Hele nare zus
maandag 28 december 2020 om 12:38
Ik heb één oudere zus en één jonger zusje. Mijn oudste zus is altijd al een beetje "labiel" geweest. Ze heeft waarschijnlijk niet gekregen wat ze van het leven heeft verwacht en is daardoor heel naar/onvriendelijk naar anderen. Niets of niemand deugd en het gras is altijd groener bij de buren. Ze kan nooit eens blij zijn voor een ander en loopt 9 van de 10 keer met een chagerijnig hoofd rond. Thuis lopen we allemaal op ons tenen en wordt alles maar geslikt om haar vooral niet boos te maken. Mijn jongste zusje heeft 4 kinderen en ik heb er zelf inmiddels 2. Zij kon moeilijk kinderen krijgen en heeft er als bij wonder uiteindelijk eentje mogen krijgen. Vorig jaar kerst was ik 4 maanden zwanger van ons 2e kindje. Dit hebben we haar eind november verteld. Zij heeft na deze aankondiging de telefoon op de haak gegooid . Met kerst waren we met de hele familie bij mijn ouders. Mijn oudste zus liep zoals gewoonlijk met een donderwolk boven haar hoofd rond. Ze liep de hele tijd sneren uit te delen, waar niemand op reageerde. Tijdens het eten viel ze mijn moeder aan waarop ik haar gezegd heb dat ze normaal moest doen. Toen barstte de bom. Ze ontplofte compleet en begon als een malle te krijsen . Kennelijk was ze heel erg boos op een foto die ik had geplaatst als zwangerschapsaankondiging op Instagram. Ze heeft me die avond op alle social media en whatts app geblokkeerd en ik heb nooit meer iets van haar vernomen. Nu is het vervelende dat mijn ouders nooit iets hebben durven zeggen tegen haar over deze situatie. Ze zijn bang dat ze ook bij hen ontploft en het contact met hen ook wordt verbroken. Het gevolg is nu alleen dat op verjaardagen en feestdagen ik degene ben die thuis zit en niet langs mag komen omdat ze mijn oudste zus de waarheid niet durven te vertellen. Dit voelt voor mij als een extra trap na en ik heb geen zin om iedere keer op alternatieve data op te komen draven. Ik heb al eerder een gesprek met ze gevoerd waarin ze steeds aangeven dat ze volledig achter mij staan. Hun daden wijzen echter anders uit. Ik overweeg nu om gewoon helemaal niet meer na ze toe te gaan aangezien ik de hele situatie belachelijk vind. Wat moet ik doen?
Zus heeft inderdaad vruchtbaarheidsproblemen, maar wij hebben zelf ook 2 wondertjes via IVF.
Gedrag is al jaren aan de gang. Jaloers op hoger salaris, leukere baan ,huis ,auto etc etc.
Ik krijg niet de keuze om te komen, maar ontvang gewoon geen uitnodiging. Dus om dan als ongewenste gast te verschijnen??
Ouders hebben nooit ingegrepen, maar haar altijd laten begaan. Angst voor haar uitbarstingen of wellicht weten ze inderdaad meer. Maar moet ik dan maar de dupe zijn? Normaal gesproken komt een ruzie vaak van 2 kanten. Dat is in dit geval absoluut niet waar zij zocht een aanleiding om ruzie te maken en liep al de hele dag gemene opmerkingen te maken en valse blikken te wisselen. Toen ik haar aansprak om naar gedrag richting mijn moeder begon ze als een malle tekeer te gaan en repte ze alleen over mijn zwangerschap en de aankondiging daarvan op Instagram. Daarna nooit meer iets vernomen en geblokkeerd op alle communicatiemiddelen. Los van het feit dat ik het niet mijn taak vind om contact met haar te zoeken, kan ik haar niet eens bereiken
Zus heeft inderdaad vruchtbaarheidsproblemen, maar wij hebben zelf ook 2 wondertjes via IVF.
Gedrag is al jaren aan de gang. Jaloers op hoger salaris, leukere baan ,huis ,auto etc etc.
Ik krijg niet de keuze om te komen, maar ontvang gewoon geen uitnodiging. Dus om dan als ongewenste gast te verschijnen??
Ouders hebben nooit ingegrepen, maar haar altijd laten begaan. Angst voor haar uitbarstingen of wellicht weten ze inderdaad meer. Maar moet ik dan maar de dupe zijn? Normaal gesproken komt een ruzie vaak van 2 kanten. Dat is in dit geval absoluut niet waar zij zocht een aanleiding om ruzie te maken en liep al de hele dag gemene opmerkingen te maken en valse blikken te wisselen. Toen ik haar aansprak om naar gedrag richting mijn moeder begon ze als een malle tekeer te gaan en repte ze alleen over mijn zwangerschap en de aankondiging daarvan op Instagram. Daarna nooit meer iets vernomen en geblokkeerd op alle communicatiemiddelen. Los van het feit dat ik het niet mijn taak vind om contact met haar te zoeken, kan ik haar niet eens bereiken
anoniem_63d1ba4db24ea wijzigde dit bericht op 28-12-2020 21:26
19.59% gewijzigd
maandag 28 december 2020 om 13:27
Wat een gezeur over dat dit niet het hele verhaal is, we stukken missen en dit maar één kant van het verhaal is.
TO schrijft gewoon een normale OP en een forum werkt altijd één kant op. Gezeur om niets.
TO: ik snap goed dat het vervelend voelt. Ga het gesprek eens aan met je ouders en geef aan dat je het fijn vindt dat ze achter je staan, maar dat hun daden niet overeenkomen met hun woorden. Gewoon open het gesprek ingaan.
TO schrijft gewoon een normale OP en een forum werkt altijd één kant op. Gezeur om niets.
TO: ik snap goed dat het vervelend voelt. Ga het gesprek eens aan met je ouders en geef aan dat je het fijn vindt dat ze achter je staan, maar dat hun daden niet overeenkomen met hun woorden. Gewoon open het gesprek ingaan.
maandag 28 december 2020 om 13:35
Ben je serieusAdelaide schreef: ↑28-12-2020 13:19"omdat ze mijn oudste zus de waarheid niet durven te vertellen"
Wat is de waarheid dan precies? Dat is me niet duidelijk.
Ik zou inderdaad (post-corona natuurlijk) gewoon op verjaardagen verschijnen, en je zus mag dan zelf beslissen of ze wel of niet komt.
Verder zou ik nooit van een ongewenst kinderloze broer of zus verwachten dat ze blij zijn voor mij als ik zwanger ben. Ik hoop dat ze als mijn naaste familie zullen houden van mijn kindje, en de rol van oom / tante omarmen, maar blij voor mij zijn? Nee, dat zou ik nooit vragen. Dat vind ik nogal wreed en egocentrisch. Als je de negatieve en teleurgestelde gevoelens van je zus meer de ruimte geeft (en daarmee bedoel ik niet op je tenen lopen, maar juist erover praten), nemen ze wellicht ook in kracht af. Dat is iig mijn ervaring in dit soort situaties.
Als je het als een marteling en vreselijk onrecht ervaart om blij te zijn voor een sibling dan mankeert er echt iets aan je.
Je kunt ook prima iemand een beetje benijden omdat je het zelf ook graag wil en nog steeds blij zijn voor de ander. Als je dat vermogen helemaal niet hebt en zelfs zover gaat je zuster te verbieden om vreugdemomentjes te delen ben je echt goed ziek.
Daar hoeft To helemaal niets mee verder, zou wat zijn om dat ook nog op schouders te leggen na alle nare steken.
maandag 28 december 2020 om 13:40
Mwa, ik denk dat jij niet te maken hebt gehad met (langdurige) vruchtbaarheidsproblemen.Moreina schreef: ↑28-12-2020 13:35Ben je serieus![]()
Als je het als een marteling en vreselijk onrecht ervaart om blij te zijn voor een sibling dan mankeert er echt iets aan je.
Je kunt ook prima iemand een beetje benijden omdat je het zelf ook graag wil en nog steeds blij zijn voor de ander. Als je dat vermogen helemaal niet hebt en zelfs zover gaat je zuster te verbieden om vreugdemomentjes te delen ben je echt goed ziek.
Daar hoeft To helemaal niets mee verder, zou wat zijn om dat ook nog op schouders te leggen na alle nare steken.
Ik vermoed dat dit bij oudste zus speelt.
De reactie van zus van TO vind ik overigens wel overtrokken.
Volgens mij is er nog nooit een open gesprek geweest tussen de partijen. Het klinkt alsof er onbegrip is van alle partijen, en iedereen het alleen vanuit eigen perspectief wil/kan zien.
En ouders maar schipperen tussen al hun kinderen.
.
maandag 28 december 2020 om 13:56
Zus heeft gewoon een kind hoor.Adelaide schreef: ↑28-12-2020 13:19"omdat ze mijn oudste zus de waarheid niet durven te vertellen"
Wat is de waarheid dan precies? Dat is me niet duidelijk.
Ik zou inderdaad (post-corona natuurlijk) gewoon op verjaardagen verschijnen, en je zus mag dan zelf beslissen of ze wel of niet komt.
Verder zou ik nooit van een ongewenst kinderloze broer of zus verwachten dat ze blij zijn voor mij als ik zwanger ben. Ik hoop dat ze als mijn naaste familie zullen houden van mijn kindje, en de rol van oom / tante omarmen, maar blij voor mij zijn? Nee, dat zou ik nooit vragen. Dat vind ik nogal wreed en egocentrisch. Als je de negatieve en teleurgestelde gevoelens van je zus meer de ruimte geeft (en daarmee bedoel ik niet op je tenen lopen, maar juist erover praten), nemen ze wellicht ook in kracht af. Dat is iig mijn ervaring in dit soort situaties.
maandag 28 december 2020 om 13:56
Ook de wens voor een 2e kan heel sterk zijn. En als dat je nooit gegund zal zijn, is dat echt wel een rouwproces en afscheid nemen van 'wat had kunnen zijn'. Zeker als iedereen om je heen dat met gemak voor elkaar lijken te krijgen.
Ik vind overigens ook dat de zus idioot reageert hoor, zeker zo waar iedereen bij is. Maar dat ze 1 kind heeft, maakt niet dat ze niet mag rouwen en jaloers mag zijn op een groter gezin bij anderen. En het klinkt alsof ze volop in een rouwproces zit.
Ze heeft denk ik wel hulp nodig om haar verdriet te reguleren en de band met anderen te behouden.
.
maandag 28 december 2020 om 14:02
Dan nog hoor.mandylion schreef: ↑28-12-2020 13:40Mwa, ik denk dat jij niet te maken hebt gehad met (langdurige) vruchtbaarheidsproblemen.
Ik vermoed dat dit bij oudste zus speelt.
De reactie van zus van TO vind ik overigens wel overtrokken.
Volgens mij is er nog nooit een open gesprek geweest tussen de partijen. Het klinkt alsof er onbegrip is van alle partijen, en iedereen het alleen vanuit eigen perspectief wil/kan zien.
En ouders maar schipperen tussen al hun kinderen.
Volgens mij gaat het nooit helemaal gelijk op tussen siblings. De éen heeft uiterlijk alles mee en de ander zwemt in het geld. Voor mij geen reden om te zitten kniezen en afgunstig te doen.
Ze heeft zelf ook een koter notabene maar nog steeds zo jaloers als de neten op haar kleine zusje. Ziekelijk gewoon.
Zou ook niet weten wat het voor zin heeft om het gesprek aan te gaan met iemand die zo in elkaar steekt. “Jij heb wat ik wil en dat is niet eerlijk boehoeee”
Ben je gauw klaar mee.
maandag 28 december 2020 om 14:03
Maar dan nog hoef je het een ander niet te misgunnen. Dat je niet juichend op de tafel staat kan ik begrijpen, maar ophangen terwijl je zus je zoiets vertelt vind ik een stuk egocentrischer dan je zwangerschap aankondigen.
maandag 28 december 2020 om 14:07
Dit. Onvolwassen gedoe.
Zus heeft inderdaad hulp nodig.
maandag 28 december 2020 om 14:08
Ik denk dat je ouders proberen om de lieve vrede te bewaren. Zij heeft beef met jou, dus dan lijkt het een logische oplossing om van jou een extra stapje te vragen (namelijk dat je op een andere dag naar de verjaardagen van je ouders gaat en met de feestdagen ook een keer extra komt). Ik neem aan dat jullie op de verjaardag van je jongste zusje wel allemaal bij elkaar zijn (pre Corona haha)? Misschien zijn je ouders bang dat je oudste zus het contact helemaal verbreekt als zij haar uitsluiten van gezamenlijke bijeenkomsten en dus sluiten ze jou maar uit, de meest redelijke van de twee. Zo'n constructie voelt natuurlijk ontzettend oneerlijk, maar ergens is het denk ik ook wel fijn dat jij op een rustige dag lekker met je kids naar je ouders kan, lekker kletsen en festiviteiten vieren zonder dat je op je tenen moet lopen?
Tenminste, ik zou het denk ik ook wel deels als een opluchting ervaren en mijn ouders niet meteen 'afstraffen' omdat ze kant gekozen hebben. Ze kunnen dit niet goed oplossen als er een 'labiele' partij tussen zit, zij zijn dus ook echt verliezers in dit hele verhaal.
Tenminste, ik zou het denk ik ook wel deels als een opluchting ervaren en mijn ouders niet meteen 'afstraffen' omdat ze kant gekozen hebben. Ze kunnen dit niet goed oplossen als er een 'labiele' partij tussen zit, zij zijn dus ook echt verliezers in dit hele verhaal.
maandag 28 december 2020 om 14:10
De oorzaak van het gedrag van zus is structureel, of het nou om een kind gaat of zich om een andere reden benadeeld voelen. Dat verongelijkte gedrag is al zo lang zo dat er patronen zijn ontstaan waarvan je eigenlijk niet moet afwijken omdat je zelf dan de storende factor wordt.
En je ouders wil niks tekort doen en dan blijft het zoals het is.
Ik zou me niet naar de wensen van zus voegen omdat alles voor de lieve vrede
een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Ik hoop ook dat je met je jongste zus kunt praten en het leuk hebben met de mensen die wel normaal kunnen doen.
En je ouders wil niks tekort doen en dan blijft het zoals het is.
Ik zou me niet naar de wensen van zus voegen omdat alles voor de lieve vrede
een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Ik hoop ook dat je met je jongste zus kunt praten en het leuk hebben met de mensen die wel normaal kunnen doen.
maandag 28 december 2020 om 14:14
Ik zou mijn andere zus vragen of ze samen met mij op die andere dag komt. Nu krijgt je zus het idee dat iedereen achter haar staat met d'r rare gedrag, want alleen jij mag niet komen op de dag zelf. Dat kan de bedoeling niet zijn. Als de derde zus dan solidair is met jou, voelt dat voor jou misschien iets minder oneerlijk en je houdt op deze manier rekening met je ouders.
Creativity is intelligence having fun
maandag 28 december 2020 om 14:35
Is het geluk want het is een gedwongen aanpassing wat denk ik ook gaat knellen.
maandag 28 december 2020 om 14:50
In dit geval is het je eigen keuze om op een andere dag te komen. In het geval van TO ligt het anders. Haar zus valt haar aan en nu moet zij maar een stap achteruit doen.
maandag 28 december 2020 om 14:55
Jij vooral. De helft van de mensen geeft aan meer kanten van het verhaal te willen horen.
maandag 28 december 2020 om 14:57
Jij vindt dat je oudste zus de boel loopt te verstieren maar vervolgens word jij niet meer uitgenodigd. Of jij ziet zelf je eigen aandeel niet, of je ouders zijn flapdrollen. Of ergens in het midden natuurlijk. Maar ik vraag me af of jij zelf wel doorhebt wat jij voor de sfeer betekent als je ouders, die geen problem hebben met het humeur van je zus, jou liever op een andere dag zien.
maandag 28 december 2020 om 14:58
Nee, haar zus deed onaardig tegen de moeder. Daar is TO zich aan gaan bemoeien en toen is de hele boel ontploft. Terecht of onterecht, maar dat is de situatie. Dat is iets anders dan ‘zus valt TO aan en nu...’.
Overigens, als je over je ouders in termen als ‘hun daden wijzen anders uit’ praat, dan is er flink meer mis dan een gekke zus.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 28-12-2020 15:00
13.04% gewijzigd
maandag 28 december 2020 om 14:58
Mwah. Ik besloot al snel dat ik mijn ouders niet in die positie wilde brengen. Dat zou TO ook kunnen doen. Zich in hen verplaatsen?
maandag 28 december 2020 om 14:59
Volgens mij is het gewoon je taak als ouder om ervoor te zorgen dat je je koters gelijk behandeld en hoef je daar als kind geen compromis in te sluiten.
Hoe moet dat straks op verjaardagen bijvoorbeeld? Dan mag to dus de volgende dag pas langs komen of zo? En op feestdagen is het dan ook telkens afhankelijk van wat zus beslist?
Nou, wat een geluk.
maandag 28 december 2020 om 15:07
Het was niet aan jou er iets van te zeggen vorig jaar. Je ouders hebben ook een mond en kunnen prima hun grenzen aangeven, dat blijkt wel want voor is nu is het jou en je zus niet tegelijk aanwezig in hun huis.
Is het wat om de lucht te klaren met zus?
Dat je je met iets had bemoeid wat niet jouw taak is? Los van haar gedrag en wat je daar van vindt. Mag je nog steeds vinden hoor, alleen niet handig het met haar of ouders te delen.
Is het wat om de lucht te klaren met zus?
Dat je je met iets had bemoeid wat niet jouw taak is? Los van haar gedrag en wat je daar van vindt. Mag je nog steeds vinden hoor, alleen niet handig het met haar of ouders te delen.
maandag 28 december 2020 om 15:15
Klopt, ik schrijf toch ook dat gedrag van zus idioot is.
Ik vermoed alleen dat het voorkomt uit zwaar verdriet. Dat rechtvaardigt niets, zus zal zelf met haar verdriet aan de slag moeten, maar door dingen uit te spreken zou er ook meer begrip kunnen komen voor blijdschap bij de een en verdriet van de ander.
.