Zoon 16 om 5.00 nog niet thuis
donderdag 24 december 2020 om 05:52
Zoon van 16 spreekt regelmatig af met vrienden. In deze coronatijd dus chillen bij een van zijn vrienden thuis. (Garage is omgebouwd tot chillhok met koelkast, tv enz).
Ik wil niet echt tijd afspreken, maar ik merk dat ik niet echt slaap als hij niet thuis is. Net dus om 4.30 wakker, kijk in zijn kamer of zoon thuis is, nee dus, dan lig ik niet fijn. Dus met hond gaan lopen buiten... komt hij net aan fietsen.
Is geen kind wat in 7 sloten loopt, maar er wordt wel eens geblowd en gedronken, ook al hebben we hier bepaalde afspraken over, het blijft een puber van 16.
Hij fietst alleen naar huis (10 minuten fietsen) en ik denk dan stel dat ie stoned of drinken is en aangereden wordt , van zijn fiets gevallen is.
Hebben jullie bepaalde tijd, of handige tips ? Hoor van vriendin dat zij een wekker zetten om 04.00 die zoon bij thuiskomst af zet. Als hij niet thuis is om die tijd gaat ie af. Zo slapen ze stuk rustiger.
Ik wil niet echt tijd afspreken, maar ik merk dat ik niet echt slaap als hij niet thuis is. Net dus om 4.30 wakker, kijk in zijn kamer of zoon thuis is, nee dus, dan lig ik niet fijn. Dus met hond gaan lopen buiten... komt hij net aan fietsen.
Is geen kind wat in 7 sloten loopt, maar er wordt wel eens geblowd en gedronken, ook al hebben we hier bepaalde afspraken over, het blijft een puber van 16.
Hij fietst alleen naar huis (10 minuten fietsen) en ik denk dan stel dat ie stoned of drinken is en aangereden wordt , van zijn fiets gevallen is.
Hebben jullie bepaalde tijd, of handige tips ? Hoor van vriendin dat zij een wekker zetten om 04.00 die zoon bij thuiskomst af zet. Als hij niet thuis is om die tijd gaat ie af. Zo slapen ze stuk rustiger.

donderdag 24 december 2020 om 08:32
doemediema schreef: ↑24-12-2020 06:54Dit is een wijdverbreid misverstand. Verbieden heeft meestal wel nut.
Als je het niet verbiedt, denken jongeren: papa en mama vinden het goed, dus ik kan wel drinken en blowen.
Als je het verbiedt, weten ze dat ze op een of andere manier in de problemen komen en is de drempel hoger.
Bij een kind van 16 zou ik zeker afspraken maken over hoe laat hij thuiskomt. En dat blowen en drinken zou ik niet toestaan. Ik elk geval niet tot zijn 18e. Hij zou van mij dus niet meer naar die garage toe mogen.
Het zal best dat hij de grens weet, als hij nuchter is. Maar weet hij dat ook als hij onder invloed is?
Dit! Tegen hun achttiende verjaardag mogen ze hier thuis soms iets proberen zodat ze weten wat het met hun hersens doet.
Verder hier ook DE wekker. Tot achttien in overleg en daarna mogen ze het zelf bepalen maar we verwachten hen op de opgegeven tijd thuis. Wordt het later dan graag een berichtje, dan verzet ik de wekker wel even. Verder zet ik altijd hun slaapkamerdeur open en die dieren zij dicht als ze er zijn. Als ik dan eens naar de wc moet dan weet ik wie er thuis is een nog niet.
Met deze afspraken slaap ik ook gewoon goed, anders lig ik maar te luisteren.

donderdag 24 december 2020 om 08:40
Tja, ik voel me nu een ouwe oma als ik dit vertel maar ik begon met 16 achter de bar in een club. Die was tot 3 uur open en daarna werd er opgeruimd en nagedronken en soms was het tot 5 uur open. Dus ik was in het weekend ook niet om 2 uur thuis. Ik had geen mobiele telefoon (die bestonden wel maar ik vond het pas nodig toen ik op mijn 18e in een studentenhuis ging wonen waar geen telefoon was) en achter die bar werd gedronken, geblowd (ja binnen ja, ook dat kon toen nog) en gevoosd.
Maar, en misschien is dit wel hypocriet, dit was wel 22 jaar geleden: voortschrijdend inzicht zeg maar.
Nog verder terug zetten mijn ouders mij als baby ook los in een reiswieg op de achterbank van een auto zonder airbags of kreukelzones en staken gezellig sigaretjes op.
Met de kennis van nu en de regels van nu zou ik zeggen: 16 is te jong om te drinken en te blowen.
Maar, en misschien is dit wel hypocriet, dit was wel 22 jaar geleden: voortschrijdend inzicht zeg maar.
Nog verder terug zetten mijn ouders mij als baby ook los in een reiswieg op de achterbank van een auto zonder airbags of kreukelzones en staken gezellig sigaretjes op.
Met de kennis van nu en de regels van nu zou ik zeggen: 16 is te jong om te drinken en te blowen.

donderdag 24 december 2020 om 08:42
16 is een lastige leeftijd TO. Je kunt van alles verbieden, en de meeste ouders doen dat ook, maar ze gaan toch experimenteren, ook al hang je in de lamp van ellende.
Ik zou hem laten logeren in een dergelijk geval, maar dat moet maar net kunnen natuurlijk.
Ik zou wel steeds laten zien dat je blowen en drinken afkeurt en dat het niet mag op zijn leeftijd. Hij zal het niet laten, maar hij krijgt wel mee dat het slecht is.
Misschien kun je de vrienden eens bij jezelf uitnodigen?
Ik zou wel met hem afspreken dat hij je op de hoogte houdt wanneer hij bij vrienden is. Mijn kinderen deden dat redelijk braaf en dat maakte het voor mij een stuk draaglijker.
Ik zou hem laten logeren in een dergelijk geval, maar dat moet maar net kunnen natuurlijk.
Ik zou wel steeds laten zien dat je blowen en drinken afkeurt en dat het niet mag op zijn leeftijd. Hij zal het niet laten, maar hij krijgt wel mee dat het slecht is.
Ik zou wel met hem afspreken dat hij je op de hoogte houdt wanneer hij bij vrienden is. Mijn kinderen deden dat redelijk braaf en dat maakte het voor mij een stuk draaglijker.
donderdag 24 december 2020 om 08:44
Wij hadden op de camping ook geen "eindtijd", op eerdere campings was er na 1 uur geen gezelligheid meer.
Toen onze zoon op die leeftijd op een nieuwe camping bedacht dat hij om 4 uur 's nachts thuis kon komen, hebben we de " 's nachts een vent, overdag een vent methode" toegepast.
Dus om half negen uit bed gerammeld en meegesleept omdat we die dag op pad zouden met vrienden. Dat wist hij.
Later die dag met hem afgesproken dat twee uur 's nachts mooi genoeg is.
Toen onze zoon op die leeftijd op een nieuwe camping bedacht dat hij om 4 uur 's nachts thuis kon komen, hebben we de " 's nachts een vent, overdag een vent methode" toegepast.
Dus om half negen uit bed gerammeld en meegesleept omdat we die dag op pad zouden met vrienden. Dat wist hij.
Later die dag met hem afgesproken dat twee uur 's nachts mooi genoeg is.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 24-12-2020 09:21
15.99% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 24 december 2020 om 08:52
Als je geluk hebt. Een vriend van mij is toen we dronken naar huis fietsten zijn tanden uit zijn mond gevallen en een ander is toen hij alleen naar huis fietste de sloot in gereden en is toen nat in de vrieskou (-3) een tuin in gelopen en heeft daar in een hoekje liggen slapen. Het was dat die mensen zelf om half 5 ‘s nachts thuiskwamen en hem vonden, anders had hij het waarschijnlijk niet kunnen navertellen. En zo kan ik nog wel een paar verhalen vertellen.ClumsyNinja schreef: ↑24-12-2020 08:42Oh ik ben overigens best wel eens stoned of dronken van mijn fiets gevallen: met je voorband in de rails van de trambaan en hoppa. Daar zou ik me dan weer minder zorgen om maken, dan heb je blauwe plekken en spierpijn en misschien een geschaafde knie.

donderdag 24 december 2020 om 08:57
Natuurlijk kun je wel verbieden. Dat geeft geen garantie dat je kinderen het niet stiekem doen, maar je kunt gewoon een signaal afgeven.Cecilie schreef: ↑24-12-2020 08:4216 is een lastige leeftijd TO. Je kunt van alles verbieden, en de meeste ouders doen dat ook, maar ze gaan toch experimenteren, ook al hang je in de lamp van ellende.
Een nacht overslaan bij vrienden, daar zou ik totaal geen problemen mee hebben (dat deden ze hier jonger ook wel). Maar geen alcohol, geen blowen en niet in het donker naar huis. Als je het toch laat maakt, kun je net zo goed even wachten tot het licht is.
donderdag 24 december 2020 om 09:01
Een kind van 16 dat tot 5 uur in de nacht blowt, drinkt en dan nog over straat gaat? En als ouder vind je dat allemaal prima?
Je hebt geloof ik een jaar of tig aan algemene ontwikkeling en voortschrijdend inzicht gemist. Wat kon toen jij opgroeide, kan nu niet meer. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat alcohol op jonge leeftijd onherstelbare schade aanricht aan de ontwikkeling van de hersenen. Het is niet voor niks verboden. De wiet van toen bevatte lang niet zoveel THC als de wiet van nu, waardoor de impact van de wiet van vandaag meer richting harddrugs gaat.
En een kind van 16 die “zijn grenzen kent”? Dat het kind dat denkt is heel normaal, maar dat je dat als ouder dan ook gewoon aanneemt is echt zorgelijk. Zeker als dat kind blowt en drinkt en dus aantoonbaar in elk geval al de grenzen van de wet overschrijdt.
Je hebt geloof ik een jaar of tig aan algemene ontwikkeling en voortschrijdend inzicht gemist. Wat kon toen jij opgroeide, kan nu niet meer. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat alcohol op jonge leeftijd onherstelbare schade aanricht aan de ontwikkeling van de hersenen. Het is niet voor niks verboden. De wiet van toen bevatte lang niet zoveel THC als de wiet van nu, waardoor de impact van de wiet van vandaag meer richting harddrugs gaat.
En een kind van 16 die “zijn grenzen kent”? Dat het kind dat denkt is heel normaal, maar dat je dat als ouder dan ook gewoon aanneemt is echt zorgelijk. Zeker als dat kind blowt en drinkt en dus aantoonbaar in elk geval al de grenzen van de wet overschrijdt.
donderdag 24 december 2020 om 09:15
Zo ik dacht dat ik ruimdenkend was dat mijn jongens van 15 in het weekend om 24 uur thuis moeten zijn.
Maar goed je kan het nu niet meer terugdraaien hij heeft van zijn vrijheid geproefd. Ze mogen absoluut nog geen alcohol hier maar ik weet dat het stiekem toch wel eens is gebeurd, zolang ik het niet toegeef voorkom ik dat ze stront lazarus thuiskomen.
Paar maanden geleden kwam er 1 stoned thuis. Ik vind prima dat ze een keer experimenteren we zijn ook niet boos geworden maar het moet geen wekelijke gewoonte worden.
Als ze dan toch al zo laat thuis willen komen dan zou mijn harde eis zijn dat ze bereikbaar blijven en mij op de hoogte houden waar ze zijn.
Maar goed je kan het nu niet meer terugdraaien hij heeft van zijn vrijheid geproefd. Ze mogen absoluut nog geen alcohol hier maar ik weet dat het stiekem toch wel eens is gebeurd, zolang ik het niet toegeef voorkom ik dat ze stront lazarus thuiskomen.
Paar maanden geleden kwam er 1 stoned thuis. Ik vind prima dat ze een keer experimenteren we zijn ook niet boos geworden maar het moet geen wekelijke gewoonte worden.
Als ze dan toch al zo laat thuis willen komen dan zou mijn harde eis zijn dat ze bereikbaar blijven en mij op de hoogte houden waar ze zijn.

donderdag 24 december 2020 om 09:26
Ik snap echt niet waarom je alles maar toe moet laten, omdat kinderen het toch wel doen.
Je hoeft je kind niet het gevoel te geven dat je hem/haar het huis huis uit gooit of maandenlang straf geeft als het een keertje drinkt of blowt. Maar je kunt een kind wel vertellen wat de risico's zijn voor de puber hersenen van blowen en drinken en dat je het voorlopig niet wilt zien. Dan is het een bewuster iets voor een kind, dan dat mama en papa er niet genoeg kwaad in zien om het überhaupt te verbieden. Dan zal het allemaal wel meevallen met de risico's, ongeacht wat je ouders daarnaast beweren.
Mijn ouders waren trouwens erg makkelijk. Bij mijn zus was die opvoeding top, is altijd verstandig omgegaan met alles. Maar ik had echt nog een stuk meer sturing nodig als puber. Ik wou echt dat ze wat strenger waren geweest.
Je hoeft je kind niet het gevoel te geven dat je hem/haar het huis huis uit gooit of maandenlang straf geeft als het een keertje drinkt of blowt. Maar je kunt een kind wel vertellen wat de risico's zijn voor de puber hersenen van blowen en drinken en dat je het voorlopig niet wilt zien. Dan is het een bewuster iets voor een kind, dan dat mama en papa er niet genoeg kwaad in zien om het überhaupt te verbieden. Dan zal het allemaal wel meevallen met de risico's, ongeacht wat je ouders daarnaast beweren.
Mijn ouders waren trouwens erg makkelijk. Bij mijn zus was die opvoeding top, is altijd verstandig omgegaan met alles. Maar ik had echt nog een stuk meer sturing nodig als puber. Ik wou echt dat ze wat strenger waren geweest.
donderdag 24 december 2020 om 09:28
Voor iemand van 16 is het toch niet zo raar om af te spreken dat hij doordeweeks tussen middernacht en 01.00 uur naar huis komt, wanneer er geen afspraak is om te logeren. Waarom spreek met een tiener niets af?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 24 december 2020 om 09:41
Oei 16 en dan al drank en blowen.
Het is een leeftijd waarop ze gaan experimenteren. Verbieden helpt niet, grenzen stellen hopelijk wel. Maareh, de ouders van de vriend waar hij heen gaat weten die van het alcohol en drankgebruik? Ik zou in mijn huis echt niet toestaan dat een vriendje of vriendinnetje van die leeftijd aan de alcohol gaat of dat een 18 jarige met een dronken kop op de fiets stapt. Die gaat dan op het logeerbed.
En wiet komt er hier niet in. Dat is een harde grens. Met onze eigen kinderen nooit problemen gehad. Met de pleegkinderen is een ander verhaal. Die vonden alcoholgebruik, veel alcoholgebruik heel "gewoon". Sigaretjes met 12, drinken met 14. Waarom? Opgegroeid in omgevingen waar dat gebruikelijk was. En nu dan hier. Dat verander je niet zo maar. Daar gaat heel wat praten (lees ruzie) aan vooraf. En nog gaat hier niet altijd goed. Maar wel stukken beter. Ons huis is geen hotel.

En wiet komt er hier niet in. Dat is een harde grens. Met onze eigen kinderen nooit problemen gehad. Met de pleegkinderen is een ander verhaal. Die vonden alcoholgebruik, veel alcoholgebruik heel "gewoon". Sigaretjes met 12, drinken met 14. Waarom? Opgegroeid in omgevingen waar dat gebruikelijk was. En nu dan hier. Dat verander je niet zo maar. Daar gaat heel wat praten (lees ruzie) aan vooraf. En nog gaat hier niet altijd goed. Maar wel stukken beter. Ons huis is geen hotel.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 24-12-2020 09:52
0.11% gewijzigd
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
donderdag 24 december 2020 om 09:44
Maar vergeten jullie je eigen pubertijd niet he. Als ik naar mezelf kijk vond ik om 01.00 thuis zijn op mijn 16e ook hopeloos ouderwets en kinderachtig en ik dronk gewoon ook een biertje rookte ook een blowtje en het is toch allemaal goed gekomen. Heb helaas best wel strijd gehad in mijn pubertijd met mijn ouders. Ik heb altijd voor ogen gehad dat ik mijn kinderen meer vertrouwen en vrijheid zou geven. Maar men wat is dat lastig zeg.

donderdag 24 december 2020 om 09:49
mafalda schreef: ↑24-12-2020 09:44Maar vergeten jullie je eigen pubertijd niet he. Als ik naar mezelf kijk vond ik om 01.00 thuis zijn op mijn 16e ook hopeloos ouderwets en kinderachtig en ik dronk gewoon ook een biertje rookte ook een blowtje en het is toch allemaal goed gekomen. Heb helaas best wel strijd gehad in mijn pubertijd met mijn ouders. Ik heb altijd voor ogen gehad dat ik mijn kinderen meer vertrouwen en vrijheid zou geven. Maar men wat is dat lastig zeg.
Dit bedoel ik maar!

Toen mijn kinderen nog klein waren zag ik best wel tegen de puberteit op, ik was zelf een vrij problematische puber.
En ik vond het met mijn kinderen ook een moeilijke tijd, echt heel erg zwaar.
donderdag 24 december 2020 om 09:58
Ja logisch dat hij akkoord is met om 4.00 thuis zijn
Dat is nl best laat, en wat mij betreft is het echt te laat voor iemand van 16 jaar.
Maar oke, je hebt nu tenminste een tijd afgesproken.
Wat betreft het drinken en blowen; dat verbieden helpt echt niet hoor, hij doet het nu nl al,. dus als je het verbied zal hij het stiekem gaan doen.
Ik zou het nog wel een keer hebben over de risico's.
Ik blowde en dronk ook al op m'n 15e.
Niet dat dat goed is, en hoop ook niet dat mijn kinderen het gaan doen, maar ik kon prima maat houden, ook op die leeftijd.
ja, het is slecht en liever niet, maar als ik zie dat ze er verantwoord mee om kunnen gaan vind ik het belangrijkste.
Verbieden werkt niet/nu niet meer iig.

Wat betreft het drinken en blowen; dat verbieden helpt echt niet hoor, hij doet het nu nl al,. dus als je het verbied zal hij het stiekem gaan doen.
Niet dat dat goed is, en hoop ook niet dat mijn kinderen het gaan doen, maar ik kon prima maat houden, ook op die leeftijd.
ja, het is slecht en liever niet, maar als ik zie dat ze er verantwoord mee om kunnen gaan vind ik het belangrijkste.

donderdag 24 december 2020 om 09:58
Ik denk dat je een kind zoveel vrijheid geeft als hij/zij aan kan. Ik was een bijzonder braaf kind, ik kreeg ook alle vrijheid van mijn ouders en mocht bijna alles zelf bepalen. Als ik wat grenzelozer was geweest, dan waren mijn ouders denk ik wel strenger geweest.mafalda schreef: ↑24-12-2020 09:44Maar vergeten jullie je eigen pubertijd niet he. Als ik naar mezelf kijk vond ik om 01.00 thuis zijn op mijn 16e ook hopeloos ouderwets en kinderachtig en ik dronk gewoon ook een biertje rookte ook een blowtje en het is toch allemaal goed gekomen. Heb helaas best wel strijd gehad in mijn pubertijd met mijn ouders. Ik heb altijd voor ogen gehad dat ik mijn kinderen meer vertrouwen en vrijheid zou geven. Maar men wat is dat lastig zeg.
donderdag 24 december 2020 om 10:03
Ja, ' wiet komt er hier niet in', dat zal bij de meeste ouders zo zijn, maar dat hoeft voor jongeren ook helemaal niet, wiet in huis, dat doen ze ergens anders welSweetFirefly schreef: ↑24-12-2020 09:41Oei 16 en dan al drank en blowen.Het is een leeftijd waarop ze gaan experimenteren. Verbieden helpt niet, grenzen stellen hopelijk wel. Maareh, de ouders van de vriend waar hij heen gaat weten die van het alcohol en drankgebruik? Ik zou in mijn huis echt niet toestaan dat een vriendje of vriendinnetje van die leeftijd aan de alcohol gaat of dat een 18 jarige met een dronken kop op de fiets stapt. Die gaat dan op het logeerbed.

Ik heb liever dat kind haar eerste (of tweede) blowtje (mocht ze dat willen proberen/ dat doen) thuis rookt dan op straat of bij een vriendin.
Dan ben ik er tenminste bij als ze zich niet lekker gaat voelen o.i.d.
Dat wiet er thuis niet in komt zegt niets, als ze het willen doen dan vinden ze een andere plek.
Ik had helemaal geen voorbeeld van ouders die iets met drugs hadden/of een slecht voorbeeld, en toch heb ik zelf verschillende soorten drugs geprobeerd. Mijn ouders wisten niets van drugs en wilden er ook niets van weten, en ik denk juist dat ik een 'stapje voor' heb doordat ik dat wel weet, het eerder zal herkennen en zelf weet wat het met je doet.

donderdag 24 december 2020 om 10:03
Ik zie echt niet in waarom verbieden niet zou helpen of kunnen. Ja, dan is er kans dat zoon het stiekem doet, maar hij doet het nu ook al buiten het zicht van ouders. Je geeft in ieder geval als ouders een signaal af: bijvoorbeeld drinken onder de 18 is niet toegestaan. Dat geeft voor een puber denk ik een duidelijker signaal dan: we weten dat je het doet, we staan er niet achter, maar we laten het maar gebeuren.glitglam schreef: ↑24-12-2020 09:58Ja logisch dat hij akkoord is met om 4.00 thuis zijnDat is nl best laat, en wat mij betreft is het echt te laat voor iemand van 16 jaar.
Dat is overigens ook wat alle recente inzichten zeggen.
donderdag 24 december 2020 om 10:08
Ik vind 2 uur een prima tijd voor 16-jarigen. Maar dat hangt er ook een beetje vanaf hoe ze thuiskomen. Liever om 3 uur met vrienden samen fietsen, dan om 2 uur alleen. En dingen die verboden zijn, zoals drinken voor je 18e, die mogen mijn kinderen van mij ook niet.
Wij hadden trouwens een 16-jarige op het moment dat de leeftijdsgrens voor alcohol omhoog ging van 16 naar 18. Hij en zijn vrienden mochten dus ineens niet meer drinken. Uiteraard bleven sommige leeftijdsgenoten (al dan niet stiekem) drinken, maar de meesten hielden zich eraan.
Dus je kan als ouder ook best terugkomen op bestaande afspraken. Uiteraard is dat even lastig als iets eerst wel mocht, maar jij bent de ouder, dus jij bepaalt. Gelukkig is het vrij normaal dat 16-jarigen niet drinken en op tijd thuis komen, dus als je bij nader inzien toch wat strenger wil worden, is dat niet raar.
Wij hadden trouwens een 16-jarige op het moment dat de leeftijdsgrens voor alcohol omhoog ging van 16 naar 18. Hij en zijn vrienden mochten dus ineens niet meer drinken. Uiteraard bleven sommige leeftijdsgenoten (al dan niet stiekem) drinken, maar de meesten hielden zich eraan.
Dus je kan als ouder ook best terugkomen op bestaande afspraken. Uiteraard is dat even lastig als iets eerst wel mocht, maar jij bent de ouder, dus jij bepaalt. Gelukkig is het vrij normaal dat 16-jarigen niet drinken en op tijd thuis komen, dus als je bij nader inzien toch wat strenger wil worden, is dat niet raar.
donderdag 24 december 2020 om 10:11
Hahah na al jullie reacties gelezen te hebben (waarvoor dank !) is het net alsof wij alles maar goed vinden. Zeker niet ! Maar zal het even toelichten, want dit was niet duidelijk in mijn verhaal.
Onze zoon is bijna 17, een jongen die heel rustig is, niet van uitgaan houdt oid en een paar goede vrienden heeft waarmee hij dus in het weekend afspreekt. Ivm de lockdown spreken ze af bij de garage van een van hen (garage staat aan huis). Daar kijken ze wat tv, eten ze iets (bestellen vaak pizza) en hebben ze het over van alles en nog wat.
De jongen van wie de garage is heeft nog 3 oudere broers, waardoor er in de koelkast in de garage dus wel eens bier ligt. De vrienden waren daar wel een keer nieuwsgierig naar en hebben toen bier gedronken. Zoon was er al snel achter dat ie dat niet echt lekker vond na 3 biertjes en heeft toen al besloten om het bij 1 te houden en daarna radler 0.0 te drinken (lemon). Dit heeft hij netjes verteld thuis, dus ik was daar alleen maar blij mee. Samen gesproken over de gevaren van alcohol (zeker in verkeer), dus hierin vertrouw ik hem. Is ook nooit dronken thuis gekomen.
De vrienden werden nieuwsgierig naar blowen, geen van hen rookt, maar een van de oudere broers blowt ook wel eens, en heeft voor hen wat achtergelaten. Dit hebben ze met zijn 4-en gerookt. Na de 2e keer gebruiken vertelde zoon dit aan mij. Ook nu was ik blij dat hij het eerlijk vertelde want ook nu konden we hier over praten. Weer uitgelegd wat de gevolgen kunnen zijn, het verslavend kan zijn, de stap naar roken wellicht kleiner is enz enz. Zoon gaf aan dat hij lekker vind om zich soms zo relaxed te voelen, werkte beter dan zijn pillen (hij gebruikt methylfenidaat ivm ASS). Dus weer uitgelegd dat hij juist door zijn ASS verslavingsgevoeliger kan zijn. Kortom ik heb begrip getoond, gezegd dat ik er niet blij mee ben en samen besproken wat de risico's zijn. Zoon heeft beloofd dat hij maar 1x per 6 weken gebruikt, nooit over straat gaat als hij onder invloed is (dan daar blijft slapen of wacht tot het uitgewerkt is) en nooit onder druk van anderen blowt als hij daar zelf geen zin in heeft.
Normaal is hij ook om 2.00 thuis, hooguit 2.30 (we spreken nooit een tijd af), maar gisteren was hij er dus om 5.00 nog niet en dan word ik erg onrustig. We hebben een app (life360) waarop ik kan zien waar iedereen is, die geeft ook een signaal als hij thuiskomt (daar slaap ik dus blijkbaar altijd op), dus toen ik om 05.00 wakker werd was er geen melding en zijn bed leeg. De app gaf aan dat zijn telefoon leeg was. Tja dan kan ik niet rustig blijven liggen wachten.
Hij had dit keer trouwens niets gebruikt. HIj schrok dat hij me tegen kwam midden in de nacht en zei dat hij dit niet fijn vond dat ik hem moest zoeken, dus beloofd dat hij voortaan uiterlijk 4.00 thuis is en zorgt dat zijn telefoon geladen is.
Nogmaals ik vind het gewoon belangrijk dat hij zijn eigen keuzes maakt en dat hij ondervindt (en mag ondervinden) wat het gevolg is van zijn handelen. Daar leert hij meer van dan dat ik zeg ik wil niet dat je rookt, blowt, drinkt. Ik kan het niet controleren, en stiekem kunnen ze van alles nog doen. De ouders van 2 andere vrienden van hem weten van niks, die denken dat ze gamen in die garage met een cola. Tja ik heb dan liever het gesprek, afspraken en openheid. Sta ook niet te juichen, maar ik hoop dat hij op deze manier zelf inzichten krijgt wat slim is en wat niet zonder al te veel kleerscheuren.
Onze zoon is bijna 17, een jongen die heel rustig is, niet van uitgaan houdt oid en een paar goede vrienden heeft waarmee hij dus in het weekend afspreekt. Ivm de lockdown spreken ze af bij de garage van een van hen (garage staat aan huis). Daar kijken ze wat tv, eten ze iets (bestellen vaak pizza) en hebben ze het over van alles en nog wat.
De jongen van wie de garage is heeft nog 3 oudere broers, waardoor er in de koelkast in de garage dus wel eens bier ligt. De vrienden waren daar wel een keer nieuwsgierig naar en hebben toen bier gedronken. Zoon was er al snel achter dat ie dat niet echt lekker vond na 3 biertjes en heeft toen al besloten om het bij 1 te houden en daarna radler 0.0 te drinken (lemon). Dit heeft hij netjes verteld thuis, dus ik was daar alleen maar blij mee. Samen gesproken over de gevaren van alcohol (zeker in verkeer), dus hierin vertrouw ik hem. Is ook nooit dronken thuis gekomen.
De vrienden werden nieuwsgierig naar blowen, geen van hen rookt, maar een van de oudere broers blowt ook wel eens, en heeft voor hen wat achtergelaten. Dit hebben ze met zijn 4-en gerookt. Na de 2e keer gebruiken vertelde zoon dit aan mij. Ook nu was ik blij dat hij het eerlijk vertelde want ook nu konden we hier over praten. Weer uitgelegd wat de gevolgen kunnen zijn, het verslavend kan zijn, de stap naar roken wellicht kleiner is enz enz. Zoon gaf aan dat hij lekker vind om zich soms zo relaxed te voelen, werkte beter dan zijn pillen (hij gebruikt methylfenidaat ivm ASS). Dus weer uitgelegd dat hij juist door zijn ASS verslavingsgevoeliger kan zijn. Kortom ik heb begrip getoond, gezegd dat ik er niet blij mee ben en samen besproken wat de risico's zijn. Zoon heeft beloofd dat hij maar 1x per 6 weken gebruikt, nooit over straat gaat als hij onder invloed is (dan daar blijft slapen of wacht tot het uitgewerkt is) en nooit onder druk van anderen blowt als hij daar zelf geen zin in heeft.
Normaal is hij ook om 2.00 thuis, hooguit 2.30 (we spreken nooit een tijd af), maar gisteren was hij er dus om 5.00 nog niet en dan word ik erg onrustig. We hebben een app (life360) waarop ik kan zien waar iedereen is, die geeft ook een signaal als hij thuiskomt (daar slaap ik dus blijkbaar altijd op), dus toen ik om 05.00 wakker werd was er geen melding en zijn bed leeg. De app gaf aan dat zijn telefoon leeg was. Tja dan kan ik niet rustig blijven liggen wachten.
Hij had dit keer trouwens niets gebruikt. HIj schrok dat hij me tegen kwam midden in de nacht en zei dat hij dit niet fijn vond dat ik hem moest zoeken, dus beloofd dat hij voortaan uiterlijk 4.00 thuis is en zorgt dat zijn telefoon geladen is.
Nogmaals ik vind het gewoon belangrijk dat hij zijn eigen keuzes maakt en dat hij ondervindt (en mag ondervinden) wat het gevolg is van zijn handelen. Daar leert hij meer van dan dat ik zeg ik wil niet dat je rookt, blowt, drinkt. Ik kan het niet controleren, en stiekem kunnen ze van alles nog doen. De ouders van 2 andere vrienden van hem weten van niks, die denken dat ze gamen in die garage met een cola. Tja ik heb dan liever het gesprek, afspraken en openheid. Sta ook niet te juichen, maar ik hoop dat hij op deze manier zelf inzichten krijgt wat slim is en wat niet zonder al te veel kleerscheuren.