lol in hebt, dat is dus gewoon pestgedrag dat hij blijkbaar nog niet heeft afgeleerd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 4 december 2020 om 11:18
Heb jij zelf wel eens therapie gevolgd? Je kunt ook zelf gaan, om te leren herkennen waar je grenzen liggen zodat je ze kunt aangeven. En leren jezelf niet weg te cijferen. Als jij verandert, zal jullie relatie ook veranderen. En mogelijk wordt dat dan een ingang voor relatietherapie. In je eentje in therapie, in jezelf investeren is investeren in je toekomst.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 11:08Ja uiteraard moet hij wel rekening met me houden zonder dat ik het zeg, maar wat hij als “normaal” beschouwt kan bij mij een grens over gaan. En dat moet ik op dat moment aangeven.
Ik weet niet goed hoe ik nog duidelijker aan moet geven dat ik in relatie therapie wil, ik wil werken aan de relatie want hij werkt ook aan zichzelf (ja, ik zie duidelijk een verbetering). Alleen een 3e partij erbij betrekken vindt hij onnodig.

vrijdag 4 december 2020 om 11:20
Geef zo eens een voorbeeld van een grap zonder slachtoffer.Susan schreef: ↑04-12-2020 11:12...
vrijdag 4 december 2020 om 11:21
Dit kan je heel makkelijk oplossen;
- je koopt voortaan dure douchegel van het gezamenlijke boodschappengeld. Dan mag je het ook samen gebruiken. En als hij liters gebruikt dan voelt hij dit vanzelf in zijn portomenee
- na gebruik ruim jij de douchegel op in een kastje. En je zorgt dat er voor man iets staat.
Waarschijnlijk komt het gewoon omdat er niks anders staat én hij gewoon pakt wat voor handen is.
Doet mijn man ook. De ene keer pakt hij mijn rituals zeep, de volgende keer doucht hij met de Shimmer en Shine zeep van de kinderen. Als je onder de douche staat en je constateert dan dat je eigen zeep op is, moet je immers wat.
- je koopt voortaan dure douchegel van het gezamenlijke boodschappengeld. Dan mag je het ook samen gebruiken. En als hij liters gebruikt dan voelt hij dit vanzelf in zijn portomenee
- na gebruik ruim jij de douchegel op in een kastje. En je zorgt dat er voor man iets staat.
Waarschijnlijk komt het gewoon omdat er niks anders staat én hij gewoon pakt wat voor handen is.
Doet mijn man ook. De ene keer pakt hij mijn rituals zeep, de volgende keer doucht hij met de Shimmer en Shine zeep van de kinderen. Als je onder de douche staat en je constateert dan dat je eigen zeep op is, moet je immers wat.
vrijdag 4 december 2020 om 11:36
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Je kan best iemand plagen of een grap maken, daar kunnen mensen meestal wel om lachen, maar als de ander het overduidelijk echt totaal niet leuk vindt en je doet het toch omdat je er zelf zoveel lol in hebt dan is dat toch geen humor, maar gewoon treitergedrag?

vrijdag 4 december 2020 om 11:44
@Suzan:
Nou, ik ken zo direct geen grappen zonder slachtoffer, dus ik dacht dat jij er wel wat kende.
Als ik thuis grap met mijn vrouw, is zij veelal het slachtoffer maar ziet ze ook het absurde van de situatie.
Om dit direct onder pestgedrag te plaatsen, gaat me weer een brug te ver.
Nou, ik ken zo direct geen grappen zonder slachtoffer, dus ik dacht dat jij er wel wat kende.
Als ik thuis grap met mijn vrouw, is zij veelal het slachtoffer maar ziet ze ook het absurde van de situatie.
Om dit direct onder pestgedrag te plaatsen, gaat me weer een brug te ver.
anoniem_64a73836ab974 wijzigde dit bericht op 04-12-2020 11:45
16.73% gewijzigd
vrijdag 4 december 2020 om 11:44
Want als blijkt dat er meer speelt dan alleen die douchegel dan mag daar niet over gesproken worden omdat het nou eenmaal begonnen is met die douchegel?
Volgens mij komt ze al nauwelijks voor zichzelf op en dan krijgt ze hier nog even lekker te horen dat ze niet zoveel drama moet maken.
vrijdag 4 december 2020 om 11:45
Nee, maar jouw vrouw vindt het kennelijk leuk. Er mag best iemand 'slachtoffer' zijn zolang diegene er ook om kan lachen.
vrijdag 4 december 2020 om 11:47
Ik blijf vinden dat hij geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen gedrag. Je hebt hem uitgelegd hoe bepaalde dingen op jou over komen. Dat hij over jouw grenzen gaat. Maar in plaats van te snappen dat hij zich bot gedraagt en te beloven dat hij ermee stopt, gaat hij gewoon op de oude voet verder 'want zo is hij nou eenmaal'. Hij wil blijkbaar niet veranderen. Nee, zijn visie is dat jij iets niet goed doet en dat jij moet veranderen. Dus is zijn oplossing dat jíj́ beter aan moet gaan geven wanneer hij te ver gaatDeurmat1 schreef: ↑04-12-2020 11:08Ja uiteraard moet hij wel rekening met me houden zonder dat ik het zeg, maar wat hij als “normaal” beschouwt kan bij mij een grens over gaan. En dat moet ik op dat moment aangeven.

Zo werkt het natuurlijk niet hè? Als jij op het moment zelf aangeeft dat hij te ver gaat, is hij al over je grens heen.
De oplossing is dat hij rekening met je gaat houden.
Wat mankeert hij dat hij niet in staat is om te zien dat het probleem niet begint bij dat jij over je heen laat lopen, maar bij dat hij over jou heen loopt?!

vrijdag 4 december 2020 om 11:58
yette schreef: ↑04-12-2020 11:47Ik blijf vinden dat hij geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen gedrag. Je hebt hem uitgelegd hoe bepaalde dingen op jou over komen. Dat hij over jouw grenzen gaat. Maar in plaats van te snappen dat hij zich bot gedraagt en te beloven dat hij ermee stopt, gaat hij gewoon op de oude voet verder 'want zo is hij nou eenmaal'. Hij wil blijkbaar niet veranderen. Nee, zijn visie is dat jij iets niet goed doet en dat jij moet veranderen. Dus is zijn oplossing dat jíj́ beter aan moet gaan geven wanneer hij te ver gaat![]()
...

Als To hier drama maakt over een stom flesje douchegel, vraag ik me vooral af waar haar gevoeligheden nog liggen.
Moet haar partner haar dan behandelen als een porseleinen theekopje, of zou het beter zijn als zij wat dikker vel kweekt?
Weer typisch dit forum om hem af te schilderen als een onbeholpen hork.
vrijdag 4 december 2020 om 11:59
heb je alles gelezen?Moirmel schreef: ↑04-12-2020 11:58![]()
Als To hier drama maakt over een stom flesje douchegel, vraag ik me vooral af waar haar gevoeligheden nog liggen.
Moet haar partner haar dan behandelen als een porseleinen theekopje, of zou het beter zijn als zij wat dikker vel kweekt?
ook, dat hij alles financieel gescheiden wilde houden. En bij uitgaves riep: Ik betaal, dus ik bepaal
vrijdag 4 december 2020 om 12:17
Voor de een is het een stom flesje douchegel, voor de ander een cadeautje voor zichzelf. Wat telt, is hoe de eigenaar het ziet.Moirmel schreef: ↑04-12-2020 11:58![]()
Je hebt in vrijwel elk huis stomme parfums, stomme pennen, stomme koffiemokken etc. waar iedereen van weet dat je er niet zomaar mee aan de haal gaat omdat zo'n stom ding voor de eigenaar wèl bijzonder is.
vrijdag 4 december 2020 om 12:22
en het schijnt dat die snow fairy alleen in de kersttijd verkocht wordt!
Kan ik hem nog in de winkel vinden, of alleen tegen woekerprijzen op marktplaats?
Of alleen nog op een obscure web-site waar ik met bitcoins betalen moet....?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

vrijdag 4 december 2020 om 12:23
De "ik betaal, dus ik bepaal" uitspraak maakte ze zelf omdat hij dit in het verleden ook gedaan heeft.
Om hem hierop vast te pinnen gaat me iets te ver.
Wat een gedoe om niets.
vrijdag 4 december 2020 om 13:04
Dit is superieur gedrag, mensen laten reageren. Dat geeft hem denk ik een kick, dat hij aan touwtjes kan trekken. Net zoals dat zinnetje "als ik van jou win verlies is alsnog" hij weet precies wat hij moet zeggen om de situatie te controleren. Waarom probeert hij dan van jou te " winnen " als hij dan alsnog verliest? Echt machtspelletjes zijn dit. En dat hij vroeger (nu niet meer?) pester was, wil ook heel veel zeggen. Ik vind dit geen leuke man en ik vraag mij serieus af of jij hem wel zo leuk vindt. Hij heeft je gewoon in de tang (onder controle) met deze spelletjes.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 09:39Hij heeft een ander idee van respectloos/geen rekening houden met. Dus dat moet ik op het moment zelf aangeven.
@Apollos, het “grapje” ging niet specifiek over de douche gel maar over andere zaken. Hij kan mensen uit de tent proberen te lokken onder het mom van “grapje”, maar ik heb hem al gezegd dat het geen leuke grapjes zijn. Hij is vroeger een pester geweest, ik heb ook gezegd dat het kinderachtig pest gedrag is. Hij heeft soms een ander soort humor dan ik. Mijn humor gaat zeker niet ten koste van anderen. Hij vindt het alleen grappig om een reactie van de ander te zien.
vrijdag 4 december 2020 om 13:09
Wat ik lees is een man die via woordspelletjes jou in de tang heeft, je aan jezelf doet twijfelen. Mensen die empathisch zijn en erg reflecterend zijn geen goede combinatie met mensen die niet empathisch zijn en (niet) weinig reflecteren en erg de controle willen hebben. Jullie waren toch uit elkaar als ik het goed begrijp? Hoe kan het dat je weer terug bent in deze relatie? Ik gok zomaar dat hij daar een behoorlijk hand in heeft gehad.Deurmat1 schreef: ↑04-12-2020 10:57Ja eerlijk, ik heb al vaker gezegd dat ik in relatie therapie wil om beter te communiceren maar dan is het van “maar dat is voor stellen die een laatste poging nog doen, daar zijn wij toch totaal niet als we eens een keertje een discussie hebben”. Ik kan soms zelf gewoon niet helder mijn vinger er op leggen wat er nou precies fout gaat. Dan heb ik een rot gevoel maar aan de andere kant denk ik; waarom voel ik me nou zo? En ja zelfs gisteren in ons gesprek is hij manipulatief bezig geweest. “Kijk maar naar andere stellen, die zouden willen dat ze het zo goed hebben als wij”. En ja, dat is ook zo, andere mensen zeggen dat wij het allemaal zo goed voor elkaar hebben en dat ze daar soms wat jaloers op zijn. Maar je ziet maar: elk huisje heeft zijn kruisje.
Mijn “probleem” is ook dat ik zijn argumenten/kant van het verhaal altijd snap. Want ik kan me goed inleven in een ander. Zijn soort humor, hoe hij is, dan is de manier waarop hij reageert heel logisch. Is dat voor mij altijd prettig; nee dus.
Zit hij je niet gewoon te treiteren met die douchegel, je op de kast te jagen. Dat vindt hij toch zo 'leuk'?
whateffa wijzigde dit bericht op 04-12-2020 13:16
3.46% gewijzigd

vrijdag 4 december 2020 om 13:14
Bedankt voor alle input. Dat ik minder kleinzerig moet zijn begrijp ik ook. En dat is in sommige situaties ook zo. Maar ook as hij over grenzen heen gaat? Hij zei over de grap waarvan ik aangaf het niet leuk te vinden: ja ff heel lullig maar het is een grap die ik morgen weer zou kunnen maken. Ik heb er op dat moment niks over gezegd maar achteraf denk ik; je vind dus je eigen lolletje belangrijker dan mijn gevoelens?