Hele nare zus

28-12-2020 12:38 80 berichten
Ik heb één oudere zus en één jonger zusje. Mijn oudste zus is altijd al een beetje "labiel" geweest. Ze heeft waarschijnlijk niet gekregen wat ze van het leven heeft verwacht en is daardoor heel naar/onvriendelijk naar anderen. Niets of niemand deugd en het gras is altijd groener bij de buren. Ze kan nooit eens blij zijn voor een ander en loopt 9 van de 10 keer met een chagerijnig hoofd rond. Thuis lopen we allemaal op ons tenen en wordt alles maar geslikt om haar vooral niet boos te maken. Mijn jongste zusje heeft 4 kinderen en ik heb er zelf inmiddels 2. Zij kon moeilijk kinderen krijgen en heeft er als bij wonder uiteindelijk eentje mogen krijgen. Vorig jaar kerst was ik 4 maanden zwanger van ons 2e kindje. Dit hebben we haar eind november verteld. Zij heeft na deze aankondiging de telefoon op de haak gegooid . Met kerst waren we met de hele familie bij mijn ouders. Mijn oudste zus liep zoals gewoonlijk met een donderwolk boven haar hoofd rond. Ze liep de hele tijd sneren uit te delen, waar niemand op reageerde. Tijdens het eten viel ze mijn moeder aan waarop ik haar gezegd heb dat ze normaal moest doen. Toen barstte de bom. Ze ontplofte compleet en begon als een malle te krijsen . Kennelijk was ze heel erg boos op een foto die ik had geplaatst als zwangerschapsaankondiging op Instagram. Ze heeft me die avond op alle social media en whatts app geblokkeerd en ik heb nooit meer iets van haar vernomen. Nu is het vervelende dat mijn ouders nooit iets hebben durven zeggen tegen haar over deze situatie. Ze zijn bang dat ze ook bij hen ontploft en het contact met hen ook wordt verbroken. Het gevolg is nu alleen dat op verjaardagen en feestdagen ik degene ben die thuis zit en niet langs mag komen omdat ze mijn oudste zus de waarheid niet durven te vertellen. Dit voelt voor mij als een extra trap na en ik heb geen zin om iedere keer op alternatieve data op te komen draven. Ik heb al eerder een gesprek met ze gevoerd waarin ze steeds aangeven dat ze volledig achter mij staan. Hun daden wijzen echter anders uit. Ik overweeg nu om gewoon helemaal niet meer na ze toe te gaan aangezien ik de hele situatie belachelijk vind. Wat moet ik doen?

Zus heeft inderdaad vruchtbaarheidsproblemen, maar wij hebben zelf ook 2 wondertjes via IVF.
Gedrag is al jaren aan de gang. Jaloers op hoger salaris, leukere baan ,huis ,auto etc etc.
Ik krijg niet de keuze om te komen, maar ontvang gewoon geen uitnodiging. Dus om dan als ongewenste gast te verschijnen??
Ouders hebben nooit ingegrepen, maar haar altijd laten begaan. Angst voor haar uitbarstingen of wellicht weten ze inderdaad meer. Maar moet ik dan maar de dupe zijn? Normaal gesproken komt een ruzie vaak van 2 kanten. Dat is in dit geval absoluut niet waar zij zocht een aanleiding om ruzie te maken en liep al de hele dag gemene opmerkingen te maken en valse blikken te wisselen. Toen ik haar aansprak om naar gedrag richting mijn moeder begon ze als een malle tekeer te gaan en repte ze alleen over mijn zwangerschap en de aankondiging daarvan op Instagram. Daarna nooit meer iets vernomen en geblokkeerd op alle communicatiemiddelen. Los van het feit dat ik het niet mijn taak vind om contact met haar te zoeken, kan ik haar niet eens bereiken
anoniem_63d1ba4db24ea wijzigde dit bericht op 28-12-2020 21:26
19.59% gewijzigd
hanke321 schreef:
28-12-2020 15:07
Het was niet aan jou er iets van te zeggen vorig jaar. Je ouders hebben ook een mond en kunnen prima hun grenzen aangeven, dat blijkt wel want voor is nu is het jou en je zus niet tegelijk aanwezig in hun huis.

Is het wat om de lucht te klaren met zus?
Dat je je met iets had bemoeid wat niet jouw taak is? Los van haar gedrag en wat je daar van vindt. Mag je nog steeds vinden hoor, alleen niet handig het met haar of ouders te delen.
Dat blijkt nergens uit.
Integendeel, ouders durven geen boe of bah te zeggen uit angst voor een tirade.

En tuurlijk trek je je scheur open als je ouders continu geschoffeerd worden waar je bijstaat.
Ga to nou geen gekkigheid aanpraten.
Dat kan toch niet dat iedereen moet wijken voor jouw verdriet. Je bent nu eenmaal niet alleen op de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
28-12-2020 14:02
Zou ook niet weten wat het voor zin heeft om het gesprek aan te gaan met iemand die zo in elkaar steekt. “Jij heb wat ik wil en dat is niet eerlijk boehoeee”
Ben je gauw klaar mee.
Nou ja, ik ben blij dat ik en mijn zussen /schoonzussen wel hierover in gesprek konden. Maar dat moet het dus wel bekend zijn of er bij oudste zus vruchtbaarheidsproblemen spelen.
In mijn geval, als anderen zwanger waren kwamen ze dit wel zeggen, maar ook dat ze begrepen als ik dit moeilijk vond.
En juist doordat ik uit kon spreken dat het voor mij lastig was om blij voor hen te zijn, omdat ik zelf zo veel verdriet had en daarbij hun begrip te voelen, kwam er bij mij meer ruimte om oprechte blijdschap te voelen. Samen vieren en samen huilen. Zo ben ik een aantal hele lastige jaren doorgebikkeld.

En misschien is dat in geval van TO niet op die manier mogelijk. Maar zover ik lees, is iets dergelijks ook nooit geprobeerd.
.
Moreina schreef:
28-12-2020 14:59
Volgens mij is het gewoon je taak als ouder om ervoor te zorgen dat je je koters gelijk behandeld en hoef je daar als kind geen compromis in te sluiten.
Hoe moet dat straks op verjaardagen bijvoorbeeld? Dan mag to dus de volgende dag pas langs komen of zo? En op feestdagen is het dan ook telkens afhankelijk van wat zus beslist?

Nou, wat een geluk.
Er is niks ongelijker dan de gelijke behandeling van ongelijken.....

Volgens mij is TO ruimschoots volwassen. Die kan dus ook begrip opbrengen voor de situatie van haar ouders. Die hoeven haar niet als kind te ontzien of 'gelijk te behandelen'. Blijkbaar is er iets mis met zus, dat kan ze ook gewoon accepteren en haar ouders niet in de positie brengen dat zij een rel moeten schoppen richting zus.

En hey, als TO niet meer tegelijk met zus komt hoeft ze zich ook niet aan haar te ergeren. Win-win.
Ik ging niet meer. Ik zou nog bij mijn ouders langs gaan, gewoon, maar dan juist niet met feestelijkheden.
Graag of niet.
En je jongere zusje? Kun je geen front vormen?
de wereld wacht om ontdekt te worden
chocolol schreef:
28-12-2020 14:57
Jij vindt dat je oudste zus de boel loopt te verstieren maar vervolgens word jij niet meer uitgenodigd. Of jij ziet zelf je eigen aandeel niet, of je ouders zijn flapdrollen. Of ergens in het midden natuurlijk. Maar ik vraag me af of jij zelf wel doorhebt wat jij voor de sfeer betekent als je ouders, die geen problem hebben met het humeur van je zus, jou liever op een andere dag zien.
Dit dacht ik dus ook.
thanx schreef:
28-12-2020 15:31
Ik ging niet meer. Ik zou nog bij mijn ouders langs gaan, gewoon, maar dan juist niet met feestelijkheden.
Graag of niet.
En je jongere zusje? Kun je geen front vormen?
Serieus? Een front vormen met je zusje tegen je ouders?
Zarah schreef:
28-12-2020 15:27

Volgens mij is TO ruimschoots volwassen. Die kan dus ook begrip opbrengen voor de situatie van haar ouders. Die hoeven haar niet als kind te ontzien of 'gelijk te behandelen'. Blijkbaar is er iets mis met zus, dat kan ze ook gewoon accepteren en haar ouders niet in de positie brengen dat zij een rel moeten schoppen richting zus.

En hey, als TO niet meer tegelijk met zus komt hoeft ze zich ook niet aan haar te ergeren. Win-win.
To moet haar zelve dus opofferen omdat ouders te schijterig zijn om hun dochter enig fatsoen bij te brengen?
Dat is niet hoe het werkt en ook niet waar TO genoegen mee hoeft te nemen.
Als ouder zou ik het bovendien niet tolereren mijn kind die een onveilige omgeving creëert voor de rest van het gezin en daar heeft leeftijd verder niets mee te maken. Je kunt niet van éen kind verwachten dat het alle begrip toont, zich continu inschikt en de ander vrijspel geven.
Dat zal altijd blijven knagen en tot nog meer problemen leiden in de toekomst
Moreina schreef:
28-12-2020 12:51
Zoals het nu is ben jij de dupe ervan en dat vinden je ouders schijnbaar wel best.
Ik zou wegblijven en niets van me laten horen voorlopig. Laat ze maar met een andere oplossing komen dan alles en iedereen te laten wijken om het de boze heks naar de zin te maken.
Dit. Toch belachelijk dat TO weg moet blijven om het die zus maar naar de zin te maken, je ouders spelen hier ook een grote rol in TO en nu stellen ze jou achter op bitch zus.

Lekker makkelijk voor je ouders, maar niet leuk en eerlijk tegenover jou. Vind ik.
Zarah schreef:
28-12-2020 15:27

Zo denk ik we ook over
Misschien is zus wel zo omdat het kan. Zoals ik eerder schreef hebben patronen de neiging zichzelf in stand te houden.
miekemv schreef:
28-12-2020 21:14
Misschien is zus wel zo omdat het kan. Zoals ik eerder schreef hebben patronen de neiging zichzelf in stand te houden.
klopt en je kunt je afvragen of dat na ruim 30 jaar ?? nog te veranderen is
clivia52 schreef:
28-12-2020 21:20
klopt en je kunt je afvragen of dat na ruim 30 jaar ?? nog te veranderen is
Te veranderen in je eentje is moeilijk maar je moet wel de eigen grenzen afbakenen zodra je door krijgt dat het een ongezonde situatie is.

We horen niks meer van deze TO geloof ik.
Mijn ouders hebben alles gedaan om zus met psychische problemen en haar kind te helpen, tegemoet te komen, problemen met haar uit de weg te gaan. Ook betekende dat voor mij een kerst, verjaardag alleen omdat zus het niet aan kon mij te zien.
Nu 20 jaar later ben ik mantelzorger voor ouders, zus geeft alleen maar problemen.
Never ending story.
Rancune of achtergesteld voel ik me niet, wel geeft het mij een soort van gezonde afstand tov. van ouders en zus.
Zij gaven aan wat mijn plaats was, nu doe ik het uit fatsoen, niet met betrokkenheid.
To, ik hoop echt niet dat je zolang moet wachten. Maar ieder oogst wat men zaait.
Alles sal reg kom
Volgens mij komen dergelijke situaties best vaak voor Sharing. Jij moet de boel in stand houden, zo ook het gezinsbeeld.
mandylion schreef:
28-12-2020 15:25
Nou ja, ik ben blij dat ik en mijn zussen /schoonzussen wel hierover in gesprek konden. Maar dat moet het dus wel bekend zijn of er bij oudste zus vruchtbaarheidsproblemen spelen.
In mijn geval, als anderen zwanger waren kwamen ze dit wel zeggen, maar ook dat ze begrepen als ik dit moeilijk vond.
En juist doordat ik uit kon spreken dat het voor mij lastig was om blij voor hen te zijn, omdat ik zelf zo veel verdriet had en daarbij hun begrip te voelen, kwam er bij mij meer ruimte om oprechte blijdschap te voelen. Samen vieren en samen huilen. Zo ben ik een aantal hele lastige jaren doorgebikkeld.

En misschien is dat in geval van TO niet op die manier mogelijk. Maar zover ik lees, is iets dergelijks ook nooit geprobeerd.
Ik heb na mijn zus mijn eerste kindje gekregen via IFV. Toen zij al een kindje had en bezig was voor een tweede en een positieve test in handen had, belde ze me op om te vertellen dat de 2e op komst was. Ze zei er doodleuk bij dat het voor ons niet zo erg was aangezien wij toch niet wisten wat we misten en zij wel. Helaas was het een "windei" en dus een schijnzwangerschap. Dus als we het hebben over "rekening houden met"......
Sharing* schreef:
28-12-2020 22:39
Mijn ouders hebben alles gedaan om zus met psychische problemen en haar kind te helpen, tegemoet te komen, problemen met haar uit de weg te gaan. Ook betekende dat voor mij een kerst, verjaardag alleen omdat zus het niet aan kon mij te zien.
Nu 20 jaar later ben ik mantelzorger voor ouders, zus geeft alleen maar problemen.
Never ending story.
Rancune of achtergesteld voel ik me niet, wel geeft het mij een soort van gezonde afstand tov. van ouders en zus.
Zij gaven aan wat mijn plaats was, nu doe ik het uit fatsoen, niet met betrokkenheid.
To, ik hoop echt niet dat je zolang moet wachten. Maar ieder oogst wat men zaait.
Daar zal het idd uiteindelijk wel op uitdraaien. Andere zus woont niet in Nederland dus als er ellende is dan wordt er sowieso bij mij aangeklopt. Afstand heb ik wel genomen, breken met iedereen gaat ver. Ik zit eraan te denken om niet meer langs te gaan en het balletje bij hen te laten. Wil je mij/mijn gezin zien dan kom je maar hier op visite.
Tadderak30 schreef:
28-12-2020 15:40
Dit dacht ik dus ook.
Ze hebben er wel problemen mee. En vinden er van alles van. Maar tussen iets vinden en het rechtstreeks uitspreken richting haar zit een groot verschil. Ze hebben letterlijk gezegd dat ze bang zijn als ze hun mond open doen dat ze haar en dus hun kleinkind niet meer zien
Moreina schreef:
28-12-2020 15:43
To moet haar zelve dus opofferen omdat ouders te schijterig zijn om hun dochter enig fatsoen bij te brengen?
Dat is niet hoe het werkt en ook niet waar TO genoegen mee hoeft te nemen.
Als ouder zou ik het bovendien niet tolereren mijn kind die een onveilige omgeving creëert voor de rest van het gezin en daar heeft leeftijd verder niets mee te maken. Je kunt niet van éen kind verwachten dat het alle begrip toont, zich continu inschikt en de ander vrijspel geven.
Dat zal altijd blijven knagen en tot nog meer problemen leiden in de toekomst
Precies dit dus.....
Nou ik zou me ouders echt niet hoeven te zien hoor als ze kiezen voor die zus.zij is toch de aanstichter van dit alles,laat haar maar op andere dagen komen.zo maken jullie haar alleen maar nog verwender,alsof het niet aan haar ligt,dan verandert er nooit wat aan haar.
Frozengirl schreef:
29-12-2020 01:11
Nou ik zou me ouders echt niet hoeven te zien hoor als ze kiezen voor die zus.zij is toch de aanstichter van dit alles,laat haar maar op andere dagen komen.zo maken jullie haar alleen maar nog verwender,alsof het niet aan haar ligt,dan verandert er nooit wat aan haar.
verwender ??? of is er meer aan de hand
MAXIME2018 schreef:
29-12-2020 00:15
Ze hebben er wel problemen mee. En vinden er van alles van. Maar tussen iets vinden en het rechtstreeks uitspreken richting haar zit een groot verschil. Ze hebben letterlijk gezegd dat ze bang zijn als ze hun mond open doen dat ze haar en dus hun kleinkind niet meer zien
hier heb je je antwoord

en dat veranderd niet meer

aan jou de keus wat je er mee doet /wilt
MAXIME2018 schreef:
29-12-2020 00:06
Ik heb na mijn zus mijn eerste kindje gekregen via IFV. Toen zij al een kindje had en bezig was voor een tweede en een positieve test in handen had, belde ze me op om te vertellen dat de 2e op komst was. Ze zei er doodleuk bij dat het voor ons niet zo erg was aangezien wij toch niet wisten wat we misten en zij wel. Helaas was het een "windei" en dus een schijnzwangerschap. Dus als we het hebben over "rekening houden met"......
Ai, dat is wel erg ondoordacht inderdaad.
.
mandylion schreef:
29-12-2020 10:53
Ai, dat is wel erg ondoordacht inderdaad.
ondoordacht of gewoon regelrecht een kutopmerking?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik zou echt teleurgesteld zijn in mijn ouders en voorlopig het contact op een laag pitje zetten. Misschien dat ze zo gedwongen worden om wat aan de situatie te doen.
Als iedereen altijd maar wijkt voor die zus dan verandert er nooit wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven