Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
ps, zie je me al stampvoeten? Ik lijk wel een beetje een drammerig klein kind he
Ha meiden! Ik moet mag volgende week weer voorzichtig gaan werken, maar het probleem is dat mijn zoon niet erg enthousiast is over de fles. Hij heeft hem meerdere malen geweigerd als ik even weg was, en maar 1 of 2x iets van 40-60 cc gedronken. Niet genoeg dus om het een dag goed op te doen - en ik werk ook nog eens op ruim anderhalf uur reizen, dus ben niet zomaar terug als het echt niet gaat. Veel thuiswerken dus de komende tijd (gelukkig kan dat) en vakantiedagen opnemen.

Maar we willen dus gaan oefenen met de fles. Ik heb al begrepen dat iemand anders die moet geven, en dat mama even uit de buurt moet blijven zodat het niet te verwarrend is. Maar welk moment van de dag is geschikt? En als hij niet neemt, probeer je dan nog eens? Hoe lang is verwarmde melk eigenlijk goed? Als je het in warm water warm houdt, kun je het dan 30 minuten later nog eens proberen? Ik heb al zoveel flesjes kolfmelk weggegooid!

Nog iets: ik probeer dus voorraad te kolven, maar het probleem is dat mijn zoon momenteel ontzettend veel drinkt (ja, we hebben het nog steeds over reuzenbaby van al 8 kg), dat mijn borsten nooit meer vol zijn. Hij drinkt nu vaak 2 borsten echt behoorlijk leeg. 's Nachts komt hij nog om 12, 4 en 7 uur, dus ook 's ochtends zijn ze niet vol. Ik ben ook bang om de productie op te voeren, maar maak me ook zorgen om die twee eenzame flesjes in de diepvries. Eerlijk gezegd zou ik nog zo graag een paar maanden hem niet bij een oppas achterlaten... misschien neem ik hem wel mee naar mijn werk!
.
.
.
Hallo,

Mijn dochtertje is 4 week en ik heb wat vragen over de borstvoeding.

Ik heb het id dat ik het niet helemaal goed doe.

Ze drinkt nog zeer onregelmatig, soms elke 2 uur, soms na een half uur weer een paar slokken en soms zit er ook wel 4 uur tussen. In de nacht zit er soms 5 uur tussen.

Ik kan er dus geen peil op trekken.

Als ze zo kort na elkaar komt drinkt ze vaak maar 5 min aan de eerste borst en dan na een luierverschoning soms nog een minuut of drie aan de andere. Niet echt lang dus.

Hebben jullie een idee hoe ik dit patroon kan doorbreken of is dit nog normaal voor een kindje van 4 weken?
.
Ze voelen wel slapper maar als ik erin knijp komt er wel wat uit.

Ze drinkt dan wel echt maar echt een paar flinke teugen en dan zit ze vol.

Ik ga dat zometeen wel proberen om tijdens een voeding 1 borst te geven.

Gaat die andere borst dan niet op barsten staan of past dat zichzelf weer aan?
.
Ik heb nu 1 borst gegeven. Eerst 7 minuten, toen even boeren en weer iets van 5. Nu is ze in slaap gevallen. Er zat nu een dikke 3 uur tussen de voedingen. Ben heel benieuwd hoelaat ze nu weer komt.

Bedankt voor je tips Qwertu!
bedankt Q!!! Hele goeie tips die ik nog niet eerder ergens gelezen had! Vrijdag ga ik een dag werken op zolder, en gaan we kijken hoe mijn man het er vanaf brengt met het flesje, dan kolf ik gewoon 's ochtends zoveel mogelijk en kijken we wel waar het schip strandt. Spannend!
Sterre, mijn kind dronk ook maximaal zo'n 100 ml gekolfde melk (met 3-4 maanden toen ik weer aan het werk ging), terwijl fleskinderen dan ook 150-200 ml drinken. Ik had altijd het idee dat ze het inhaalde bij mij als we life voeden.

Ik kolfde op mijn werk ongeveer op dezelfde momenten als mijn kindje thuis een flesje dronk en verder nog een keer extra in de avond en het weekend.

MissMara, ik begon met zo'n 2 maanden elke paar dagen een flesje te geven, door mijn man of de oppas. En met 3 maanden ging ik aan het werk.

Maar hij was nogniet helemaal gewend aan de fles toen ik begon met werken. Maar hij moest wel, helaas. In het begin dronk hij soms slechts 20 ml, maar binnen 2 weken was hij helemaal gewend en dronk hij dus 100 ml. We hadden wel een speciale zachte latex speen gekocht. En toen hij eenmaal gewend was, accepteerde hij elke speen.

Ik heb ook altijd beetje bij beetje gekolfd en redde het uiteindelijk altijd net gered met de hoeveelheid melk. Soms kon ik even wat voorraad opbouwen voor in de vriezer, andere weken slonk die voorraad heel snel.

Mijn zoontje is nu overigens 7,5 maanden en ik kolf niet meer, ik had het echt zo gehad. Hij eet goed van zijn bijvoeding en hij krijgt een beetje opvolgmelk als ik werk.
Oké, geen antibioticapil meer vandaag..... Spannend!! Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Gisteravond weer de boel leeggekolfd. Rechts voelde aan alsof ik een voeding had overgeslagen, zo vol. Moest er nieuwe flesjes bijpakken... Voel me bijna schuldig als ik verhalen lees over weinig melk. Ik had bijna 250 cc uit een borst . Het blééf stromen. Uit links kreeg ik dan weer veel minder. Ga ik me bijna zorgen maken dat ik te weinig heb daar, pfff. Hoe dan ook, ik voed echt om en om, elke avond leegkolven en evt. kolven als het echt te vol is. Maar dat probeer ik niet te doen.

Waar ik me nog wel wat zorgen om maak is dat mijn dochter 's nachts minder komt. Meestal drinkt ze rond 21.00 de laatste keer. Daarna (rond een uur of 22.00) kolf ik beide borsten leeg. Dan slaapt ze tot een uur of 3.00 of 4.00 door. En dan komt ze rond 7.00 weer. Ik probeer dan altijd in de nacht rechts te geven, zodat die op tijd geleegd wordt. Maar hoe langer ze gaat slapen, hoe langer mijn borst volblijft. Kunnen ze dat een hele nacht aan? En ben ik dan niet weer extra gevoelig voor een ontsteking? Ik dcaht dat de productie zich daar wel op zou aanpassen, maar het lijkt niet minder te worden.

Ben elke keer weer blij hier al die vragen te lezen (en antwoorden). Het lijkt bij iedereen in mijn omgeving wel vanzelf te gaan. Of ze geven een fles en snappen niet waarom ik hiervoor kies. Zucht...

Vannacht pakte ik mijn meisje uit bed, nam haar naast me in mijn bed en toen: lachte ze hardop, draaide zich naar me toe, schudde met haar hele lijf en greep met twee handjes naar mijn borst. Jaaaaaaaaaaaaa, daarvoor doe ik het!!!
Vaag, 2 x gepost.
`Hallo, ik ben er ook weer eens.

Ondertussen is mijn dochter bijna drie maanden. En is aardig haar wereldje aan het verkennen. Helaas ook als ze bij mij aan de borst ligt. Zodra ze een geluidje ergens hoort laat ze los, gaat kijken, lachen, kletsen, maar verder drinken ho maar. Punt is dat ik hier ook nog een twee jarige peuter heb lopen die ik niet echt stil kan houden. Nu probeer ik al zoveel mogelijk te voeden tijden het middagslaapje van de oudste.

Maar dit komt niet altijd goed uit. Ik ga nu ook het idee krijgen dat ze tekort komt, omdat ze sinds kort ook weer 's nachts voor een voeding komt.

Ze wordt ook echt boos als ik haar daarna weer aan probeer te leggen.Ik heb al geprobeerd om te voeden met een doekje over haar hoofd of mijn hand over haar oor. Dit helpt allemaal maar even of helemaal niet.

Overigens drinkt ze wel goed uit een fles. Ook als ze bij mij klaar is, omdat ze afgeleid is, drinkt ze daarna nog zo 90ml uit een fles. Maar om nu alles af te gaan kolven om in een flesje te doen zie ik ook niet zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee en een goede tip voor mij?
quote:tiaraatje schreef op 13 mei 2009 @ 13:21:

Hallo,

Mijn dochtertje is 4 week en ik heb wat vragen over de borstvoeding.

Ik heb het id dat ik het niet helemaal goed doe.

Ze drinkt nog zeer onregelmatig, soms elke 2 uur, soms na een half uur weer een paar slokken en soms zit er ook wel 4 uur tussen. In de nacht zit er soms 5 uur tussen.

Ik kan er dus geen peil op trekken.

Als ze zo kort na elkaar komt drinkt ze vaak maar 5 min aan de eerste borst en dan na een luierverschoning soms nog een minuut of drie aan de andere. Niet echt lang dus.

Hebben jullie een idee hoe ik dit patroon kan doorbreken of is dit nog normaal voor een kindje van 4 weken?Tiaraatje, dat deed mijn dochter ook in het begin. Soms om het uur, dan weer vier uur niet. En ze dronk eerst wel 20 minuten, maar dat werd steeds korter. Nu is ze vaak met 5 minuten klaar. Ik geef wel per voeding 1 borst. Heel soms 2, als ze leeg aanvoelen. Maar dat heb ik bijna nooit. Ze groeit prima, is erg fit en slaapt er goed op. Dus het zal wel goed zijn. De lactatiekundige zegt dat de ene baby nu eenmaal snel drinkt en de ander langzaam. Als ze er goed op groeien, is er niks aan de hand. Inmiddels komt mijn dochter behoorlijk regelmatig om de 3 a 4 uur en 's nachts zit er zo'n 6 uur tussen. Best lastig he, borstvoeding geven?
Bubbelwijn: geen tips, wel ervaring. Mijn dochter is nu (10 weken) ook steeds vaker afgeleid. Als er een auto met herrie langsrijdt of mijn partner niest, laat ze vaak meteen los. Soms drinkt ze dan ook heel weinig en met veel pauzes. Wordt dan ook boos als ik haar weer aan wil leggen. Meestal drinkt ze de voeding erna weer wel heel goed, dus ik laat het maar zo.
He Sterre dat is snel. Heel herkenbaar wat je schrijft. Mijn man heeft ook wat boze blikken toegeworpen gekregen als ie weer eens te hard hoestte of nieste. "s Morgens en 's avonds voed ik vaak in mijn eentje op de slaapkamer, maar ja, overdag he.

Ook is ze vaak na 1 borst al klaar. Maar ik lees dat jouw dochter dat ook heeft. Heeft het een reden dat je maar 1 borst geeft? Die van mij moet ik tijdens het wisselen niet aankijken want dan gaat ze lachen en kan ik de tweede borst vergeten.
Haha, dat lachen doet de mijne ook. Kan het zelf ook niet laten soms gekke bekken te trekken als ze zo serieus kijkt tijdens het drinken. Dan lacht ze meteen mee :-) Grappig is dat, dat zo'n piepklein meisje al grapjes lijkt te maken!

Per voeding geef ik maar een borst, simpelweg omdat ze genoeg heeft, loslaat en niet meer wil. Ze drinkt dus ook maar heel kort. Ik heb heel veel voeding en ik ga ervan uit dat ze in korte tijd veel binnen krijgt. Ze groeit prima en is erg fit en vrolijk, dus het zal wel goed zijn.

Ik ga eerst wel altijd nog een tweede als toetje, maar ben toen een tijdje gaan blokvoeden. Dus binnen bepaalde tijd maar één borst. Dat gaat heel goed, zo raken mijn borsten ook nog eens wat leger.
Zo, man heeft net het bad en bedritueel van de oudste gedaan, zodat ik het nog eens kon proberen. En zowaar ze heeft 40 minuten! gedronken. Vooral geen geluidjes 0f te veel bewegen, anders is het weer over, maar hier ben ik wel heel blij mee. Ik dacht even nadat de eerste een flesweigeraar was, dat ik nu een borstweigeraar zou hebben. Het probleem is hiermee nog niet opgelost, maar geeft wel weer moed om door te gaan.
goed zo bubbelwijn !
He Yamuna, ik moest laatst nog aan je denken.. ja je kent mij natuurlijk helemaal niet, maar ik wilde neusspray halen bij de dokter om af en toe een flesje te kunnen kolfen. En daar deed ie toch moeilijk over. Nu woon ik in een stad met 40.000 inwoners, dus niet heel klein, maar ik ben de allereerste volgens hem die dat aanvraagt. Uiteindelijk heb ik het wel gekregen. Dat deed mij dus even aan jou denken.
Klusterkolven: dat is als de beeb aan de borst drinkt, de andere afkolven? Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen: ik gebruik beide handen (armen) met voeden (vooral ook om dochter af te schermen omdat ze zo snel afgeleid is, dus het geluid van de kolf zal ook wel geen goed doen). Daarbij drinkt ze altijd mijn beide borsten leeg. Heb wel eens meteen na een voeding gekolfd, maar er kwam geen druppel meer uit...

Ik kolf wel met een dubbele kolf (dus rechts en links altijd tegelijk), geeft dat hetzelfde effect? Heb in elk geval hetzelfde probleem als Eles... Ben nu maar aan het overwegen te kolven wat er te kolven valt en de rest aan te vullen met kunstvoeding, maar voel me er niet lekker over, vooral omdat dochter darmproblemen heeft en de kinderarts heeft aangegeven voorlopig door te gaan met de bv als dat mogelijk is. Nouja, vanavond er maar weer een sessie tegenaan gooien...
Clusterkolven is een ochtend of avond tussen twee voedingen door elk half uur kolven.

soms moet je dit enkele dagen achterelkaar een ochtend of avond doen.
roque: clusterkolven is heel vaak kort kolven. Clustervoeden kan ook, meestal vraagt de baby daar om bij regeldagen (en die van mij altijd tussen 18 en 21 uur). Je stimuleert dan door vaak de toeschietreflex op te wekken de melkproductie. Zie ook:

http://www.borstvoeding.c ... olven-van-moedermelk.html

Als de kinderarts heeft aangeraden volledige bv te blijven geven en als je dat zelf ook heel graag wilt, dan raad ik je echt aan een lactatiekundige om advies te vragen. Wie weet kun je met een paar simpele tips weer verder! Heel veel succes in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven