Hoe deden jullie het zonder kdv?

14-12-2020 15:44 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige keer dat de kinderopvang sloot zat ik nog in mijn zwangerschapsverlof. Baby is nu 10 maanden en gaat normaal 3 dagen per week naar kdv, we werken allebei thuis dus we gaan nu kijken hoe we het praktisch kunnen verdelen voor die 3 dagen. Misschien kunnen we nog wat leren van de ervaringen hier.

We denken nu aan om het zorgen voor baby of werken te verdelen in halve dagen. Het enige lastige is dat we allebei bij een internationale organisatie werken dat gesprekken met andere tijdzones inplannen dan wat lastiger wordt. Compenseren in de avond is altijd maar afwachten of het lukt met de baby. Werkte half om half bij jullie, of meer improviseren op basis van de agenda's?

Ik besef me dat we in een redelijk luxe positie zitten dat we in ieder geval de mogelijkheid hebben tot een verdeling, hoop niemand tegen het zere been te schoppen hiermee.
Hier was man twee dagen thuis vorige lockdown voor de kinderen. Hij werkte die dag niet want kon niet thuiswerken. Mijn andere werkdagen werkte ik met kinderen thuis maar had ik geen telefonisch contact met klanten. Als jongste sliep, oudste op tablet en doorbuffelen. En een aantal uur per week werd gecompenseerd met zorgverlof.

Nu is het de vraag of mans werk open blijft.
2 kleine kinderen hier (1 en 4) en normaal 2 dagen opvang. We kregen vorige lockdown allebei 1 dag bijzonder verlof en namen dus allebei een extra dag de kinderen voor onze rekening.
Zal nu weer ongeveer hetzelfde gaan. Werkgevers zeggen allebei: doe wat je kan.
Ik zie het ook niet zitten. Thuiswerken gaat best, maar ik moet na de kerst 2 weken lang 2 dagen per week op kantoor zijn.. kan niet thuis deze werkzaamheden ( fysieke toetsen hoger onderwijs)
Wintertime16 schreef:
14-12-2020 22:39
2 kleine kinderen hier (1 en 4) en normaal 2 dagen opvang. We kregen vorige lockdown allebei 1 dag bijzonder verlof en namen dus allebei een extra dag de kinderen voor onze rekening.
Zal nu weer ongeveer hetzelfde gaan. Werkgevers zeggen allebei: doe wat je kan.
wel schappelijk van je werkgever dat je bijzonder verlof mocht opnemen hiervoor.

Ik sprak net de leidster van de groep en ze zei dat ze er wel op gaan sturen dat ouders waarvan er maar 1 een cruciaal beroep heeft (in ons geval mijn man) zelf de opvang moeten gaan regelen.
Nou als dat echt een moetje wordt (volgens mij niet) dan ga ik het gewoon niet redden. Ik ga dan ook een beroep doen op mijn man zijn werkgever, dan moet hij ook maar vrij nemen op 1 van de 2 crechedagen en dit overleggen met zijn werk. Ik zie het al gebeuren dat ik straks weer overspannen en tegen een burn-out aan thuis zit (hele maand juli ziek geweest en daarna met een rustige opbouw weer terug naar fulltime).
Hier ook een baby van 10 maanden. Mijn vriend werkt meestal op kantoor, maar heeft ook de mogelijkheid om thuis te werken. Ik werk volledig thuis.
Ik probeerde altijd mijn overleggen zo veel mogelijk te plannen op de dagen dat hij naar het KDV was.
Nu proberen we het zo te plannen dat mijn vriend en ik niet tegelijk een overleg hebben, zodat altijd één van ons naar ons zoontje kan. Ook slaapt hij meestal nog wel een paar uur overdag.
Verder hadden we al 2 weken vrij gepland rondom kerst.
diamantje123 schreef:
15-12-2020 09:06
wel schappelijk van je werkgever dat je bijzonder verlof mocht opnemen hiervoor.

Ik sprak net de leidster van de groep en ze zei dat ze er wel op gaan sturen dat ouders waarvan er maar 1 een cruciaal beroep heeft (in ons geval mijn man) zelf de opvang moeten gaan regelen.
Nou als dat echt een moetje wordt (volgens mij niet) dan ga ik het gewoon niet redden. Ik ga dan ook een beroep doen op mijn man zijn werkgever, dan moet hij ook maar vrij nemen op 1 van de 2 crechedagen en dit overleggen met zijn werk. Ik zie het al gebeuren dat ik straks weer overspannen en tegen een burn-out aan thuis zit (hele maand juli ziek geweest en daarna met een rustige opbouw weer terug naar fulltime).

Ik las inderdaad al ergens dat dat in principe het beleid is. Dan kan de andere ouder het werken inderdaad wel vergeten, pittig hoor.
viavia2013 schreef:
14-12-2020 17:00
Jezus, wat lullig voor je werkgever.
Overmacht voor iedereen.
pavo07 schreef:
14-12-2020 17:08
Hoezo?

Jezelf in allerlei bochten wringen, savonds en in de weekenden werken?

Het moet wel menselijk blijven. Gelukkig zijn de meeste werkgevers begripvol.

Hier ook een dreumes van ner 1 en een kleuter van 4,5. Allebei thuiswerken. Dreumes is een enorme handenbinder momenteel, geen idee hoe we dat gaan doen precies maar we hebben al afgesproken dat we onszelf niet over de kop gaan werken.
Kan toch s avonds of soms in het weekend? Beetje flexibel denken, daar gaat niemand dood aan
Patatje15 schreef:
15-12-2020 09:21
Ik las inderdaad al ergens dat dat in principe het beleid is. Dan kan de andere ouder het werken inderdaad wel vergeten, pittig hoor.
Ja, zeker pittig. Ik heb straks al een gesprek met leidinggevende hierover, even onder voorbehoud van wat het kdv gaat zeggen.
Met de eerste lockdown zoon expres thuis gehouden vanwege luchtwegproblemen.
Toen ook veel vakantieverlof opgenomen, die dagen zijn nu gewoon op. Hij (toen 8 maanden) sliep toen nog heel wat uurtjes overdag. Nu zowat helemaal niet meer en heb mijn handen vol aan hem gedurende de dag. Dan maar bijzonder verlof opnemen ofzo, of ziek melden.
Man werkt nog buiten de deur, dus ik zit alleen thuis met peuter. In de 1e golf regelmatig een teams meeting gehad met een (toen nog) dreumes op schoot of met de tablet er naast. Maar ik was daar geen uitzondering in hoor. En iedereen had er wel begrip voor.
Toen sliep dochter tussen de middag nog 2-2,5 uur en kon ik ff knallen. Helaas heeft ze dat onlangs opgegeven :(
Het zal dus wel weer wat werk in de avond uren worden...
diamantje123 schreef:
15-12-2020 09:06
Iedereen kreeg bij ons 1 dag bijzonder verlof, ook de mensen zonder (kleine) kinderen. Werd enorm gewaardeerd en zorgt er ook voor dat mensen ook bereid zijn een stapje extra te doen indien nodig. Iedereen zette een tandje bij en het werk ging gewoon door.
SanneH01 schreef:
15-12-2020 09:36
Kan toch s avonds of soms in het weekend? Beetje flexibel denken, daar gaat niemand dood aan
De eerste lockdown heb ik dat ook gedaan, avond en weekend werken om maar aan mn uren te komen. Dat trok ik echt heel slecht, dus dat ga ik deze keer echt niet doen, eventueel sporadisch wel.
Ik denk niet dat er iemand gelukkiger van wordt als ik na 5 weken lockdown ziek thuis kom te zitten.
Vrieskast schreef:
15-12-2020 10:29
De eerste lockdown heb ik dat ook gedaan, avond en weekend werken om maar aan mn uren te komen. Dat trok ik echt heel slecht, dus dat ga ik deze keer echt niet doen, eventueel sporadisch wel.
Ik denk niet dat er iemand gelukkiger van wordt als ik na 5 weken lockdown ziek thuis kom te zitten.
Ik zou daar ook niet meer aan beginnen, is toch niet te doen joh, dan heb je helemaal geen eigen tijd meer.
Hoe ga je het nu regelen?
diamantje123 schreef:
15-12-2020 10:36
Ik zou daar ook niet meer aan beginnen, is toch niet te doen joh, dan heb je helemaal geen eigen tijd meer.
Hoe ga je het nu regelen?
Ik heb ook geleerd van de eerste lockdown.
Ik gooi na de vakantie mijn eigen kantoor maar 2 dagen open. De andere 3 dagen werk ik maar een paar uurtjes in de avond.
Man werkt 3 dagen, en werkt de andere 2 dagen in de avond. Degene die vrij is, heeft dan de zorg voor het onderwijs van de kinderen.

En dan gaan we maar gewoon houtje-touwtje doen en de grote projecten of naar voren of naar achteren schuiven. Maar ik heb geleerd het niveau van zowel kantoor als onderwijs toch niet te halen, dus ga ik dat ook niet meer proberen.
Bij de vorige lockdown ben ik volledig thuis gaan werken, was letterlijk net 2 weken terug van mn zwangerschapsverlof en nog aan het inwerken in mn nieuwe functie.
Werk 24 uur en dat verdeelde ik over 5 a 6 dagen. Was niet te doen met een kleine baby en 2 kinderen die ik moest helpen met school en dan ook nog eens 8 uur per dag werken.
Man heeft curciaal beroep dus moest gewoon naar zijn werk toe.

Nu met deze lockdown val ik ook onder cruciaal (vorige lockdown ook al, maar omdat ik net nieuw was in de fuctie heb ik in overleg met werkgever rustig alles thuis gedaan en nam hij de dingen die op het werk gedaan moesten van mij over) beroep dus nu dreumes gaat gewoon naar de opvang. Zoon gaat naar school (groep 6) en dochter zit in de 1e van de middelbare en zij zal thuis online les gaan volgen. Mocht ze hulp nodig hebben op de dagen dat ik op mn werk zit (2 dagen op mn werk en werk standaard 1 dag thuis) dan zal opa haar helpen.
Doreia* schreef:
15-12-2020 11:57
Ik heb ook geleerd van de eerste lockdown.
Ik gooi na de vakantie mijn eigen kantoor maar 2 dagen open. De andere 3 dagen werk ik maar een paar uurtjes in de avond.
Man werkt 3 dagen, en werkt de andere 2 dagen in de avond. Degene die vrij is, heeft dan de zorg voor het onderwijs van de kinderen.

En dan gaan we maar gewoon houtje-touwtje doen en de grote projecten of naar voren of naar achteren schuiven. Maar ik heb geleerd het niveau van zowel kantoor als onderwijs toch niet te halen, dus ga ik dat ook niet meer proberen.
Ja precies, wij waren zo onwijs moe na de vorige lockdown omdat je gewoon de hele tijd aan het schipperen bent en niks goed kan doen. Dat vreet energie.
Ik hoop van harte dat na 17 januari alles weer open gaat, twee weken is te overzien (hier is man gelukkig de hele kerstvakantie vrij). Maar we gaan onszelf echt niet over de kop werken, daar is niemand bij gebaat, ook de werkgever niet.

I
-Hanka- schreef:
15-12-2020 12:10
Ja precies, wij waren zo onwijs moe na de vorige lockdown omdat je gewoon de hele tijd aan het schipperen bent en niks goed kan doen. Dat vreet energie.
Ik hoop van harte dat na 17 januari alles weer open gaat, twee weken is te overzien (hier is man gelukkig de hele kerstvakantie vrij). Maar we gaan onszelf echt niet over de kop werken, daar is niemand bij gebaat, ook de werkgever niet.

Ik ga zelf ervan uit dat het tot eind januari duurt. En misschien nog wel tot 1 maart. Want zo kregen we het de vorige keer ook voor de kiezen. En daar ga ik voor passen. Ik kan maar zoveel doen. En die verlenging elke keer, die was slopend. Dat doe ik niet meer.
Ik hoef gelukkig niet te stressen, wij houden opvang. Een van ons heeft (toch) een vitaal beroep. Anders hadden we hier de oma's ingeschakeld en een dag met vrienden gedaan.
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2020 15:56
Nee ik moet mijn partner ondersteunen.....

Ja we moeten er maar gewoon doorheen. Ofzo.
En zonder lockdown? Ging dan alles goed?
Zitten de pijnpunten nu in geen opvang of was er sowieso al stress en lichtelijke paniek?
Leeuw32 schreef:
15-12-2020 12:16
Ik hoef gelukkig niet te stressen, wij houden opvang. Een van ons heeft (toch) een vitaal beroep. Anders hadden we hier de oma's ingeschakeld en een dag met vrienden gedaan.
Fijn dat opvang doorgaat. Heb je al iets gehoord van het kdv ? Hier nog niets .
Hier ook nog geen info van het KDV. Mijn partner mag niet werken aankomende weken (contactberoep) maar is gelukkig in loondienst dus volledig doorbetaling van loon etc. Wij mogen wat dat betreft zeker niet klagen.
diamantje123 schreef:
15-12-2020 12:22
Fijn dat opvang doorgaat. Heb je al iets gehoord van het kdv ? Hier nog niets .
Ja wij krijgen onze gewone dagen.
Net bevestiging gehad van de kinderopvang dat mijn zoon gewoon mag blijven komen, wat een opluchting.
Zo blij dat wij onze werkzaamheden normaal kunnen voortzetten.
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2020 19:57
Ja ik betaal nu 2 hypotheken tegelijk en neem er even een vakantiehuis bij.
Als je geen geld hebt voor een maand een vakantiehuisje dan heb je wel erg krap gebudgeteerd.
Maar daar is de lockdown geen schuld aan. Dat heb je zelf gedaan
SanneH01 schreef:
15-12-2020 09:36
Dit is een typische uitspraak van iemand die geen (jonge) kinderen heeft.

Door en overdag te werken en kinderen te vermaken en dan ook nog in je “vrije tijd” wat gemiste uren werk in te halen worden burn-outs in de hand gewerkt. Daar wordt niemand beter van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven