Keuze kindernaam
zondag 6 december 2020 om 09:22
Er komt hier geregeld een 'welke van deze 2 kindernamen zouden jullie kiezen?'-topic langs. Het maakt me ineens benieuwd: wat is of was voor jullie nu echt een voorwaarde voor jullie een kindernaam overwegen? Is dat enkel 'als ik het maar mooi vind klinken' of hebben jullie nog andere belangrijke overwegingen zoals 'niet uit de top 100' of noem maar op?
TO trapt af: ik heb het hier vaker met mijn vriend over gehad en we zitten behoorlijk op 1 lijn, maar die is wel erg kritisch. Voor ons; geen namen die bewezen gemiddeld genomen geassocieerd worden met ordinair (Kevin, Destiny), geen dubbele namen, geen namen met maar 1 lettergreep, geen dubieuze initialen, niet makkelijk pestgevoelig, niet superuniek, geen nieuwe aparte spelling van een al lang bestaande naam, geen rijm in voor-en achternaam, geen naam die grootse onduidelijkheid oproept over de spelling... Welke overwegingen hebben of hadden jullie?
TO trapt af: ik heb het hier vaker met mijn vriend over gehad en we zitten behoorlijk op 1 lijn, maar die is wel erg kritisch. Voor ons; geen namen die bewezen gemiddeld genomen geassocieerd worden met ordinair (Kevin, Destiny), geen dubbele namen, geen namen met maar 1 lettergreep, geen dubieuze initialen, niet makkelijk pestgevoelig, niet superuniek, geen nieuwe aparte spelling van een al lang bestaande naam, geen rijm in voor-en achternaam, geen naam die grootse onduidelijkheid oproept over de spelling... Welke overwegingen hebben of hadden jullie?
zondag 6 december 2020 om 15:24
.
Er kan altijd wat veranderen.
Stel je voor dat je je kind vóórdat Frozen uitkwam Anna of Elsa of Olaf ofzo genoemd had... Dat zijn toch behoorlijk normale namen.
Ik denk dat het kind dan de hele jonge jeugd helemaal doodgegooid wordt met Frozen meuk cadeautjes.
Of de meisjes-vrouwen die Isis heten.
Etcetera..
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
zondag 6 december 2020 om 15:29

Kan niet iedereen tevreden houden hoor

Maar goed. Ik zou dus ook nooit een namentopic op vief openen want ik weet precies hoe dat gaat

Overigens krijg ik van mensen die in dezelfde ‘sociale kring’ zitten altijd te horen dat het hele leuke namen zijn, en hebben hun kinderen wel namen die ik ook had kunnen kiezen of iig leuk vind, dus ik denk dat je toch snel iets kiest dat in je omgeving past en het dus voor de mensen om je geen automatisch wel een ‘normale naam’ is.
Goede vriendin van me haar kinderen en die van mij samen had echt zo 1 gezin kunnen zijn. Sterker nog, de naam van haar dochter (even oud als mijn jongste zoon), was mijn eerste keuze als de jongste een meisje was geweest.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 6 december 2020 om 15:33
Dan moet het haast wel Maria of Mary zijn.Mevrouw75 schreef: ↑06-12-2020 09:32Makkelijk te schrijven, over de grens ook herkenbaar en duidelijk, niet te populair, wij moeten hem allebei mooi vinden, geen gekke combinatie met achternaam. Zoiets?
Man had ook een eis dat een bepaalde letter niet mocht, want álle namen met die letter waren lelijk. Een naam met die letter is het toch geworden haha. Het is ook een wereldwijd hele populaire naam, maar niet hip. Ik denk dat ons kind de meest gegeven naam op de wereld heeft;)
Wij kregen er hele goede commentaren op, in combinatie met de achternaam klassiek, edel en intelligent.
Am Yisrael Chai!
zondag 6 december 2020 om 15:38
Voor mij was een heel belangrijk criterium dat het een naam moest zijn die op een voetbalshirt moest "staan" of bij het uitreiken van een Oscar goed moest klinken
.
Bij mijn oudste stelde ik me dus elke naam voor als naam achterop een shirtje en bij mijn jongste, een meisje, sprak ik bij elke naam uit " And the Oscar goes to...."
En zo is het gekomen dat allebei mijn kinderen een naam hebben die op zichzelf en zonder achternaam een merknaam zou kunnen worden.

Bij mijn oudste stelde ik me dus elke naam voor als naam achterop een shirtje en bij mijn jongste, een meisje, sprak ik bij elke naam uit " And the Oscar goes to...."
En zo is het gekomen dat allebei mijn kinderen een naam hebben die op zichzelf en zonder achternaam een merknaam zou kunnen worden.
Am Yisrael Chai!

zondag 6 december 2020 om 15:55
zondag 6 december 2020 om 16:09
Waarom? Voor de grap?fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:38Voor mij was een heel belangrijk criterium dat het een naam moest zijn die op een voetbalshirt moest "staan" of bij het uitreiken van een Oscar goed moest klinken.

zondag 6 december 2020 om 16:13
Ik vind dat de naam binnen het gezin moet passen bijvoorbeeld een Shirley en een Kevin met een dochter die Marie-Antoinette heet valt wat uit de toon. Alhoewel het andersom beter past, een Françoise en Diederik met een Patrick geeft stof tot nadenken en wordt eerder interessant gevonden.
Voor mij geen kinderen meer maar altijd een zwak gehad voor de naam Rogier
Voor mij geen kinderen meer maar altijd een zwak gehad voor de naam Rogier

zondag 6 december 2020 om 16:14
Ik vind de Franse Julie ook prachtig

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zondag 6 december 2020 om 16:20
Maar op een voetbalshirt staat toch altijd de achternaam? Evenals merknamen; Chanel, Dior, Armani, allemaal achternamen..fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:38Voor mij was een heel belangrijk criterium dat het een naam moest zijn die op een voetbalshirt moest "staan" of bij het uitreiken van een Oscar goed moest klinken.
zondag 6 december 2020 om 16:54
Nee hoor, op voetbalshirts staan ook regelmatig voornamen. Denk aan Dani, Xavi, Memphis, Virgil, James, Sergio, etc.happyface97 schreef: ↑06-12-2020 16:20Maar op een voetbalshirt staat toch altijd de achternaam? Evenals merknamen; Chanel, Dior, Armani, allemaal achternamen..
Wij hebben een vrij moeilijk uitspreekbare achternaam, en dat is een van de redenen dat ik mijn kinderen twee voornamen heb gegeven die samen als een volledige naam klinken (zoiets als Ayren Mylene, die doet dat ook) en dus een eerste naam die alleen als "merknaam" zou kunnen fungeren. Daarmee bedoelde ik dat als je de naam "Doutzen" hoort dat iedereen weet wie daarmee bedoeld wordt, de naam is op zichzelf bijna een merknaam geworden. Zoiets wilde ik dus ook voor mijn kinderen.
Am Yisrael Chai!

zondag 6 december 2020 om 16:56
Die Oscar moet je eerst verdienen he..fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:38Voor mij was een heel belangrijk criterium dat het een naam moest zijn die op een voetbalshirt moest "staan" of bij het uitreiken van een Oscar goed moest klinken.

zondag 6 december 2020 om 16:57
Al zou de kinderen Piet Hein heten ze hebben iets gedaan om die Oscar te verdienen.
zondag 6 december 2020 om 17:02
Een beetje unieke naam geven is toch hetzelfde idee, of was je echt van plan destijds om ze een bepaald pad op te sturen?fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 16:54Nee hoor, op voetbalshirts staan ook regelmatig voornamen. Denk aan Dani, Xavi, Memphis, Virgil, James, Sergio, etc.
Wij hebben een vrij moeilijk uitspreekbare achternaam, en dat is een van de redenen dat ik mijn kinderen twee voornamen heb gegeven die samen als een volledige naam klinken (zoiets als Ayren Mylene, die doet dat ook) en dus een eerste naam die alleen als "merknaam" zou kunnen fungeren. Daarmee bedoelde ik dat als je de naam "Doutzen" hoort dat iedereen weet wie daarmee bedoeld wordt, de naam is op zichzelf bijna een merknaam geworden. Zoiets wilde ik dus ook voor mijn kinderen.

zondag 6 december 2020 om 17:05
Als voetballers dat doen is daar een reden voor, James Rodriguez wilde zijn voornaam omdat er al veel voetballers Rodriguez heten en Memphis Depay heeft geen goede band met zijn vader en wil daarom niet met die achternaam op zijn shirt.fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 16:54Nee hoor, op voetbalshirts staan ook regelmatig voornamen. Denk aan Dani, Xavi, Memphis, Virgil, James, Sergio, etc.
Ik heb ook een moeilijke achternaam, went vanzelf. Ik vind het bijzonder dat je denkt dat je kinderen voetballer of actrice zullen worden en daar dan de naam op uitkiest.. leuk om te weten als kind ook

zondag 6 december 2020 om 17:05
Dat je niet opeens een Oscar krijgt omdat je een bijzondere naam hebt, je moet daar wel iets goed voor doen

zondag 6 december 2020 om 17:09
Maar moeten ze beroemd worden?fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:38

zondag 6 december 2020 om 17:09
En dan letten ze echt niet op of het jantje of pietje heet.happyface97 schreef: ↑06-12-2020 17:05Dat je niet opeens een Oscar krijgt omdat je een bijzondere naam hebt, je moet daar wel iets goed voor doen

zondag 6 december 2020 om 17:20
Ik vond Flore ook heel mooi, alleen dat wordt hem in Engelstalige landen niet. Heb meerdere meningen gevraagd en ze keken me met een schuin gezicht aan

zondag 6 december 2020 om 17:26
-Enigszins klassieke uitstraling
-Mooie niet te harde klank
-Mooie betekenis
-Geen religieuze associatie
-Leuke afkorting mogelijk
-Geen taalkundig foute of vernederlandste spelling (bv Djayden/Jayden, Jozefien/Josephine).
-Geen top 10
-Minstens 2 lettergrepen
Een wat moeilijke naam vonden we geen probleem, ik moet zelf ook vaak spellen en vind dat niet erg. Zolang het maar ‘klopt’.
Ik lees ook vaak dat mensen juist geen afkorting willen maar voor ons was dat een must. Onze familie gebruikt voor iedereen koosnaampjes en daar ben ik juist dol op dus dat was een beslissende factor.
We waren er in 5 minuten uit en ik vind het nog steeds de allermooiste naam
-Mooie niet te harde klank
-Mooie betekenis
-Geen religieuze associatie
-Leuke afkorting mogelijk
-Geen taalkundig foute of vernederlandste spelling (bv Djayden/Jayden, Jozefien/Josephine).
-Geen top 10
-Minstens 2 lettergrepen
Een wat moeilijke naam vonden we geen probleem, ik moet zelf ook vaak spellen en vind dat niet erg. Zolang het maar ‘klopt’.
Ik lees ook vaak dat mensen juist geen afkorting willen maar voor ons was dat een must. Onze familie gebruikt voor iedereen koosnaampjes en daar ben ik juist dol op dus dat was een beslissende factor.
We waren er in 5 minuten uit en ik vind het nog steeds de allermooiste naam

zondag 6 december 2020 om 17:29
zondag 6 december 2020 om 17:31
Jezus, mensen snappen hier ook nooit wanneer iets gewoon als grapje bedoeld is, he? Ook al staat er een
achter?
Maar voor de azijnpissers maar expliciet:
Nee, mijn kinderen hoeven niet beroemd te worden, maar ik wilde gewoon geen doorsnee naam. Die bovendien internationaal moest zijn en zo goed moest bekken dat ie voor het geval ze naar New York, Madrid, Lissabon, Australie of voor mijn part Timboektoe zouden verhuizen ook zonder achternaam nog lekker zou klinken, en voor het geval ze profvoetballer, popartiest of Nobelprijswinnaar zouden worden hij ook als 'artiestennaam' kon fungeren.
En om al die criteria te toetsen had ik dus een hele simpele test: staat het mooi op een voetbalshirtje?
En bij de tweede: Klinkt ie goed bij de Oscars?

Maar voor de azijnpissers maar expliciet:
Nee, mijn kinderen hoeven niet beroemd te worden, maar ik wilde gewoon geen doorsnee naam. Die bovendien internationaal moest zijn en zo goed moest bekken dat ie voor het geval ze naar New York, Madrid, Lissabon, Australie of voor mijn part Timboektoe zouden verhuizen ook zonder achternaam nog lekker zou klinken, en voor het geval ze profvoetballer, popartiest of Nobelprijswinnaar zouden worden hij ook als 'artiestennaam' kon fungeren.
En om al die criteria te toetsen had ik dus een hele simpele test: staat het mooi op een voetbalshirtje?
En bij de tweede: Klinkt ie goed bij de Oscars?
Am Yisrael Chai!
zondag 6 december 2020 om 17:32
Nee, je wordt ook niet lief als je Lieve heet en ook niet stoer als je Storm heet. Wat is nu je punt?happyface97 schreef: ↑06-12-2020 17:05Dat je niet opeens een Oscar krijgt omdat je een bijzondere naam hebt, je moet daar wel iets goed voor doen
Am Yisrael Chai!
zondag 6 december 2020 om 17:34
Als mijn kinderen profvoetballer worden is daar dus ook een reden voor: hun moeder wil niet dat ze hun achternaam gebruiken.happyface97 schreef: ↑06-12-2020 17:05Als voetballers dat doen is daar een reden voor, James Rodriguez wilde zijn voornaam omdat er al veel voetballers Rodriguez heten en Memphis Depay heeft geen goede band met zijn vader en wil daarom niet met die achternaam op zijn shirt.
Ik heb ook een moeilijke achternaam, went vanzelf. Ik vind het bijzonder dat je denkt dat je kinderen voetballer of actrice zullen worden en daar dan de naam op uitkiest.. leuk om te weten als kind ook
Am Yisrael Chai!