Lengte kinderen.

20-12-2020 22:31 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is een berekening hoe lang je kinderen eventueel worden.
Is dat bij jullie kinderen een beetje uitgekomen?
Gewoon nieuwsgierig hoor :-D
Tijger32 schreef:
21-12-2020 13:21
Na je 18e een groeispurt is wel uitzonderlijk. En TO geeft aan dat haar zoon tussen 12 en 15 jaar flink gegroeid is, waarmee hij zijn groeispurt toch wel lijkt te hebben gehad. Maar dat wil niet zeggen dat hij helemaal is uitgegroeid.
Echt een groeispurt wel inderdaad. Maar nog een beetje doorgroeien is normaal voor jongens tot 21. Ik ken er zo ook best wat die al eerder echt de spurt hadden maar tussen hun 16e en 21e nog een centimeter per jaar erbij bleven krijgen. Dat lijkt niet heel veel maar het verschil tussen 180 en 185 als eindlengte is best groot.
Ik lees op internet dat Nederlandse mannen gemiddeld 180,3 cm zijn en vrouwen 167,3. Ik dacht dat het voor vrouwen inmiddels al 1,70 was en voor mannen 1,84.
Als naar afkomst kijkt (Nederlands), is de gemiddelde lengte van de man 183,8 en van de vrouw 170,7
Ik (vrouw) had ook na mijn 18e een groeispurt. Ik was jarenlang de allerkleinste van iedereen. Echt klein en tenger. Maar ik ben heel laat ontwikkeld, met alles en ben het laatste jaar vwo enorm gegroeid en ben nu 1,78m. Er waren toen wel al foto’s van m’n hand gemaakt omdat ik zo klein was, maar vooral omdat ik achterliep qua ontwikkkeling. Daaraan konden ze zien dat ik nog flink zou groeien. Ik had ook relatief grote voeten.

Dat is relatief lang als je kijkt naar mijn vader (1,80m) en mijn moeder (1,60m), maar mijn moeder heeft een niet-westerse achtergrond. Daar ben ik blij om, want anders was ik zeker langer geweest. Mijn hele Nederlandse kant van de familie is allemaal heel lang. Mijn broers zijn wel allebei rond de 1,90 en mijn zus is 1,75m. Maar mijn neven zijn allemaal tegen de 2 meter en mijn nichten zijn ook allemaal ruim boven de 1,80m. Aan moeders kant is iedereen klein (naar Nederlandse begrippen).
Mijn dochters zouden volgens de calculator 1.72 m moeten worden. Mijn brugklasser is dat al bijna, dus ik verwacht dat zij langer wordt. Bij de jongste zou het wel kunnen gaan kloppen, als je haar groeigrafiek doortrekt komt ze daar ook ongeveer uit. Zelf ben ik klein en mijn man lang. De oudste heeft kennelijk zijn lengte-genen.
Tiana_76 schreef:
21-12-2020 12:12
Uitzonderingen zijn er altijd.

Het is wel een interessant vraagstuk waarom Nederlanders zo lang zijn.
De langsten van de wereld, Zou best willen weten waarom inderdaad.
LīlyRose schreef:
21-12-2020 13:23
Daar is al best wat onderzoek naar gedaan. Vooral hoge kwaliteit van voedsel die makkelijk beschikbaar is.
En goede gezondheidszorg. Maar ik vermoed vooral het drinken van melk. Maar ja ik ben geen deskundige.
Mijn zoons zouden op basis van onze lengtes 190cm worden, maar op basis van hun huidige lengtes wordt zoon 1 193 cm en zoon 2 183cm. We zullen het zien!
Joanjett schreef:
21-12-2020 14:46
En goede gezondheidszorg. Maar ik vermoed vooral het drinken van melk. Maar ja ik ben geen deskundige.
En veel toegang tot groenten, ook voor arbeiders, het melkprogramma idd, etc.
Joanjett schreef:
21-12-2020 14:41
De langsten van de wereld, Zou best willen weten waarom inderdaad.

Ja best gek eigenlijk.. ik heb ook wel eens gehoord dat men in het zuiden van Nederland ook wat kleiner zijn dan gemiddeld rest van Nederland.
Het dieet hier is ook weer niet zo anders dan andere landen in noordwest Europa. Engelsen zijn bijvoorbeeld al een stuk kleiner. Voeding en gezondheidszorg zullen daar toch niet zo heel anders zijn. Overigens is het natuurlijk maar de vraag of het gezond is om steeds maar langer te worden. Sommigen gooien het op de hormonen in de melk, haha! Nou ja, ik vind met mijn 1,78m melk afschuwelijk, zelfs als kind kreeg mijn moeder het er al niet in.
novaviva schreef:
21-12-2020 15:12
Het dieet hier is ook weer niet zo anders dan andere landen in noordwest Europa. Engelsen zijn bijvoorbeeld al een stuk kleiner. Voeding en gezondheidszorg zullen daar toch niet zo heel anders zijn. Overigens is het natuurlijk maar de vraag of het gezond is om steeds maar langer te worden. Sommigen gooien het op de hormonen in de melk, haha! Nou ja, ik vind met mijn 1,78m melk afschuwelijk, zelfs als kind kreeg mijn moeder het er al niet in.
Daar zit dus wel verschil in, zeker als je over eeuwen kijkt. Nederlanders worden al zo'n jaar of 10 niet langer meer.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:44
0.00% gewijzigd
Op basis van de lengte van mij en mijn partner zou mijn zoon 1,79 lang worden.
Volgens de TNO calculator komt hij uit op 193.
In hoop voor hem dat hij niet veel langer gaat worden.
Hij is nog geen 8 jaar oud en 1,40 cm lang.
De TNO calculator geeft twee waarden, één gebaseerd op de lengte van de ouders, de andere gebaseerd op huidige lengte. Zowel mijn dochter als mijn zoon waren op 9-jarige leeftijd langer dan gemiddeld, en daarmee wordt de uiteindelijke lengte bepaald.
Mijn dochter is precies zo groot geworden gebaseerd op de lengte van de ouders alleen, mijn zoon is langer geworden dan op ouderlijke lengte alleen, maar niet zo lang als voorspeld, er precies tussenin.

Mijn kinderen hebben altijd vegetarisch gegeten, misschien scheelt dat nog wat centimeters, maar het zijn in elk geval geen ukkies gebleven.

Overigens was ik zelf op de lagere school één van de grotere kinderen van de klas, maar op de middelbare kreeg iedereen een groeispurt, maar ik maar een klein spurtje, en ben mijn moeder nooit voorbij gegroeid, maar blijven steken bij 161 cm...
anoniem_65040f032be10 wijzigde dit bericht op 21-12-2020 15:42
Reden: En ikzelf....
17.20% gewijzigd
Joanjett schreef:
21-12-2020 11:22
Ik heb geen kinderen maar wat mij opvalt is dat kinderen die vegetarisch/veganistisch worden opgevoed ieliger en kleiner worden dan andere kinderen. (zie het in mijn omgeving). Zou dat ook van invloed kunnen zijn op hoe groot kinderen uiteindelijk worden?
Ik lees dit bericht nu pas. Mijn kinderen zijn dus niet super lang, maar ook niet opvallend kort en al helemaal niet ielig, we moeten behoorlijk op ons gewicht letten. Genetisch gezien zouden we het prima een tijd uithouden bij een tekort aan eten, we halen elke kCal uit ons vegetarische eten wat erin zit.
mafalda schreef:
21-12-2020 15:10
Ja best gek eigenlijk.. ik heb ook wel eens gehoord dat men in het zuiden van Nederland ook wat kleiner zijn dan gemiddeld rest van Nederland.
Dat is ook zo. Endocrinoloog van zusje zei dat destijds tegen mijn ouders nadat zus en ik waren bekeken: “U woont in Limburg, daar ligt de gemiddelde lengte lager dus u moet zich niet blindstaren op dat Nederlandse gemiddelde”

En als ik een dag ga shoppen ‘boven de rivieren’ dan zie ik bijna alleen maar ruggen. In Brabant en Limburg kom ik nog wel veel mensen tegen die ongeveer van mijn lengte zijn.
Perlala_Gadeon schreef:
21-12-2020 14:25
Mijn dochters zouden volgens de calculator 1.72 m moeten worden. Mijn brugklasser is dat al bijna, dus ik verwacht dat zij langer wordt. Bij de jongste zou het wel kunnen gaan kloppen, als je haar groeigrafiek doortrekt komt ze daar ook ongeveer uit. Zelf ben ik klein en mijn man lang. De oudste heeft kennelijk zijn lengte-genen.
Mijn dochter is sinds haar twaalfde (toen ze ongesteld werd, vier jaar geleden) niet of nauwelijks meer gegroeid. Haar schoenmaat is ook al jaren stabiel (terwijl mijn voeten zelfs nog na mijn achttiende twee maten gegroeid zijn, en die waren al enorm :"-( ).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik vind het in het buitenland altijd erg prettig dat de meeste vrouwen even lang zijn als ik. In Seoul was het helemaal bijzonder, daar waren zelfs de mannen meestal niet langer dan ca 1,70 m.
En dichterbij huis. Ik heb een tijdje in Den Haag gewerkt, daar stond ik regelmatig in een lift met een groepje vrouwen waarvan ik dan de langste was. Dat voelt op zich niet vreemd omdat ik in mijn familie ook veel vrouwen heb die bij lange na geen 1,60 m zijn.
lemoos2 schreef:
21-12-2020 16:35
Dat is ook zo. Endocrinoloog van zusje zei dat destijds tegen mijn ouders nadat zus en ik waren bekeken: “U woont in Limburg, daar ligt de gemiddelde lengte lager dus u moet zich niet blindstaren op dat Nederlandse gemiddelde”

En als ik een dag ga shoppen ‘boven de rivieren’ dan zie ik bijna alleen maar ruggen. In Brabant en Limburg kom ik nog wel veel mensen tegen die ongeveer van mijn lengte zijn.
Het valt mij op dat in zuid-limburg (waar ik nu woon) de mannen ook écht kleiner zijn dan in Brabant. Als ik een lang iemand zie kijk ik gewoon even omdat ik het niet meer gewend ben, haha.
Toen mijn man in het buitenland ging studeren kreeg hij van zijn vader alleen het advies 'met een lange vrouw thuis te komen'.
Man is van niet-Westerse afkomst, dus sowieso al een stuk minder lang. En dan is hij met zijn 1m78 nog aan de 'lange kant'.

Als ik met mijn 1m78 en Hollandse bouw op hakken tussen zijn familie en vrienden sta dan voel ik me wel echt een lompe boerin :$

Vroeger was ik ook echt wel langer dan gemiddeld. Tegenwoordig merk ik dat mensen toch wel een stuk langer zijn geworden. Ik steek er niet meer zo bovenuit.

Zusje is ruim 10 cm kleiner. Die geeft mijn moeder de schuld omdat ze heeft gerookt tijdens de zwangerschap (bij mij niet).

Moeder zit qua length tussen ons in. Vader was (voordat hij begon te krimpen ;-D ) 1m91.

En zoon wordt naar eigen zeggen niet zo groot omdat hij 'te vroeg is geboren'. We gaan het zien. Hij groeit heel gelijkmatig de hoogte in, geen groeispurten. Je merkt het eigenlijk alleen aan het korter worden van mouwen en broekspijpen :P (in de breedte blijft alles gewoon passen).
Ikzelf ben volgens de TNO-app 4 cm kleiner geworden. Helaas was ik al vroeg in de pubertijd.

Mijn kinderen zijn nog erg jong. Volgens de TNO-app wordt zoon 185 cm. Volgens onze lengtes 178 cm.
Mijn dochter wordt volgens de app 168 cm en volgens onze lengtes 166 cm.

Op dit moment zijn ze rond de 105 cm en de 92 cm. Dus ze hebben nog even te gaan.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven