Keuze kindernaam

06-12-2020 09:22 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er komt hier geregeld een 'welke van deze 2 kindernamen zouden jullie kiezen?'-topic langs. Het maakt me ineens benieuwd: wat is of was voor jullie nu echt een voorwaarde voor jullie een kindernaam overwegen? Is dat enkel 'als ik het maar mooi vind klinken' of hebben jullie nog andere belangrijke overwegingen zoals 'niet uit de top 100' of noem maar op?

TO trapt af: ik heb het hier vaker met mijn vriend over gehad en we zitten behoorlijk op 1 lijn, maar die is wel erg kritisch. Voor ons; geen namen die bewezen gemiddeld genomen geassocieerd worden met ordinair (Kevin, Destiny), geen dubbele namen, geen namen met maar 1 lettergreep, geen dubieuze initialen, niet makkelijk pestgevoelig, niet superuniek, geen nieuwe aparte spelling van een al lang bestaande naam, geen rijm in voor-en achternaam, geen naam die grootse onduidelijkheid oproept over de spelling... Welke overwegingen hebben of hadden jullie?
-We moesten hem beiden mooi vinden.
-Meisjesnaam met (minimaal) twee lettergrepen. Bij een jongensnaam was 1 lettergreep (of meer) ook prima.
-Makkelijk uitspreekbaar
-1 schrijfwijze (al is dat in de huidige tijd maar de vraag met alle creatieve ouders)
- Geen negatieve associatie
-Passende betekenis (geen harde eis)
-Het liefst een andere voorletter. Dit is het enige dat helaas niet gelukt is.

We zijn nog steeds enorm blij met de namen van onze dochter en onze zoon.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een naam die in het Midden-Oosten heel normaal is, maar wel met een Nederlandse spelling zodat de naam hier ook normaal oogt. Uitspraak is precies hetzelfde in beide gevallen.
Zijn naam komt met deze spellingswijze 8 keer voor in Nederland als eerste naam bij jongens en <5 keer bij meisjes. De originele spellingswijze komt 5 keer voor.

Een soortgelijke naam, maar dan met een a-klank er in komt wel meer dan 300 keer (per schrijfwijze) voor. Maar die klinkt toch echt heel anders en schijnt ook een andere oorsprong te hebben.
ZouBisou schreef:
07-12-2020 11:55

Mijn partner heeft een Engelse achternaam en een prachtige (Ierse) eerste naam + bijpassende middelste naam. Ik vind het echt een práchtige naam, hebben m'n schoonouders goed gedaan. Maar zijn naam wordt zó vaak verkeerd geschreven dat het echt ergerlijk is. Op officiele papieren vullen we het altijd al expres digitaal in, zodat er geen misvertanden zijn over de spelling in combinatie met evt. slecht te lezen door handschrift. Altijd moeten we dubbel checken of het ook idd goed overgenomen wordt en het gaat echt vaak alsnog fout. Op officiele documenten (waarbij letterlijk de enige taak van mensen is om namen en geboortedata te copy-pasten) zetten mensen gewoon de verkeerder naam neer, waardoor je weer moet bellen, alles moet opnieuw en duurt dus langer want de spelling komt niet overeen met officiele naam. Maar ook collega's die na jaren samenwerken alsnog zijn naam verkeerd spellen in de aanhef. WAAROM? Het komt zo ongeintereesseerd over.
Ik heb een vrij eenvoudige, veel voorkomende naam en die wordt ook altijd verkeerd geschreven. Zelfs als ik net nog een berichtje heb gestuurd waaronder dus staat "groetjes, Susan" krijg ik rustig een berichtje terug met de aanhef "hoi Suzanne". Ik vind dat ook heel stom, ik bedoel, je hebt mijn naam net nog zien staan, je kan toch lezen dat ik niet Suzanne heet?

Hetzelfde geldt voor de namen van mijn kinderen, die worden ook vaak verkeerd gespeld, al hebben mensen het net nog gelezen, en dat zijn ook echt geen supermoeilijke namen. Of ze halen de namen door elkaar. De naam van mijn zoon is een jongensnaam eindigend op een -a en er zijn mensen die structureel mijn dochter bij de naam van mijn zoon noemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een naam is erg belangrijk omdat het veel zegt over iemands achtergrond en afkomst. Het geeft een bepaalde 1e indruk van iemand. En er zijn tal van onderzoeken die laten zien dat namen best bepalend kunnen zijn.

Sommige mensen zeggen dat je in re toekomst wel zult wennen aan bepaalde vreemde of ordinaire namen.
Helaas klopt dat niet. Er zijn tal van klassieke of Oudhollandse namen die tijdloos zijn. Maar bepaalde namen zullen altijd ordinair blijven.

Ik ken uit studie-en werkveld bepaalde mensen die totaal niet bij hun naam passen. En vaak besluiten de naam af te korten of te veranderen (dat kan ook prima zonder officiële wijzigingen). De officiële naam staat dan alleen nog op formele papieren en die hoeft natuurlijk niemand te zien.
Mijn man heeft een naam die voor jongens als meisjes gebruikt kan worden. Hij krijgt dus af en toe mails met beste mevrouw huppeldepup, of de opmerking als hij bij een meeting komt ‘oh ik had een vrouw verwacht’.
Dus hier de eis dat het geslacht duidelijk moest zijn op basis van de naam.
Daarnaast wilde hij dezelfde roepnaam als naam in het paspoort, bij hem wijkt dat af en als iemand anders dan een keer iets voor je moet invullen voor een vliegticket oid dan geeft dat toch altijd gedoe.
Ik vrees alleen dat we bij ons 2e kind hier toch van af gaan wijken, want ik vind de afkorting geweldig, maar officieel geef ik toch liever de klassieke naam. Dan kan kind zelf bepalen later als blijkt dat de afkorting het later toch niet is.
Alecta schreef:
07-12-2020 09:54
Ik moet gelijk aan Philomeen/Philomene denken (waarvan wij er ook 2 in de klas hadden overigens).
Not it, wel klassieke hoek idd ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Susan schreef:
07-12-2020 12:48
Ik heb een vrij eenvoudige, veel voorkomende naam en die wordt ook altijd verkeerd geschreven. Zelfs als ik net nog een berichtje heb gestuurd waaronder dus staat "groetjes, Susan" krijg ik rustig een berichtje terug met de aanhef "hoi Suzanne". Ik vind dat ook heel stom, ik bedoel, je hebt mijn naam net nog zien staan, je kan toch lezen dat ik niet Suzanne heet?

Hetzelfde geldt voor de namen van mijn kinderen, die worden ook vaak verkeerd gespeld, al hebben mensen het net nog gelezen, en dat zijn ook echt geen supermoeilijke namen. Of ze halen de namen door elkaar. De naam van mijn zoon is een jongensnaam eindigend op een -a en er zijn mensen die structureel mijn dochter bij de naam van mijn zoon noemen.
Dit herken ik ja en vind ik inderdaad zó ongeïnteresseerd. Het staat toch erboven?

Ik heet dus zoiets als Josephine en krijg heel erg vaak “Hoi Jozefien”. Ook na 3x nog, terwijl mijn e-mailadres nota bene ook nog zoiets als josephinejansen@gmail.com is. Denk je dan dat ik mijn eigen naam verkeerd als e-mailadres registreer ofzo?
Naam verbasteren tot iets anders, daar ontkom je volgens mij niet aan. Ik heb een hele simpele naam, die echt iedereen kent. En toch werd ik in mijn jeugd standaard anders genoemd, zelfs als mensen het oplazen van papier. Nu nog steeds noemen veel mensen mij anders en sinds er een bekende Nederlander is met een andere variant van mijn naam, word ik ook heel vaak zo genoemd.

Ik luister naar alle varianten ondertussen en merk het niet eens meer op.
Geen tokkie gehalte naam zoals namen als Djayden, Djemino, Djessy etc.
Geen Engelse naam, we willen een korte Hollandse naam.
Geen rare associaties of mogelijkheid om genomineerd te worden tot schaamnaam zoals Ana Nas, Aard Bei etc.

We gaan voor drie namen waarvan 1 roepnaam.
Positivevibes schreef:
07-12-2020 14:09
Dit herken ik ja en vind ik inderdaad zó ongeïnteresseerd. Het staat toch erboven?

Ik heet dus zoiets als Josephine en krijg heel erg vaak “Hoi Jozefien”. Ook na 3x nog, terwijl mijn e-mailadres nota bene ook nog zoiets als josephinejansen@gmail.com is. Denk je dan dat ik mijn eigen naam verkeerd als e-mailadres registreer ofzo?
Ja precies. Mijn naam staat inderdaad ook in al mijn e-mailadressen. Echt stom.

Achternaam wordt trouwens ook altijd verkeerd gespeld. Zelfs een keer dat ik - stel dat ik van Klaveren heet - op brieven opeens 'van Klaverjassen' heette, omdat autocorrect dat er blijkbaar van had gemaakt.
Susan schreef:
07-12-2020 14:40
Ja precies. Mijn naam staat inderdaad ook in al mijn e-mailadressen. Echt stom.

Achternaam wordt trouwens ook altijd verkeerd gespeld. Zelfs een keer dat ik - stel dat ik van Klaveren heet - op brieven opeens 'van Klaverjassen' heette, omdat autocorrect dat er blijkbaar van had gemaakt.
Zo ken ik ieman die Klein Essink heet (niet Marc :-D ) en die kreeg een keer post voor Groot Essink. Dat vond ik dan weer best grappig.
watdachtjehiervan schreef:
07-12-2020 14:48
Zo ken ik ieman die Klein Essink heet (niet Marc :-D ) en die kreeg een keer post voor Groot Essink. Dat vond ik dan weer best grappig.
Ja die is inderdaad wel leuk.
Onze criteria waren:

-Geen top 20 naam
-Moet internationaal zijn (Dus geen Floortje of Gijs)
-Moet meteen als voornaam herkend worden en dus niet klinken als een ikea meubel.
-Meest logische spelling, dus geen Djason of Kacper
-Moet passen bij de achternaam. Daarbij viel alles met dezelfde beginletter als de achternaam al af, ivm het hoge stripfiguur gehalte.
The time is now
evelien2010 schreef:
07-12-2020 12:59
Een naam is erg belangrijk omdat het veel zegt over iemands achtergrond en afkomst. Het geeft een bepaalde 1e indruk van iemand. En er zijn tal van onderzoeken die laten zien dat namen best bepalend kunnen zijn.

Inderdaad. En daar waren we ons heel erg bewust van toen we namen uitkozen voor onze kinderen.
En alle ouders zouden zich daarvan bewust moeten zijn. Een naam zegt veel.
LAgirl82 schreef:
07-12-2020 21:14
Inderdaad. En daar waren we ons heel erg bewust van toen we namen uitkozen voor onze kinderen.
En alle ouders zouden zich daarvan bewust moeten zijn. Een naam zegt veel.
Daarom heb ik ook geen Rodericken en Boudewijns. Ze zouden zomaar eens kunnen denken dat hun ouders van hockey houden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Banba schreef:
07-12-2020 20:37

-Meest logische spelling, dus geen Djason of Kacper
Soms vind ik de minder voor de hand liggende spelling wel leuker. In het Kinderen voor Kinderen koor zat vroeger een jongetje Iason, wat je uitsprak als Jaason, niet als Djeesen. Ik vond dat heel leuk, echt een veel leukere spelling dan Jason.
blijfgewoonbianca schreef:
07-12-2020 21:18
Daarom heb ik ook geen Rodericken en Boudewijns. Ze zouden zomaar eens kunnen denken dat hun ouders van hockey houden.

Hockey namen zeggen inderdaad evenveel als tokkie namen, ze geven alleen beide een hele andere (tegenovergestelde) boodschap mee.
Onze kinderen hebben dan ook geen hockey of tokkie naam.
blijfgewoonbianca schreef:
07-12-2020 21:18
Wij verkeren niet in hockey-kringen en hebben voor dochter kennelijk een hockeynaam gekozen. Wij vinden het gewoon een mooie naam, stoer en lief tegelijk en nu ze klein is met een heerlijke afkorting.

Contrasteert prachtig met mijn tokkienaam :hihi:
Susan schreef:
07-12-2020 21:21
Soms vind ik de minder voor de hand liggende spelling wel leuker. In het Kinderen voor Kinderen koor zat vroeger een jongetje Iason, wat je uitsprak als Jaason, niet als Djeesen. Ik vond dat heel leuk, echt een veel leukere spelling dan Jason.
Eigenlijk is dat het origineel. (Mythologie)
Quincy2 schreef:
08-12-2020 07:20
Eigenlijk is dat het origineel. (Mythologie)
Ah, kijk! Maar je ziet 'm dus wel minder vaak.
Is het niet in en intriest dat je afgerekend wordt op een naam, en je daar bij het kiezen van een naam rekening mee moet houden? Het zijn maar een paar letters en het zegt niets over de persoon.
Hoog tijd dat daar eens een eind aan komt.
En mensen die het raar vinden dat je niet weet hoe je Guillaume uit moet spreken. Zo gek is dat niet hoor.
pipootje schreef:
08-12-2020 09:20
Is het niet in en intriest dat je afgerekend wordt op een naam, en je daar bij het kiezen van een naam rekening mee moet houden? Het zijn maar een paar letters en het zegt niets over de persoon.
Hoog tijd dat daar eens een eind aan komt.
En mensen die het raar vinden dat je niet weet hoe je Guillaume uit moet spreken. Zo gek is dat niet hoor.
Is een logisch gevolg toch? Een naam komt nu eenmaal in bepaalde kringen veel voor. Dat geldt voor zowel de tokkie als de kak namen.
Hetzelfde als dat een bepaalde type mens in loafers loopt, of juist op adidasslippers, of op doc martens (al zijn die nu heel populair).
Ik vind het juist leuk, hoe iemand zijn of haar type persoonlijkheid kan laten zien. Waarom moeten we een eenheidsworst worden? We hebben toch ook ontzettende kakkers, of alto’s, of hippie’s, of tokkies rondlopen? Vaak zijn die mensen er zelf heel tevreden mee, met wie ze zijn en wat ze uitdragen.
-
DaSilva86 schreef:
07-12-2020 11:42
Faaaaack.. :facepalm:

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat SS (SS Rotterdam bijvoorbeeld) voor stoomschip staat :moon:

Thanks! :high5:
:-D

Nog een tip voor initialen:

We krijgen nu natuurlijk bijna geen papieren post meer maar vroeger hadden we thuis soms ruzie omdat mijn broer, vader en ik dezelfde initialen hebben en dus post van elkaar open scheurden.
Phloxx schreef:
08-12-2020 11:00
Is een logisch gevolg toch? Een naam komt nu eenmaal in bepaalde kringen veel voor. Dat geldt voor zowel de tokkie als de kak namen.
Hetzelfde als dat een bepaalde type mens in loafers loopt, of juist op adidasslippers, of op doc martens (al zijn die nu heel populair).
Ik vind het juist leuk, hoe iemand zijn of haar type persoonlijkheid kan laten zien. Waarom moeten we een eenheidsworst worden? We hebben toch ook ontzettende kakkers, of alto’s, of hippie’s, of tokkies rondlopen? Vaak zijn die mensen er zelf heel tevreden mee, met wie ze zijn en wat ze uitdragen.
Maar je weet niet of je kind zich ook zo thuisvoelt in jouw milieu.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Phloxx schreef:
08-12-2020 11:00
Wat heeft eenheidsworst er mee te maken?
Je snapt het blijkbaar niet.
Ben benieuwd wat ik volgens jou uitdraag aangezien ik al 30 jaar docter martens draag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven