Ben ik te jaloers?

20-11-2020 14:12 132 berichten
Hi forum,

Ik date nu enkele weken met een leuke man die ik via gemeenschappelijke vrienden heb leren kennen. We kenden elkaar al een paar maanden voordat hij me mee uit vroeg. Waar ik in het begin de boot een beetje af hield (terwijl hij juist behoorlijk intens was), heb ik nu aardig gevoelens voor hem ontwikkelt. Hij deed in het begin ook echt zijn best voor mij, nam veel iniatief tot afspreken, chocolaatjes mee, raadde me boeken en muziek aan die ik leuk zou vinden, appte me vrijwel dagelijks om te vragen hoe mijn dag ging etc.

Hij liep de eerste maand behoorlijk hard van stapel, zei op de 2e date bijvoorbeeld al dat hij wilde afspreken dat we alleen seks met elkaar zouden hebben. Ook praatte hij veel over zijn vrienden en familie, en wilde al op "double date" met een ander stel. Hij leek behoorlijk zijn best te doen om mij in zijn leven in te passen.

Nu het probleem. Ik heb het gevoel dat hij nog niet helemaal over zijn ex heen is. Hij heeft "maar" 2 jaar een relatie gehad met haar. Omdat zij na de break-up door een moeilijke fase in haar leven ging, heeft hij haar nog langere tijd emotionele support gegeven ook al waren ze geen stel meer. Kort daarna heeft ze vrij plots van de één op de andere dag het contact verbroken en bijna 3 jaar niks meer van zich laten horen.

...tot 3 weken geleden dus. Ineens appte ze mijn vriend om te vragen hoe het ging en te vertellen waar ze al die tijd geweest was.

Mijn vriend zegt dat ze "alleen wilde checken of ik nog leefde". Vind ik een beetje vreemd na zo lang. Toen ik vroeg of hij heeft verteld dat hij iemand anders had ontmoet, ontweek hij eerst een tijdje mijn vragen en gaf na enigzins aandringen toe dat hij niet had gezegd dat hij een nieuw meisje had ontmoet. Ik merk dat ik daar toch behoorlijk onzeker van word. Hij belooft mij allemaal mooie dingen, praat over een toekomst samen, maar ondertussen app je wel met je ex zonder te zeggen dat je een nieuw meisje hebt.

"Ja maar, toen hadden we nog geen relatie" is zijn excuus. Ik had in zijn geval wel even kort gezegd dat ik weer aan het daten was, anders is het toch net alsof hij de deur naar haar open houdt?

Stel ik me nu aan met mijn jaloerse gedrag? Het voelt gewoon zo raar. Ik had liever gehad dat hij wat rustiger aan had gedaan in het begin. Hij deed me voelen alsof ik heel speciaal voor hem was en nu blijkt dat hij in diezelfde periode heeft zitten appen met zijn ex.
anoniem_398316 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 23:12
5.70% gewijzigd
Je onzekerheid is waarom je hem wantrouwt en je onzekerheid is waarom je bij hem "blijft". Want iets is beter dan helemaal niks.

Ik vond het veelbelovend te lezen dat je verder gaat daten, tot ik besefte dat je met hem bedoelt. Hoe langer je met hem door gaat hoe moeilijker het is om wel los te laten.

Hij is niet eerlijk naar haar en naar jou.
zimi schreef:
21-11-2020 12:23
Je onzekerheid is waarom je hem wantrouwt en je onzekerheid is waarom je bij hem "blijft". Want iets is beter dan helemaal niks.

Ik vond het veelbelovend te lezen dat je verder gaat daten, tot ik besefte dat je met hem bedoelt. Hoe langer je met hem door gaat hoe moeilijker het is om wel los te laten.

Hij is niet eerlijk naar haar en naar jou.
Nee hoor, ik ben veel langer single geweest dan dat ik in een relatie heb gezeten. En over het algemeen was ik als single gelukkiger, dus ben ook zeker nu niet bang om daar in terug te vallen. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn. Het laaste waar ik last van heb is wel verlatingsangst.
Ik ben eerder bang om tijd en energie te verspillen aan mannen en in die zin juist een beetje egoistisch geworden.
Potpourri schreef:
20-11-2020 15:10
Nee, mijn vriend heeft het zelf niet over mij gehad. Een kennis van mijn vriend heeft het aan ex verteld.
Wat vreemd dat dit voor die mensen überhaupt een onderwerp van gesprek is. Kennis heeft het over het date-leven van je date met diens ex en vertelt vervolgens aan jouw date dat hij het daarover heeft gehad en jouw date vertelt dat aan jou...ofzo.

Ik heb het nooit over zulke dingen.

Gozer komt niet helemaal jofel over trouwens. Heb twee keer een prille kennismakingsfase afgekapt met iemand die veel te snel ging en twee keer bleek de heer in kwestie nog gestoorder dan ik dacht. Eentje benadert me na 5 jaar nog via steeds een ander profiel op de socials.
Ik weet het, n=1 en dit waren wel extremen, maar in het algemeen is het geen goed teken als iemand al zo snel claimerig doet.
Door deze reactie had ik dat idee niet echt.
Potpourri schreef:
21-11-2020 11:21
Klopt, ik heb me in het verleden erg onzeker gevoelt over met name mijn uiterlijk. In vorige relaties ging ik dan compenseren door me altijd aan te passen aan de wensen van een ander, een beetje 'te moederen' door voor ze te koken en schoon te maken terwijl we niet eens samen woonden, nooit ergens over klagen, me altijd opgewekt gedragen in hun buurt etc. etc.

Door die onzekerheid vind ik het ook moeilijk om mijn "onderbuikgevoel" te vertrouwen. Ben van nature wat wantrouwend en achterdochtig aangelegd. Als iemand dan in het begin heel intens is en je bombardeert met complimenten, en je krijgt normaal nooit aandacht van mannen... Tja, dat bracht mijn hoofd aardig op hol inderdaad.
DS1971 schreef:
21-11-2020 09:54
Heb je liever een man die over zijn ex zegt dat ze eigenlijk helemaal niet leuk is?

Ik heb hele leuke exen. Maar goed, het bleek niet te werken om wat voor reden dan ook en sequels zijn zelden de moeite waard.

Maar het zijn eigenlijk stuk voor stuk hele leuke vrouwen...
Inderdaad, vind het altijd wel veelzeggend als mensen heel negatief over exen doen. Je hebt er toch meestal jaren in volle overtuiging voor gekozen om met iemand samen te zijn.

Het is net als bij een sollicitatiegesprek afgeven op je vorige werkgever(s); het komt niet lekker over.
Getuigt ook vaak van beperkte zelfreflectie.
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
21-11-2020 12:38
Nee hoor, ik ben veel langer single geweest dan dat ik in een relatie heb gezeten. En over het algemeen was ik als single gelukkiger, dus ben ook zeker nu niet bang om daar in terug te vallen. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn. Het laaste waar ik last van heb is wel verlatingsangst.
Ik ben eerder bang om tijd en energie te verspillen aan mannen en in die zin juist een beetje egoistisch geworden.

Maar daar lijkt het eigenlijk niet op als je je berichten leest.. Eerder alsof je alvast half afscheid neemt om gekwetstheid te voorkomen.
Single zijn en gelukkig zijn is heel fijn, maar ben je gelukkiger als single omdat je in een relatie direct in onzekerheid vervalt of omdat je echt graag alleen bent?

Word je er gelukkig van om je maar half te geven in huidige relatie/date?
Als dat goed voelt dan gewoon doen,
maar denk dat iedereen hier je ook beetje probeert te behoeden dat je jezelf niet tekort doet.
Potpourri schreef:
21-11-2020 12:38
Nee hoor, ik ben veel langer single geweest dan dat ik in een relatie heb gezeten. En over het algemeen was ik als single gelukkiger, dus ben ook zeker nu niet bang om daar in terug te vallen. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn. Het laaste waar ik last van heb is wel verlatingsangst.
Ik ben eerder bang om tijd en energie te verspillen aan mannen en in die zin juist een beetje egoistisch geworden.
Goed zo. Jij - en niemand anders - bepaalt wat voor jou toelaatbaar is en wat niet. Alleen jij kent jezelf het beste. Houd je van openheid dan is het een dealbreaker als iemand dat niet is. Een ander heeft er misschien geen moeite mee maar dat moet niet jouw meetlat worden wat een ander wel/niet toelaat.
Potpourri schreef:
21-11-2020 12:38
Nee hoor, ik ben veel langer single geweest dan dat ik in een relatie heb gezeten. En over het algemeen was ik als single gelukkiger, dus ben ook zeker nu niet bang om daar in terug te vallen. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn. Het laaste waar ik last van heb is wel verlatingsangst.
Ik ben eerder bang om tijd en energie te verspillen aan mannen en in die zin juist een beetje egoistisch geworden.
Wederom heel herkenbaar. Ik denk ook niet dat het klopt dat je "uit onzekerheid" maar genoegen neemt met iemand die je eigenlijk niet leuk genoeg vindt of die gedrag laat zien waar je helemaal niet blij van wordt. Ook ik heb nooit moeite gehad met alleen zijn en nooit last van verlatingsangst gehad. Maar toch ben ik ook wel blijven plakken in relaties die moeizaam verliepen. Denk dat het meer is dat je uit onzekerheid de bal bij de ander legt. Geen zin hebt (of angst? in mijn geval speelde heel vreemd een soort angst om iemand boos te maken, terwijl ik mijzelf daarmee eigenlijk veel belangrijker maakte dan wat het nou in die paar maanden voorstelde...) om een moeilijk onderwerp aan te kaarten en het dan maar uit de weg gaat. Ik ben bij iemand in de date/prille relatie-fase zelfs ook een keer heel erg opgelucht geweest toen ze zei: er is iemand anders die ik leuk(er) vind, ik wil het met jou heel even pauzeren om te kijken of dat wat wordt... Terwijl ik jaren later bij mijzelf dacht: waarom nam ik zelf niet veel méér dat voortouw, door zélf te zeggen: Luister eens, we hebben nu een x aantal keer afgesproken en wij zijn geen match hoor... We worden niet gelukkiger van/met elkaar.

Ik weet niet hoe oud je bent maar mijn huidige ik denkt vaak terug aan mijn jongere ik van 25-10 jaar geleden en dat ik vind dat ik - zeker in het begin van relaties - vaak véél sterker voor mijzelf had mogen opkomen. En nee, zo'n ex hoeft helemaal niks te betekenen hebben of een bedreiging te zijn, maar als jij behoefte hebt aan een ander soort "start" van je relatie, het is echt je volle recht om dan (nu) dat contact met die jongen af te kappen. Al zou je zelfs nog tien dates met verschillende mannen gaan hebben en die allemaal irritant beginnen, er is geen wet die voorschrijft dat je ergens mee door moet gaan omdat je er nou eenmaal mee bent begonnen.
Even update van mijn kant - dit verhaal gaat waarschijnlijk geen happy end hebben.

Die ex heeft inmiddels weer contact gezocht en wil met mijn vriend afspreken bij een gemeenschappelijke vriend thuis (met z'n drieën dus). Niet echt een fijn idee, aangezien dat geen neutrale grond is. Ik heb mijn vriend gevraagd wat hij nou precies verwacht van dit contact op de lange termijn en wat zijn bedoelingen zijn. Daar kan (of wil?) hij geen antwoord op geven, hij lijkt er niet over na te willen denken hoe het met zijn ex op de lange termijn moet.

Ze heeft een moeilijk leven en leunde in het verleden veel op mijn vriend voor emotionele support. Ik heb delen van haar levensverhaal gehoord, en heb begrip voor alles wat zij heeft meegemaakt en respect voor mijn vriend dat hij haar zo gesteund heeft.

En toch... voel ik mij niet prettig bij deze plotselinge toenadering tot contact. Ik weet haar intenties namelijk niet en mijn vriend denkt overal veel te luchtig over. Zo wil hij haar in de toekomst bijvoorbeeld blijven supporten als zij mentaal weer een terugval krijgt. Dan mag ze mijn vriend altijd bellen. Ik voel me daar niet prettig bij, ze hebben maar 2 jaar iets gehad en geen kinderen samen dus ik begrijp niet waarom hij zich zo verantwoordelijk voor haar welzijn voelt. Zou liever zien dat zijn ex hulp en steun zoekt bij andere vrienden en zich richt op het vinden van een partner, ipv naar mijn vriend terug te keren voor support.

Anderzijds voel ik me ook een egoistische bitch dat ik haar dus de support van mijn vriend ontzeg, vooral omdat ze niemand anders om zich heen heeft die dat kan doen.

Ik heb gezegd dat hij dan maar met haar moet afspreken om te kijken of er vriendschappelijk contact in zit. Maar dat ik dan bij deze onze relatie ook puur vriendschappelijk benader totdat hij weet wat hij met zijn ex wil qua contact.

Toen werd hij boos want dat vond hij 'een ziek ultimatum'.

Nu ben ik het even helemaal kwijt en weet niet meer of ik me aanstel of dat mijn gevoelens op zijn plaats zijn. Ik vertrouw mijn eigen beoordelingsvermogen totaal niet meer. Bah, echt een rotgevoel. Meestal ben ik wel zeker van mijn intuitie maar nu twijfel ik aan mezelf of ik te jaloers en controlerend ben.
TO: het is jullie relatie dus jullie moeten het fijn hebben.

Dus je bent, ongeacht de situatie, niet te jaloers: je mag vinden wat je vind en het boeit geen flikker wat wij viva dames vinden. Wij zitten niet in jouw relatie.
En blijkbaar vind jij het niet fijn. Duidelijk toch?

Het enige wat ik je, naast dit, wil meegeven is dat je niet moet proberen om hem jouw wil op te leggen. Het stukje over "hem zeggen dan maar af te spreken" vind ik niet ok klinken. Alsof je soort van toestemming geeft..

Volgens mij moet het zo zijn:
Jij vind deze situatie niet fijn. Jij geeft dit duidelijk aan. Hij vind wat hij vind en anticipeert dusdanig en jij kijkt of je met die uitkomst wil leven.

Tot de tijd dat je weet wat je wil hoef je helemaal niks.

Kijk hoe hij anticipeert en voel of jij dit fijn vind in een relatie.
Want echt: hoe hij en jij dit aanpakken zegt alles over hoe je in de toekomst zult samenwerken als stel.
Verstandig zijn en uitvinden of je dit in de toekomst wil dus :) Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Vertrouw op je gevoel. Het klinkt in mijn oren alsof jij zijn rebound bent. Zijn ex hem probeert terug te winnen en hij er volgens mij maar al te graag met open ogen intuint. Genoeg rode vlaggetjes als je het mij vraagt. Wanneer hij echt voor jou zou gaan, zou hij zijn ex bedanken en haar duidelijk laten merken dat ze geen kans meer bij hem maakt. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met bovenstaande dames, trek vooral je eigen plan en luister naar je gevoel. En je mag gewoon een ‘ziek’ ultimatum stellen als dat jouw grens aangeeft hoor.

Ik zou dit ook echt niet fijn vinden en niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Ook eens met bovenstaande reacties. Waar jij je niet prettig bij voelt, daar voel je je niet prettig bij. Klaar. En als jij je er niet prettig bij voelt dat je vriend (of prela?) afspreekt met zijn ex, zonder dat hij naar jou toe aan kan geven wat zijn plannen nu met jou of met haar zijn, dan moet hij dat maar accepteren. Hij hoeft dan inderdaad niet te verwachten dat jij dan nog volop blijft investeren in jullie relatie en als hij dat een ‘ziek’ ultimatum vindt, dan is dat maar zo.

Overigens zou ik persoonlijk iemand die vanaf de 1e date al zo hard van stapel loopt in het begin niet al te serieus nemen 😂
Hij is vaag in zijn intenties en los van of jij onredelijk bent of niet, jij vindt het vervelend. Je kan er ook mee kappen als je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Stel je bent gewoon jaloers en controlerend, wat dan? Dan blijft deze situatie nog steeds net zo vervelend. Alleen is het dan misschien jouw schuld in plaats van zijn schuld.

Kies voor jezelf, neem een beetje afstand. Je bent pas net aan het daten en je bent niet blij met hoe het loopt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Hij wil vriendschappelijk contact met zijn ex en jij daar kan niet mee omgaan. Een ultimatum lost het niet op. Indien je zijn vriendschap met zijn ex niet kunt accepteren, dan past deze man niet bij jou. Jij hebt zelf een conclusies te trekken ipv het steeds bij hem neer te leggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-12-2020 09:38
Hij wil vriendschappelijk contact met zijn ex en jij daar kan niet mee omgaan. Een ultimatum lost het niet op. Indien je zijn vriendschap met zijn ex niet kunt accepteren, dan past deze man niet bij jou. Jij hebt zelf een conclusies te trekken ipv het steeds bij hem neer te leggen.
+1
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Jij bent geen bitch en je stelt hem ook geen ziek ultimatum.
Hij wil de hulpverlener uithangen bij zijn hulpbehoevende ex? Nou, dat zou hij wat mij betreft mogen doen, maar wel zonder mij.
Alle reacties Link kopieren
Raar gedoe. Toen zij voorstelde om bij een vriend af te spreken, had je vriend kunnen zeggen, "gezellig, neem ik potpourri mee, kunnen jullie gelijk kennismaken". Ik vind je niet jaloers, en ik zou helemaal geen zin hebben in zo'n zemel op de achtergrond, ze gaat maar naar een professionele therapeut.
Zal het er vanmiddag nog een keer met hem overhebben, maar denk wel dat ik weet waar dat op uit draait. Hij wil zijn ex niet inlichten dat hij een nieuw meisje heeft ontmoet omdat 'ze nog herstellende is van een depressie en hij haar wil berschermen'.

Het lijkt me sowieso niet handig een vriendschap met zijn ex aan te gaan als zij nog gevoelens voor hem heeft.

Ik heb al eerder aangegeven dat zijn manier van communiceren (ontwijkend antwoord geven op vragen, verbergen van zijn intenties etc.) mij onzeker maakt, dus zal me vanmiddag nog een keer kwetsbaar opstellen en hopen dat het door dringt.

Maar tot nu toe ging hij meteen in de verdediging, werd kwaad en beschuldigde mij ervan dat ik hem niet vertrouw. Nou ja, zal een leuk gesprek worden weer. :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
12-12-2020 13:41
Zal het er vanmiddag nog een keer met hem overhebben, maar denk wel dat ik weet waar dat op uit draait. Hij wil zijn ex niet inlichten dat hij een nieuw meisje heeft ontmoet omdat 'ze nog herstellende is van een depressie en hij haar wil berschermen'.

Het lijkt me sowieso niet handig een vriendschap met zijn ex aan te gaan als zij nog gevoelens voor hem heeft.

Ik heb al eerder aangegeven dat zijn manier van communiceren (ontwijkend antwoord geven op vragen, verbergen van zijn intenties etc.) mij onzeker maakt, dus zal me vanmiddag nog een keer kwetsbaar opstellen en hopen dat het door dringt.

Maar tot nu toe ging hij meteen in de verdediging, werd kwaad en beschuldigde mij ervan dat ik hem niet vertrouw. Nou ja, zal een leuk gesprek worden weer. :popcorn:
Wat klote dit PP, maar ik zou mijn poot stijf houden. Ik zou geen relatie hoeven met een man die het nodig vindt om mij verborgen te houden voor zijn ex om zogenaamd haar gevoelens te sparen. Wat een kolder. Kijk hij hoeft het er niet in te wrijven maar in feite ontkent hij jou bestaan. Dikke doei dat ik daar zin in zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf niet jaloers aangelegd, maar dit klopt gewoon niet.

Ex heeft gevoelens voor hem
Hij vertelt ex niet over jou.
Hij is vaag over zijn intenties
Hij wil haar helpen/redden/steunen ondanks jouw gevoel daarover
Hij schiet erover in de verdediging.

Nee, sorry, dit zou het voor mij niet meer worden.
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
12-12-2020 13:41
Zal het er vanmiddag nog een keer met hem overhebben, Waarom je hebt je antwoord toch al? maar denk wel dat ik weet waar dat op uit draait. Hij wil zijn ex niet inlichten dat hij een nieuw meisje heeft ontmoet omdat 'ze nog herstellende is van een depressie en hij haar wil berschermen'.

Het lijkt me sowieso niet handig een vriendschap met zijn ex aan te gaan als zij nog gevoelens voor hem heeft. Je bepaalt niet voor hem of hij wel of niet een vriendschap met iemand aan gaat.

Ik heb al eerder aangegeven dat zijn manier van communiceren (ontwijkend antwoord geven op vragen, verbergen van zijn intenties etc.) mij onzeker maakt, dus zal me vanmiddag nog een keer kwetsbaar opstellen en hopen dat het door dringt.
Hij ontwijkt niet, hij is het gewoon niet met jou eens, alleen dat kun jij niet accepteren.

Maar tot nu toe ging hij meteen in de verdediging, werd kwaad en beschuldigde mij ervan dat ik hem niet vertrouw. Nou ja, zal een leuk gesprek worden weer. :popcorn: Je vertrouwt hem toch ook niet...

Geen vertrouwen = geen relatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
sakamanga schreef:
12-12-2020 10:14
Raar gedoe. Toen zij voorstelde om bij een vriend af te spreken, had je vriend kunnen zeggen, "gezellig, neem ik potpourri mee, kunnen jullie gelijk kennismaken". Ik vind je niet jaloers, en ik zou helemaal geen zin hebben in zo'n zemel op de achtergrond, ze gaat maar naar een professionele therapeut.
Dit!

Is hij haar deurmat ofzo? Komt ineens na een paar jaar geen contact weer even aankloppen en hij gaat er nog in mee ook. Sorry TO je klinkt meer als een rebound voor hem. Vertrouw je onderbuik gevoel.
viva-amber schreef:
12-12-2020 13:55
Geen vertrouwen = geen relatie.
Dit vind ik wel een hele simpele, die man geeft ook reden tot twijfel met zijn gedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven