Hoe deden jullie het zonder kdv?

14-12-2020 15:44 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige keer dat de kinderopvang sloot zat ik nog in mijn zwangerschapsverlof. Baby is nu 10 maanden en gaat normaal 3 dagen per week naar kdv, we werken allebei thuis dus we gaan nu kijken hoe we het praktisch kunnen verdelen voor die 3 dagen. Misschien kunnen we nog wat leren van de ervaringen hier.

We denken nu aan om het zorgen voor baby of werken te verdelen in halve dagen. Het enige lastige is dat we allebei bij een internationale organisatie werken dat gesprekken met andere tijdzones inplannen dan wat lastiger wordt. Compenseren in de avond is altijd maar afwachten of het lukt met de baby. Werkte half om half bij jullie, of meer improviseren op basis van de agenda's?

Ik besef me dat we in een redelijk luxe positie zitten dat we in ieder geval de mogelijkheid hebben tot een verdeling, hoop niemand tegen het zere been te schoppen hiermee.
Ik zit gedeeltelijk in de ziektewet (burn-out/depressie). Ik heb een cruciaal beroep. De dagen dat ik ga re-integreren mag ik de kinderen naar de opvang brengen. Het is even goed bekijken hoe we het gaan doen. Ik ben niet in staat om alle overige dagen voor de kinderen te zorgen. Mijn man moet ook werken. Die probeert mij zoveel mogelijk te ontlasten maar moeten ook uitkijken dat hij niet overbelast raakt.
Gister gesprek gehad met HR. Barstte bij het woord lockdown al direct in janken uit, zo erg zit ik er doorheen. Gelukkig heeft HR bij mij de opvatting dat ouders niet gestraft hoeven te worden omdat ze kinderen hebben. Ze zei ja, anders hebben alle ouders overdag een extra baan als leerkracht en dan 's avonds nog hun normale baan, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Am Yisrael Chai!
Vera99 schreef:
16-12-2020 08:04
Dit is een typische uitspraak van iemand die geen (jonge) kinderen heeft.

Door en overdag te werken en kinderen te vermaken en dan ook nog in je “vrije tijd” wat gemiste uren werk in te halen worden burn-outs in de hand gewerkt. Daar wordt niemand beter van.
Nou inderdaad.. dan heb je echt geen tijd meer voor jezelf om op te laden.

Deze weken ga ik het ook anders doen, mijn moeder gaat nu wel helpen door op te passen, mijn man moet naar zijn werk (monteur, dus niet cruciaal, wel open) maar neemt ook extra vrij dit keer.

Vorige lockdown was ik ook gesloopt, dus dat wil ik niet nog een keer. Ik zit met mijn werk in januari op de hoogste piek van het jaar, draai dan vaak juist extra uren, dus word sowieso drukke maand.

En huiswerk doen we alleen noodzakelijke, maar dat komt wel goed.
Wel heb ik nu grote hoop met alle kritiek vanuit de tweede kamer dat het niet verlengd wordt na de 19e. En dat is te overzien. En thuiswerken deed ik al 9 maanden daar veranderd voor mij niks aan.
In het voorjaar legden wij sochtends de agenda’s naast elkaar en wisselden we elkaar af op de meest essentiele momenten. Peuter sliep toen nog 2 uurtjes in de middag. Ging om 2 dagen opvang en gelukkig gingen 2 dagen oma grotendeels door.

Inmiddels hebben we er een baby bij en gaan we het in blokken doen. Ene ochtend en de andere middag en de andere dag andersom. Onze werkgevers begrijpen gelukkig wel dat meer dan 3/4 kracht werken vrijwel niet te doen is met twee kleine kinderen. Ik blok op de momenten dat ik de kinderen heb echt de agenda, zodat alles wat ik dan kan doen extra is maar niet dat ze verwachten dat ik er direct mee aan de slag kan. Het is even wat het is, maar kan me voorstellen dat het voor velen extra stress oplevert. Gelukkig zie ik in mijn omgeving veel hulp en saamhorigheid naar elkaar en dat is dan wel weer mooi.
grrrlstar wijzigde dit bericht op 16-12-2020 08:32
0.41% gewijzigd
fashionvictim schreef:
16-12-2020 08:16
Gister gesprek gehad met HR. Barstte bij het woord lockdown al direct in janken uit, zo erg zit ik er doorheen. Gelukkig heeft HR bij mij de opvatting dat ouders niet gestraft hoeven te worden omdat ze kinderen hebben. Ze zei ja, anders hebben alle ouders overdag een extra baan als leerkracht en dan 's avonds nog hun normale baan, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nou ik had het ook echt even zwaar maandag na dit besluit. Hele jaar nog niet echt last gehad van de maatregelen en alles wat niet kan, maar nu was het voor mij ook even een druppel teveel.
En mijn balen is nog steeds niet over, waar ik normaal denk ok en weer door lukt het me nu nog even niet.

Gelukkig zijn ze op jouw werk ook heel coulant!
Wat een luxe dat je kan delen, en dat je maar 1 kind hebt om te vermaken+
Mijj partner werkt in de bouw, en kan dus niet thuis blijven. Zelf werk ik in de zorg, maar in maart is onze afdeling dicht geweest om het ziekenhuis te ontlasten en moest ik dus thuis werken. Met 3 kinderen (toen groep 4 groep 2 en een baby van een maand of 10)
Baby had net geleerd te kruipen... letterlijk op de eerste dag van de lockdown.

Wat ik deed, s morgens om 6 uur starten, en hopen dat de kinderen tot een uur of 8 sliepen.. wanneer de kinderen wakker waren, konden de oudste 2 zelf hun ontbijt enz klaarmaken. De baby kreeg borstvoeding dus dat was dan achter de computer aan de borst. Daarna liet ik de baby rondscharrelen op de grond, en hoopte dat hij snel moe werd, meestal sliep hij ongeveer 2 tot 3 uur in de ochtend. Ondertussen de oudste aan zijn huiswerk. En de middelste ook iets schoolgerelateers laten doen, en ik heel fijn patiënten bellen.....

Als de kleine wakker werd zo rond 12 had ik ondertussen 6 uur gewerkt. Dan samen eten en een flinke wandeling buiten. Bij thuiskomst de kleine weer op bed voor 1 tot 1,5 uur en de andere 2 buiten in de tuin spelen. Kon ik nog even werken. Zo maakte ik zon 7 tot 7,5 uur per dag. Vaak deed ik dan op mijn vrije dag ook nog 1 a 2 uurtjes werk als de jongste sliep. Al met al een enorm stressvolle periode.

Deze ronde blijft onze afdeling wel open. En moet ik dus op locatie werken. Ook wel af en toe thuis, maar dan kan ik elk moment opgeroepen worden om te komen bij ziekte of zeer van mijn andere collega's. Dus deze keer heb ik wel noodopvang aangevraagd. Hier wordt helaas erg moeilijk over gedaan omdat maar 1 ouder in de cruciale beroepen werkt. Helaas werken alle opa's oma's tantes en ooms of in cruciale beroepen of in de bouw... verder heb ik geen vangnet. Dus veel stress om nu weer alles rond te krijgen.
Tip: check de lijst met cruciale beroepen (als je dat nog niet uitgebreid gedaan hebt) Bij 70%! Van de ouders op het kdv waar ik werk, werkt minimaal 1 van de 2 in een cruciaal beroep en is er recht op opvang. (Zelfs mijn man die in de ICT bij een grote supermarktketen werkt, valt onder de cruciale beroepen, de lijst is echt heel breed te interpreteren!)
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik zou zelfs nu stiekem wel een uiteraard lichte vorm van corona willen krijgen, voor het hele gezin. Dan hebben we tenminste antistoffen, en kan het werk mij niet verplichten om toch te komen.
Maar helaas weet je niet van te voren of je een lichte, milde of zware vorm krijgt als je besmet raakt en die milde of zware vorm is echt niet grappig. Dus ga toch maar alles er aandoen om niet besmet te raken.
LoveDobby schreef:
16-12-2020 08:30
Tip: check de lijst met cruciale beroepen (als je dat nog niet uitgebreid gedaan hebt) Bij 70%! Van de ouders op het kdv waar ik werk, werkt minimaal 1 van de 2 in een cruciaal beroep en is er recht op opvang. (Zelfs mijn man die in de ICT bij een grote supermarktketen werkt, valt onder de cruciale beroepen, de lijst is echt heel breed te interpreteren!)
Ja dat had ik net ook begrepen van uit de mail van het kdv.

Dat er zoveel ouders gebruik van de noodopvang. Dat ze besloten hebben dat de ouders met 2 cruciale beroepen die niet thuis kunne werken en alleen staande ouders voorrang hebben op de plekken. Aangezien het kdv maar beperkte plekken heeft aangezien ze niet zo groot zijn.

En ik snap ouders echt wel maar ik vind het nu ook wel lastig te begrijpen dat ouders er makkelijker over denken om hun kind naar de opvang te doen dan in de eerste lock down terwijl die minder streng was.

Je zou denken met de kerstdagen in aantocht waar iedereen ook graag hun ouders/ opa en oma willen zien dat ze nu in een bubbel gaan zitten ( zou ik wel doen als het mogelijk was)
Browniechocolate2020 schreef:
16-12-2020 08:48
Ja dat had ik net ook begrepen van uit de mail van het kdv.

Dat er zoveel ouders gebruik van de noodopvang. Dat ze besloten hebben dat de ouders met 2 cruciale beroepen die niet thuis kunne werken en alleen staande ouders voorrang hebben op de plekken. Aangezien het kdv maar beperkte plekken heeft aangezien ze niet zo groot zijn.

En ik snap ouders echt wel maar ik vind het nu ook wel lastig te begrijpen dat ouders er makkelijker over denken om hun kind naar de opvang te doen dan in de eerste lock down terwijl die minder streng was.

Je zou denken met de kerstdagen in aantocht waar iedereen ook graag hun ouders/ opa en oma willen zien dat ze nu in een bubbel gaan zitten ( zou ik wel doen als het mogelijk was)
Ik heb twee vriendinnen die ik erop aangesproken heb...

Eén vriendin is manager in de kinderopvang maar werkt nog niet (6 maanden na bevalling nog bekkenklachten), haar partner werkt in een kledingwinkel en zit dus thuis.

Zij wil gebruik maken de noodopvang. (dochter gaat normaliter 2 dagen naar het kdv). Daar vind ik dus iets van.

Vrienden twee is zes weken geleden bevallen. Zoontje gaat één dag naar het kdv, oma's passen twee dagen op en haar man is één dag thuis. Haar man werkt al maanden thuis maar wel cruciaal beroep, kan opgeroepen worden voor nooddienst). Die heeft gisteren helemaal over de zeik gebeld dat ze eiste dat haar zoontje die ene dag zou mogen komen want anders was het kdv verantwoordelijk voor het feit dat zij niet kan herstellen na de bevalling... :facepalm: okeeeee.
Kdv reageerde, mijn inziens terecht dat mensen in de zorg voorrang hadden. Kan ze niet begrijpen.
LoveDobby schreef:
16-12-2020 08:30
Ja die lijst is echt bizar uitgebreid. Jammer dat de meeste mensen dan niet verder kijken dan “Ik sta op de lijst dús ik heb recht op opvang”, terwijl dat soms ook functies zijn die prima vanuit huis te doen zijn, met een beetje aanpassingen, zéker wanneer je je uren helemaal zelf kunt indelen.
ClaireSophie schreef:
16-12-2020 10:44

Eén vriendin is manager in de kinderopvang maar werkt nog niet (6 maanden na bevalling nog bekkenklachten), haar partner werkt in een kledingwinkel en zit dus thuis.

Zij wil gebruik maken de noodopvang. (dochter gaat normaliter 2 dagen naar het kdv). Daar vind ik dus iets van.

Vrienden twee is zes weken geleden bevallen. Zoontje gaat één dag naar het kdv, oma's passen twee dagen op en haar man is één dag thuis. Haar man werkt al maanden thuis maar wel cruciaal beroep, kan opgeroepen worden voor nooddienst). Die heeft gisteren helemaal over de zeik gebeld dat ze eiste dat haar zoontje die ene dag zou mogen komen want anders was het kdv verantwoordelijk voor het feit dat zij niet kan herstellen na de bevalling... :facepalm: okeeeee.
Kdv reageerde, mijn inziens terecht dat mensen in de zorg voorrang hadden. Kan ze niet begrijpen.
Echt asociaal!
Herfstblaadje19 schreef:
16-12-2020 10:48
Echt asociaal!
Ja, maar ze daarop aanspreken vond ik heel lastig. Ze vinden en ervaren dat ze er echt recht op hebben en zien het grotere plaatje niet. Het kdv zit niet dicht om ouders te pesten maar vanwege een heuse pandemie die we maar niet onder controle krijgen.
ClaireSophie schreef:

Vrienden twee is zes weken geleden bevallen. Zoontje gaat één dag naar het kdv, oma's passen twee dagen op en haar man is één dag thuis. Haar man werkt al maanden thuis maar wel cruciaal beroep, kan opgeroepen worden voor nooddienst). Die heeft gisteren helemaal over de zeik gebeld dat ze eiste dat haar zoontje die ene dag zou mogen komen want anders was het kdv verantwoordelijk voor het feit dat zij niet kan herstellen na de bevalling
Ging haar baby van 6 weken al naar de kinderopvang?
Sheeps schreef:
16-12-2020 11:08
Ging haar baby van 6 weken al naar de kinderopvang?
Nee haar oudste zoontje ging één dag in de week. Nu eist ze die plek dus op want man heeft cruciaal beroep (enkel in geval van nood dienst, komt zeer zelden voor en man werkt dus al sinds maart thuis) (over een ruim begrip van cruciaal beroep gesproken) want anders stel ze het kdv verantwoordelijk voor een niet goed herstel na haar bevalling. Ik bedoel, WTF. Van die ene dag in de week dat haar zoontje gaat, Come on.

Kdv had aangegeven voorrang te geven aan ouders in de zorg. En terecht.
Wij deelden begin dit jaar de dag op: man werkte van 6-15 en ik vanaf 12 (12-15 middagslaap gelukkig) tot nodig. Nu is mijn man al even volledig thuis met een burn-out dus neemt die ene dag kdv over, zodat ik kan werken.
ClaireSophie schreef:

Ja ik snap het ook niet dat mensen zo denken.

Als het zo door gaat sta ik over een week of 10 er ook met 1 peuter en een baby na een keizersnee er zonder kdv voor.

Maar misschien ben ik er wel bewuster van omdat mijn bevalling weer kritisch word en ik zeker 7 dagen in het ziekenhuis lig waar ik
Ook graag goede zorg wil.
Mijn man heeft een vitaal beroep en kan niet thuis werken. Ik wel maar we maken wel gebruik van de noodopvang en daar ben ik heel blij mee. Vorige lockdown al mijn vakantiedagen opgebruikt. En zit ook deels in de ziektewet en de uren (28 uur per week) die ik wel werk zijn in het kader van reintegratie en ik kan mijn zoontje dan echt niet thuis hebben.

Misschien vinden anderen dat niet eerlijk, maar mijn zoontje nu thuis zou voor mij echt teveel zijn. Optie 2 was dan dat mijn man bijzonder verlof ofzo zou aanvragen. Maar dat liever niet want hij heeft een vitaal beroep
Ja ik vind het ook lastig hoor. En makkelijk oordelen over anderen.

Wij hebben allebei een cruciaal beroep en hebben de vorige keer alles op alles gezet om geen gebruik te hoeven maken van de noodopvang zodat er plek over bleef voor anderen. Dat is precies gelukt maar daar zijn we wel bijna aan onderdoor gegaan.

Dat doe ik dus niet meer en deze keer gaat mijn zoontje wel naar de opvang. Er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die nu over ons denken dat we ons er lekker makkelijk vanaf maken want “Het was toch niet nodig?”. Maar ze denken maar raak.

Deze keer probeer ik vooral milder naar onszelf en ook naar anderen te zijn.
Hier gaat zoontje "gewoon" naar de opvang. Ja, ik kan thuis werken en partner ook, mijn beroep is als cruciaal aangemerkt, man niet. Het idee is om zelf het meeste op te vangen, maar ik zou niet weten hoe wij in januari beiden 60 uur moeten draaien en voor zoontje moeten zorgen.

Veel collega's van mijn zitten al aan hun tax en dan moet de druktste weken van het project nog beginnen. En bij mij zijn het de drukste weken van het jaar. Gelukkig hebben wij de mogelijkheid en ja daar kunnen andere mensen wat van vinden, maar wij zijn erg blij dat het kan. Als ik mezelf niet over de kling hoef te jagen doe ik dat ook niet. Zeker niet nadat de Jonge heeft gezegd dat het ook bedoeld is om ouders thuis te houden, nou dat doen we al sinds maart.
Herfstblaadje19 schreef:
16-12-2020 10:48
Ja die lijst is echt bizar uitgebreid. Jammer dat de meeste mensen dan niet verder kijken dan “Ik sta op de lijst dús ik heb recht op opvang”, terwijl dat soms ook functies zijn die prima vanuit huis te doen zijn, met een beetje aanpassingen, zéker wanneer je je uren helemaal zelf kunt indelen.
Werk vanuit huis kan natuurlijk vaak nog steeds niet fatsoenlijk met kinderen he. Wij vangen het wel op, maar met een peuter en dreumes thuis kan ik niet mijn gewone telefonische dienst doen.

Man heeft gelukkig een zeer coulant baas dus heeft twee dagen volledig betaalt zorgverlof per week, waarop ik werk. Maar als die er niet is vind ik thuiswerken pittig.

En geen cruciaal beroep, tenminste geen zorg oid maar loopt wel door. Maar ook sommige cruciale beroepen van de lijst begrijp ik ook niet zo goed.
Probleem opgelost

Kind mag naar de opvang
Ik zit wel met een ethisch vraagstuk. Thuiswerken vinden man en ik samen wel een modus in, maar moet soms ook fysiek aanwezig zijn op werk. Man is Zzp er, en als hij die dag dat ik naar kantoor moet komen niet kan werken lopen wij 500 euro inkomsten mis zodat ik voor dat tientje per uur op kantoor kan zitten.

Ik denk dat mijn werkgever daar geen boodschap aan heeft, maar mag ik zijn werk belangrijker vinden dan mijn werk en dit eigenlijk niet willen.
Paupertrol schreef:
14-12-2020 18:12
Hoe werkt dat eigenlijk met die kinderopvang? Tijdens de vorige lockdown zat kind nog bij een kdv maar nu ze naar de basisschool is niet meer. Maar ik heb een cruciaal beroep en kind mag dus niet meer naar school. Waar laat ik haar dan even heel oneerbiedig gezegd? Kan toch niet een willekeurig dagverblijf binnenwandelen?
De basisscholen doen tijdens de normale schooltijden noodopvang voor kinderen met een ouder werkzaam in een cruciaal beroep.
Neem je normaal ook BSO af, dan kan je kind daarna naar de noodopvang van de BSO. En tijdens de kerstvakantie noodopvang hele dagen bij de BSO.
stokske schreef:
16-12-2020 16:25
Ik zit wel met een ethisch vraagstuk. Thuiswerken vinden man en ik samen wel een modus in, maar moet soms ook fysiek aanwezig zijn op werk. Man is Zzp er, en als hij die dag dat ik naar kantoor moet komen niet kan werken lopen wij 500 euro inkomsten mis zodat ik voor dat tientje per uur op kantoor kan zitten.

Ik denk dat mijn werkgever daar geen boodschap aan heeft, maar mag ik zijn werk belangrijker vinden dan mijn werk en dit eigenlijk niet willen.
Je mag vinden wat je wil natuurlijk maar je zal er met je werkgever uit moeten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven