Slissen

13-05-2009 17:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bijna 2 jaar, en hij begint lekker te praten.

Nu zegt hij woorden met een 's' heel erg met een 'slis-es', je ziet hem ook heel erg de tong voorin de mond doen dan.

Nu was ik even benieuwd, is dit normaal bij kinderen die net praten? Gaat dat vanzelf over in een gewone s? Of is het eenmaal een slis-es, altijd een slis? (ik ksnap dat er uitzonderingen zijn en dat elk kind anders is)

Zomaar even een vraagje, ben even benieuwd, maar ik vraag het binnenkort ook wel even op het consultatiebureau.

Alvast bedankt!

Vivalina
Het is niet zo dat alle kinderen dit doen volgens mij! Soms kan het echter wel vanzelf over gaan. Maar anders kun je met je zoon naar een logopedist gaan. Die zal door hiermee te oefenen in een paar behandelingen wel wat kunnen bereiken.

Succes er mee!
Ik ben logopediste en je hoeft je op deze leeftijd nog geen zorgen te maken. Het trekt meestal vanzelf weg. Dat komt ook doordat zijn tong en lipspieren nog slap zijn.

Een speen of duimen werken niet bevorderlijk. Ik weet niet of je zoon veel zijn speen in heeft of duimt? Het kan een idee zijn om dat dan wat te minderen.

Als het wel zo blijft wordt er vaak pas rond de basisschoolleeftijd iets aan gedaan.
Bedankt voor jullie reacties.

Handig, een logopediste! Mijn zoon heeft alleen in bed (dus 's nachts en overdag tijdens zijn slaapje) een speen. Verder niet, ook geen duim. Ik wil langzaamaan zijn speengebruik nog verder afwennen...

Hij heeft ook vrijwel altijd zijn mondje open 'hangen' en dan 'hangt' de tong ook wat slap in zijn mond (niet uit de mond trouwens).
Mijn zoon is 6 en heeft altijd geslist, de logopediste op school heeft er niets over gezegd. Ik vind het ook geenszins storend overigens. Het schijnt te helpen een kind veel uit een rietje te laten drinken zodat zijn lip- en tong spieren getraind worden, maar dat heb ik ook maar uit de wandelgangen.....
Ik ben 30 en ik slis nog steeds helaas!!!
Even voor de goede orde, tis niet zo dat ik me er aan stoor (ook niet bij volwassenen) maar als ik het kan verhelpen, wil ik dat wel doen..

Scorpia, je zegt 'helaas'.. Kun jij er niks aan doen? Ik bedoel, helpt bijvoorbeeld logopedie niet?
O, mijn zoon (2,5) heeft precies hetzelfde. Ik herken alles wat je over jouw zoon schrijft vivalina.

Mijn zoon heeft vanaf zijn geboorte wel een speen gehad. De eerste 6 maanden ook overdag soms, als troost, maar sowieso altijd bij het slapen. Na 6 maanden alleen nog maar in bed, en sinds 2 maanden helemaal niet meer (verteld dat de kabouters ze hadden meegenomen waarna er 3 avonden huilbuien volgden en daarna heeft hij het er nooit meer over gehad).

Ik stoor me er eerlijk gezegd wel een beetje aan, al laat ik dat niet aan hem zelf merken natuurlijk. Hij heeft het ook met het zeggen van een 't-klank'. Zoals bijvoorbeeld bij het zeggen van 'dat' of 'mond'. Ook dan komt zijn tong een beetje voor zijn tanden langs om die klank te maken.

Ik hoop dat het vanzelf over gaat nu hij van de speen af is. Ik merk nog geen verschil met eerst maar goed, hij is natuurlijk nog maar 2 maanden speenloos.
Jonna, mijn zoon had in het begin ook overdag steeds de speen hoor. Maar nu al een heeeeeele tijd dus alleen in bed.

Ook mijn zoon slist bij de t klank. Helemaal herkenbaar dus.

Jij hebt verder nog geen 'hulp' gezocht dus?
Mijn zusje maakte van de K een t, dus wat krijg je dan als je kruk wil zeggen? . Is nu weer helemaal goed hoor.
Naast uit een rietje drinken kan je nog meer oefeningen doen om zijn spieren sterker te maken. Een aantal keer per dag gekke bekken trekken, bellen blazen, met een rietje een watje over de tafel blazen.
Mijn zoontje van net 2 slist ook. Ik vind het gelukkig niet storend maar zelfs wel schattig. Hij heeft ook altijd zijn mond open hangen en kwijlt, vandaar dat zijn bijnaam Sint Bernard is .

Hij heeft 's nachts een speen maar verder niet. Nu is hij bijna altijd verkouden, en het schijnt daar ook van te kunnen zijn.

Ik ga in ieder geval niet met een kind van net 2 naar een logopedist oid. Misschien trekt het nog bij?
Je zoon is echt nog heel jong, het is volkomen normaal dat op deze leeftijd de articulatie nog niet optimaal is. Zeker de s, dat is een lastige klank, en veel kinderen kunnen die pas laat goed uitspreken, dat mag echt nog een hele tijd duren.

Het klopt speen- of duimzuigen kan zorgen voor een tong die slap op de mondbodem ligt, ipv aangezogen tegen het gehemelte. Een open mond en het ademen door de mond kan daarvan ook een gevolg zijn, en tegelijk ook een in stand houdende factor. Als je echt iets wil doen zou je kunnen proberen of je je zoontje spelenderwijs een beetje kan uitlokken zijn mond iets minder vaak onnodig open laten hangen (dat kan natuurlijk alleen als ie niet verkouden is en goed door zijn neus kan ademen), en je zou spelletjes kunnen doen om lippen en tong wat sterker te maken (kusjes geven, tong bewegen voor de spiegel, eigenlijk alles waarbij tong en lippen bewegen en wat je zoontje leuk vindt). Maar meer dan een leuk spelletje wanneer jullie er allebei zin in hebben zou ik er niet van maken, echt trainen of oefenen is helemaal niet nodig op deze leeftijd, het slissen (oftewel interdentale articulatie = articuleren waarbij de tong tussen de tanden komt) is echt nog heeeeeel normaal!
Nog een voor de goede orde: Dit topic was meer nieuwsgierigheid of het vaker voorkomt, of mensen het herkennen. Niet omdat ik me stoor of omdat ik er persé (nu) wat aan wil doen. Helemaal niet zelfs. Ik weet ook wel dat mijn zoon nog heel jong is, en zoals ik in de openingspost al zei: hij praat net.

Wel leuk trouwens om die spelletjes en tips te horen, die hou ik in gedachten.
Nee, heb ik ook nooit gehad. Mensen horen het pas als ik ze in het echt zie en niet door de telefoon zeg maar. Ze vinden het schattig. Ik zelf heb er vaak geen moeite mee maar heel af en toe vindt ik het wel storend.

Komt goed!!!!! Fijne avond. xx
Hoi!

Hier een dochter van inmiddels 5 die ook slist (al vanaf dat ze kan praten). Heeft ze inderdaad altijd al gedaan, hoewel ze nimmer heeft gespeend of op haar duim heeft gezogen. Ik vind het eigenlijk wel schattig :shame:.

De schoollogopedist heeft ernaar gekeken en aangegeven dat ze verwacht dat het vanzelf overgaat. Zo niet dan moeten we inderdaad naar logopedie met haar.

Kastanje
Oh, Ik ben niet de enige die het schattig vind zie ik nu,
Ik ben logopedist, en ik vind het ook wel schattig..... Verkeerde vak gekozen wellicht
Hey Lina,

Mijn zoon van 2,5 slist ook! En ook ik vind het ergens wel schattig eigenlijk.

Hij heeft ook een speentje en hoewel hij het liefst 24/7 met dat ding in zn mond loopt gebeurt dat dus niet.

Alleen als hij heeeeeeeel moe is (als ik hem bijv van kdv haal) of in bed.

Wat mij inderdaad wel opvalt is dat hij nog steeds kwijlt.

Gelukkig niet meer zo erg als voorheen maar hij kwijlt nog steeds wel.

Maar dan zeggen we bijv tegen hem dat hij moet slikken en dat doet hij dan ook braaf.

Ben wel blij te lezen dat er meerdere kinderen zijn die slissen en dat daar per defenitie nu nog niet wat aan gedaan hoeft te worden.

Ik wacht het ook maar af. Ik stoor me er niet aan... op een of andere manier vind ik het bij hem gaan horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven